De Ouwe Noorse Profileschaf

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb hem een keer als cadeau van mijn vrouw gekregen, meegenomen uit Noorwegen. En mooi oude schaf gemakt van berkenhout denk ik. En hij werkte verassende goed als je denk aan hoe ruwe gemakt hij is - wat een deel van de charme van dit stuk eigenlijk is.
PB180069_zpskayy66xy.jpg
PB180071_zpsucf8vcue.jpg

Maar op een gegeven moment vond ik dat hij het wat minder deed, ik kon hem niet scherp houden en er kwamen deuken in de snij, eigenlijk was het niks meer. En ik, midden in een stuk lambrisering aan het maken met alleen een deel van de planken voorzien van hun mooi profiel.

Nu is dat zelfde schaaf beitel bij de smid want het moest op de juist manier op nieuwe gehard worden, ik heb hem opgestuurd tot ergens in Twente, weet niet precise waar, naar de smid daar nu wacht ik tot hij weer thuis bij mij is, dan zullen wij zien als ik verder op de gepland weg kunnen doorslaan.

(En als je de foto's wil goed zien zonder op de link te klikken moet je uitloggen van onze forum instellingen en daarna komen ze vanzelf mooi te voorschijn hier op hun plaats.)
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat is inderdaad een leuk schaafje! Ik heb ook al gemerkt dat de beitels van profiel schaven niet heel erg hard zijn, je kunt ze bijna vijlen. Dat is vast express gedaan zodat ze makkelijker te slijpen zijn wat met een ingewikkelde vorm wel een prettig idee is. Maar ze moeten natuurlijk niet zo zacht zijn dat er niet mee te werken is. het helpt al om zoveel mogelijk hout weg te halen met boorschaven en gewone holle en ronde profiel schaven. Die zijn veel makkelijker te slijpen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dat is het het, een gereedschap heeft een verband met zijn omgeving en staat niet apart ervan. De Norsman, de Zweed, als die een lijst maakt of profile schaaft kiest hij of zij een stuk hout voor met bepaald kenmerken van hout wat daar plaatselijk historische verkrijgbaar is en daar zijn zijn of haar gereedschappen op afgestemd. Neem je een gereedschap weg uit dat omgeving en het minst wat je kan verwachten is dat het eist dan wat aanpassing. Tegelijkertijd zijn de vormen van de gereedschappen ook door hun kenmerken bepaalde, bijvoorbeeld de specifiek lijnen van dit beitel zijn ontwerpen met het idee, bewust of onbewust, dat het wordt onderhouden met vijlen in plaats van stenen en dus zijn de mogelijkheden voor hoe hij kan redelijk vormgegeven zijn anders.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Die beitel weer thuis van de smid wie een poging heeft gedaan om hem te harden, 'twas niet zo goed gelukt en dus een oude beitel van een andere schaaf van ongeveer de zelfde breedte gevijld tot de goed vorm. Een passende resultaatPC060160.jpg PC060155.jpg PC060158.jpg PC070165.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.