PDA

Bekijk Volledige Versie : Compacte zaagtafel Bosch vs DeWalt

Den Deze
27-11-15, 23:16
De laatste tijd mis ik meer en meer een zaagtafel.
Omdat ik geen plaats heb voor een combiné ben ik eerder aan het kijken naar een compacte zaagtafel.
Binnenkort gaan we ook ons dak renoveren, dus is het handig dat ik deze zaagtafel naar de zolder kan meenemen :)

Ik kom op 3 zaagmachines namelijk:
* Bosch GTS10 XC (899€ (https://www.alternate.be/Bosch/Tischkreiss%C3%A4ge-GTS-10-XC+GTA6000-Tafel-cirkelzaag/html/product/1215869?tk=4870&lk=7555) hier heb ik veel goeds over gelezen
* Dewalt DE745 641,24€ (http://www.toolnation.nl/dewalt-dw745-tafelzaag-1850w-250mm-dealer-garantie.html)
* Dewalt DWE7491 816,74€ (http://www.toolnation.nl/dewalt-dwe7491-tafelzaag-2000-watt-dealer-garantie.html)

Over het algemeen ben ik geen Dewalt-fanaat, maar de fijnafstelling is wel handiger.
De Bosch kan je ook,omtoveren tot een compacte freestafel.
Iemand ervaring/tips met bovenstaande machines?

L.N.
28-11-15, 11:05
Kun je de Bosch GTS10 XC ombouwen tot freestafel? Heb je daar meer info over of voorbeelden van?

SereN
28-11-15, 11:49
Kun je de Bosch GTS10 XC ombouwen tot freestafel? Heb je daar meer info over of voorbeelden van?

Deze heeft een uitrekbare tafelverbreding van +-30cm waarin je een plaat kan leggen met daaronder een bovenfrees.
http://www.1-2-do.com/content/generatedimages/35/8f/c1/34/c1/84/c7/c1/eb/53/22/6d/07/12/7c/b4/340x264_c_06cd7f8f1b.jpg http://www.woodworkersinstitute.com/images/FandC/articles/BoschGTS10JTablesaw/gallery/IMAGE-2.jpg

orgelvriend
28-11-15, 16:19
Ik heb zelf de dw745 sinds een half jaar. Gekocht voor 569 euro incl. Het is een topper. Dewalt heeft een uitstekende reputatie als het om zaagmachines gaat. Krachtig en nauwkeurig. Minpunt is dat-ie gelijk op volle toeren draait. Geen aanloop dus. Niet een onoverkomelijk probleem overigens. Ik zou dus gaan voor de (goedkope) dw745.

Den Deze
28-11-15, 17:11
Ja, de Bosch heeft een softstart.
Maakt die softstart zoveel uit?
De DWE7491 kost iets meer, heeft iets meer wattage, maar voor de rest zie ik niet veel verschil.
Vandaag eens gaan kijken in de winkel naar deze laatste, de fijnafstelling is wel goed, maar was ook vrij stroef.

En zal eens rondkijken voor een goedkopere prijs.
De Bosch is wel met een scherpe prijs.

svenskapelsin
28-11-15, 20:58
Ja, de Bosch heeft een softstart.
Maakt die softstart zoveel uit?

Dat ligt eraan, mijn afkortzaag heeft het niet en die is 2000watt. Wanneer ik de stofzuiger aan heb staan wil de groep er wel is uitslaan (16A). Die Bosch is 2100 watt, dus al je nog wat anders op die groep hebt staan kan een softstart wel prettig zijn.

Den Deze
29-11-15, 10:51
Ik denk dat ik voorlopig eerder de Bosch prefereer.
Vooral omwille van zijn softstart, maar het blijft toch een moeilijke keuze.
Dewalt heeft 2 jaar garantie, Bosch heeft er 3.
De fijnafstelling bij de DeWalt is handig en de fence is ook iets doordachter (bij de Bosch moet je er nog moeren insteken om kleine dingen te zagen, bij DeWalt zit dit geïntegreerd in de fence.
Zie Bosch (https://youtu.be/hglCxFQ_Umg?t=5m45s) vs DeWalt (https://youtu.be/ddaRhvTY1qA?t=3m5s).

De DW745 ga ik niet kopen, gezien de DWE7491 langere zaken kan afkorten (625mm vs 825 mm).
Misschien niet echt een probleem, maar als ik dan toch eens langere/bredere zaken moet afkorten dan wil ik me niet beklagen dat ik niet voor een bredere tafel heb gekozen :)

Sang
29-11-15, 12:46
Als je zekeringen eruit klappen door de hoge aanloopstroom, moet je C zekeringen erin zetten. Zijn goedkoop, 11 euro ofzo. Die zijn veel trager http://www.groepenkastbestellen.nl/Eaton-installatieautomaat-1PN-16A-C-kar

Mga1600
29-11-15, 17:59
Ik heb bij mijn GTS10XC een inlegplaat gemaakt voor mijn Triton freesmachine. Ik heb daarbij een een eenvoudige freesgeleider toegepast die gekoppeld is aan de zaaggeleider waardoor ik wel een snelle verstelling en goede nauwkeurigheid heb.

kitt1977
29-11-15, 18:06
Twijfel ook nog altijd tussen deze 2 ... voorkeur gaar voorlopig ook naar de DW745 .. omwille van de fijnafstelling ..
En ik denk dat de dewalt iets degelijker gemaakt is ( metalen kooi er rond ) .. ben normaal ook een blauwe bosch fan ( maa deze bosch oogt wat meer plastiekerig ) .. denk beide wel goeie machines ..
Moet ze nog eens beide fysiek bekijken ... vrees alleen niet veel winkels hier in de buurt die ze op stock hebben ...
Wat softstart betreffende heb ik niet zo een schrik van .. heb genoeg apparte groepen in mijn werkplaatsje ...

Den Deze
29-11-15, 20:14
De Bosch heb ik nog niet in het echt gezien, maar in de filmpjes lijkt me dit ook wel een zeer degelijke machine.
Het blijft toch een moeilijke keuze.
De Bosch heeft ook een tafeluitbreiding in de lengte (handig) en de hoekaanslag kan met de aluminium plaat meebewegen.

kitt1977
29-11-15, 20:20
Ja had ik ook gezien idd .. maar ik ga er zoiezo wss een outfeed tabel achter zetten ( denk er aan om de Paulk Workbench te maken of toch mijn versie ervan ) .
de DW745SQ type 4 kan tot 61cm breedte dacht ik .. de DWE .. 81cm . de bosch 64cm dach ik ..
Toch maar es winkel zoeken waar ik ze kan zien ...

de GTS10J heeft die outfeed niet achter aan ( maar heeft wel stalen kooi ) en ook geen glijdende tafel ..vraag is heb je dat wel nodig .. ik wil vooral 2 mitre slots .. om zelfs cross-cut sled te maken enzo ..

Mga1600
29-11-15, 20:51
Mij bevalt de Bosch erg goed, met wat ik nu weet zou hem zo weer kopen, maar als iemand twijfelt en een keer met een Bosch GTS 10 XC "in het wild wil spelen" is hij (of zij) welkom.....
Echter ik woon niet erg centraal nl. in de kop van Noord-Holland.

kitt1977
29-11-15, 20:54
dat is inderdaad wat ver van West-vlaanderen Belgie .. ander kwam ik wel eens kijken :)

Den Deze
30-11-15, 18:54
Inderdaad spijtig dat dit zo ver is, anders had dit mijn keuze wel kunnen vergemakkelijken.
Als ik zelf wat vergelijk dan lijken de DeWalt-zagen eerder voor het brutere (bouw)werk, de Bosch lijkt me wat fijner te werken?

kitt1977
30-11-15, 18:59
Ben vandaag hier eens gaan zien .. naar de Dewalt DW745QS & DWE74XX .. zie er toch deftig uit ..

Alleen zag ik dat er op de mitre gage toch wat speling zat .. de geleider is wel zeer nice af te stellen met de draaiknop .

Bosch hadden ze helaas nie staan .. weinig vraag naar .. vertelden mij ook dat service van Bosch laatste tijd niet zo super is ... terwjl die van Dewalt super is .. ( maar dat kunnen ook verkoopspraatjes zijn ) .

Ik viel wel om ver van de prijzen .. als ik die vergelijk met de bekende shop uit Beek .. waar mijn TS55REBQ inval zaag ook van komt ... gemiddeld 100-125 euro duurder +btw ( de de-walts ) ... ( en dan had ik al korting op de prijs in de catalogus ) ..
Snap dat niet .. zijn die marges dan zo groot .. of verkopen die webshops met verlies :-)

L.N.
30-11-15, 19:02
Toolnation koopt enorm groot in, waardoor ze veel korting krijgen. Daarnaast is het voornamelijk een webshop, waardoor een duur pand en hoge arbeidskosten minder zijn.

kitt1977
30-11-15, 19:06
Kan idd bijna niet anders ...
Er zijn nog goedkopere .. maar ik vind hun haal en breng service wel leuk en extra garantie ( festool 3 +2 jaar ) . al heb ik die nog nooit nodig gehad ...
Idem voor al mijn blauwe bosch spul komt vooral van Duitsland & Engeland .. ook daar toch enorme prijs verschillen .. maar nog nog iets kapot gehad in de 3 jaar garantie ..

Voor Bosch zijn ze trouwens nie echt goedkoop .. de GTS10XC in duitsland voor 769 euro btw in ... scheelt nog zo een 180 euro ...

Den Deze
30-11-15, 19:47
Prijs voor de DWE7491 bij mijn lokale dealer is 999€, met gratis zaagblad voor trespa.
Dat is toch al een verschil van bijna 200€, toch al een pak geld.
Ik ga de knoop moeten doorhakken, ik weet alleen nog niet welke kant van de knoop ik moet nemen :)

SereN
30-11-15, 20:28
Is een van de grote verschillen (in functionaliteit) niet die glijtafel van de Bosch? Hoe handig is die, en/of is die veel handiger dan een eigen gemaakte slede?

kitt1977
30-11-15, 20:50
Yep de GTS10XC heeft glijtafel en outfeed en 2100wat ofzo .. glijftafel heb ik zo mijn twijfels bij de accuratie ? Moet nog een winkel vinden die eentje staan heeft ..

de DW7491 was hier bij lokale dealer 1070 euro met trespa blad .. ( trespa blad kost bruto 160 euro .. maar je vind ze online voor 60-70 euro )
En heb dat blad zelfs niet nodig .. werk niet met trespa dusja :)

Wat mij ook opvalt is dat dat bosch weegt 35KG de XC .. de J 25KG .. dwe7491 26KG ..

MartinM
30-11-15, 21:57
Worstel zelf met precies dezelfde vraag.
Voorsalsnog denk ik dat het de DW745 gaat worden vanwege de fijnafstelling, prijs en compactheid.
De extra breedte van de DWE7491 heb ik niet nodig daarvoor heb ik een invalzaag met linaal.
De GTS10XC is een prachtige machine maar vond hem te groot nadat ik hem in het echt heb gezien. Bovendien zat er veel te veel speling op de glijtafel.

Iemand een idee of het met de DW745 ook mogelijk is om daar een freestafel van te maken door een plaat op of tusssen de de beide rail te plaatsen?

3dmazter
30-11-15, 22:03
De metabo ts254 ook overwogen?
Kost €717,65 in nederland.
Zelfde specs als de bosch maar zonder glijtafel.
Wel meer zaaghoogte 87mm
Is voor mij nog steeds nr1 op de wishlist

kitt1977
30-11-15, 22:05
die valt voor mij af .. de ts216 ( kleine broertje ) bekeken vandaag .. en vind de bouw kwaliteit van dewalt beter ..

de langsgeleider vond ik maar niks .. die op beide Dewalts is echt rocksolid en rack and pinion fence system vind ik super .

kitt1977
30-11-15, 22:08
Worstel zelf met precies dezelfde vraag.
Voorsalsnog denk ik dat het de DW745 gaat worden vanwege de fijnafstelling, prijs en compactheid.
De extra breedte van de DWE7491 heb ik niet nodig daarvoor heb ik een invalzaag met linaal.
De GTS10XC is een prachtige machine maar vond hem te groot nadat ik hem in het echt heb gezien. Bovendien zat er veel te veel speling op de glijtafel.

Iemand een idee of het met de DW745 ook mogelijk is om daar een freestafel van te maken door een plaat op of tusssen de de beide rail te plaatsen?

Ben ik ook benieuwd naar ... zou dat ook wel willen doen indien mogelijk ..
En ja heb ook een invalzaag .. ts55rebq .. dus voor grotere stukken idd invalzaag gebruiken of grote platen eerst kleiner te maken ..

