BM 16 kwadraat masthouderbreuk

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Geachte forumleden,
Willen jullie even meedenken?
Een vriend van mij heeft een BM. Twee weken geleden braken, tijdens het zeilen, aan 1 kant de stagen waardoor de mast aan de andere kant overboord sloeg. Het gevolg is dat de houten "masthouders" afbraken. Nou heeft hij mij als houtenthousiasteling gevraagd te helpen bij de reparatie. Dat wil ik best maar ik ken mijn beperkingen onderhand en eigenlijk heb ik hulp nodig met deze klus in de vorm van slimme adviezen.
Mijn idee om de "masthouders" (het heet vast anders in botentermen) te repareren is alsvolgt:
1) Ik verwijder de afgebroken delen door ze onder het dek af te zagen en boven het dek flush te zagen met het dekoppervlak. Dan houd ik, als het goed is, nog een paar centimeter hout over. Dat boor ik weg en beitel of vijl dan de rest weg tot aan het dek materiaal. Ik neem aan dat de masthouders aan die door het dek heen steken vastgelijmd zijn met epoxy of iets dergelijks.
2) Ik meet de oude delen op en maak ze precies op maat van nieuw hout.
3) Vanaf boven schuif ik de delen door het dek en maak ze vast aan de romp met het systeem dat er al is aangebracht.
4) Dan kit (of epoxy of.....) ik de rand tussen het hout en het dek.
5) mast terugplaatsen.

Ik heb een paar vragen:
1) Ik ben geen botenbouwer en het kan zijn dat ik hele essentiële zaken over het hoofd zie, klopt dat? En welke zijn dat?
2) welk hout kan ik gebruiken voor de masthouders? Mahonie? Teak?
3) waarmee maak je de ruimte tussen het dek en de masthouders dicht?

Om eea nog wat duidelijker te maken hierbij wat foto's.

foto 1 kopie.jpg
bevestiging van de mast bovendeks met de afgebroken "masthouders"

foto 2 kopie.jpg
bevestiging van de mast aan de romp

foto 3 kopie.jpg
zicht van onder naar boven naar het dek

foto 4 kopie.jpg
zicht op de bevestiging op de romp

foto 5 kopie.jpg
Nog een foto van bovenaf op het dek



vriendelijke groet,
Bart
 

maarten vos

Nieuw lid
20 nov 2015
1
0
Beste Bart,
Dat is heel probleem als de masthouder gebroken is Ik heb wel wat houten boten onderhouden en gemaakt maar ben geen boten maker Een paar antwoorden Zelf zou ik mahonie hout nemen en het geheel vervangen Met epoxie plamuur of als vulmiddel is alles goed waterdicht te krijgen Op internet kan je ook de bouwtekening zien van de bm en ervaring met andere bmers die een dergelijke boot hebben.
maarten
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Mastwangen, inderdaad. Misschien is het qua houtsoort mooi om het te matchen met de rest van de opbouw van de boot; lijkt op mahonie? Hoe is het met de rest van het dek, waar de verstaging is gebroken, hopelijk alles nog intact?

De zeilinstructeur in mij kromp even ineens toen ie dit las. In mijn opleidingsweek als instructeur kwamen we er in een storm-situatie terecht, en zag ik ineens een grote scheur in één van de mastwangen zitten (die van staal waren in dit geval). Met samengeknepen billen teruggevaren naar de haven en dezelfde avond nog nieuwe op gelast :)
 
A

Athanor

Guest
Hier in Fryslân noemen we dat meestal "mastkoker"


Fons
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Beste mensen,
Dank!!
Ik kan verder. Ik ga eens naar bouwtekeningen zoeken op 't wijde web... En eerst eens even voorzichtig wegbreken.
grtn Bart
 

WR1944

Oud hout
M'n vader had voor de oorlog een 16 kwadraat BM die aan het begin van de oorlog door de Duitsers gevorderd werd.
Ik heb meer kijk op stalen schepen maar met wat gezond verstand kom je een heel eind. Het lijkt me het beste om de gebroken delen er in z'n geheel uit te halen en de stukken als model te gebruiken voor de nieuwe constructie. Ook de manier van bevestigen moet origineel blijven. Dat ben je aan je stand verplicht als je met een historisch schip te meken krijgt. Een forum proberen te vinden dat over dit type gaat of mogelijk wat algemeners. Ik heb dit al gevonden.
http://www.zeilersforum.nl/index.ph.../148894-16-kwadraat-als-motorbootje-gebruiken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.