Greenman eiken

P

Pel

Guest
Greenman uit verlijmd eikenhout ± 35 cm doorsnee 5 cm dik in de olie gezet.

2 Greenman eiken.jpg

Droog gemaakt

3 Greenman eiken.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Voor wie ook geen idee heeft wat greenman is en of betekend.

[h=1]Groene man[/h]




Groene man in Frankrijk


Een Groene man is een mythologische voorstelling van een gezicht (soms een volledig gestalte) met takken en bladeren als baard- en hoofdhaar. De term "groene man" werd voor het eerst gebruikt door Lady Raglan in haar artikel The "Green Man" in Church Architecture uit 1939.[SUP][1][/SUP] Groene mannen zijn in veel Europese landen, en ook daarbuiten, aan te treffen. In de literatuur worden het ook wel bladmaskers genoemd
 
Hij is mooi geworden Pel.

Dat zijn heel wat uurtjes werk geweest.
Prachtig, iets wat ook nog op mijn lijst staat om een keer te maken. Het moeilijkste is om expressie te geven aan het gezicht.
Jouw Greenman heeft een vrolijk/warm gezicht gekregen. Samen met het warme eiken een prettig beeld om naar te kijken.

Gr Edwin
 
P

Pel

Guest
Dank Edwin, en Jeroen bedankt voor de uitleg, Ja daar ben ik alles bij elkaar een hele tijd zoet mee geweest, meestal begin ik er aan, en dan komt er wat tussen door, dan blijft het weer een tijd liggen. Tot ik het weer eens op pak en er weer aan verder ga, alles bij elkaar heeft het toch meer dan een jaar in de werkplaats gelegen waar ik er met tussen pozen aan gewerkt heb. Tot het moment komt, en nu maak ik hem af, daarna is een werkstuk dan meestal met enkele dagen af en gaat er olie op.

Groet Pel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Je hebt een heel mooie gave vast Pel.
Proficiat met uw werkstukken dat u toont op de forum.
Ik heb er respect en grote waardering voor.
Prachtig, chapeau.
Mocht je wat sfeerbeelden kunnen plaatsen stapsgewijs hoe je zelf iets in elkaar steekt, dat zou de kers op de taart worden.
Het houtsnijden zal zeker meer en meer in de kijker komen te staan waarvan ik er van overtuigt ben dat u dat kan.
Groetjes, Sirjacobs Didier.
 

KimvE

Nieuw lid
7 okt 2014
13
0
Wow fantastisch! Eigenlijk zou er ook een mooie gehoornde god bij passen ;-)
Gebruik je hiervoor vooral handgereedschap, of bijvoorbeeld ook een dremel? En welke olie gebruik je?
 
P

Pel

Guest
@KimvE. Hier heb ik diverse burijnen en gutsen voor gebruikt, met een dremel heb je m.i. geen gevoel wat je weg moet snijden, en heb je het risico dat je te ver gaat. Met een burijn kun je mooi naast de lijnen van je werkstuk snijden, en met de diverse gutsen steek je het uit, daarna schuren. De afwerking is met Danish oil, de eerste keer verdund 1 . 1 met terpentijn, daarna met Danish oil onverdund tot het geen olie meer opneemt, daarna goed droog maken. Vooral opletten dat je alles goed droog maakt, als je een hoekje vergeet droogt dat plakkerig op.

Groet Pel.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
En waar ga je hem nu ophangen? Ik zie zo iets wel hangen onder de (zeer ruime) dakoverstek van mijn schuurtje/werkplaats of onder de veranda. Geeft een leuke entree.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.