3dmazter
30-11-15, 22:40
De metabo ts254 ook overwogen?
Kost €717,65 in nederland.
Zelfde specs als de bosch maar zonder glijtafel.
Wel meer zaaghoogte 87mm
Is voor mij nog steeds nr1 op de wishlist

3dmazter
30-11-15, 22:41
https://www.gereedschappelijk.nl/metabo-ts254-tafelcirkelzaag.html

MartinM
01-12-15, 18:08
De Metabo is ongetwijfeld een goede machine.
Maar waarin onderscheid de Metabo zich tov van de andere genoemde modellen?
Wat heeft hij of kan hij wat de anderen niet hebben of kunnen?

Fluo
01-12-15, 21:43
Ik ben ook aan het uitkijken naar een deftige zaag en de DW7491 staat momenteel bovenaan het lijstje. Werkt de afzuiging eigenlijk goed?

Ongelooflijke prijsverschillen tussen verschillende winkels, heb ook al prijzen gezien tussen 800€ en 1000€:(

kitt1977
01-12-15, 22:01
Ik denk dat stofazuiging bij een tafelzaag nooit echt perfect is ..

Vandaag nog es gestopt biij een pro-winkel .. hadden ze niks en demo staan van Dewalt van tafelzagen .. ook geen Bosch ..

Ik neig ook naar de DWE7491 .. 650 euro (dw745) bij 810 euro (dwe7491 ) ( online ) en mijn budget is eigenlijk max 500 euro lol .. zal voor kerst-nieuw en verjaardag samen zijn :-)

Mga1600
01-12-15, 23:16
Even een reactie v.w.b. de gebruikservaringen met de stof/zaagselafzuiging: Bij de Bosch GTS is de afzuiging 'via de onderkant' alleszins redelijk te noemen, maar extra afzuigen ook via de beschermkap (met T-stuk) geeft geen echte verbetering-daar had ik meer van verwacht. Ik gebruik de zaag i.c.m. een Bosch stofzuiger voorzien van een cycloon van Oneida. Als ik een uurtje heb staan zagen ligt er wel wat zaagsel onder de machine op de grond, maar echt niet heel veel. Wat wel duidelijk verbetering geeft t.o.v. het gebruik met de standaard Bosch slang is de ' dikke' Oneida slangen tussen de stofzuiger en de cycloon en ook verder door naar de zaag (die heeft een dikke aansluiting met een los verloop stuk naar de standaard Bosch slang.)

Over de keuze van de machine: dat blijft toch erg persoonlijk. Een kennis van me heeft een groene Bosch zaagtafel met dezelfde mogelijkheden, alleen is die in alle opzichten veel lichter uitgevoerd. Geen wonder, want hij kost de helft. Hij is er heel blij mee, maar mij spreekt die tafel niet aan, ik hou van degelijk. Maar ik weet ook wel dat het praktijkverschil tussen de genoemde machines allemaal betrekkelijk is. Je went aan je zaag en leert 'hem' steeds beter kennen en dat bepaald hoe je er mee omgaat en wat je ermee kunt.

Eerder had ik een Ferm zaagtafel, dat was een 'doodenge' zaag, ik was er bang van. De geleider was zodanig flexibel dat een werkstuk grote neiging had om vast te klemmen en terug te slaan. De motor was 1700 watt, maar was niet sterk genoeg voor zwaar werk. Alles trilde en vibreerde ook bij die machine. Zo'n machine is naar mijn mening 'levensgevaarlijk' en zou eigenlijk 'verboden' moeten worden.

De Bosch-ervaring was voor mij vanaf de eerste dag dan ook een verademing, een reuzenstap voorwaarts, ineens kon ik super-dunne stripjes hardhout zagen die van voor naar achter precies even dun waren, bij die Ferm zaag was ik al blij als een plank er zonder al te veel brandplekken 'ongeveer' goed uitkwam.

Ik denk dat de zaagresultaten met alle genoemde 'betere' zagen in de praktijk na de nodige 'oefening' niet groot zullen zijn. Ik ben eigenlijk een ' Makita-man' v.w.b. elektrische handgereedschap (heb ook een invalzaag van dat merk), maar hun tafelzagen konden me eerlijk gezegd niet erg bekoren, ik miste de kwaliteitsperceptie. Ik koos uiteindelijk voor Bosch vanwege de zeer positieve recensies op YouTube filmpjes, vanwege de goede specificaties met sterke motor met mooie rustige aanloop, de grote gebruiksmogelijkheden met tafelverbreding en -verlenging, de mogelijkheden van de schuiftafel en het genoemde Kwaliteitsgevoel : zwaar, degelijk, stabiel, beheerst etc.
Het inklapbare onderstel is trouwens ook super, zonder enige moeite klap je de boel in en uit. Ingeklapt staat hij tegen mijn garagemuur waar hij dan maar ongeveer 50 cm diepte inneemt in mijn werkplaatsje. Uitgeklapt en met uitgetrokken blad etc. is het gewoon een grote machine.

kitt1977
01-12-15, 23:23
Tnx voor de info .. moest ik nu nog een winkel vinden die ook effectief staan heeft ..of iemand hier op het forum die niet al te ver woont .. zou ik die echt es willen bekijken .
Heb jij ze online gekocht ? of winkel in de buurt ?

Knutselaertje
01-12-15, 23:29
Hi kitt,

Is zeeuws - vlaanderen/ Terneuzen dichtbij genoeg?
Ik heb er 1 staan, mocht je willen kan je komen kijken.

*update* ik zie net in google maps, klein uurtje...misschien wat aan de verre kant voor je?

gr.

Knutsel

kitt1977
01-12-15, 23:33
hmhm dat is mss nog net te doen .. dank voor het aanbod .

Ik hou het in het achterhoofd .. als ik geen dealer vind hier die ze staan heeft .

Knutselaertje
01-12-15, 23:45
ik heb zelf ook rondgekeken ( ook over belgische grens) kon er zelf geen vinden. toen maar besloten obv de positieve reacties om m te laten komen.
nogmaals je bent welkom :)

Fluo
02-12-15, 08:00
Tnx voor de info .. moest ik nu nog een winkel vinden die ook effectief staan heeft ..of iemand hier op het forum die niet al te ver woont .. zou ik die echt es willen bekijken .
Heb jij ze online gekocht ? of winkel in de buurt ?
Al eens bij Claerbout geweest in Gits? Niet zo ver van Harelbeke. Daar hebben ze de Bosch staan en de Dewalt zat nog in de doos en moest nog uitgepakt worden.

kitt1977
02-12-15, 12:29
Ken ik idd ... daar eens gaan zien als ik in de buurt hen..

kitt1977
02-12-15, 19:27
vanavond toch maar es langs geweest lol .. de bosch gts10Xc stond er inderdaad .

Oogt zeker ook degelijk ( beter dan ik verwachte ) ... spijtig genoeg zat de geleider er niet op .. en de voet was maar half gemonteerd waardoor ze laag stond .

de DWE7941 was ook op stock ( 3 gesloten dozen gezien ) echter niet uitgesteld helaas .. maar die had ik al elders gezien ..

En ik denk dat mijn keuze nu voor 95% naar de DWE7941 zal gaan .. waarom ? de breedte van 81cm vs 63cm van de bosch .. en het rack " pinion systeem voor de zaag geleider ..

heb ook de Makita 2704 bekeken .. de regeling voor de graden vond ik ietsje beter ( kan met wiel geregeld worden .. bij de bosch is het hendeltje lossen en schuiven ) .
En ook de max capaciteit is 91mm dik .. een dikke CM meer als de Bosch en Dewalt ..
Voor mij minder belangrijk .. gezien ik vooral 18mm planken zaag .. en mss bij uitzondering es 40mm werkblad of balkje .. echter de tafel zelf en de geleider vind ik niet zo goed als de Dewalt .. en wss ook de Bosch ( geleider ontbrak helaas ) .

39277
39278ruimte voor frees ?
39279Bosch Zaagdikte ( std blad 254mm ) - 3200 rpm ?

De Dewalt heb ik helaas nog geen foto .. volgens de spec zou het een 250mm zaagblad zijn ? -3800 rpm ?

39280Makita Zaagdikte ( std blad is 260mm ) - 4800 rpm ?

De Vraag is past bijvoorbeeld een 260mm ook op de bosch of dewalt ? of zit het spouwmes dan er tegen ?
Hoe zit het ook met die snelheden .. de bosch zou aan 3200rpm draien .. de makita 4800 ?

Den Deze
02-12-15, 19:45
Denk dat het voor mij ook de DWE7491 zal worden :)
Vooral de bredere tafel en de fijnafstelling zijn voor mij de grootste troeven.
Alleen spijtig dat de zaag geen softstart heeft.

Deze zaag heeft een 250mm zaagblad en draait aan 3800 toeren.
Ik zou misschien een extra zaagblad willen meebestellen.
Iemand tips wat voor blad ik best koop voor te schulpen/afkorten?

Fluo
02-12-15, 19:50
Misschien moeten we een groepsaankoop doen voor de DWE7491 om zo een betere prijs te bedingen? ;)

kitt1977
02-12-15, 19:53
Zelfde vraag hier :-)

Was ook al aan het googlen ... dewalt blad ? freud blad ?

Dit filmke ook al bekeken lol .. ( is wel de 7499gd maar niet veel verschil )

https://www.youtube.com/watch?v=aLvMokpEMKk

- - - Updated - - -

Misschien moeten we een groepsaankoop doen voor de DWE7491 om zo een betere prijs te bedingen? ;)

Start ! ik doe mee :-)

Den Deze
02-12-15, 20:04
http://www.toolnation.nl/accessoires/zagen/cirkelzaagbladen/cirkelzaagbladen-250-mm.html

Bos...bomen... :)

Knutselaertje
02-12-15, 20:15
Iemand tips wat voor blad ik best koop voor te schulpen/afkorten?

volgens mij is het meegeleverde 24t blad oed gschikt om mee te schulpen ( zowel bij Bosch als dewalt)

kitt1977
02-12-15, 20:34
http://www.toolnation.nl/accessoires/zagen/cirkelzaagbladen/cirkelzaagbladen-250-mm.html

Bos...bomen... :)

zeg wel .. ik vraag me nu toch echt af of 254mm bladen passen .. in de V.S = 10inch = 254mm toch ? en geeen 250mm ?
heb ier nog 2 48 tands bladen liggen .. 30mm asgat 254mm ..( geen top kwaliteit .. kreator ofzoiets )

Knutselaertje
02-12-15, 20:39
persoonlijk zou ik de 250 als standaard maat nemen bij de DWE7491. Uiteraard kan je altijd een 254 proberen als je ze hebt liggen en vervolgens evt een 254 blad ( dat je nog wilt hebben) bij bestellen.
maar zoals je zegt 10 inch zou mi ook 254 mm moeten zijn. ik weet alleen niet hoe ze dat in de machines verwerkt hebben...bijv. tav het spouwblad

Mga1600
02-12-15, 21:52
Bij mijn Bosch werd een 40t blad standaard gemonteerd meegeleverd van 254 mm. Omdat ik vrij veel multiplex zaag (tot zo'n 38 mm) heb ik er nu een 60t Freud blad op zitten van 250 mm (wat ik nog had van mijn eerdere zaagmachine). Dat blad zaagt heel mooi maar maakt een nogal sterk zingend geluid, aanzienlijk meer geluid dan het standaard blad. Die iets kleinere diameter zal de maximale zaagdiepte wel iets verkleinen, maar dat is met multiplex uiteraard geen probleem. De afstand van blad tot spouwblad is nog altijd binnen de grens die Bosch daarvoor op geeft.

Is het spouwmes bij de Dewalt zaag net als bij de Bosch ook zonder gereedschap in hoogte te verstellen/uit de weg te duwen?

kitt1977
02-12-15, 22:32
Het kan er allesins heel snel uit zonder gereedschap als het moet .
Bij de Bosch nu nie echt gekeken hoe dat precies in elkaar zat :(

Knutselaertje
02-12-15, 22:53
Bij de bosch kan je het zonder problemen en zonder gereedschzp het spouwmes laten zakken of terug omhoog zetten

kitt1977
03-12-15, 00:08
dit bedoel je dus

https://youtu.be/hglCxFQ_Umg?t=423

bij de Dewalt ook toolless removal

https://youtu.be/KUicIoXgWME?t=94

alleen dat zakken weet ik niet goed ..

