Hoe behoud ik de mooie onbewerkte kleur van eiken?

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Hallo vaksnuiters!
Al verschillende keren ben ik bezig geweest met het behandelen van mijn Frans-eiken tafelbladen. Ik werk bijna uitsluitend met deze houtsoort omdat ik het resultaat van dit vers geschaafde hout werkelijk fantastisch vind.
Om het tegen externe invloeden te beschermen moet het natuurlijk een bewerking krijgen maar dit gaat steevast ten koste van het beeldschone natuurlijke kleurtje. Bewerk ik het met olie, lak, whitewash of verf...dan is het effect gelijk weg. Het wordt geel als grenen of wit of grijs.
Wat ik erg vreemd vind, is dat ik veel eiken meubels op internet tegenkom die behandeld zijn maar toch een onbehandeld effect hebben.
Hoe doen ze dat???
Kan iemand mij dat vertellen?

Groeten,
Maxie
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Op eiken heb ik goede ervaringen met de sneldrogende watergedragen matte lak van Hermadix. Er is wel iets kleurverschil maar niet noemenswaardig vind ik en door het matte uiterlijk zie je niet of nauwelijks dat er een afwerklaag op zit. Ik merk wel verschil tussen de ene partij eiken en de andere, zelfs tussen de verschillende planken in een blad kan je soms verschillen zien. Ik gebruik het sinds een jaar ongeveer, tot op heden geen kleurverandering maar op de langere termijn weet ik dat natuurlijk niet.

Succes!!

Groets, Rob.

PS: heel dun opbrengen trouwens, eerste laag verdunnen en dan twee a drie lagen onverdund. Snel werken om spoorvorming te voorkomen (rollen, nat in nat)
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Maxie,
Zit met hetzelfde probleem als jij voor een project in de keuken.
Zat te denken over olie, daar heb je natuurlijk ook veel verschillen in.
Dacht in eerste instantie aan Tung olie, maar heb gelezen dat dat een "vergeeld" effect geeft.
Welke heb jij al gebruikt en wat is jouw ervaring?
Anders wax?

Kijk ook eens hier: http://www.hout-olie.nl/contents/nl/d297.html
Ik ken dit bedrijf niet, maar ben er via dit forum terechtgekomen.

Ik zit nu sterk te denken aan het volgende: http://www.hout-olie.nl/contents/nl/d265_hardwaxolie.html

Groet,
Hans
 
Laatst bewerkt:

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
ik kreeg dit advies: [FONT=&quot]http://www.parketlak.nl/nl/naturellijn/naturellijn/naturel_690/

[/FONT]
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Op eiken heb ik goede ervaringen met de sneldrogende watergedragen matte lak van Hermadix. Er is wel iets kleurverschil maar niet noemenswaardig


Ik heb ervaring met watergedragen lak maar volgens mij was dat eierglans. Matte lak is zeker het proberen waard. Bedankt voor de tip. :)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
De meubel en parketlak van Skylt werkt als een zonnetje, dit is een 2 componenten ultramatte PU lak. Ik heb mijn eiken tafel klaarstaan om ingesmeerd te worden hiermee. Ik heb het ook al toegepast op een aantal Larix of Douglas meubelen en je ziet gewoon niet dat het gelakt is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thijs1095

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Dacht in eerste instantie aan Tung olie, maar heb gelezen dat dat een "vergeeld" effect geeft.
Welke heb jij al gebruikt en wat is jouw ervaring?
Anders wax?


Ik heb werkelijk alle soorten olie wel geprobeerd, tot aan lijnolie en teakolie toe. Helaas...alles laat het geel kleuren.
Daarnaast heb ik ook nog watergedragen olie? ( jawel ) gebruikt. Natural woodsealer van Oranje. Volgens de verpakking zou dat in een onzichtbare beschermlaag resulteren. De hele tafel is verpest. Kanarie geel is die nu :(
Je begrijpt natuurlijk wel dat ik een beetje terughoudend ben geworden met wat de fabrikant belooft.
Maar...ik blijf zoeken en proberen.
thanks!
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
@ fantic:

Zou je misschien een foto kunnen maken hoe het eiken er nu uitziet en hoe het er uitziet na de behandeling? Ik werk nagenoeg alleen met eiken en daar zie ik tot nu toe altijd verkleuring.

alvast bedankt.
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
@ fantic:

Ik denk toch dat ik jouw tip moet volgen. Zojuist heb ik even gebeld met Table Du Sud en zij waren zeer bereidwillig om mij het geheim van de smit te vertellen...inderdaad, zij gebruiken Skylt. Al een tijdje hou ik hen in de gaten vanwege hun mooi gekleurd eiken.
 

michael pijnenburg

Actieve deelnemer
12 okt 2013
40
0
kamperland
hallo weet niet of het nog nodig is maar ik gebruik zelf bij eiken Ciranova woodlook en daarna Ciranova Magic 2k zo behoud je de natuurlijke kleur van eiken
gr Michael
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
+1 voor Skylt, enigste nadeel is dat het een 2-componenten systeem is dus beetje onpraktisch voor kleinere stukken
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik zou ook voor Skylt ultra mat gaan. Ik heb er hier zeer goed ervaringen mee. Het is niet te zien dat het behandeld is!
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Hij lijkt iets aan de roze kant maar dat zal wel met de lichtinval te maken hebben. Hij is iig niet geel
Mooi gemaakt trouwens hoor! Petje af.
Misschien een oneerbiedige vraag... maar mag ik de onderkant ook eens zien?
zogezegd even onder het rokje loeren :p. Ben benieuwd naar de verbindingen met de poten...

Thanks.
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Wanneer het eiken behandeld is met Skylt, behoud het deze kleur dan ook op de langere termijn? De eiken vloer die hier in huis ligt begint na 10 jaar wel erg donker te verkleuren, en ik zou het graag het "pas geschuurde" uiterlijk weer terug geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.