Zwevend nachtkastje aan muur bevestigen

olivier11

Nieuw lid
27 nov 2015
2
0
Hallo,

Als hobbyproject wil ik graag onderstaand nachtkastje bouwen. Ik gebruik eikenhout voor zowel het kastje als de lade. Om de afwerking mooi te houden wil ik graag alle delen aan elkaar bevestigen met deuvels.
Omdat ik eikenhout gebruik wordt het kastje uiteindelijk best zwaar; ongeveer 10 kilo.

Mijn vraag is daarom: hoe kan ik deze het beste aan de muur bevestigen?
Ik denk na over twee verschillende manieren, maar twijfel over de stevigheid en draagkracht. Bij de eerste optie bevestig ik een dwarsbalk achtering het kastje, achter de lade, en schroef ik die aan de muur. Bij de tweede optie hang
ik diezelfde dwarsbalk in een dragende balk, die rechtstreeks aan de muur is bevestigd. Methode twee heeft als voordeel dat het kastje veel makkelijker op te hangen is, maar ik weet niet of die constructie stevig genoeg is.

Ik heb schetsen bijgevoegd van de twee methoden, om te illustreren wat ik bedoel. Vergeef me voor de kwaliteit en eventuele onkunde in de schetsen.
Kunnen jullie mij adviseren of een van deze twee methoden stevig genoeg is, of dat ik een andere, derde moet toepassen?
kastje.jpgScan_20151127.jpg
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Heb je wel eens gezien hoe keukenkastjes vaak aan de muur hangen? Als je bedenkt dat daar stapels borden in kunnen, dan snap je dat dat heel stevig is :D
Op het kastje zit gewoon een lat en die is onder 45 graden afgezaagd en aan der muur bevestig je het zelfde.

Moment, even zoeken op een plaatje.....deze is misschien duidelijk:
keeplat_1_www_woodworkingtalk_com.jpg
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Heb je wel eens gezien hoe keukenkastjes vaak aan de muur hangen? Als je bedenkt dat daar stapels borden in kunnen, dan snap je dat dat heel stevig is :D
Op het kastje zit gewoon een lat en die is onder 45 graden afgezaagd en aan der muur bevestig je het zelfde.

Moment, even zoeken op een plaatje.....deze is misschien duidelijk:
keeplat_1_www_woodworkingtalk_com.jpg

Deze is het mooiste. Vooral omdat de kast zich zelf tegen de muur aan trekt
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik zou bovenin een strook achterwand maken met de hoogte van de lade (maakt het ook eenvoudiger te maken en stabieler — hoeft niet van eiken) en daarin twee gaten (eentje iets overmaat). Pluggen in de muur, kastje ertegen, houtfretten met ring erin schroeven, waterpas kloppen, fretten aanhalen. Laatje erin, klaar.

Als je met latten werkt, zonder extra bevestigingsmiddelen, heb je kans dat je het kastje eraf stoot. Bovendien is een lat goed waterpas krijgen geen sinecure.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.