Knutselaertje
03-12-15, 00:34
Als je m er uit kan halen is het al goed. Kan je mooi dado's etc maken. Zakken/ verwijderen puur zodat je er geen last van heb bij dergelijke handelingen

Den Deze
03-12-15, 04:02
Dus om te schulpen volstaat het blad dat wordt meegeleverd (24T)?
Welke bladen/hoeveel tanden neem ik best voor het afkorten van massief hout, plaatmateriaal (mdf/osb/multiplex) en melamine?

geneyn
03-12-15, 09:18
Ben zelf ook aan het kijken voor een tafelzaag, mijn voorkeur gaat uit naar de dewalt 7491, ziet er gewoon stevig en degelijk uit.
Hoop van ooit in de toekomst ruimte te hebben voor een combinée maar wegens plaatsgebrek zal het momenteel dan een mobiel iets worden.

3dmazter
03-12-15, 10:13
Als de ontbrekende softstart een probleem mocht wezen.
Moet je deze er tussen zetten.
Die begrenst de inschakel stroom zodat je zekeringen er niet uit klappen icm stofzuiger.
https://www.conrad.nl/nl/622412-inschakelstroombegrenzer-voor-grootverbruikers-wit-ip20-622412.html

kitt1977
03-12-15, 15:54
Goeie tip...

ik ga op +/-3600 watt uitkomen dewalt 7491 + Starmix ISP iPulse ARDL-1635 EWS normaal geen probleem hier op een apparte 20A automaat .

HansB
03-12-15, 16:14
Goeie tip...

ik ga op +/-3600 watt uitkomen dewalt 7491 + Starmix ISP iPulse ARDL-1635 EWS normaal geen probleem hier op een apparte 20A automaat .

Dat is maximaal opgenomen vermogen als de machines lopen. Het probleem zit 'm in de aanloopstroom welke aanzienlijk hoger kan zijn (en vaak ook is). Een goede softstarter beperkt de aanloopstroom.

kitt1977
03-12-15, 17:30
klopt .. worst case zet ik wel een C curve zekering :)

Mijn vorige tafelzaag was 1800watt en gaf geen prob .. volgens mij ook zonder soft start ..

Den Deze
07-12-15, 10:35
Is het handig om met de dewalt (7491) en/of de Bosch sponningen te maken voor bv lades?
Ik heb niet veel ervaring met zaagtafels, maar ik weet wel dat het spouwmes goed moet afgesteld zijn.
Was trouwens een van de eerste dingen die werden uitgelegd tijdens mijn avondschool als meubelmaker.

Knutselaertje
07-12-15, 10:45
Eerder is al aangegeven dat het spouwmes makkelijk afgenomen ( dewalt) of verzonken (bosch) kan worden. Meer heb je voor een sponning toch niet nodig? Kwestie van een hoekje uitzagen en waar nodig beetje bij beitelen

Den Deze
10-12-15, 11:43
Idd, heb het nog eens even opgezocht op YouTube :)
Heb wel de indruk dat de Bosch tijdens het zagen beter op toeren blijft dan de dewalt.
Ben er nog altijd niet helemaal uit :)

Knutselaertje
10-12-15, 16:21
allebei keer proberen/ bekijken, dan beslissing nemen :)
succes

Den Deze
10-12-15, 20:05
De Bosch kan ik helaas in geen enkele winkel uitgestald vinden.
En ze testen kan al helemaal niet :(
De Dewalt heb ik al wel gezien en dit lijkt me toch een robuuste machine.

Voor het afkorten van balken/plaatmateriaal neem ik dan bv best een blad met 48 tanden?

orgelvriend
10-12-15, 20:20
48 is wel goed, ja. Ik zou toch misschien liever 60 tands nemen. Ik heb zelf een 60 tands blad van Ecotools van 210mm. Het is perfect. Voor een Dewalt van 255mm zou ik zeker gaan voor 60 tanden.

Knutselaertje
10-12-15, 20:36
De uitnodiging om de bosch te testen staat nog steeds. ��
48 tands kan ik heb zelf t standaardblad en 60 tands en 96 tands nog geen problemen mee ondervonden.ik wissel afhankelijk van materiaal ed

mans
10-12-15, 20:40
wat is dat toch dat het aantal tanden zo groot moet zijn, op m'n dewalt zit er een met 24 tanden en die zaag zo glad als een spiegel.

Den Deze
11-12-15, 00:19
De uitnodiging om de bosch te testen staat nog steeds. ��
48 tands kan ik heb zelf t standaardblad en 60 tands en 96 tands nog geen problemen mee ondervonden.ik wissel afhankelijk van materiaal ed
Bedankt, maar is voor mijn zo'n 95 km rijden :)
Zal ineens een 60tands blad mee bestellen dan.

kitt1977
11-12-15, 00:22
DenDezen wordt het de DWE7941 ? Ga je hem online bestellen ? ik wss ook .. zou die eigenlijk voor kerstmis willen hebben :-)

Knutselaertje
11-12-15, 00:24
Bedankt, maar is voor mijn zo'n 95 km rijden :)

mocht je voor e aanschaf in de buurt zijn... speciaal er voor rijden zou ik ook niet doen ;)

Den Deze
11-12-15, 09:23
DenDezen wordt het de DWE7941 ? Ga je hem online bestellen ? ik wss ook .. zou die eigenlijk voor kerstmis willen hebben :-)

Deze staat nog altijd bovenaan de lijst, ja :)
En mijn plan is ook om hem dit jaar nog in huis te hebben, heb de eerste week van januari verlof, dus dan kan ik direct aan de slag :)

Ik heb bij toolnation 2 60-tands zaagbladen gevonden:
http://www.toolnation.nl/cmt-ultra-dun-afkortzaagblad-links-rechts-vertanding-250-x-30-x-60t.html
http://www.toolnation.nl/cmt-zaagblad-met-links-rechts-vertanding-250-x-35-x-60t.html

Prijsverschil van 23€, is dit te rechtvaardigen?
Kan ik dit blad ook gebruiken voor het verwerken van plaatmateriaal (multiplex en mdf)?

L.N.
11-12-15, 09:50
Deze staat nog altijd bovenaan de lijst, ja :)
En mijn plan is ook om hem dit jaar nog in huis te hebben, heb de eerste week van januari verlof, dus dan kan ik direct aan de slag :)

Ik heb bij toolnation 2 60-tands zaagbladen gevonden:
http://www.toolnation.nl/cmt-ultra-dun-afkortzaagblad-links-rechts-vertanding-250-x-30-x-60t.html
http://www.toolnation.nl/cmt-zaagblad-met-links-rechts-vertanding-250-x-35-x-60t.html

Prijsverschil van 23€, is dit te rechtvaardigen?
Kan ik dit blad ook gebruiken voor het verwerken van plaatmateriaal (multiplex en mdf)?

Kijk ook eens op Amazon.de voor de CMT zaagbladen. Het blad uit jouw eerste link kost daar €31 (+€10 verzenden) (http://www.amazon.de/272-250-60%C2%A0M-Schmale-Schnittfuge-z-60%C2%A0um-B-30%C2%A0K-2/dp/B00JBJAHPE/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1449823666&sr=8-1&keywords=272.250.60M).

Overigens heeft het eerste zaagblad een asgat van 30 mm en het tweede van 35 mm. Heb je dat gezien? Van het tweede blad is ook een versie met een asgat van 30 mm: 285.060.10M.

Den Deze
11-12-15, 10:55
Had ik niet gezien, nee :)
Bedankt voor de tip! Scheelt al een pak in prijs, voor hetzelfde blad.
Misschien toch ook eens de Duitse shops afgaan voor zaagbladen :)

L.N.
11-12-15, 15:52
Je kunt hier (http://www.rgntools.nl/Documents/Catalogs/cmt-catalogus/) door de gehele catalogus (Nederlands) van CMT bladeren en daar staat per blad ook de toepassing en voor welke materialen het geschikt is. Hier (http://www.cmtutensili.com/viewdoc.asp?pars2=28~178~5~2~2) is de catalogus ook als PDF te downloaden (Engels). Dat maakt het zoeken naar het juiste blad gemakkelijker :).

Fluo
11-12-15, 22:58
Ik heb gekozen voor de DeWalt. Wordt maandag geleverd ;)

Den Deze
11-12-15, 23:01
Waar heb je hem gekocht? Ben benieuwd naar je ervaringen :)

Fluo
11-12-15, 23:04
Gekocht bij Toolnation. Ik ben minstens even benieuwd :)

Knutselaertje
11-12-15, 23:12
ben benieuwd hoe die bevalt!

Den Deze
11-12-15, 23:18
Snelle levering dan, op de site staat 5-10 werkdagen :)

Edit: is terug gewijzigd naar 1-4 werkdagen :)

lemen
11-12-15, 23:19
Tijd van de kerstcadeautjes...

Philipp-Brunke
12-12-15, 00:17
Hi kitt,

Is zeeuws - vlaanderen/ Terneuzen dichtbij genoeg?
Ik heb er 1 staan, mocht je willen kan je komen kijken.

*update* ik zie net in google maps, klein uurtje...misschien wat aan de verre kant voor je?

gr.

Knutsel

Eindelijk een zeeuw gevonden op het forum, ik kom zelf uit oostkapelle

Knutselaertje
12-12-15, 00:53
Eindelijk een zeeuw gevonden op het forum, ik kom zelf uit oostkapelle

Het werd idd tijd ��

kitt1977
12-12-15, 02:58
Ik heb gekozen voor de DeWalt. Wordt maandag geleverd ;)ben ook zeer benieuwd naar je bevindingen.. ik had ook al gezien dat er 5 a 10 dagen stond .. maar mss zijn ze ondertussen weer op stock ..vermoed dat je de DWE7491 zonder onderstel besteld hebt ? Ik ga hem vermoedelijk na de 19 dec bestellen .. tenzij jou bevindingen heel slecht zijn lol .. maar dat zal wel niet :)Stiekem hoop ik dat ze nog een dagaanbieding doen ervoor ..maar zal wel niet .. prijs is al zeer scherp ..

SereN
12-12-15, 08:07
Stiekem hoop ik dat ze nog een dagaanbieding doen ervoor ..maar zal wel niet .. prijs is al zeer scherp ..
De dagaanbiedingen bij Toolnation zijn 'een product in de kijker', de prijs is onveranderd.

L.N.
12-12-15, 09:17
De dagaanbiedingen bij Toolnation zijn 'een product in de kijker', de prijs is onveranderd.

Dat is niet altijd waar. Bv Festool "aanbiedingen" zijn geen andere prijzen dan normaal, maar voor andere dagaanbiedingen geldt wel een lagere prijs.

Den Deze
12-12-15, 09:38
Omdat dit compacte zaagtafels zijn, ga ik me misschien wel zo'n Grr-Ripper (http://www.gereedschappro.nl/overig/grr-ripper-basic-duwblok-met-dvd/2179) aanschaffen. Zeker voor kleinere stukken te schulpen.

SereN
12-12-15, 09:47
Dat is niet altijd waar. Bv Festool "aanbiedingen" zijn geen andere prijzen dan normaal, maar voor andere dagaanbiedingen geldt wel een lagere prijs.
L.N.: Kijk je mails van bv de afgelopen week maar eens na, niet een product wordt goedkoper aangeboden. De prijs vermeld in de aanbieding 'enkel vandaag' is gewoon de standaard prijs die altijd geldt. Ik heb nog nooit een Toolnation dagaanbieding gezien die effectief een prijsvermindering inhield. (Maar de uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk...)

roelp
12-12-15, 10:17
Ik ook niet. Ik heb me ooit eens bezig gehouden met het elke dag te controleren. Nooit heb ik een dagaanbieding goedkoper gevonden.
In Duitsland vind je de zaken vaak nog goedkoper, maar bij toolnation heb ik nog nooit problemen gehad met een levering. Ook in de winkel werd ik goed verder geholpen.

orgelvriend
12-12-15, 11:23
Die Grr-Ripper lijkt me ook wel wat. Dat filmpje is wel inspirerend. Alleen blijf je een beetje met de stofafzuiging in gebreke.

Knutselaertje
12-12-15, 17:11
Mijn bevinding met toolnation is dat de levertijden vaak niet kloppen, vrijwel iedere bestelling die ik er deed waarbij 1-4 dagen dit nooit binnen de 4 werkdagen gekregen. De prijzen zijn daarnaast ook niet supr. Zijn voor veel artikelen goedkopere alternatieven te vinden in buiten, maar zeker ook binnenland. HUn "beste prijs garantie" moet je zeker niet voor lief nemen. meermaals gevraagd of ze een product goedkoper of tegen vergelijkbare prijs als Nederlandse concurrent konden bieden, dit was nimmer het geval ze deden dit af met "betere" garantievoorwaarden via hun winkel. ergens is er iets voor te zeggen, maar gewoon er totaal niks mee willen doen of zelfs er maar over in gesprek gaan viel/ valt mij erg tegen.
Hun dagaanbiedingen zijn ook onzin. weken later staan ze nog aan zelfde prijs en vaak weken er voor ook. Het is dat ze zon uitgebreid assortiment hebben dat je bijna niet om ze heen kan...

