advies aanschaf kolomboormachine

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Beste forumleden,

Ik wil graag een kolomboormachine (tafelmodel aanschaffen) voor een gering budget.
Aangezien het ding in een ongeinsoleerde schuur komt te staan en wel wat zal roesten wil ik niet investeren in een machine voor het leven maar me ook niet tot in den treuren irriteren aan troep om uiteindelijk alsnog veel geld uit te geven aan iets bruikbaars.

Nu heb ik wat rondgeneusd op MP en online.
Bij HBM heb je voor 100 euro een nieuwe machine en op MP stikt het van de machines voor 50-100 euro.
Bijna allemaal categorie Ferm, Topcraft en ander aziatisch spul.

Nu hoeft dat niet meteen slecht te zijn en misschien is het voor mij zelfs goed genoeg. Het zijn bijna allemaal machines van 350W met een laagste toerental van ongeveer 500 rpm.

Ik ben benieuwd wat jullie kijk hier op is en welke ervaringen er zijn.

Mvg, Hans
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Voor jou zal dan vooral belangrijk zijn hoe ver de spindel van de kolom af staat.
Bij de instap modellen is dit zo weinig dat er amper een plankje tussen past.

Mijn eerste machine was de HBM 16 en die kan ik prima aanraden
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dat roesten in een ongeïsoleerde ruimte valt wel mee hoor.
Het is niet de kou die iets laat roesten, maar vocht.
Als die ongeïsoleerde ruimte dus droog is, is er geen probleem.
Het kan wel eens gebeuren dat er een warme luchtstroom ofzo naar binnen waait wat condens geeft. ( weeromslag) Dit is het linke moment. Want hoelang blijft die condens zitten alvorens het verdampt.
Ik heb wel eens zo'n dag ( nacht) dat dat gebeurd. Alles wat in een kasje, kissie, of doosje zit blijft droog.

Wat ook link is, is toch verwarmen. Je verwarmt dan de lucht, maar alle machines blijven veel langer koud, wat uiteraard condens geeft op die machines.


Voetnoot: klimaat in NL is uiteraard wel iets anders dan hier, maar als je ruimte droog is, is het principe hetzelfde.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik heb sinds een jaar een Bosch kolomboor, met electronisch variabel toerental en een 2-standen mechanische instelling. Totale bereik 175 rpm tot 2500 rpm. Heeft een ingebouwde kruislaser en led-verlichting en een display met snelheids- en boordiepte aanduiding. De tafel is van aluminium, dus roestvrij, de kap is van stevig kunststof en de kolom is van een niet roestende staalsoort.
Het maken van een iets grotere tafel met wat t-tracks staat weliswaar op mijn todo list evenals een (daar weer op) te maken plateau voor het schuren met schuurcilinders.
Voor mijn toepassing (ik boor er veel mee in ijzer en staal en uiteraard ook in hout-ook grote gaten met een gatenzaag- is hij prima, erg goed bruikbaar en toch lekker compact.

Ik heb hem in een van die bekende 'alles met 25% korting' acties bij de bouwmarkt gekocht en vond (en vind) het daarmee echt value-for-money-zou hem weer kiezen als dat zou moeten. Een professionele machine kan ongetwijfeld meer maar voor mij voldoet deze prima!

(sorry voor de gedraaide foto)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    28 KB · Weergaven: 479

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Laten we beginnen bij het begin: wat wil je boren?

Als je 25 mm in staal wil boren, of 80 mm diep in hout, of met 8000 rpm in printplaatjes - het kan allemaal met de juiste boor.
Maar de Aldi-aanbieding hoeft niet per se te kunnen wat jij wil.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Laten we beginnen bij het begin: wat wil je boren?

Als je 25 mm in staal wil boren, of 80 mm diep in hout, of met 8000 rpm in printplaatjes - het kan allemaal met de juiste boor.
Maar de Aldi-aanbieding hoeft niet per se te kunnen wat jij wil.

Ha, goede vraag. Ik heb het niet heel erg gespecificeerd omdat wat ik wil wel kan met een normale boormachine.

Qua toerentallen is 500-2000 toereikend, lager is leuk en hoger is overbodige luxe.

