eerste werkstukjes.

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Vanmorgen kwam de nieuwe draaibank. Hoewel er veel op het erf gebeuren moes, moest ik de machine natuurlijk uit proberen. Ik had nog een esdoorn schaaltje staan, die ik met de Ferm had doorgedraaid. Ook had ik een stukje notenhout achteruit gehouden. Ik vind noten en esdoorn hout mooi bij elkaar passen.
Wat een genot om niet meer met dopsleutels en baco's in de weer te hoeven. Snelheid met een knopje regelen. Ik had echt het gevoel dat ik 50 jaar vooruit was geschoten.

'k moet natuurlijk nog wel een deksel draaien.

Wel, hier het resultaat van een paar uurtjes draaien.
http://www.mijnalbum.nl/Album=CFYCLG8R
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
heerlijk he! regelbaar toerental!! de schaal vind ik zelf erg mooi, goede vorm. wat zijn de laatste stappen van het afwerken geweest?

rick
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
gewoon geschuurd en een dot krullen. Later zet ik de schaal in de bijenwas. (Zegelwas)
 

Kimmy

Nieuw lid
14 jun 2010
8
0
Gaaf hoor!Wat heerlijk voor je kan me goed voorstellen hoe blij je ermee bent!Nog heel erg veel draaiplezier en mooie stukken gewenst.

Groetjes kim
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik zit in de lappenmand. Meniscus, oorzaak knoop in vodje van de hond, waar ik zo nodig hard tegenaan moest schoppen.
Ik ben erg blij met deze bank. Ik heb ondertussen een eikenhouten varken gemaakt, samen met mijn dochter. (Ik kan zittend draaien.)
Vooral dat kleine werk vind ik geweldig.

Maar met dat kleine werk komt ook mijn passie. Het kleine grote werk. Fluiten maken. Volgens de VS draaiers heb ik dan een ruimer nodig. Ik heb geen idee wat het is. Alles wat ik weet, is ouderwets... :oops: Ik probeer met een zelfgemaakt beiteltje het klankgat te openen. Het is me gelukt met een hondenfluit van eik. Maar als het me lukt met Groenhard?

Ondertussen geniet ik van mijn machine. Het gaar allemaal zo makkelijk. Mijn beitels is een ander probleem.... Ja, ook ferm, maar dan 30 jaar geleden. Met een wetsteen zijn ze ook zo weer scherp hoor. En je leert het slijpen er mee.

Wat een verschil allemaal! Ideeën borrelen op. Ik weet, dat er zoveel mogelijk is.

Nu concreet een vraag: Kan ik veel gebruikte hulpmiddelen voor metaal draaiwerk ook gebruiken voor hout draaiwerk?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Nyckle.
Gaaf werk op die foto!
Ben benieuwd hoe het deksel zal staan. Is altijd moeilijk met een toevoeging iets nog mooier te maken.
Wat je vragen betreft: ben je in de buurt van Lemmer - kom dan even langs: dan hebben we het er over............
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
rickkoorman zei:
theoretisch zou het moeten lukken. je zou er zeker hout mee kunnen verwijderen. aan wat voor hulpstukken denk je aan?

Als je een blokfluit ziet, is het gat voorin groter dan aan het uiteinde. Dit moet toch met een ruimer gebeuren...?
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik probeer fluitjes te maken. Ik moet zeggen, dat het erg moeilijk is. Heel weinig info op internet.
Ik moet er zien achter te komen hoe een fluit nu precies werkt.
Ik heb een fluit gemaakt van Groenhart. Het blok ook. nu past de boel niet meer. Ik denk dat het blok in de fluit een ander soort hout moet wezen. Maar wie ben ik. zelfs de diameter die ik geboord heb was kleiner geworden. Eigenlijk logisch. Groenhart droogt zeer langzaam. Ik denk, dat ik het toongat nogmaals moet ruimen.

Ondertussen ben ik bezig met een eierrek. Ik daag jullie ook uit om iets met eieren te doen. :D Ik kan zeggen, dat ik op de helft ben.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik probeer fluitjes te maken. Ik moet zeggen, dat het erg moeilijk is. Heel weinig info op internet.
Ik moet er zien achter te komen hoe een fluit nu precies werkt.
Ik heb een fluit gemaakt van Groenhart. Het blok ook. nu past de boel niet meer. Ik denk dat het blok in de fluit een ander soort hout moet wezen. Maar wie ben ik. zelfs de diameter die ik geboord heb was kleiner geworden. Eigenlijk logisch. Groenhart droogt zeer langzaam. Ik denk, dat ik het toongat nogmaals moet ruimen.

Ondertussen ben ik bezig met een eierrek. Ik daag jullie ook uit om iets met eieren te doen. :D Ik kan zeggen, dat ik op de helft ben.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
eieren, de productie voor pasen gaat nu dus beginnen. we hebben in huis een grote glazen vaas. het lijkt me leuk om die te vullen met gedraaide eieren. nu heb ik wel eens een ei geprobeerd te maken maar een hele vaas vol?? de uitdaging lijkt me wel leuk. een gesegmenteerd ei alias klaas dikstaal? die man maakt echt hele mooie eieren!!

http://www.houtdraaienindehaarlemmermee ... klaa&typ=1

dit is de link. ik denk dat ik het in die richting ga zoeken


rick
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Even goed lezen. Ik heb het over een eierrek. dus iets waar je eieren in kan zetten en en geen houten eieren.
Rekje is mij behoorlijk tegen gevallen met schuren. Ik had alle gaten geboord, In mijn enthousiasme, pakte zo'n gat mijn vinger. Resultaat: Halve boven kootje door midden. Dus als iemand plannen heeft mijn eierrek te maken, eerst draaien, dan boren. Even wat meer werk, maar minder pijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.