Den Deze
12-12-15, 17:30
Het duurt idd soms lang vooraleer iets wordt verzonden. Op andere sites heb je soms een iets goedkopere prijs, maar bij Toolnation heb je de pickup & return garantie.
Als het aan mij lag dan kocht ik deze zaag bij mijn lokale dealer, maar daar kost de zaag 999€ excl het onderstel. Ik krijg er wel een trespa zaagblad bij.
Voor 992€ koop ik bij Toolnation de zaagtafel + het onderstel, scheelt toch een pak.

Knutselaertje
12-12-15, 17:36
dat is het vaak. je kiest toch "makkelijk" voor de garantie of voor TN omdat de lokale dealer duurder is of ondanks dat een andere goedkoper is ( je zal immers in het 4e of 5e jaar maar een mankement krijgen in de machine...blijft een gok....zakelijk gezien zijn de meeste dan toch wel afgeschreven, dus je kan ook overwegen een nieuwe te kopen).
Ze zetten niet voor niets een giga nieuw distributiecomplex...hun profiteren waarschijnlijk op veel van schaalvoordeel.

kitt1977
12-12-15, 17:48
Ik heb bij hun al 2x een festool ts55 gekocht ( eerst de ebq en die verkocht en dan de rebq ) en werd altijd correct geleverd en tochwel de beste prijs ook met veel accecoires erbij ..Hun garantie pickup & return heb ik nog nooit nodig gehad .. zoals hier al aangehaald .. als iets kapot gaat is het nogal vaak uit de garantie :-)Hun dagaanbiedingen nog niet echt gecheckt of de prijzen effectief lager zijn .. kan idd promotie stunt zijn ..Sommige dingen vind je idd goedkoper in DL maar voor de paar euro bestel ik dan nog liever in nederland ( tenzij verschil heel groot is )Is beetje slecht voor de Belgische economie .. maar koop tegenwoordg zelfden of niks meer in Belgie van prof tools ..( moest et nu slechts paar % duurder zijn mss wel ..maar prijsverschillen van 20 -30% is toch wel veel lol .. zoals aangehaald die dewalt zaag met voet hier ook 1100 euro +BTW . .

Knutselaertje
12-12-15, 17:52
het is ook geen slechte winkel....alleen ze doen niet altijd wat ze beloven ;)

Rutger Broekman
12-12-15, 18:10
Ik heb niet alle berichten gelezen, maar wil mijn ervaringen met de De walt tafel zaag graag delen. Ik heb deze nu een jaar of tien heb er veel plezier van maar er zitten toch een aantal vervelende dingen bij:
het spouwmes is 2,3 mm en de zagen 3,2. Ik heb begrepen dat die even breed moeten zijn? Navraag bij de walt indertijd leverende geen reactie, ik heb de services van de walt als slecht ervaren.
het verwijderen van het spouwmes is tijdrovend
een schroef van de spouwmes bevestiging was al heel snel dol. ( ik was laatst bij Bequaam waar ze een nieuwere machine hebben met exact hetzelfde euvel)
ik moet veel te vaak naar mij zin de langsgeleider opnieuw afstellen en dat is een erg tijd rovende klus en echt nauwkeurig gaat dat niet.

Voor grof bouwwerk wellicht een prima machine maar als je wat nauwkeuriger wil werken vind ik deze machine geen aanrader.

Succes met de keuze!

kitt1977
12-12-15, 18:41
Ik vermoed dat je dan de DW745 hebt ? en niet de DWE7491 .. want daar kan spouwmes zonder gereedschap er af ..

Den Deze
12-12-15, 23:26
De dwe7491 is de vernieuwde versie.
Ben aan het overwegen om een soort werktafel te maken voor deze zaagtafel.
Iets in deze aard: https://www.pinterest.com/pin/342414377898656259/
Twijfel om het onderstel er bij te kopen dan :)

kitt1977
12-12-15, 23:44
yep gezien ik de PaulK bench wss ga maken .. ga ik wss ook geen onderstel kopen .. neemt veel plek in ook ..Is ook voorzien in de plannen om buizen te voorzien waar de zaag op "hangt" ..Maareen karretje maken op dezelfde hoogte kan ook natuurlijk ..https://www.youtube.com/watch?v=F2rHdHrbtYI&list=PLB1ATCukiUGSEvdBc7NnqlmxHAwdx6C83&index=12

blike
14-12-15, 13:34

Beste, klopt dit dat er bij de dwe 7491 in Europa, geen extra riving knife om ondiepe zaagsneden te maken bij zit zoals in de Amerikaanse versie. Zou jij me kunnen vertellen of de aansluiting hetzelfde is als op de Amerikaanse versie. Op youtube is deze verschillende keren duidelijk in beeld gebracht. Ik weet dat je er een stukje kan afslijpen indien nodig, maar ik heb toch liever een origineel. Alvast bedankt!

Den Deze
15-12-15, 14:59

En, eerste ervaring?
Heb je het onderstel er ook bijgekocht?
Zo ja, zou je mij de totale hoogte (grond tot tafel) eens kunnen meedelen?
Mss dat ik het onderstel er toch bijkoop en een werktafel op wielen maak als outfeed.

Den Deze
16-12-15, 12:06
Vandaag bij mijn dealer gestopt voor wat kleinigheden en bij het binnenkomen stond er een TS55 naar mij te lonken, in promo.
Ts55, extra zaagblad, 2 rails en verbindingsstukken voor 569€, heb ik meteen meegenomen.
Ik heb een TS55, maar die is van mijn schoonvader.
Was het beu om daar altijd achter te moeten rijden :)
Ben van plan om er nog de aanslag bij te kopen, zodat je snel dezelfde lengtes kan zagen.

Nu twijfel ik toch voor deze zaagtafel, volgens mij gaat deze niet veel meer kunnen bieden :)

blike
16-12-15, 12:34
Ik heb de Ts 55, MFT en een Kapex, toch mis ik vaak een zaagtafel. Zoals ook bij een freestafel heeft het vaste werkvlak zijn voordelen. Ik zou natuurlijk mijn Ts55 niet kunnen missen. Ik ben ook aan het twijfelen, een Erika of Precisio of de Dewalt. Eerlijk gezegd denk ik dat deze niet zo veel moet onderdoen voor de andere twee. Die rack and pinion is heel interessant, je kan hem ook mooi afstellen. Ik ben ook wel benieuwd naar de eerste ervaringen van Fluo.

Fluo
16-12-15, 12:53
Sorry, veel ervaring kan ik nog niet delen.

Wel dat de doos heel groot was :o
Het werkoppervlak van de zaag is wel indrukwekkend groot terwijl de machine echt wel laag oogt (32cm dacht ik)
Nog maar slechts 1 proefstukje gezaagd en vond de zaag wel luid (misschien gewoon omdat ik die voor de eerste keer hoorde), wel heel vreemd dat je niet hoort dat je aan het zagen bent. Ik verwachte meer geluid toen het hout bij het zaagblad kwam, maar dat gebeurde niet.

Daar stoppen mijn ervaringen voorlopig, maar tijdens het kerstverlof zeker meer.

Ik heb geen onderstel bijgekocht omdat ik van plan ben de zaag aan mijn werkbank te hangen.

kitt1977
16-12-15, 15:05
Vandaag bij mijn dealer gestopt voor wat kleinigheden en bij het binnenkomen stond er een TS55 naar mij te lonken, in promo.
Ts55, extra zaagblad, 2 rails en verbindingsstukken voor 569€, heb ik meteen meegenomen.
Ik heb een TS55, maar die is van mijn schoonvader.
Was het beu om daar altijd achter te moeten rijden :)
Ben van plan om er nog de aanslag bij te kopen, zodat je snel dezelfde lengtes kan zagen.

Nu twijfel ik toch voor deze zaagtafel, volgens mij gaat deze niet veel meer kunnen bieden :)

Ik heb ook de TS55REBQ met 2x1m40 liniaal + spanschroeven en foudraal en 1x80cm liniaal en ook de aanslag ligt ier nog in de doos ( nog nooit gebruikt lol ) ..
En ik wil toch nog een zaagtafel .. voor de kleinere stukjes etc toch handig .. grote platen eerst met de TS55 zagen tot iets meer handelbaar stuk .. en dan op de tafelzaag ..

PS : 569 is scherp voor belgie .. mijn lokale festool dealer ook actie 495+btw .. voor dezelfde set ..

Den Deze
16-12-15, 20:22
Heb de zaagtafel net besteld :)
Nu op YouTube wat rondkijken voor 'jigs'. Zou een miter sled willen maken, maar ga nog eens nadenken over wat ik als geleiding ga gebruiken.

blike
16-12-15, 20:40
Leuk, leuk. Waar heb je ze besteld en wanneer wordt ze geleverd :-). Heb je het onderstel met wielen ook gekocht?

Den Deze
16-12-15, 20:53
Toolnation, zonder onderstel.
Geen idee wanneer ze leveren, hoop volgende week :)

kitt1977
16-12-15, 21:40
Toolnation, zonder onderstel.
Geen idee wanneer ze leveren, hoop volgende week :)

hadden beter een groepsaankoop gedaan .. al 3 in dit topic lol :-)

Ik had hier op geboden .. maar het laatste uur overboden ..
https://www.troostwijkauctions.com/nl/tafelcirkelzaagmachine/03-21665-14256-3421737/
voor 100-150 euro prijsverschil ( komt 16% kost + btw bij ) ga ik geen 200km rijden ..en ook garantie enzo ..

ik ga hem wss ook orderen zonder onderstel... ging eerst nog zien naar een 2dehands DW745 .. maar hij wil 400 euro .. 3jaar oud en 1750watt versie . leg ik liever wat bij voor de DWE ..

http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap-machines/zaagmachine/dewalt-dw745-268124970.html

kitt1977
17-12-15, 23:51
Lol ze hebben echt wel veel stock precies ..
En om 23u nog antwood op mijn vraag via de website .. over levertermijn van de de DWE7941 ..

U heeft een reactie ontvangen op uw support ticket.
Beste,

We hebben er nog 12 stuks.

We verwachten dat deze morgen rond de middag uitverkocht zullen zijn.

De nieuwe voorraad (96) stuks) verwachten we aanstaande dinsdag wat tevens de laatste zending is voor dit jaar.

Als u deze machine besteld vandaag nog besteld gaat deze in de regel morgen de deur uit, behalve bij betaling met overboeking of creditcard/paypal.

Dit vertraagd de betaling.

Ideal of Mistercash is sneller.

Knutselaertje
18-12-15, 00:03
En welke winkel is dat? Best goede service nog op dit tijdstip!

Den Deze
18-12-15, 03:57
Heb woensdagavond rond 20u mijn bestelling geplaatst (via Paypal) en gisterenavond kreeg ik mail met verzendbevestiging.
Zaag wordt normaal.vandaag geleverd, alleen zal ik niet veel tijd/fut hebben om ze te testen, zeer drukke periode op het werk.

kitt1977
18-12-15, 13:27
En welke winkel is dat? Best goede service nog op dit tijdstip!

toolnation .. ga ze straks ook maar es bestellen se ..

edit : voila besteld .. hopelijk is ze hier voor kerst :-)

Den Deze
22-12-15, 10:28
Machine sinds vorige week binnen, maar door drukte op het werk heb ik nog geen tijd gehad om er veel mee te doen.
De machine oogt robuust en het is handig dat je het spouwmes kan vervangen zonder gereedschap.

De machine is luid, maar gebruik toch altijd gehoorbescherming.
Heb even wat vuren geschulpt en wat plaatmateriaal in kleinere stukjes gezaagd, je voelt amper dat je aan het zagen bent.
Ik ben nu bezig aan een simpele outfeed-tafel waar ik mijn zaag bij kan zetten.
Dan heb ik langs de ene kant wat meer ruimte om hout/gereedschap op te leggen (werkbank is soms wat te klein) + genoeg ruimte om grotere stukken te verzagen.

willem1958
22-12-15, 14:05
Gefeliciteerd, mooie zaagtafel heb je gekocht!

kitt1977
22-12-15, 18:16
de mijne is vandaag vetrokken !

waarschijnlijk morgen hier met Transmission .

kitt1977
23-12-15, 18:32
Vandaag thuisgekomem en de grote gele doos stond te blinken :)

Uitgepakt en eerste test stukjes gezaagd ... 1ste indruk ... NICE .

