langsgeleider combiné verbeteren

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Dag iedereen,

Ik zit met volgende vraag.
Is er een manier om de langsgeleider van m'n combiné (Lurem C260 '82) te verbeteren? Zoals te zien op onderstaande foto wordt die geleider slechts geklemd op 1 plaats (nr. 1). Vooral wanneer smallere planken geschulpt worden op de tafelzaag (nr. 2) en de arm die de geleider op z'n plaats houdt bijna volledig uitgeschoven wordt, durft het geheel minder solide aan te voelen. Ook het einde van de aluminium langsgeleider (nr. 3) buigt ietwat door als ik de plank te veel naar de geleider duw om een rechte snede te bekomen.

Nieuwere machines zijn allemaal uitgerust met een geleider die voor- en achteraan op een rail lopen en zo beter vast te klemmen zijn maar weet iemand wat in mijn geval een eventuele oplossing kan zijn?

Ik dacht alvast aan een featherboard maar misschien zijn er andere, betere suggesties?

Alvast bedankt!

lurem c260-01.jpg
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
veiliger is nog altijd een geleider dat op 1 plaats klemt. Na je zaag moet je ook geen kracht meer steken tegen je geleider. Enkel voor het zaagblad dien je je stuk tegen de geleider te duwen.

Bij geleiders waarbij je deze vastzet op 2 plaatsen bestaat de kans dat je kickback krijgt (wanneer de geleider ook maar enkele millimeters schuin naar het zaagblad uitloopt)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik ken geen enkele Europese zaagtafel waar de geleider zowel vooraan als achteraan vast wordt gezet. De geleider mag immers niet te ver vooruit staan om zoals Rhynix al aangaf klemmen en zo terugslag te vermijden.
Bij Amerikaanse zaagtafels loopt de geleider meestal wel over de ganse tafel.
Maar eerlijk gezegd zou ik zo een machine liever niet gebruiken, zeker niet voor korte werkstukken.
Maar waar stelt zich het probleem: is het de geleider zelf die plooit, of zit er speling op de bevestiging.
In het eerste geval zou ik een oplossing zoeken om de geleider te verstevigen, of om een steviger profiel te gebruiken.
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Bedankt alvast voor de snelle antwoorden. Het is niet zozeer dat er speling op de geleider of bevestiging zit maar de dwarse buis die de geleider met de tafelbevestiging verbindt durft eenmaal ver genoeg uitgeschoven een beetje te plooien. Misschien oefen ik te veel druk uit tegen de geleider maar dat is soms moeilijk te regelen eenmaal je aan het zagen bent...

Dat de aluminium geleider op zich ietwat doorbuigt eenmaal voorbij de snede kan ik dus negeren. Dat klinkt achteraf gezien wel logisch.
 
A

Athanor

Guest
Hoe zit de geleider bevestigd als je de vlakbank gebruikt voor het strijken van de kanten van het hout? Is er nog een bevestigingspunt?


Fons
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
De geleider zit voor alle toepassingen gelijk (zie bovenstaande foto, rechts van nr.1, die sterknop) er zit een uitsparing in de geleider zodat de schaafmessen het aluminium niet kunnen raken.
 
A

Athanor

Guest
Lijkt me met schaven wel wat onhandig te gaan. Of zie ik dat verkeerd? Een echt goede oplossing lijkt me in de richting te gaan van het monteren van een nieuwe aanslag op de voorkant van de zaagtafel. Ik heb op het Roblandforum indertijd gezien dat zij er allerlei trucs voor bedachten. Probleem is dan mogelijk dat je dit alleen maar voor het smallere zaagwerk kunt gebruiken.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.