Kirschen steekbeitels

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hallo, ik overweeg een nieuw setje steekbeitels te kopen en denk aan Kirschen maar nu komt de vraag, zijn deze beitels allemaal hoogglans of is dit alleen bij de kunststof heften en hoe worden deze afgeleverd, zijn ze vlak en hebben ze geen afgeronde hoeken.
Ik heb namelijk drie soorten gevonden : rode heften hrc61 , blauwe heften hrc? , beuken heften hrc61.
 

Proeguru

Nieuw lid
14 aug 2015
20
1
Hallo Eric,

Er zijn van Kirschen ook beitels met geslepen kling. Op de website van Dieter Schmid staat een goede uitleg over het verschil tussen gepolijste versus geslepen klingen: http://www.feinewerkzeuge.de/stemmb.html. Het argument van de vlakke spiegelzijde vind ik een beetje gezocht, de afgeronde hoeken bij de gepolijste uitvoering lijkt me meer relevant. En verder is het vooral een kwestie van smaak...
 
P

Pel

Guest
Er gaat m.i. niets boven houten heften voor beitels.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik zou ook de geslepen versie nemen. De gepolijste vind ik teveel afgerond. ook het weerspiegelen van het licht vind ik hinderlijk bij een gepolijste beitel ;

groeten,
Ornament
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Er gaat m.i. niets boven houten heften voor beitels.

Groet Pel.
Ik zal niet weten wat de voordelen zijn van houten heften ten opzichte van kunststof, ben nu in bezit van Nooitgedacht met kunststof heft.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik zou ook de geslepen versie nemen. De gepolijste vind ik teveel afgerond. ook het weerspiegelen van het licht vind ik hinderlijk bij een gepolijste beitel ;

groeten,
Ornament
Is de gepolijste zo afgerond zodat je er niet mee kan snijden, bv strijkband.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hallo Eric,

Er zijn van Kirschen ook beitels met geslepen kling. Op de website van Dieter Schmid staat een goede uitleg over het verschil tussen gepolijste versus geslepen klingen: http://www.feinewerkzeuge.de/stemmb.html. Het argument van de vlakke spiegelzijde vind ik een beetje gezocht, de afgeronde hoeken bij de gepolijste uitvoering lijkt me meer relevant. En verder is het vooral een kwestie van smaak...

ik bedoel eigenlijk met vlakke spiegelzijde, hebben deze beitels veel nabewerking nodig.
 
P

Pel

Guest
Ik zal niet weten wat de voordelen zijn van houten heften ten opzichte van kunststof, ben nu in bezit van Nooitgedacht met kunststof heft.

Het voordeel van houten heften of kunststof heften is, dat kunststof in je handen gaat zweten als je er lang mee moet werken, en houten heften niet, mits er natuurlijk geen vernis op zit.

Groet Pel
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Het voordeel van houten heften of kunststof heften is, dat kunststof in je handen gaat zweten als je er lang mee moet werken, en houten heften niet, mits er natuurlijk geen vernis op zit.

Groet Pel

Duidelijk, Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.