Lawaai val op zich mee .. enige wat beetje raar is dat je het hout niet door de zaag hoort gaan ( zoals ier al gemeld ) .
Vermoed dat dit afhankelijk van het blad is .. stoort niet echt .. eerst teststukje beton plex waren als vast redelijk goed gelukt .
Moet de naald nog afstellen zat er 1mm naast als ik 15cm instelde had ik een stukje van 14,9 cm :-)

Rack & pinion systeem vind ik super leuk , ook zijn er 2 spouwmessen bij , eentje los en eeetje smaen met de stofkap .

Die klikken er heel gemakkelijk uit zonder gereedschap .

Ook stofafzuiging blijk mee tevallen ( gewoon achteraan aangesloten heb nog geen splitter voor ook boven het zaagblad ) .

Enige minpuntje mss is dat de tafel zelf nogal rap krast .. zeker als je de mitre gage gebruikt ( geen idee hoe dat heet in nederlands lol )

blike
25-12-15, 14:00
Rack & pinion systeem vind ik super leuk , ook zijn er 2 spouwmessen bij , eentje los en eeetje smaen met de stofkap .

Die klikken er heel gemakkelijk uit zonder gereedschap .

Is het losse spouwblad gemaakt om ondiepe zaagsneden te maken? Ik was in de veronderstelling dat dit niet in Europa mocht en er daarom niet was bijgeleverd. Ik denk dat je zeer tevreden zal zijn met je nieuwe aanwinst.

kitt1977
25-12-15, 16:08
Heb dit nog nie geprobeerd .. ik denk dat het net envenhoog of er iets onder komt als de zaag .
Moet nog eens proberen een kleine groef te zagen met het spouwmes er nog op .. bij m'n vorig zaagtafel deed ik het er af ..
Met als gevaar het er af bleef ...te lastig om er weer op te zetten .. nu kan dat in 10 seconden ofzo .

blike
25-12-15, 19:28
Tof, het zal dan wel een riving knife zijn. Bedankt.

kitt1977
25-12-15, 19:40
Tof, het zal dan wel een riving knife zijn. Bedankt.Vanavond eens snel paar testjes gedaan en het lukt bijvoorbeeld om groeven te zagen zonder het mes uit te halen .Jammer dat Dado's stack in europa niet mogen .. en de as te kort is van de europese modellen .. zou een luxe zijn om te groeven te maken :(Maar met het gewone blad lukt natuurlijk en met rack and pinion system kan je heel gemakkelijk de geleider 1mm opschuiven ..

blike
25-12-15, 20:15
Ziet er zeer strak uit in ieder geval. Bedankt voor de foto's.

SereN
30-12-15, 09:12
Ik kom op 3 zaagmachines namelijk:
* Bosch GTS10 XC (899€ (https://www.alternate.be/Bosch/Tischkreiss%C3%A4ge-GTS-10-XC+GTA6000-Tafel-cirkelzaag/html/product/1215869?tk=4870&lk=7555) hier heb ik veel goeds over gelezen
* Dewalt DE745 641,24€ (http://www.toolnation.nl/dewalt-dw745-tafelzaag-1850w-250mm-dealer-garantie.html)
* Dewalt DWE7491 816,74€ (http://www.toolnation.nl/dewalt-dwe7491-tafelzaag-2000-watt-dealer-garantie.html)

Puur ter illustratie dat de dagaanbiedingen van Toolnation geen reductie in prijs inhouden:

Prijs op 27/11 aangegeven in startpost voor DW745: €641,24
Prijs vandaag 30/12 in dagaanbieding: €641,24

En ja, dat trespa zaagblad was er toen ook al bij...

Knutselaertje
30-12-15, 10:58
Ik zag de mail van Toolnation vannacht ook binnenkomen... Dacht precies het zelfde...
gewoon onzin, net als hunlaagste prijsgarantie.... Tijd dat daar eens onderzoek naar gedaan wordt!;)

lemen
30-12-15, 11:11
@kit1977: mooi werk hoor. 't zijn maar proefstukjes, maar 't is veelbelovend!

Wat betreft Schrootlandje, ik weet niet wat de regels tegenwoordig in NL zijn, maar hier mag dat dus niet. En hoewel Noorwegen geen EU is, zitten we we wel onder de plak daarvan. Handelsregels zullen grotendeels overeenkomen, maar hier mag een winkel dat niet doen zoals hij het doet. Hij heeft de prijs 845,79 doorgestreept alsof dat de normale prijs is.
Hier moeten ze de prijs vermelden waar DIE winkel het ook werkelijk voor verkocht heeft. ( vóór een actie de prijzen verhogen is ook niet toegestaan)
Nou is het allemaal geen halszaak, maar als ze op deze manier vals concureren vind ik het toch kwalijk. Winkels die zich wel aan de regels houden worden dan benadeeld. En uiteindelijk jullie ook, omdat de winkels die wel ter goede trouw handelen ( en topservice verlenen) zullen verdwijnen. Dan kan je over een tijdje alleen nog terecht bij dozenschuivers.

Schrootlandje, doe ik expres want elke keer als ze de boel bedonderen wordt de naam hier meerdere keren genoemd, en dat geeft ze extra treffers bij zoekmachines.

Knutselaertje
30-12-15, 11:30
Ben ik het ook mee eens!
Het 'centrum van gereedschap' is vaak wel goedkoper... Maar heeft ook andere garantievoorwaarden.
het is ook geen halszaak.. Maar je kan op heel de site volgens mij geen prijs vinden die niet is doorgestreept met een lagere prijs eronder... Het zijn 'allemaal' aanbiedingen bij schrootlandje ��

lemen
30-12-15, 11:46
als je naar schrootlandje . nl gaat zie je links de dagaanbieding, daar staat een doorgestreepte prijs bij.
Ook garantievoorwaarden zijn grotendeels geregeld door de EU ( meer precies de EER .
Veel winkels proberen andere regels op te zetten of te hanteren, maar die zijn niet altijd hard te maken voor ze.

Knutselaertje
30-12-15, 12:07
Het hard maken is aan hun uiteraard... Maar ze bieden het bij vrijwel elk elektronisch apparaat wel aan..' Wij verlengen uw garantie... In onze systemen' ik maak van dat soort dingen altijd schermprintjes...���� misschien dat t ooit helpt mocht ik t nodig hebben

Den Deze
30-12-15, 14:59
Heb deze machine nog niet echt veel kunnen testen, maar deze zaagt heel mooi en heel precies.
Ben nu op zoek naar een zaagblad om plaatmateriaal te verwerken/hout te verzagen.
Ik dacht aan 48 of 60 tanden?
Iemand een goed (online) adres voor zaagbladen?

kitt1977
31-12-15, 03:56
Heb deze machine nog niet echt veel kunnen testen, maar deze zaagt heel mooi en heel precies.
Ben nu op zoek naar een zaagblad om plaatmateriaal te verwerken/hout te verzagen.

idem dito ... vandaag paar legplanken melamine gezaagd .. en dat viel wel mee .. had slechter verwacht .
Maar ga ook eens kijken voor iets beter ...

Heb dit hier nog liggen van andere tafelzaag .. maar weet niet of het past .

http://www.amazon.de/gp/product/B004MM7XXO?psc=1&redirect=true&ref_=oh_aui_detailpage_o02_s00

Is wel low budget blad ..denk niet dat het beter gaat zijn dan het standaard dewalt blad ..

PS : iemand had het hier al over een CMT blad ... en goed van prijs op amazon dacht ik ... effe zoeken

kitt1977
01-01-16, 03:58
Goeie tip...

effe melden dat deze setup hier geen enkel probleem geeft op een 20A automaat :)
ondankts dat de Dewalt geen softstart zou hebben .

kitt1977
01-01-16, 04:03

Ik heb hier ecotools al vaak horen voorbijkomen ? Blikbaar goeie en betaalbare zaagbladen ?

Btw wel opletten dat je geen te dun blad neemt denk ik .. ( niet dunner dan je spouwmes ? )

Spaander
01-01-16, 08:23
Ik heb hier ecotools al vaak horen voorbijkomen ? Blikbaar goeie en betaalbare zaagbladen ?

Btw wel opletten dat je geen te dun blad neemt denk ik .. ( niet dunner dan je spouwmes ? )

Inderdaad het spouwmes moet dunner zijn dan de zaagsnede van de tanden van je zaagblad.

Er staat geschreven op BulkWiki:
Het spouwmes is dikker dan het zaagblad maar dunner dan de breedte van de beitels of tanden.
De formule hiervoor is: dikte spouwmes = (tandbreedte + dikte blad)/2
Mvg,:).

Den Deze
01-01-16, 09:37
Omdat het standaardblad nog vrij mooie resultaten geeft heb ik deze (http://www.gereedschapcentrum.nl/accessoires/zaagbladen/cirkelzaagbladen/dewalt-dt1173-3-delige-zaagbladenset-250-x-30mm-24t-24t-48t.html) set gekocht.
Dan heb ik 2 extra bladen om te schulpen en eentje voor af te korten :)

kitt1977
01-01-16, 15:45
tnx voor de tip dan ga ik mij deze bestellen

http://www.rubart.de/DeWalt-DT1159-QZ-Bau-KSB-Stationaer-250x30x3.0-40WZ-10%C2%B0-p10033283.html?utm_medium=cpc&refID=113&utm_source=billiger_de

en mss ook nog deze http://www.rubart.de/DeWalt-DT1158-QZ-Bau-KSB-Stationaer-250x30x3-0-24WZ-10--p10033282.html ..

Die set is niet echt goedkoop precies :-)

Als ik de bladen los koop bij rubart kom ik op 66,50 euro incl send ( heb ik wel dat dooske niet hi )

Kwam deze ook tegen -> http://www.ebay.de/itm/DeWalt-DT1173-Kreissaegeblaetter-Serie-30-250-mm-3-Stueck-/231704945464

Denk dat ik een 48 tands +24 tands reserve es los bestel .. want ben ook best tevreden over het blad die er bij zit .

Ma ga eerst eens proberen wat het resultaat is met de bladen die ik liggen heb van vorige zaag .. Kreator ..

http://www.amazon.de/gp/product/B004MM7XXO?psc=1&redirect=true&ref_=oh_aui_detailpage_o02_s00 ook al zijn die 4mm groter .. eens kijken of er "clearance genoeg is"

Den Deze
01-01-16, 15:53
Das idd een pak minder, dat is wel balen...

kitt1977
01-01-16, 16:40
is gewoon een duur doosje denk ik :)

kitt1977
01-01-16, 22:40
tnx voor de tip dan ga ik mij deze bestellen

Ma ga eerst eens proberen wat het resultaat is met de bladen die ik liggen heb van vorige zaag .. Kreator ..

http://www.amazon.de/gp/product/B004MM7XXO?psc=1&redirect=true&ref_=oh_aui_detailpage_o02_s00 ook al zijn die 4mm groter .. eens kijken of er "clearance genoeg is"

Effe getest ... man man .. dat Dewalt blad is een verademing vergeleken bij dat kreator blad .. echt waardeloos ..
Ben benieuwd naar jou ervaring met het 48 tands blad in die set ... het 24 tands blad bij de zaagtafel is bevalt in ieder geval zeer goed .

kitt1977
05-01-16, 19:27
@Den Dezen heb je al dat 48 tands blad geprobeerd ?

Heb vanavodn paar strips in de lengete gezaagd berken multiplex en die sneden zijn vrij goed met 24 tands .. maar in de breedte heel veel splintering ..( vermoed normaal tegen de nerven in ? )
Met de TS55 met 48tands bl

kitt1977
05-01-16, 19:29
@Den Dezen heb je al dat 48 tands blad geprobeerd ?

Heb vanavond paar strips in de lengte gezaagd berken multiplex en die sneden zijn vrij goed met 24 tands .. maar in de breedte heel veel splintering ..( vermoed vrij normaal tegen de nerven in ? )
Met de TS55 met 48tands blad en splinterbescherming waren die merkelijk beter natuurlijk .
Is de eerste keer dat ik met multplex werk .. is wennen ..

