speling benchdogs

KEN

Nieuw lid
3 nov 2012
8
0
Ik ben begonnen met het maken van een gatenreeks van 20mm in mijn werktafel.
Voorlopig heb ik enkel 2 parallelle rijen geboord maar het lijkt me dat ik iets teveel speling heb als ik er een benchdog insteek.
Ik gebruik de veritas benchdogs en rail dogs van Marxing.

Ik heb de gaten geboord met een 20mm frees (met ondersnijder) van CMT orange tools.
Het freesje is echter niet exact 20mm maar eerder 20,4mm (ik weet niet of dit normaal is deze afwijking?)

Ik wou graag weten hoe strak zo'n benchdogs normaal in het gat moeten zitten, maw is wat speling normaal of moet ik toch een andere frees gebruiken?

Groeten,
Ken
 
P

Pel

Guest
Heb je de benchdogs nagemeten? ik dacht dat die 19 mm dik zijn tenminste die bij Titus Baptist op de site staan?

Groet Pel.
 

KEN

Nieuw lid
3 nov 2012
8
0
De veritas dogs zijn 19,9mm (gekocht bij Baptist)
De raildogs zijn 19,95mm (marxing)

De dogs zijn dus perfect maar ik denk dat mijn freesje de oorzaak is vermits dit 20,4mm is.
Ik weet alleen niet of zo een afwijking normaal is bij een freesje of niet?
Ik vind dat de dogs vrij los zitten in de gaten maar vermits ik er geen ervaring mee heb weet ik niet of dit normaal is.
 
P

Pel

Guest
Ken, ik zou het gewoon eens uitproberen of je er veel last mee hebt als je bijvoorbeeld een latje schaaft.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Ik vind het toch raar, op de site van Baptist staat dat ze 19 mm doorsnee hebben, ze verkopen er zelfs een slangenboor van 19 voor. Heb je met de schuifmaat gemeten of met een duimstok of rolmeter?

Groet Pel.
 

KEN

Nieuw lid
3 nov 2012
8
0
https://www.baptist.nl/houtbewerker...eritas-set-2-rvs-ijparf-dogsij-diameter-20-mm

Volgens de site zijn ze 19,9mm. Heb ff del ink hierboven gezet om zeker te zijn dat we het over dezelfde hebben ;-)

Ik heb ze al gebruikt om haaks te zagen maar door de speling merk ik dat ik goed moet opletten dat ik op beide dogs evenveel zijwaartse druk moet zetten met mijn festoolrail om zo weinig mogelijk verschil te hebben (moeilijk om dit te verwoorden :) )

Ik zou denken dat als er minder speling opzat dit alles nauwkeuriger zou zijn.
Vind het alleen wel eigenaardig dat het freesje niet exact 20mm is. Voor +/- 40€ had ik wel verwacht dat dit nauwkeuriger zou zijn!?
 

KEN

Nieuw lid
3 nov 2012
8
0
Ik vind het toch raar, op de site van Baptist staat dat ze 19 mm doorsnee hebben, ze verkopen er zelfs een slangenboor van 19 voor. Heb je met de schuifmaat gemeten of met een duimstok of rolmeter?

Groet Pel.

Met schuifmaat gemeten
 
P

Pel

Guest
Klopt Ken, ik had de messing benchdogs gezien. Een frees van € 40 en dan niet aan de maat niet te geloven, de les is wel, altijd boren en frezen nameten. maar als 20 mm op staat dan meet je het normaal gesproken niet na.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Ken, als het niet werkt met de originele bench dogs, dan zou ik een ijzerdraaier in de buurt zoeken die de juiste maat bench dogs voor jou kan draaien? Dat moet een fluitje van een cent voor een draaier zijn.

Groet pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb even gemeten maar mijn benchdogs van Veritas zijn 18,9 en de gaten zijn geboord op 19 en dat gaat perfect
De parf dogs zijn 20 mm zegt baptist, ik denk dat je die twee door elkaar hebt gehaald.
Hier een foto van de benchdogs
P1000721 [1024x768].jpg

Groet Willem
 
Laatst bewerkt:

PeterVD

Actieve deelnemer
24 nov 2015
46
0
Wateringen
Er zijn twee soorten benchdogs in omloop en te koop bij bijv. Baptist. De 19.9MM, zoals de veritas ParfDogs en de kleine bijbehorende uitvoering die voor de Festool CMT tafels en de Walko tafels. Daar woorden ze ook wel bankhaken genoemd omdat de tafels zo van gaten zijn voorzien dat je er met deze 90 en 45 graden kan werken.
Het meest voorkomend zijn de 19/18,9 MM benchdogs omdat 19MM gaten de standaard is voor vele (merken) banken.

.4 MM afwijking op een 20MM boor/frees is niet "normaal'. Omdat de DIN normen de maximale afwijking aangeven is het altijd de moeite om daar naar te kijken, bijv. de DIN785 voor bankhaken.

