Stukje hout olijfhout van eug3ne tot 3 balpenen

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
26 oktber '15 plaatse eug3ne het volgende. (zijn link http://www.woodworking.nl/showthread.php?15720-vraag-mbt-pen-draaien&p=163861#post163861)

(eug3ne)
Met enige regelmaat zie ik prachtige zelf gedraaide pennen voorbij komen en nou heb ik een stukje olijfhout over van een blok die ik vierkant gezaagd had.
Vraag: hoe dik/lang/breed moet een stukje hout zijn om er een pen uit te kunnen draaien? Ben eigenlijk niet van plan dat zelf te gaan doen, maar wel benieuwd of ik dit stukje olijf dan moet bewaren of niet ( voor het geval dat ik tot inkeer kom en me er toch een keer aan ga wagen) Blokje is 11x54x125 mm op z'n kleinst.

Wel zijn blokje hout werd naar mij opgestuurd.
Dit is het.
PB280627.jpgPB280624.jpgPB280626.jpg

Hieruit heb ik praktisch het onmogelijke uitgehaald, namelijk 3 balpennen.
Eén balpen uithalen was zeker mijn doel omdat de dikste kant nog juist haalbaar was.
PB280628.jpgPB280631.jpgPB280632.jpgPB280633.jpgPB280635.jpgPB280636.jpgPB280637.jpgPB280638.jpgPB280639.jpgPB280640.jpgPB280641.jpgPB280645.jpg

Na het draaien van deze ene pen dacht ik, komaan Sirjacobs, jij moet daar nog twee pennen uitkrijgen als is het praktisch niet meer mogelijk.
Het onmogelijk heb ik toch gedaan.

Hier de verzaging van het resterende blokje met zijn eindresultaten.
PB280642.jpgPB280647.jpg

Hier de eindresultaten waarvan de pennen vergaard zijn.
Er is een zilver- goud- en zwart kleurige pen.
De goudkleurige is iets dunner tegenover de 2 andere, maar ik kon niet anders.
PB280653.jpg

Dit is het totale pakketje die nog overschiet van het blokje.
PB280654.jpg

Eugene, zoals beloofd komen ze weer uw richting op, maar dan komt dan ook alles terug.
Wat in het potje zit, komt mee.
PB280656.jpg

 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Mooie pennen en een uitgebreide reportage :confused: ................................. dit moet van Didier zijn :D

Maar toch een kleine opmerking over uw opspan methode.
Het dunne asje van de opspandoorn durft nogal eens doorbuigen onder druk van een meedraaiend centerpunt op het uiteinde van het asje.
Net daarom werd de Pen Mandrel Support (die jij gebruikt) ontworpen, namelijk om de opspan druk volledig op het werkstuk te zetten en niet op het asje zelf.
Door het gebruik van de koperen moer om de pennen op te spannen blijf je druk zetten op het asje zelf waardoor dit alsnog kan doorbuigen.
Door de moer weg te laten en de Pen Mandrel Support over het asje te schuiven, wordt het asje ondersteund én worden de pennen opgespannen zonder kans op doorbuigen.
Bijkomend voordeel: de lengte van het asje moet nooit meer veranderd worden omdat zowel pennen uit 2 als uit 1 stuk makkelijk opgespannen worden.
Let er wel op dat de Pen Mandrel Support minimum 10mm voorbij de schroefdraad over het asje schuift.

Dit is zeker geen kritiek maar als techneut moest mij dit toch even van het hart :cool:

Groeten,
Paul
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie pennen en een uitgebreide reportage :confused: ................................. dit moet van Didier zijn :D

Maar toch een kleine opmerking over uw opspan methode.
Het dunne asje van de opspandoorn durft nogal eens doorbuigen onder druk van een meedraaiend centerpunt op het uiteinde van het asje.
Net daarom werd de Pen Mandrel Support (die jij gebruikt) ontworpen, namelijk om de opspan druk volledig op het werkstuk te zetten en niet op het asje zelf.
Door het gebruik van de koperen moer om de pennen op te spannen blijf je druk zetten op het asje zelf waardoor dit alsnog kan doorbuigen.
Door de moer weg te laten en de Pen Mandrel Support over het asje te schuiven, wordt het asje ondersteund én worden de pennen opgespannen zonder kans op doorbuigen.
Bijkomend voordeel: de lengte van het asje moet nooit meer veranderd worden omdat zowel pennen uit 2 als uit 1 stuk makkelijk opgespannen worden.
Let er wel op dat de Pen Mandrel Support minimum 10mm voorbij de schroefdraad over het asje schuift.

Dit is zeker geen kritiek maar als techneut moest mij dit toch even van het hart :cool:

Groeten,
Paul

Paul,
ik begrijp uw uitleg, maar ik steek daar geen druk op hoor. Enkel de ronde moer op de stukjes spannen en de rest is enkel voor alles recht te houden.
Je hebt zeker een punt met uw uitleg mocht er druk op het meedraaiend centerpunt zitten.
Groetjes Didier.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Ben ik heel erg blij mee! Wat een vakmanschap en wat een prachtige pennen! Mooi ook dat je dit hier laat zien; van een klein blokje hout nog iets moois weten te maken is een gave die ik niet bezit; ben meer van de wat grovere stukken en heb het geduld niet om zo fijntjes te werken. Nogmaals dank en hulde aan jouw vakmanschap!
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Dat zijn leuke pennen geworden.
Waar haal je de binnenwerkjes/penmechaniek vandaan??
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De pennen zijn mooi voor het sinterklaasfeest binnengekomen!

Blij te horen dat ze goed aangekomen zijn Eugène.
De vullingen kun je in Nederland ook krijgen bij Baptist denk ik.
En nu een brief schrijven naar de Sint.
Heb je uw PB gevonden dat ik u heb gestuurd?
Groetjes Didier Sirjacobs.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Inmiddels 3 dames erg blij gemaakt met een Belgisch stukje vakwerk! ( zo speelde ik weer voor sinterklaas...) Mijn moeder, mijn echtgenote en mijn "officemanager" kozen alle drie een mooie pen uit en zijn er dolgelukkig mee !
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Inmiddels 3 dames erg blij gemaakt met een Belgisch stukje vakwerk! ( zo speelde ik weer voor sinterklaas...) Mijn moeder, mijn echtgenote en mijn "officemanager" kozen alle drie een mooie pen uit en zijn er dolgelukkig mee !


Was dit niet te moeilijk om sinterklaas te spelen?
Ik ben ook dolblij dat u 3 dames gelukkig hebt gemaakt. GEEF ZE ZEKER EEN DIKKE KUS VAN ME.
Eugene, nogmaals bedankt dat je mijn weken vakkundig noemt.
Het is een hele eer voor me om dit ieder maal te mogen hoeren en lezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.