Den Deze
05-01-16, 23:56
Prijs/kwaliteit zit dit blad wel goed. Zaagsnede is ook mooi.
Mss dat ik in de toekomst voor,plaatmateriaal nog een blad met 60 tanden van Cmt koop :)

kitt1977
06-01-16, 00:43
ik twijfel nog of ik nog de extra dewalt bladen koop .. of mss es paar ecotools bladen koop ..
ik zaag nie dagelijks .. dus bij mij slijt dat niet zo snel :)

deze bijvoorbeeld

https://www.ecotools.nl/zaagblad-250-60t/
https://www.ecotools.nl/zaagblad-250x30mm-t48/
https://www.ecotools.nl/zaagblad-250-24t/

hoewel de prijzen voor een 48 tands dewalt niet veel meer zijn bij rubart .

SereN
10-01-16, 18:52
Ik lees in dit topic dat de zaagblad insert bij de DeWalts (zowel 745 als 7491) een te verbeteren punt blijkt: http://www.woodworking.nl/showthread.php?16537-Dewalt-DW745-(type-4)

Is dat ook zo voor de Bosch Gts 10 Xc, of heeft die op dit vlak dan een streepje voor?

Den Deze
10-01-16, 19:13
Ik denk dat elke standaard insert kan verbeterd worden.
Heb gisteren bij mijn lokale dealer een nieuw zaagblad gekocht, zij laten zelf ook zaagbladen maken.
Dat van Dewalt heeft een links/rechts vertanding, nu heb ik eentje met een holle tand (ook 48t).
De zaagsnede is mooier en het zagen gaat iets soepeler.
Blad was iets van een 63€, zelfde blad van Cmt kost bijna 100€ :)

kitt1977
10-01-16, 19:30
Ik denk dat elke standaard insert kan verbeterd worden.Heb gisteren bij mijn lokale dealer een nieuw zaagblad gekocht, zij laten zelf ook zaagbladen maken.Dat van Dewalt heeft een links/rechts vertanding, nu heb ik eentje met een holle tand (ook 48t).De zaagsnede is mooier en het zagen gaat iets soepeler.Blad was iets van een 63€, zelfde blad van Cmt kost bijna 100€ :)Is dat niet meer voor aluminium of pvc te zagen ?zoiets ?https://www.ecotools.nl/zaagblad-250-vd/

Knutselaertje
10-01-16, 22:06
m.b.t. de gts 10xc, heb zelf t.a.v. de vlakheid en stabiliteit vd insert geen klagen. het gat waar de zaag doorheen gaat is aan de brede kant. logisch...
heb zelf nog niet de moeite genomen om een nieuwe insert te maken omdat ik de resultaten (meer dan) voldoende vind.

O Peatey
10-01-16, 23:18
Ik heb net deze besteld: https://www.ecotools.nl/zaagblad-250-60i/ en ben heel benieuwd hoe die zich gedraagt op de gts 10xc. Tot nu toe alleen het originele 24-tands standaardblad gebruikt. Goed om te schulpen maar te grof voor cross-cut. Zal dinsdag of woensdag wel arriveren.

CaPo70
10-01-16, 23:44
Heb zelf de 250-48i sinds kort in huis, ga dinsdag er echt mee aan de slag dus ik ben benieuwd :D...
Ziet er veelbelovend uit, ben voor de 48 gegaan omdat ie ( denk ik ) breder inzetbaar is.
Zij raden mij dit blad aan en heb gemeld dat ik ook bamboe plaat zaag ( speakerkasten ).
Hoor graag jou bevindingen met de 60i.

Groetjes, Casper

Knutselaertje
10-01-16, 23:53
Pieter,

hoe denk jij over de insert vd gts 10xc?

O Peatey
11-01-16, 00:10
Pieter,

hoe denk jij over de insert vd gts 10xc?
Tot nu toe geen negatieve opmerkingen.

kitt1977
12-01-16, 00:45
Heb zelf de 250-48i sinds kort in huis, ga dinsdag er echt mee aan de slag dus ik ben benieuwd :D...
Ziet er veelbelovend uit, ben voor de 48 gegaan omdat ie ( denk ik ) breder inzetbaar is.
Zij raden mij dit blad aan en heb gemeld dat ik ook bamboe plaat zaag ( speakerkasten ).
Hoor graag jou bevindingen met de 60i.

Groetjes, Casper

ben hier ook heel benieuwd naar ... ik heb nog steeds enkel het standaard blad .
was van plan om deze te bestellen http://www.rubart.de/DeWalt-DT1159-QZ-Bau-KSB-Stationaer-250x30x3.0-40WZ-10%C2%B0-p10033283
maar wacht nog even op de bevindingen van de ecotools bladen ... zaag vooral mdf & multiplex en soms es melamine ..

busje303
16-01-16, 01:45
Goedenavond, ik volg dit topic met belangstelling omdat ik ook een compacte zaagtafel wil kopen.
Ik heb de komende paar jaar maar een kleine werkplaats tot mijn beschikking, daarna wordt er een grotere gebouwd.
Na alles eens goed gevolgd te hebben spreekt mij de dewalt 7491 het meeste aan.
Nu heb ik een vraag aan een van de bezitters van deze zaag (met het verrijdbare onderstel).
Ik zou hem straks onder in een open kast kwijt willen.
Wil iemand zijn zaag met onderstel eens opmeten?
Het gaat me vooral om hoeveel ruimte ik vrij moet hebben om hem er makkelijk in en uit te kunnen pakken.
Lengte, breedte en hoogte.
Ik kan natuurlijk ook wachten tot ik hem heb gekocht, maar ik ga liever van te vorm al wat ruimte vrijmaken.
Alvast bedankt voor de moeite.
Groet René.

Skybiker
16-01-16, 05:53
Als het vandaag droog is wil ik het wel even voor je opmeten.

busje303
16-01-16, 08:34
Als het vandaag droog is wil ik het wel even voor je opmeten.
Dat zou fijn zijn! Ik wil hem gewoon ingeklapt recht op zijn wielen weg kunnen zetten. Alvast bedankt!
Nu maar hopen dat het droog blijft. .... :o
Groet René

Skybiker
16-01-16, 10:11
Afmeting van de Dewalt met onderstel ingeklapt is 116 cm hoog 77cm breed en 56 cm diep. dit is gemeten als die recht opstaat en de uiterste afmetingen.

busje303
16-01-16, 10:22
Afmeting van de Dewalt met onderstel ingeklapt is 116 cm hoog 77cm breed en 56 cm diep. dit is gemeten als die recht opstaat en de uiterste afmetingen.

Bedankt Skybiker, precies wat ik wilde weten. Fijn weekend!

Beiredelarue
28-01-16, 15:44
Hoi!

Is er iemand die me kan vertellen of de incra miters in de dwe7491 passen?

Alvast bedankt!!

CaPo70
28-01-16, 18:49
Geen idee, passen iig NIET op de Bosch GTS 10XC, heb ze laatst retour gezonden.

blike
28-01-16, 19:44
Ik denk het wel: https://m.youtube.com/watch?v=aLvMokpEMKk
dit is ongeveer dezelfde zaag.

Knutselaertje
28-01-16, 21:11
in de linkse en rechtse track niet?
das balen!

Geen idee, passen iig NIET op de Bosch GTS 10XC, heb ze laatst retour gezonden.

CaPo70
28-01-16, 22:39
Nope, in beide niet.

Knutselaertje
28-01-16, 22:54
Crap �� Een alternatief gevonden?

blike
28-01-16, 23:06
Crap �� Een alternatief gevonden?

Zelf je channels uitfrezen, tot 19 mm, of ergens laten doen.

Knutselaertje
28-01-16, 23:15
Dat vind ik nogal wat op een vrijwel nieuwe machine. Kan il hieruit pmaken dat de bestaande tracks te laag zijn? Decmitre is er miet op aan te passen? Ik zag ook een 'miter express' ? Kent iemand die? Past dat wel? Of past niks omdaf de tracks miet voldoen op de bosch?

blike
28-01-16, 23:18
Ik denk dat ze enkele mm's smaller zijn , de tracks van incra e.d. zijn gemaakt voor een breedte van 19mm

Skybiker
29-01-16, 05:56
Hoi!

Is er iemand die me kan vertellen of de incra miters in de dwe7491 passen?

Alvast bedankt!!

Ja die passen gewoon.

Beiredelarue
29-01-16, 08:06
Ja die passen gewoon.

Aha! Fantastisch, bedankt!

Beiredelarue
29-01-16, 08:10
Had hiervoor naar Dewalt zelf gebeld, maar die konden mij de afmetingen niet vertellen. Ik heb de technieker zelf eerst nog moeten uitleggen wat de verstekgeleider was... :-S... Ze waren verder wel zeer behulpzaam en vriendelijk! Ze hebben mijn contactgegevens genoteerd en gingen het navragen. Ik ben benieuwd hoe lang ze er over gaan doen :-)

Skybiker
29-01-16, 09:36
Ik gebruik deze http://www.gereedschappro.nl/frees-toebehoren/miter-1000-hd-super-nauwkeurige-hoekaanslag-metrisch/1877 op de 7491 naar volle tevredenheid. Deze past ook perfect op een Kreg freestafel.

Resetter
29-01-16, 23:35
De niet standaard miterslot in de Bosch is ook het enigste waar ik mij scheel aan erger.... dat en de speling in de schuiftafel. Maar ik ben super blij met mijn GTS10 XC ik heb het standaard blad (24tands) wat er bij zit een paar keer gebruikt maar ik kan nog sneller sculpen met mijn 48 tands Freud blad, ik zweer dan ook bij die zaagbladen, wat een verschil maakt een goed zaagblad!

Den Deze
30-01-16, 08:47
Waar haal je je Freud zaagbladen? Als ik me niet vergis dan komen ze uit dezelfde fabriek als de zaagbladen van Bosch?

Resetter
30-01-16, 10:36
Bosch zaagbladen komen uit China (is ook aan de afwerking te zien) Freud uit Italië als je de 2 bladen naast elkaar legt kan je het verschil goed zien.

Maar ik haal ze gewoon bij toolstation.nl

busje303
10-02-16, 19:52
Mijn zaag is binnen. Ziet er goed uit, lekker degelijk.
En hij past perfect in de opbergkast, dankzij info van Skybiker. (foto plaatsen lukt me nog niet goed. ....)
Ga hem van de week lekker uitproberen. .... ☺

miekol
10-02-16, 21:43
Bosch zaagbladen komen uit China (is ook aan de afwerking te zien) Freud uit Italië als je de 2 bladen naast elkaar legt kan je het verschil goed zien.

Maar ik haal ze gewoon bij toolstation.nlNiet allemaal! Heb hier een Bosch 216 Expert For Wood en Expert Multi Material zaagblad en die komen beiden uit Italië. Zijn wel zaagbladen voor de afkortzaag, maar even ter illustratie dat niet alles van Bosch uit China komt. Veel wel tegenwoordig, ook veel machines uit Maleisië. Maar b.v. duurdere modellen schuurmachines komen nog steeds uit Zwitserland.

Resetter
15-02-16, 21:21
Niet allemaal! Heb hier een Bosch 216 Expert For Wood en Expert Multi Material zaagblad en die komen beiden uit Italië. Zijn wel zaagbladen voor de afkortzaag, maar even ter illustratie dat niet alles van Bosch uit China komt. Veel wel tegenwoordig, ook veel machines uit Maleisië. Maar b.v. duurdere modellen schuurmachines komen nog steeds uit Zwitserland.

De "standaard" bladen van Bosch dan, maar die andere zaagbladen zijn ook aaaaaaanzienlijk duurder....

miekol
15-02-16, 21:38
De "standaard" bladen van Bosch dan, maar die andere zaagbladen zijn ook aaaaaaanzienlijk duurder....
Ligt eraan waar je ze koopt! In Nederland zijn die bladen inderdaad zo'n € 70,-. In Duitsland vind je ze al voor € 24,99 > http://www.elektrowerkzeuge-bender.de/saegen/tischkreissagen/bosch-hartmetall-sageblatt-216x30x2-4-216-mm-48-wz-2608642497-expert-for-wood.html. Ook een bizar prijsverschil trouwens.

Den Deze
17-02-16, 20:32
Heb ook am gemerkt dat je zeer veel moet vergelijken.
Ik ga binnenkort nog eens een zaagblad van Freud (60t) kopen via toolstation.
Andere websites met goedkope(re) prijzen zijn ook welkom :)

miekol
17-02-16, 20:47
Ben benieuwd naar je bevindingen! Ik heb een Bosch GCM 8 SJL met het standaard meegeleverde blad en die splintert soms inderdaad een beetje. Heb nu bovenstaande zaagblad besteld uit Duitsland, maar nog geen tijd gehad om te installeren laat staan wat teststukjes te zagen. Freud ook veel goeie dingen over gelezen.

