Hout voor schalen.

Eelcootje

Actieve deelnemer
1 jun 2015
50
0
Sprang-Capelle
Beste forumleden,

ik zit nog niet zo lang op dit forum, en heb ook nog niet de mogelijkheid gehad om alles bij te houden wat hier allemaal wordt beschreven. Ik heb 7 weken gelden een hernia operatie gehad en ben daar nu van aan het herstellen. deze week weer voor het eerst achter mijn draaibankje gestaan en moet zeggen dat het een genot was om weer hout te draaien.

Ik zie op het forum altijd mensen met boomstammen voorbij komen. Mijn probleem is dat mijn hout op raakt en hier nog niemand mij heeft benaderd voor boomstammetjes. Ik ben bij hoveniers geweest, bedrijf wat in boom verzorging doet, maar tot nu toe geen succes.

Maar nu komt mijn vraag: Is er iemand in de buurt van Kaatsheuvel/Waalwijk, die mij kan helpen om boomstammetjes te leveren voor schalen te draaien. Ik wil er best wat km voor rijden als het maar geen honderden zijn. Ik vind schalen draaien steeds leuker worden. De prijs komen we wel uit.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en tips kan geven wat betreft mijn vraag.

Met vriendelijke groeten,

Eelco
 

Eelcootje

Actieve deelnemer
1 jun 2015
50
0
Sprang-Capelle
Hallo juriaan. Langs komen dat wil ik zeker wel. Als ik zo op jou site kijk wat jij allemaal hebt gedraaid, zul je vast wel een interresant stukje hout voor mij hebben liggen?

Gr
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hout zoeken is niet zo heel moeilijk, ik heb net op Marktplaats een aanhanger vol (8 stukken) + een kofferbak (2 stammen) van dit hout:

hout4.jpg

geruild tegen een fles witte wijn.

Iemand enig idee wat dit precies is?

hout1.jpg
Een rode kern en niet al te grove jaarringen.

hout2.jpg
Een schors die in lange slierten losgetrokken kan worden, doet me sterk denken aan Thuja Plicata.

hout3.jpg
Niet echt naalden, eerder schubben. Met een klein vruchtje?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Beste forumleden,

ik zit nog niet zo lang op dit forum, en heb ook nog niet de mogelijkheid gehad om alles bij te houden wat hier allemaal wordt beschreven. Ik heb 7 weken gelden een hernia operatie gehad en ben daar nu van aan het herstellen. deze week weer voor het eerst achter mijn draaibankje gestaan en moet zeggen dat het een genot was om weer hout te draaien.

Ik zie op het forum altijd mensen met boomstammen voorbij komen. Mijn probleem is dat mijn hout op raakt en hier nog niemand mij heeft benaderd voor boomstammetjes. Ik ben bij hoveniers geweest, bedrijf wat in boom verzorging doet, maar tot nu toe geen succes.

Maar nu komt mijn vraag: Is er iemand in de buurt van Kaatsheuvel/Waalwijk, die mij kan helpen om boomstammetjes te leveren voor schalen te draaien. Ik wil er best wat km voor rijden als het maar geen honderden zijn. Ik vind schalen draaien steeds leuker worden. De prijs komen we wel uit.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en tips kan geven wat betreft mijn vraag.

Met vriendelijke groeten,

Eelco

Hier is een adres voor je en niet ver weg, 18 KM door de duinen naar Udenhout, heb Ik genoeg gedaan zo’n 60 jaar geleden naar de ambachtsschool in Waalwijk, en natuurlijk naar de Efteling.

Het is familie van mij dat was begonnen met boom rooien, vele jaren geleden door mijn over/over grootvader.

http://www.boomrooierijweijtmans.nl/home/

Adres en de kranen met boomstammen, en ze verkopen hout natuurlijk.
adres van Weijtmans.jpg hout voorraad.jpg
En oude foto met mijn Oom (met pet) en m’n neef met de ketting zaag Mijn Oom met pet en neef Wim.jpg
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
De naalden lijken mij geen Thuja plicata.
Ik dacht aan Cryptomeria japonica, maar die heeft iets langere naalden dan op de foto.
De naalden lijken ook op de Sequioadendron giganteum, maar dat klopt niet met de schors.
Ronny
 
Laatst bewerkt:

Eelcootje

Actieve deelnemer
1 jun 2015
50
0
Sprang-Capelle
Hier is een adres voor je en niet ver weg, 18 KM door de duinen naar Udenhout, heb Ik genoeg gedaan zo’n 60 jaar geleden naar de ambachtsschool in Waalwijk, en natuurlijk naar de Efteling.

Het is familie van mij dat was begonnen met boom rooien, vele jaren geleden door mijn over/over grootvader.

http://www.boomrooierijweijtmans.nl/home/

Adres en de kranen met boomstammen, en ze verkopen hout natuurlijk.
Bekijk bijlage 38890 Bekijk bijlage 38891
En oude foto met mijn Oom (met pet) en m’n neef met de ketting zaag Bekijk bijlage 38889

hallo leo,

kan ik daar gewoon naar toe bellen en zeggen dat ik hout zoek om te draaien. Misschien uw naam noemen?

Ik ga dit zeker proberen. Dank je wel voor de tip Leo.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
als je nog een paar forse stammen beuk zoekt: die heb ik hier nog liggen: foto's staan hier op het marktplaats forum: locatie naarden
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hout zoeken is niet zo heel moeilijk, ik heb net op Marktplaats een aanhanger vol (8 stukken) + een kofferbak (2 stammen) van dit hout:

Bekijk bijlage 38881

geruild tegen een fles witte wijn.

Iemand enig idee wat dit precies is?

Bekijk bijlage 38882
Een rode kern en niet al te grove jaarringen.

Bekijk bijlage 38883
Een schors die in lange slierten losgetrokken kan worden, doet me sterk denken aan Thuja Plicata.

Bekijk bijlage 38884
Niet echt naalden, eerder schubben. Met een klein vruchtje?

Lijkt heel veel op de Eastern White Cedar (is geen Cedar maar een Thuya) ook wel Northern Cedar genoemd

Thuya.jpg

Niet Cryptomeria Japonica volgen wat Ik er van kan vinden, zie foto

Cryptomeria Japonica.jpg







Geen Cryptomeria Japonica volgens wat Ik er van kan vinden, photo here.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Bekijk bijlage 38912
Bekijk bijlage 38913

Ook op een ander forum wordt naar Cryptomeria Japonica gewezen, dus ik ga daar van uit.
Bedankt!

Deze foto's zijn veel duidelijker, en laten de “schubben” blaadjes goed zien, geef je dus wel gelijk met de Cryptomeria japonica benaming, zag er echt niet zo uit in jou eerdere foto.

Het is altijd moeilijk om hout en bomen te IDn, en nog moeilijker met slechte/onduidelijke foto’s.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.