Wandconstructie

fvweert

Nieuw lid
27 aug 2014
17
0
Hallo forumleden,

Er is heel wat op internet te vinden over (systeem)wanden en hoe je die van hout kunt maken. Toch wil ik een beroep doen op jullie expertise.

Ik wil op zolder twee kamers maken met een ruimte voor de wasmachine. De scheidingswanden wil ik van hout maken.
Hiervoor heb ik twee constructies bedacht. Het moet een stevige/stijve muur worden (het moet een robuust "gevoel" als je er op klopt).

De twee constructies zijn te zien in het plaatje hieronder. De regels zet ik ca. 40 cm h.o.h. uit elkaar, in ieder geval dat het goed uitkomt met de breedte van de multiplexplaat (122 cm).
Mijn voorkeur gaat uit naar de 99 mm versie vanwege ontwerpredenen. Ik weet echter niet of de andere constructie (113 mm) significanter sterker/steviger is/aanvoelt.
Ik was niet val plan om er zware gewichten aan te hangen (maar je weet maar nooit).
Kosten zijn voor mij geen reden om voor een andere variant te kiezen.

wandconstructie.jpg

Kunnen jullie mij hiermee helpen?
Bedankt alvast!
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik ben van mening dat ze beide ruim voldoen aan je doel. De 99mm versie is iets makkelijker met iets zwaars ophangen. Succes.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
351
10
Rotterdam
De hoogte van de wand is bepalend voor de stijfheid en gevoel van robuustheid.
Stijlen 70x44 zijn 4x stijver (qua traagheidsmoment) dan 44x44.
En 12½ mm gipsplaat is veel sterker en gebruikelijker voor binnenwanden dan 9½mm maar doet bijna niets voor de stijfheid.
Gipsplaten van 9½ mm worden voornamelijk voor plafonds gebruikt ivm. gewicht.
 

fvweert

Nieuw lid
27 aug 2014
17
0
De hoogte van de wand is bepalend voor de stijfheid en gevoel van robuustheid.
Stijlen 70x44 zijn 4x stijver (qua traagheidsmoment) dan 44x44.
En 12½ mm gipsplaat is veel sterker en gebruikelijker voor binnenwanden dan 9½mm maar doet bijna niets voor de stijfheid.
Gipsplaten van 9½ mm worden voornamelijk voor plafonds gebruikt ivm. gewicht.

Plafondhoogte is net geen 245cm
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Stijlen 70x44 zijn 4x stijver (qua traagheidsmoment) dan 44x44.

Er zit wel multiplex tegenaan. Maar om dit goed samen te laten werken zou je het moeten verlijmen. Dat gaat wat ver.

Ik vind het multiplex volkomen overbodig in dit geval.
Mijn voorstel: balken 44x70 hoh 300. Vullen met glas- of steenwol. Ertegen aan beide kanten een gipsvezelplaat.

Snap alleen niet zo heel goed waarom je op de muur gaat kloppen en waarom je twee kamers voor de wasmachine maakt ;)
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Metalstud gevuld met steenwol en daarop aan beide kanten Fermacell. Zo zijn al mijn binnenmuren gemaakt. Kan je nog eens iets op vast schroeven.
En geen rommel van de bouwmarkt kopen.
 

fvweert

Nieuw lid
27 aug 2014
17
0
Metalstud gevuld met steenwol en daarop aan beide kanten Fermacell. Zo zijn al mijn binnenmuren gemaakt. Kan je nog eens iets op vast schroeven.
En geen rommel van de bouwmarkt kopen.

En hoe ervaar jij de degelijkheid ervan? Ik heb altijd het idee gehad (bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal) dat de focus meer ligt op snel een tussenwand plaatsen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
En hoe ervaar jij de degelijkheid ervan? Ik heb altijd het idee gehad (bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal) dat de focus meer ligt op snel een tussenwand plaatsen.

Fermacell is vochtvast. Stootvast en als je er een schroef in zet blijft deze zitten. Het is echt veel steviger dan dubbelgips.

Het verwerkt wel minder fijn dan gips.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Ik zou voor 70x44 hout of 70mm metalstud gaan, de rest van de opbouw is prima.Altijd lekker als je nog wat kunt vast schroeven ipv holle wand pluggen tte gebruiken. Hou alleen met montage rekening met de dikte van de (stalen)deur stijlen/dorpel
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De aannemer heeft hier in de voorzetwanden ook gewerkt met een 2x3'tjes, 12mm multiplex en dan 12,5mm gips. Ik vroeg om multiplex achter de gipsplaat, en zijn antwoord was dat hij dat tegenwoordig eigenlijk altijd al zo doet. De scheidingswanden die boven komen gaan ook op die manier opgebouwd worden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.088
2.603
Het nadeel van hout is dat het altijd krom is. In plaats van dubbel gips kan je ook een laag multiplex 12mm gebruiken, dit is alleen veel duurder en vaak niet nodig. Het nadeel van fermacell is dat je het moet laten stucadoren. Met gipsplaat kan je volstaan met naden vullen en afmessen. Metalen kozijnen passen niet op deze maat wand. Gebruik een kozijn van hout 115mm breed. Afhankelijk van de wandafwerking plaats je het kozijn met de scharnierkant gelijk aan de muur,als je alleen afmest. Of als je stuct, zet je de scharnierkant de stucdikte voor de wand uit. Dan kan je op het kozijn afreien. Daarna kun je de afwerklatten monteren. Aan de niet scharnierkant,kan je dan uitvullen met een lat op maat,of gewoon het gips de bocht om zetten en stucen.
 

fvweert

Nieuw lid
27 aug 2014
17
0
Veel verschillende opties. Is de optie met metalstud en fermacell voor geluidsreductie (tussen de kamers) ook geschikt?
 

zenit

Nieuw lid
19 jun 2013
7
0
Probeer zeker om een ongelijke opbouw te maken. Niet Symmetrisch werken. Dit heeft betere akoestische eigenschappen. Dus aan de ene zijde bv. 1 gipsplaat en aan de andere zijde 2. Of wel multiplex aan 1 zijde en aan de andere zijde niet...
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik heb hier ook houtskeletwanden. Een oude wand zonder multiplex en en nieuwe met multiplex aan beide zijden. Een wereld van verschil! Ben het ook eens met de opmerking dat farmacel een veel stabielere en stillere wand geeft dan gewoon gips.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
.....overigens geen last van kromtrekkend hout. Heb wel "goed" gedroogd hout gehaald bij de houthandel en niet van de bouwmarkt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.