Geen printplaten of andere extreem kleine/precieze zaken. Vooral hout en een beetje staal aluminium.
Alles wat ik binnen een schuurtje kan verwerken dus geen 12m lange IPE profielen.
kolomslag vindt ik niet zo interessant. Die ene keer dat ik een vreselijk diep gat moet boren (meer dan 50-60mm standaardslag) verzet ik de tafel wel een keertje.

Geen professioneel gebruik maar een beetje rondloopnauwkeurigheid is wel leuk.
Verder voldoende power voor normale houtbewerking. Dus 50mm forstnerboor liefst wel haalbaar.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb sinds een jaar een Bosch kolomboor, met electronisch variabel toerental en een 2-standen mechanische instelling. Totale bereik 175 rpm tot 2500 rpm...

Hoi Mga1600, dat is een mooie machine.
Echter je manipuleert (waarschijnlijk met een frequentieregelaar of er zit een gelijkstroommotor in) het toerental.
Ik vraag me af hoe sterk de machine dan nog is bij lage toerentallen.
Ik denk dat de lage toerentallen vooral zinvol zijn als ik bijvoorbeeld een gatzaag wil inspannen. Dan heb je wel een behoorlijk moment nodig.

Wat is je ervaring hiermee?
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik heb die Bosch PBD40 ook (was op het randje van een impulsaankoop toen ie bij Coolblue aan 249EUR stond - momenteel iets van een 300EUR, BTW), en ben er ronduit wild van.De dieptestop in combinatie met de digitale uitlezing werkt perfect én supersnel.

Let wel op: het bereik is iets van -slechts- 8cm. En dat wiel is niet echt handig op het volledige bereik omdat - welja - het een wiel is en dus moet ronddraaien waardoor je rechterhand in de problemen komt. Je moet dus alles wat er in de rijschool is aangeleerd afzweren en je duim in het wiel steken om dan als een Sjonnie te sturen, euh, draaien :) .

Geen idee eigenlijk of het verstandig is om een dergelijke machine in een onverwarmde ruimte te plaatsen. Maar bon, dat geldt voor eender welke machine je uiteindelijk kiest.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Hoi Mga1600, dat is een mooie machine.
Echter je manipuleert (waarschijnlijk met een frequentieregelaar of er zit een gelijkstroommotor in) het toerental.
Ik vraag me af hoe sterk de machine dan nog is bij lage toerentallen.
Ik denk dat de lage toerentallen vooral zinvol zijn als ik bijvoorbeeld een gatzaag wil inspannen. Dan heb je wel een behoorlijk moment nodig.

Wat is je ervaring hiermee?

Ik heb regelmatig met een gatenzaag van 80 mm in hardhout geboord op een lage snelheid - geen enkel probleem. Ik heb geen grotere gatenzaag dan 80 mm, dus daar houdt het voor mij (maar niet voor dit apparaat denk ik) op. Ik heb bij herhaling 16 mm in staal geboord op het laagste toerental- gaat ook prima.en uiteraard forstnerboren (ik heb tot 40 mm) gaan fluitend!
 

rowan

Actieve deelnemer
2 dec 2012
59
11
Beste Pieter

deze bosch tafel kolomboor is goedkoper te krijgen bij formido 319 euro min 25% kortingscode op de website.
dus voor 239,25 euro/ gratis thuisbezorgen

kortingscode: 8711146007496

Succes met de eventuele aankoop.

Rowan
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Beste Pieter

deze bosch tafel kolomboor is goedkoper te krijgen bij formido 319 euro min 25% kortingscode op de website.
dus voor 239,25 euro/ gratis thuisbezorgen

kortingscode: 8711146007496

Succes met de eventuele aankoop.

Rowan

kortingscode niet geldig dus weinig succes.

Oeps, als je de code invoert via copy/paste werkt het niet. Als je via deze bekijk code en vervolgens kopieer...dan werkt het wel.
 
Laatst bewerkt:

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Even een correctie op eerder bericht.

Want, die kortingscode is niet geldig bij formido, lees de kleine lettertjes maar eens. "geldt niet voor vaste lage prijzen"
Net zo'n verlakkerij als bij de praxis en de gamma dus :mad:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.