Groet, Peter
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De 19mm hebben we aan die rare Amerikanen te danken, want het is eigenlijk 3/4", of 0,75 inch. Dat is omgerekend 19,05mm.

De 20mm gaten is dus meer een Europese norm, die door Festool en Walko wordt gebruikt. Bij de aanschaf dus opletten welke je koopt.
De 19,9mm is voor de speling, zodat ze passen.

De maat van 20,4mm, heb je die gemeten in de gaten of op de frees zelf?
Want dat een frees van 20mm grotere gaten maakt is niet gek, er zijn allerlei oorzaken voor. Frees niet goed gefixeerd, speling op de freesmachine (ligt aan kwaliteit).
Wat heel goed werkt, is de gaten met de hand op bijvoorbeeld 10mm voorboren, en dan de frees er doorheen. De frees hoeft dan niet op de kern te boren, daar waar de meeste weerstand optreed.
De positie van de gaten van 10 is niet zo belangrijk, de freesbewerking bepaald uiteindelijk de positie van het gat.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Willem, ik meende dat ook in het begin maar er zijn nog andere bench dogs https://www.baptist.nl/houtbewerker...eritas-set-2-rvs-ijparf-dogsij-diameter-20-mm
Ken, heeft zijn gaten op 20.4 geboord, de bench dogs zijn 19.9 dus een half millimeter speling op zijn bench.


Groet Pel.


Hoi Pel, als je de link aanklikt dan kom je uit bij de parf dogs van Veritas die ik ook benoemde in m'n bericht en die zijn 20 mm. (waarschijnlijk 19,9)
De benchdogs zijn toch echt 18,9 en zoals de site aangeeft kan je een bijpassende spiraalboor kopen van 19 en dan past het prima.
Dat wil niet zeggen dat ik het niet vervelend voor Ken vind, waarschijnlijk heeft hij zich vergist maar zelfs met de parf dogs wordt het een moeilijk verhaal want 5 mm is echt teveel en zelfs met de tip van fantic betwijfel ik of je 5 mm kan overbruggen.
Hij zou het kunnen proberen maar dan moet hij de bench dogs voor de parf dogs ruilen.
Ik vind het trouwens ook wel vreemd dat er een afwijking van 4 mm op z'n frees zit, het lijkt mij dan eerder dat de frees niet goed gefixeerd zit of dat er een onbalans in de machine zit.
Ik denk dat hij het beste af is als hij bij een draaier de benchdogs laat maken en dan 1 mm minder dan de maat van de gaten of als hij een houtdraaier is dan kan hij zelf een paar maken.

Groet Willem
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Sla of lijm er een bus in. Dan over de afwijking in de frees/machine als die zo groot is is de kans groot dat er iets kapot gaat. 20000 toeren en dan een stuk metaal dat wegslaat. Ik zou alles 3 keer nakijken of laten nazien.
 
P

Pel

Guest
Ik zou, waar ik al eerder naar verwees, en Willem ook als oplossing aandroeg naar een ijzerdraaier gaan en nieuwe passende bench dogs laten draaien. De gaten zijn nu eenmaal te groot, en er bussen inslaan, en er hout in lijmen en opnieuw boren zijn m.i. allemaal lapmiddelen.

Groet pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik werd even geattendeerd op een rekenfout van mijn kant want het verschil is 0,5 mm met de parfdogs en 1,5 mm met de benchdogs.
Bij zo'n afwijking is wellicht Fantic z'n tip te gebruiken in combinatie met de parfdogs maar ik denk dat Ken uiteindelijk met een goed op maat gedraaid stel het beste uit is.
Volgens mij hoeft dat niet zo gek duur te zijn, de kiloprijs voor staal is niet zo hoog en voor een goede draaier is het misschien een kwartiertje werk.
 

KEN

Nieuw lid
3 nov 2012
8
0
Hallo,
bedankt voor alle info.

Inderdaad Willem1958 het gaat over 0,5mm speling dat ik nu heb.
dit komt enkel en alleen doordat mijn freesje niet 20mm maar 20,3 a 20,4mm is.

@ petervd : mijn gedacht was ook dat het niet normaal is dat het freesje 0.4mm te "groot" is, denk dat ik er is mee terug naar de winkel ga waar ik het gekocht heb om na te vragen of dit normaal is?
Als het freesje exact 20mm was dan zou alles perfect passen.

@ trilliwilli : speling op de frees of slecht gefixeerd lijkt me niet de oorzaak, ik heb de gaten geboord met een splinternieuwe bovenfrees van festool dus zo er toch geen speling mogen opzitten. Als ik het freesje meet is dit 20,4 en de binnenkant van de gaten zijn dit ook dus het freesje werkt wel nauwkeurig.

Gr ken
 
P

Pel

Guest
Hoe ga je het nu oplossen Ken, grotere benchdogs laten maken, of de speling voor lief nemen?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.