Prijzen vergelijken in Duitsland kan o.a. op www.idealo.de of www.billiger.de.

Den Deze
28-03-16, 16:32
Kan iemand mij de totale hoogte van de zaag + onderstel (grond tot zaagoppervlak) meedelen?
Dus alles volledig uitgeklapt :)

blike
28-03-16, 19:05
Bij de Dewalt Dwe7491 RS is het 925mm.

josiboy
28-03-16, 23:51
freud zit in de bosch group

janwillem
22-08-16, 16:17
Ondanks dat dit een oud topic is, zou ik aan de mensen met een DW745 en of DWE7491 willen vragen wat hun bevindingen zijn, na wat langer in bezit te zijn van deze zaag?

Ik ben vooral nieuwsgierig naar het lawaai, is het een erg doordringend geluid? (In verband met het "klussen" in een fietsenschuurtje onder portiekwoningen...)

Wat denken jullie van een zaagtafel met isolatie, zoals in dit filmpje is gedaan voor de 745: https://www.youtube.com/watch?v=IkJqgE0z_E4 Zou dit op den duur problemen geven met warmte? Het lijkt een significant verschil, -5 DB!

Rizz
22-08-16, 16:35
De Dw745 is een geweldig ding. Hij zaagt goed en zuiver, al moet je 'm wat vaker ff checken voor de zuiverheid. Hij maakt wel een takkeherrie. Het ontbreken van een softstart maakt dat het gelijk hels geluid produceert. Ik zaag als het even kan buiten. Kan het niet, heb ik stofafzuiging binnen. Oordoppen is sws een heel goed idee, met eender welke zaagtafel. Zolang je 'm niet constant laat draaien en het gedoseerd overdag doet zie ik er geen problemen mee, maar ik ken jouw situatie niet goed en ken vooral je buren niet. Hier klust iedereen wel eens en we accepteren dat ook van elkaar.

Ik ben er erg tevreden mee iig!

janwillem
22-08-16, 23:34
Dank voor je snelle reactie! Hels geluid klinkt niet optimaal. De buurvrouw kan het niet waarderen, die is meerdere keren aan de deur geweest... Zou je het geluid vergelijken met een bovenfrees aan het werk of nog beter veel luider?

Uit YouTube filmpjes wordt ik niet veel wijzer. Vooral de E7419 is niet te vinden op YouTube.

SereN
23-08-16, 06:07
Uit YouTube filmpjes wordt ik niet veel wijzer. Vooral de E7419 is niet te vinden op YouTube.

www.google.nl/search?q=DWE7491&tbm=vid ?

Hier bijvoorbeeld het geluid:
https://youtu.be/fGOa3dLWQVU?t=625
https://youtu.be/YCbU3PmUBqE?t=472

Zky
23-08-16, 07:47
Ik ken je situatie janwillem; heb zelf wat jaren in een portiekflat gewoond waarbij ik in de kelder onder het appartement van mijn buren aan het werk was :)
De gehorigheid is erg afhankelijk van het bouwjaar van het complex (die van ons net na de oorlog).
Ik heb de DW745 en vind het echt een geweldige zaag maar wat hierboven al eerder is aangegeven; hij produceert behoorlijk wat herrie! Ik weet niet hoe goed je met je buren kan maar voor mijn situatie destijds was dit toch iets teveel herrie geweest :)

edit: Misschien ook wel handig om te vermelden dat wij in een flat woonden waarbij de gemiddelde leeftijd 60+ was en ik was de enige die af en toe aan het klussen was.

willem1958
23-08-16, 16:17
Elke zaagtafel maakt lawaai voor de gemiddelde mens.
Zaagtafels met een inductiemotor zijn stiller dan met een gewone universele motor, dat zou je kunnen overwegen maar het wordt nooit stil.
Wat ik wel weet is dat de kwalitatief duurdere tafels vaak beter gelagerd zijn en niet zo'n teringherrie maken maar die zijn wel iets duurder dan een deWalt.
M'n Robland vroeger maakte ook een stuk minder herrie dan de Ferm waar ik ooit mee begon.
Mijn ervaring is ook dat een goed gelagerde lintzaag toch wat stiller zaagt dan een zaagtafel, wellicht is dat een oplossing, is ook nog veelzijdiger.

Hier een oud topic waarin ook tafels met inductiemotor ter sprake komen.
http://www.woodworking.nl/archive/index.php/t-5859.html

Nog een stuk over inductiemotoren;http: //www.popularwoodworking.com/techniques/what_you_must_know_about_motors1

Het werkt vaak al goed als je met je buren in gesprek blijft of af en toe een keer een zaagklusje voor iemand doet, dan worden ze medeschuldig.:)
Je kan ook bepaalde uren afspreken en eventueel je schuurtje isoleren.

Den Deze
24-08-16, 21:23
Zeer tevreden over mijn Dwe7491. Zaagt nog altijd zeer nauwkeurig.
Ze maakt idd wel veel lawaai, oorbescherming is geen overbodige luxe :)

janwillem
24-08-16, 23:54
Dank voor de reacties! Tja, buren.. Moet zeggen dat ik zelf ook niet van lawaai houd. Alleen bij veel projectjes merk ik toch dat ik een zaagtafel mis, voor allerlei "truukjes" en handigheden. Zeker qua ruimte moet ik wel voor een compacte gaan. Natuurlijk staat de machine bij mij niet uren en dagen achter elkaar aan.. Hmm.

Den Deze, was voor jou de extra zaagbreedte de enige reden voor de dwe ten opzichte van de dw745?

Is er iemand in Groningen die de zaag heeft staan, bij wie ik mag kijken, maar vooral even luisteren? :D

willem1958
25-08-16, 17:04
Als je echt problemen met je buren hebt dan kan je naar de stadswerkplaats in Groningen waar je je machinale behoefte kan uitleven tegen een kleine vergoeding.
Een ander idee is meer de weg van de ouderwetse ambachtsman op te gaan.
Met een paar Japanse zagen en een stel goede schaven kom je ook een heel eind en sommigen vinden dat heel rustgevend om zo bezig te zijn.

SereN
26-08-16, 11:22
Om eventjes terug de vergelijking Bosch GTS 10 XC vs. DeWalt DWE 7491 op te rakelen. Wat ik heb onthouden van voor-/nadelen van elke machine:

* Bij de DWE7491 wordt de fijnverstelling van de langsgeleider door middel van een stang met fijne draad als groot pluspunt gezien. Hoe verhoudt de GTS10XC zich daar tegen? Loopt de afstelling van die langsgeleider merkbaar minder nauwkeurig? Zijn ze elkaar waard, of is de GTS10XC zelfs (merkbaar) nóg nauwkeuriger?

* De GTS10XC heeft een afkortslede, de DWE7491 niet. Gebruiken jullie deze slede vaak? Heeft die grote voordelen (of nadelen?) tov. een zelfgemaakte slede?

* De GTS10XC heeft geen standaard T-slots (om incra spullen te gebruiken bv.), de DWE7491 wel. Is dit een groot probleem? Ik ben bv. niet van plan om zo'n Incr LS positioner aan te schaffen (ik ben net geinteresseerd in deze zagen omwille van hun nauwkeurigheid vergeleken met instapmodellen). Maar kan dit een na-/voordeel zijn voor andere 'dingen'?

* De GTS10XC kan zen werkblad vergroten waardoor je een 30'tal cm ruimte krijgt om er bv. een bovenfrees in te hangen. Wordt dit veel gebruikt en werkt dit makkelijk? Is het een waardig alternatief voor een aparte freestafel? Wat zijn de voor-/nadelen tov. een aparte freestafel?

Indien er nog andere zaken zijn waarom iemand wél voor het ene, en niét voor het andere model gekozen heeft hoor ik dat graag.

Bedankt!

Niekosss
26-08-16, 11:46
* Bij de DWE7491 wordt de fijnverstelling van de langsgeleider door middel van een stang met fijne draad als groot pluspunt gezien. Hoe verhoudt de GTS10XC zich daar tegen? Loopt de afstelling van die langsgeleider merkbaar minder nauwkeurig? Zijn ze elkaar waard, of is de GTS10XC zelfs (merkbaar) nóg nauwkeuriger?

Kan niet oordelen over de dewalt maar heb niks te klagen qua zuiverheid over mijn bosch. keurige zaag.

* De GTS10XC heeft een afkortslede, de DWE7491 niet. Gebruiken jullie deze slede vaak? Heeft die grote voordelen (of nadelen?) tov. een zelfgemaakte slede?

Ik gebruik de afkortslede regelmatig voor maken van pet gat verbindingen te zagen.

* De GTS10XC heeft geen standaard T-slots (om incra spullen te gebruiken bv.), de DWE7491 wel. Is dit een groot probleem? Ik ben bv. niet van plan om zo'n Incr LS positioner aan te schaffen (ik ben net geinteresseerd in deze zagen omwille van hun nauwkeurigheid vergeleken met instapmodellen). Maar kan dit een na-/voordeel zijn voor andere 'dingen'?

T slots zijn inderdaad kleiner. ik gebruik voor mijn slede's hardhouten geleiders. dit geeft geen probleem en zaag er uiterst precies mee.

* De GTS10XC kan zen werkblad vergroten waardoor je een 30'tal cm ruimte krijgt om er bv. een bovenfrees in te hangen. Wordt dit veel gebruikt en werkt dit makkelijk? Is het een waardig alternatief voor een aparte freestafel? Wat zijn de voor-/nadelen tov. een aparte freestafel?

In mijn zaag heb ik een Makita RT0700CX2J bovenfrees 710 W die ik er tussen kan hangen. ideaal voor kleine frees bewerkingen.

Den Deze
26-08-16, 14:28
Om eventjes terug de vergelijking Bosch GTS 10 XC vs. DeWalt DWE 7491 op te rakelen. Wat ik heb onthouden van voor-/nadelen van elke machine:

Indien er nog andere zaken zijn waarom iemand wél voor het ene, en niét voor het andere model gekozen heeft hoor ik dat graag.

Bedankt!

Ik heb deze gekocht voor de fijnafstelling, dat gaf voor mij de grootste doorslag.
Ik kan deze zaagtafel zonder enige moeite tot op een halve millimeter nauwkeurig instellen.
Heb ook de DWE7491 verkozen boven de DW745 omwille van de extra zaagbreedte (komt altijd van pas!) en sterkere motor.

Toen ik wat dingen had opgezocht over de Bosch toen las ik ook dat deze slede ook 'beweegt' als hij vaststaat. Maw, er zit dus een zekere speling op.

Heb zelf gekozen voor T-slots, eerder toekomstgericht. Het is mogelijk dat ik deze mss nooit gebruik, maar soit :)

Ik vraag me af of dit bij de DWE7191 ook niet zou lukken? Gewoon een stuk multiplex op de fijnafstelling leggen, moet ik eens testen

PS: op de een of de andere manier kan ik mijn antwoorden niet direct onder je vragen zetten. Ik krijg dan steeds een foutmelding van een te korte tekst :)

Den Deze
29-12-16, 17:53
Nog eens even mijn topic afstoffen.
Ik ga komende weken wel wat multiplex moeten verzagen, maar wat voor zaagblad gebruik ik hier best voor?
Ik heb een zaagblad van 48T, maar heb al gelezen dat je met een 60T een mooiere zaagsnede kan bekomen.
Iemand ervaring met de low noise-bladen (http://www.venditautensili.it/lame-a-denti-alternati-cromate-e-silenziate-serie-industriale-6581.html) van CMT?
Of neem ik best een 'gewoon' (http://www.venditautensili.it/lame-per-taglio-traverso-vena-serie-industriale.html) blad?
Qua prijs schelen ze niet echt veel.

Skybiker
29-12-16, 19:31
Ik heb in mijn Dewalt 7491 een 24 tands en daar zaag ik alles mee, de kasten van mijn zaagstation zijn gezaagd met het 24 tands Dewald blad dat bij de zaag mee kwam en deze platen zijn daar splintervrij mee gezaagd. Ik denk dat een 48 tand blad zijn werk wel goed doet, maar een proef stukje zagen kan nooit kwaad.

Walters
31-12-16, 10:29

Kan niet oordelen over de dewalt maar heb niks te klagen qua zuiverheid over mijn bosch. keurige zaag.

Ik gebruik de afkortslede regelmatig voor maken van pet gat verbindingen te zagen.

T slots zijn inderdaad kleiner. ik gebruik voor mijn slede's hardhouten geleiders. dit geeft geen probleem en zaag er uiterst precies mee.

