Van dik hout zaagt men planken

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dag forum,

Een tijdje geleden heb ik besloten om mijn eigen hout te gaan zagen. Het leek me hartstikke leuk om te doen!
Het is prachtig om mee te maken welke weg een boom aflegt voordat het een meubel is. Ik ben nu een half jaar bezig en ik hoop over 2 jaar terug gedroogd hout te hebben om meubels van te maken.
hierbij een een verslag tot nu toe.


Allereerst had ik natuurlijk een boom nodig.... na het nodige zoekwerk een boom gevonden waar ik wel een gok mee wilde wagen. een eik van bijna een meter diameter.
P1030421.jpg

P1030436.jpg

P1030444.jpg
na tellen van de jaarringen bleek te boom ongeveer 168 jaar oud te zijn! dat had ik niet verwacht.

Omdat er in mijn omgeving geen zagerijen zijn die meer dan 70cm zagen heb ik besloten de boom zelf te verzagen. Na wat zoek en speurwerk besloten om met de kettingzaag en een alaskan mill de boom te verzagen.
Er zijn een handjevol zagen zijn die zulke diameters aankunnen (zonder zichzelf te slopen). Ik had mijn zinnen gezet op een stihl 090 omdat dit de sterkste zaag is met de meeste koppel. Gelukkig voor mij had een zaak in de straat van mijn werkplaats er al jaren een in de etalage hangen, en ook gelukkig voor mij wil de eigenaar de zaak verkopen. Met pijn in het hart heeft de winkelier de zaag aan me verkocht.
IMG_2416.jpg

Nu had ik dus een zaag... maar deze had meer dan 10 jaar niet gelopen...dus of hij nog werkte??? Eerst maar eens naar mijn stihl dealer in hoofddorp om hem grondig te laten reinigen.
Toen ik bij de onderhoudsloods daarbinnen liep stopte iedereen met z'n werk om te kijken wat er nu naar binnen liep. :cool:
Na een week kon ik de zaag ophalen en kreeg ik te horen dat hij weer als een zonnetje liep. nog even met de monteur gepraat die me heel veel dingen over de zaag verteld heeft. op al mijn vragen had hij antwoord. Wat een topservice! en dat voor meer dan redelijke prijs.



Nu kon het zaagfeest beginnen.
vandaag heb ik de eerste 3 delen kunnen zagen van de boom.
P1030489.jpg

P1030495.jpg

P1030498.jpg

IMG_2881.jpg

IMG_2893.jpg

IMG_2899.jpg


zodra ik meer heb gezaagd of weer een stap verder ben zal ik steeds weer een stukje toevoegen aan deze post.

De Hartelijke Groeten,
Rik
 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Allemachtig Rik, als je hier met die kettingzaag binnen zou lopen, dan zou ik ook even stil worden...
Succes en ben heel benieuwd!
Trouwens, hoe dik ga je planken zagen?

Groet,
Jan
 
P

Pel

Guest
Ongelooflijk Rik, wat een kettingzaag, je zou er bijna bang van worden, en dan die eiken 168 jaar oud, laat dat eens op je inwerken. Rik succes met het zagen met de alaskan sowe mill, ben benieuwd hoe dat gaat gaan. Op You Tube staan vele filmpjes ervan, het recht houden van het zwaard zal m.i. een hele toer zijn.

Groet pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Eem boom gevonden waar hij wel ee gokje mee wil wagen zegt ie :eek:

Leuk project wat goed word aangepakt zo te zien. Ga zo door
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dat is een serieuze zaag. Ik zag je wel op de foto met sportschoenen....bij zulke activiteiten trek ik zelf toch het liefste veiligheidsschoenen aan. Erg gaaf dat je je eigen hout zaagt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Allemachtig, hoe stuur je nog zo'n zaag als je begint met zagen?
Pittige klus hoor, succes gewenst!
Mocht je geen werk meer hebben kan je altijd nog een boomzagerij beginnen met zo'n ding.
Mooi trouwens als je weet dat je meubels maakt van een boom van 163 jaar.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ha, dag allemaal,
Bedankt voor alle bemoedigende woorden. Leuk om te horen dat het gewaardeerd wordt. Het is bevredigend werk om te doen, en als het zware werk klaar is denk ik dat ik heel blij ben dat ik het allemaal gedaan heb. Maar het is wel ontzettend veel werk! ik ben al vanaf juli bezig met de voorbereidingen, en dat begint pas nu zichtbaar te worden. Hopelijk heb ik over 2 jaar mooie planken. Eerst 1,5 jaar lucht drogen en daarna een half jaar in een droog oven. Volgend jaar ga ik namelijk een droog oven bouwen om mijn gezaagde hout in te drogen.