In mijn zaag heb ik een Makita RT0700CX2J bovenfrees 710 W die ik er tussen kan hangen. ideaal voor kleine frees bewerkingen.

Ben benieuwd hoe dit laatste werkt. Heb beide, de Makita bovenfrees en de GTS 10XC, en zou graag dit gaan proberen. Kan iemand mij de beschrijving geven en/of foto's sturen.

Bij voorbaat dank,

Walter

O Peatey
31-12-16, 10:45
Ik heb de Bosch GTS10XC zaagtafel en een Triton bovenfrees. Met kerst een Kreg inlegplaat gekregen.
Komende tijd een blad in elkaar knutselen om in de zaagtafel in te hangen.
Ergens op het forum staan er plaatjes van; ik weet nu alleen niet meer waar.

SereN
31-12-16, 12:00
Foto's: http://www.google.be/search?q=router+in+gtx10xc&tbm=isch

Een gek filmpje: http://m.youtube.com/watch?v=KPYVO_0TDUw

Niekosss
31-12-16, 12:00
Ben benieuwd hoe dit laatste werkt. Heb beide, de Makita bovenfrees en de GTS 10XC, en zou graag dit gaan proberen. Kan iemand mij de beschrijving geven en/of foto's sturen.

Bij voorbaat dank,

Walter

Walter.

Ik zal een paar fotos voor je maken. Zelf ben ik wel
overgestapt naar de dewalt zaag. En ik moet zeggen ik heb geen seconde spijt. Wel vind ik de langsgeleider minder stevig. Het voelteen beetje goedkoop en iell aan maar na afstellen zeer zuiver te krijgen. Ik hen de bosch van jaar oud aan me
vader gedaan. Maar heb alle onderdelen van de freestafel nog wel thuis. Dus zal er fotos van maken

groeten Niek

Walters
31-12-16, 13:15
Beste Niek, dank je.
groeten,

Walter

Hiertebreeddaartelang
31-12-16, 13:54
Zijn er ook nog mensen die geen zaagtafel hebben gekocht maar eerder geprobeerd alles uit hun track saw te halen al dan niet in combinatie met een Incra LS positioneer of MFT (of allebei?!).

Knutselaertje
31-12-16, 13:55
Als je kijkt naar de 'poplar workshop' op youtube krijg je wel een idee denk ik, hij gebruikt wel t afkortsysteem van festool. Hij heeft volgens mij ook niks anders dan festool en woodpeckers

Hiertebreeddaartelang
31-12-16, 14:02
Maar geen incra LS te zien :(

Knutselaertje
31-12-16, 14:03
Nee... dat zeg ik�� Das t enige dat tie niet heeft

SereN
01-01-17, 19:18
Zijn er ook nog mensen die geen zaagtafel hebben gekocht maar eerder geprobeerd alles uit hun track saw te halen al dan niet in combinatie met een Incra LS positioneer of MFT (of allebei?!).

Ik doe momenteel alles met een TS55 en MFT/3.

Afgelopen dagen bezig geweest met een omkasting rond het bad te maken. Hiervoor moesten er balkjes geschulpt worden onder 80°, alsook afgekort. Een atypische job voor een invalzaag, maar het gaat allemaal wel. Niet zo snel als met een tafelzaag en afkortzaag uiteraard. Je moet wat meer aandacht besteden aan het ondersteunen en vastklemmen van je lineaal (bij schulpen). Afkorten gaat vlot met de MFT/3, maar uiteraard niet zo snel als een afkortzaag (maar je hebt wel een veel groter bereik natuurlijk, ongeveer 80cm op 90°).

Wat misschien nog wel een 'voordeel' is bij het werken met de invalzaag: je hebt minder plaats nodig. Om een balk van 3m te schulpen heb je ook maar 3m (ongeveer) ruimte nodig. Bij een zaagtafel heb je die ruimte 2x nodig, voor en na je zaagtafel.

Desalnietmin staat er hier nog wel een CS70EB op het verlanglijstje, als er eens eentje voordelig 2de hands voorbijkomt pik ik die mee. Hiermee zou zo'n klus sneller geklaard zijn.

Hiertebreeddaartelang
01-01-17, 22:21
Een zaag en mft3 heb ik en dacht erover om een tafelzaag te kopen. Maar hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik het nut ervan inzie.
Ben vooralsnog nog niet tegen beperkingen gelopen en nauwkeurigheid icm bench dogs is ok. Herhaaldelijk werk is inderdaad lastiger en je bent wat langer bezig met aanslagen etc goed afstellen maar goed. Nog even een brug te ver om 1000 euro uit te geven aan een zaag. Datgezegd vroeg ik me af of er dus mensen waren die het nut inzien van een LS positioner op de MFT. Precision maakt een precision plate waar je de LS op kan zetten en die dus weer op de MFT past (om snel om te kunnen stellen).

Afijn.

auke77
02-01-17, 19:01
Voordat ik dit onderwerp las was ik van plan om een Bosch GTS XC aan te schaffen, nu neig ik veel sterker naar de DeWalt DWE 7491. Ik heb ook een MFT en TS55 maar mis toch wel een zaagtafel. Ondanks dat ik fan van Festool ben vind ik de zaagtafel van Festool veel te duur (de Mafell trouwens ook). Mis ik nog belangrijke merken om in mijn keus mee te nemen?

Walters
02-01-17, 23:12
Zelf ben ik van look-and-feel. Zou gewoon bij beide eens kijken en dan je keuze bepalen. Voor een ieder gelden andere redenen. Succes

sjefke32
03-01-17, 09:18
Ook ik wilde tot enige tijd geleden een Bosch GTS XC aan gaan schaffen ondanks een voorkeur voor Festool. Ik vind persoonlijk de langsgeleider van Festool niet fijn om in te stellen en ben uiteindelijk 2 weken geleden voor de Dewalt DWE7491 gegaan. De extra zaagbreedte is inmiddels al ruimschoots van pas gekomen en het verstellen van de langsgeleider is werkelijk kinderspel. Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de DeWalt. Binnekort maar eens op zoek naar een Dado stack.

yuriazl
17-01-17, 10:12
Hi Sjefke32, alweer bijna een jaar geleden schreef je:

Ook ik wilde tot enige tijd geleden een Bosch GTS XC aan gaan schaffen ondanks een voorkeur voor Festool. Ik vind persoonlijk de langsgeleider van Festool niet fijn om in te stellen en ben uiteindelijk 2 weken geleden voor de Dewalt DWE7491 gegaan. De extra zaagbreedte is inmiddels al ruimschoots van pas gekomen en het verstellen van de langsgeleider is werkelijk kinderspel. Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de DeWalt. Binnekort maar eens op zoek naar een Dado stack.
En ook ik zat met dit dilemma ern neig nu naar een DeWalt 7491. Maar mijn vraag: past daar een dado set in? Is de as lang genoeg? Ik kan dat gek genoeg nergens trerugvinden..
Dank voor je antwoord! :-)

Artbij
23-01-17, 21:22

En ook ik zat met dit dilemma ern neig nu naar een DeWalt 7491. Maar mijn vraag: past daar een dado set in? Is de as lang genoeg? Ik kan dat gek genoeg nergens trerugvinden..

Volgens mij kan wegens regelgeving in geen enkele europese zaag een dado.

Viepert
24-01-17, 02:28

Een jaar.? Volgens mij 2 weken....

En ja er kan een dado in de 7491.

yuriazl
24-01-17, 09:58
Ja het lezen van een datum is soms een uitdaging ;-)
Maar back-to-topic: Aha! Mooi. Dat is fijn om te weten!
Heb je daar zelf ervaring mee?

Viepert
24-01-17, 16:52
Heb zelf nog geen dado stack, de financiën nog niet voor.
Maar de as is lang genoeg. Je moet alleen wel een 5/8" set nemen geloof ik.

Feday
24-02-17, 14:48
Heb zelf nog geen dado stack, de financiën nog niet voor.
Maar de as is lang genoeg. Je moet alleen wel een 5/8" set nemen geloof ik.

Zou je misschien eens kunnen meten hoe lang de as is (met en zonder schroefdraad meegemeten) met een paar foto's erbij zou helemaal top zijn ;)

Oh, en weet iemand of er ook 10" (254mm) blad in het europese model past? Dit in verband met meenemen uit de USA

rucam
08-05-17, 13:43
Ik heb alle posts doorgelezen van dit topic, en de handleiding gelezen, en alle filmpjes bekeken maar nergens het antwoord op het volgende:
Er zit een afzuigpoort op de machine, en eentje op de zaagbeschermer boven het zaagblad. Is er ook iets meegeleverd of te bestellen zodat je die twee met elkaar kunt verbinden, zoals bij iedere veel goedkopere zaagtafel wel het geval is? Dus dat je met één stofzuiger op beide punten kunt afzuigen.

Vast bedankt.

Resetter
08-05-17, 13:53
Ik heb alle posts doorgelezen van dit topic, en de handleiding gelezen, en alle filmpjes bekeken maar nergens het antwoord op het volgende:
Er zit een afzuigpoort op de machine, en eentje op de zaagbeschermer boven het zaagblad. Is er ook iets meegeleverd of te bestellen zodat je die twee met elkaar kunt verbinden, zoals bij iedere veel goedkopere zaagtafel wel het geval is? Dus dat je met één stofzuiger op beide punten kunt afzuigen.

Vast bedankt.
Op de Bosch GTS10 XC zit er geen adapter bij om ze beide tegelijk te gebruiken, die moet je er los bij kopen, persoonlijk heb ik die zaagbeschermer er altijd af en alleen een stofzuiger in de onderste poort.

rucam
08-05-17, 13:58
Op de Bosch GTS10 XC zit er geen adapter bij om ze beide tegelijk te gebruiken, die moet je er los bij kopen, persoonlijk heb ik die zaagbeschermer er altijd af en alleen een stofzuiger in de onderste poort.

Wow, dat was snel Resetter! Bedankt daarvoor.

Wel onbegrijpelijk dat dit er niet bij zit, terwijl je het standaard hebt op een Ferm, Powerplus, Einhell en dergelijke van ongeveer 130 Euro.
Is hier een standaard DeWalt accessoire voor, of moet je dat los bij elkaar scharrelen?
Oh, vraag gaat dus specifiek over de DeWalt 7491

Knutselaertje
08-05-17, 14:08
Tis ook niet echt een gemis. Vind m langs onderen al erg goed schoonzuigen

Resetter
08-05-17, 14:08
(Ik heb zelf een GTS 10 XC zodoende)

Ik had een Einhell en dat is echt Ein Hell! Weggegooid geld was het, het valt ook niet te vergelijken met een degelijke zaag van 7x het bovenstaande bedrag, dat frutsel dingetje en ditto slang wat ze je er bij geven kan linea recta in het plastic afval.

Ik moet zeggen in vind de stof afzuiging niet slecht met alleen afzuiging aan de onderkant, als je dan de kap er over heen zet (zonder afzuiging) dan valt het alsnog reuze mee.

Over de DeWalt kan ik helaas niets zeggen.

rucam
08-05-17, 15:35
Snap ik Resetter.

Of het als gemis ervaren wordt dat verschilt per persoon ( en werkomgeving ). Ik vind het gewoon jammer dat de voorziening er wel is, maar dat je aan de hobby moet om er gebruik van te kunnen maken.

De vergelijking met de Einhellen was alleen maar dat je met zo'n goedkoop ding wel de mogelijkheid hebt, en met een dure ( voor mij dan ) zit het er gewoon niet bij. Zag een review op youtube waar ze zelfs twee afzuigingen hadden aangesloten, maar dat trekt mijn groep niet ben ik bang..

Resetter
08-05-17, 16:49
Snap ik Resetter.

Of het als gemis ervaren wordt dat verschilt per persoon ( en werkomgeving ). Ik vind het gewoon jammer dat de voorziening er wel is, maar dat je aan de hobby moet om er gebruik van te kunnen maken.

De vergelijking met de Einhellen was alleen maar dat je met zo'n goedkoop ding wel de mogelijkheid hebt, en met een dure ( voor mij dan ) zit het er gewoon niet bij. Zag een review op youtube waar ze zelfs twee afzuigingen hadden aangesloten, maar dat trekt mijn groep niet ben ik bang..
Aan de hobby hoeft niet hoor, het is een los te bestellen onderdeel bij bosch.

rucam
08-05-17, 21:15
Aan de hobby hoeft niet hoor, het is een los te bestellen onderdeel bij bosch.

Ok, enig idee of dat ook op de DeWalt gaat passen?

Knutselaertje
08-05-17, 21:29
Vast wel... en anders ducttape