@ Jan, De planken die ik tot nu toe heb gezaagd zijn al wat aan de dikke kant. 60mm. De planken die ik onder en boven het hart ga halen zullen nog dikker zijn, zo'n 10 cm denk ik. Het lijkt me minder zinvol om uit zo'n boom dunne planken te halen omdat je die over zo'n afstand niet veel nodig gaat hebben.

@ wilco, Deze boom was ziek... de schors liet voor 70 zo los. de andere 30 procent was een hels karwij. Maar aangezien ik niet wil dat ziekte in bomen kan verspreiden heb ik de schors helemaal heb afgehaald afgevoerd. een breekijzer of een ander smal stomp voorwerp vind ik het makkelijkst, dit zorgt ervoor dat de boom zo min mogelijk beschadigt terwijl je toch nog een wig kan slaan tussen het hout en de bast.

Dat is een serieuze zaag. Ik zag je wel op de foto met sportschoenen....bij zulke activiteiten trek ik zelf toch het liefste veiligheidsschoenen aan. Erg gaaf dat je je eigen hout zaagt.
Helemaal gelijk, ik zaag nooit zonder volle uitrusting... zaagpak, zaagschoenen, vizier met gehoorbescherming. Goed dat je het hier even aanhaalt veiligheid is betaalbaar, nieuwe ledenmaten zijn onbetaalbaar!

@ willem, De haarscheur blijft zitten en blijf zichtbaar in de planken. het is altijd een afweging welke stukken je wel en welke stukken je niet in je planken wil/kan opnemen... in het geval van deze boom zat er een stuk rot helemaal aan de andere kant van de stam... als ik er voor had gekozen om de haarscheur eruit te zagen dan had ik in bijna alle planken een stuk rot gehad. zoals ik de boom nu aan het zagen ben hou ik wel een scheur door alle planken, maar zit er maar in een paar planken een stuk rot.

Groetjes,
Rik
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Zo, We zijn weer een stapje verder, morgen ga ik de laatste planken van deze stam zagen.
Dit is de eerste stam die ik met een Alaska mill heb gezaagd... dan kun je je natuurlijk afvragen waarom ik met een stam van 1 meter doorsnee begin. Toen ik met dit project ben begonnen heb ik om wat advies gevraagd aan mensen die dit al vaker hebben gedaan. Hun advies was, " go big, or go home". Dat heb ik dus maar ter harte genomen. :)) Tot nu toe geen spijt van gehad.
Wel een aantal verassingen onderweg Het zagen gaat nog redelijk vlot voor zo een grote stam. met 15-20 minuten ben ik er wel doorheen. (over een meter doe je dus 2 a 3 minuten) Maar het verplaatsen en opletten van zulke enorme plakken is veeeeel meer werk dan ik had gedacht. Een plak weegt een paar honderd kilo dus je kan ze niet gemakkelijk verplaatsen. En dan is er nog het zaagsel, ongeveer 2,5 aanhanger vol voor deze stam alleen! veel zaagsel had ik wel verwacht, maar zoveel &()
Als laatste weet je nooooit wat je tegen komt de stukken waar je niks van verwacht zijn prachtig, en de stukken waar je naar uitkijkt zitten gekke verassingen in....er lijkt een lichte bliksem inslag te zijn geweest of een ander soort beschadiging ongeveer 75 jaar geleden. Deze boom heeft deze beschadiging helemaal ingekapseld en is gewoon verder gegaan met groeien, fantastisch dat zo'n boom dat kan, wel jammer van het mooie hout.
Zo nu genoeg gepraat, tijd voor een paar foto's en een filmpje.


IMG_2937.jpg

IMG_2947.jpg

Het uploaden van een filmpje (.mov) lijkt niet te lukken... iemand advies?

O en ik zie net dat kantelen ook niet lukt, wie werkt er nog meer op een mac?
 
P

Pel

Guest
Goed dat je op de kopse kanten latten hebt geslagen Rik, dat voorkomt altijd wel iets van verder scheuren, maar heb je de kopse kanten niet geverfd voor het niet te snel indrogen en scheurvorming erger wordt? Ja, er zal wel een hoop zaagsel vanaf zijn gekomen, ketting dikte en dan die hele lengte maal het aantal zaagsneden. Ik vind het machtig mooi Rik dat het zagen je gelukt is, petje af.

Groet Pel.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
@ Pel,

Ik ben ook erg blij en ook wel een beetje opgelucht dat het eigenlijk best aardig verloopt.
de latten waren eigenlijk bedoeld als proef....één kant wel de andere kant niet....na 30 minuten was het verschil meteen zichtbaar :( dus toen maar overal latten op gezet.
Onder de latten zit een was emulsie, dit droogt transparant op en is nu bijna niet meer te zien. in de bovenste foto kun je het nog een beetje zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.