PDA

Bekijk Volledige Versie : Oeps!

tuoh
21-11-15, 11:50
Een paar weken geleden hebben we bij de vzw Tolerant een perte totale binnengekregen, een roeigiek, heeft tientallen jaren schadevrij gevaren bij de zeescouts maar verleden jaar ging het mis. Een strekdam in de weg en een overijverige reddingsdienst zorgden samen voor een wrak. total loss volgens de verzekering en dus afgeschreven, men zocht dus een bereidwillig slachtoffer om het wrak over te nemen;)
Als een behoudsvereniging voor varend erfgoed met flink wat oud zeescouts onder de leden was een nieuwe bestemming voor het"wrak" snel gevonden. Toen ik een tijdje geleden het ding ging bekijken viel het me op dat de schade al bij al nog meeviel, daar is terug iets moois van te maken. De giek ligt nu in onze bouwloods, neergevlijd in een nieuw gebouwde wieg:D en klaar voor een make-over.

Binnenkort op zoek naar geschikt hout (Sipo en Essen en Eik) en we kunnen aan de slag. In eerste instantie word het hele ding kaal gezet, dus alle vernislagen eraf, kunnen we starten op een blanco lei:D

Enige secundaire schade blijkbaar:p
38799

Afgerukte voorsteven.
38800

Achteraan ontbreekt er ook iets lijkt me.
38801

Ook de knieën laten het afweten.
38802

Binnen enige tijd word dit terug een zo goed als nieuwe roeigiek waar we als vereniging zelf mee gaan varen met de gestraften aan de riemen:D:D

Athanor
21-11-15, 12:19
Mooie uitdaging André! Ik ben heel benieuwd naar de problemen die je tegenkomt en hoe je dat gaat oplossen. Zal het graag gaan volgen en hoop dat je ons een mooie verslag doet!

Succes! Fons

Wim Kluck
21-11-15, 15:46
Succes. Leuk project.

Spaander
21-11-15, 15:54
Mooi project touh, deze ga ik ook volgen.
Graag veel plaatjes bij de uitleg en zo nu en dan een filmpje voor rendew:)
Mvg,:).

mcluma
24-11-15, 15:18
Inderdaad een leuk project

geneyn
24-11-15, 15:42
Als ik dat hier allemaal zie op dit forum en wat ik ook nog wel eens zelf zou willen doen dan lijkt mij 1 leven te kort :-)

Veel succes met de renovatie/restauratie/reparatie

houtenklaas
30-11-15, 16:19
Volgens mij zie ik in het begin van dit filmpje (rond 0:55) net zo'n roeigiek voorbij komen....

https://www.youtube.com/watch?v=oWwOYVDcHdA&feature=youtu.be

tuoh
30-11-15, 16:32
Goe gezien, dat is inderdaad een gelijksoortig exemplaar. Ze hebben er in totaal vier van dat model en er word meestal mee op de Schelde gevaren.

tuoh
07-12-15, 20:08
Het eerste nieuwe onderdeel is gemaakt, een nieuwe voorsteven, Zaterdag al eens presenteren en aanhelen aan wat rest.
De spiegel is ook terug compleet, had alleen geen fototoestel bij om dit heugelijke feit vast te leggen op pellicule:p Uitstel is evenwel geen afstel, die foto's volgen nog wel.

39531

39532

39533

Wimmel
08-12-15, 01:22
Leuk topic, op de watch list!

tuoh
12-12-15, 17:48
Deze maal wel een paar foto's gemaakt van de werken:p Vandaag de voorsteven aangeheelt en al eens voorlopig gemonteerd, maar de gangen komen nog een 15mm tekort:( Volgende week de romp eens insnoeren met een paar spanbanden en de buitenkiel vooraan extra ondersteunen zodat ie zeker mooi recht ligt, dat zou dan moeten resulteren in sluitende gangen tegen de nieuwe steven:D
Door al het geruk aan de (volgelopen) boot bij de berging is de romp deels ontzet, waardoor de knieën niet meer aansluiten op de doften. De romp nu in feite te breed in het midden terwijl de lengte over de stevens gelijk gebleven is! Daarom dus het lengtetekort van de gangen. Maar voor alles is een oplossing:D

Een nieuw neusje:p
39720

De "kont" mag er ook opnieuw wezen:D
39721

MarcZS1
29-12-15, 15:43
Hallo iedereen, met toch wel enige pijn in het hart heb ik de foto's bekeken van den Tijl...ik heb deze roeigiek in betere tijden gekend..ik zal dan ook regelmatig eens een kijkje komen nemen om te zien naar de vorderingen.
Het is zo dat ik de eerste kwartiermeester was van den Tijl. Dat moet rond 1970 geweest zijn. De juiste tijd weet ik niet meer...het is dan ook ongeveer 45 jaar geleden. Deze giek werd gehaald vanuit Boom door de oud scouts onder leiding van master Van Der Ploeg. Ik kreeg daarna uit zijn handen de helmstok van den Tijl als eerste kwartiermeester. Van de daaropvolgende eerste vaart heb ik nog een foto bij het terug te water laten in de Schelde. Ik ben de rechtse persoon vooraan . De andere foto is veel recenter en ik heb zelf van iemand anders... ik was toen niet meer bij de zeescouts.

4057240573

jan pranger
29-12-15, 19:46
Mooi gelijnd schip Tuoh. Blijf graag het retauratieproces volgen.
vr.gr. Jan Pranger.

tuoh
29-12-15, 20:48
Hallo Marc,

fantastisch die foto's uit de oude doos, zo krijgen we een idee hoe één en ander er oorspronkelijk uitzag.
We weten dat de roeigiek nog bij Van Heygen in Boom gebouwd is, en sinds een paar weken weten we ook welke roeigiek we nu juist hebben liggen. Den "Tijl" dus, maar verder moet er nog heel wat informatie binnen komen om op termijn de hele boot tot in de puntjes te kunnen afwerken. Voorlopig is er werk genoeg om de romp terug in orde te brengen, die komt er terug als nieuw uit te zien, enkel een paar maanden geduld. De roeigiek ligt nu bij de vzw.Tolerant, gevestigd op de CNR site in Rupelmonde. Bijna elke zaterdag zijn we daar aanwezig en de toegang is vrij, dus altijd welkom om eens te komen kijken naar je "oude liefde";)

@Jan, ja, die overnaads gebouwde boten hebben meestal een heel mooie strokende vorm, daar kan een "plastieken" bootje toch echt niet tegenop:p

MarcZS1
30-12-15, 10:59
Dan moet je nog riemen aanschaffen ook...:-) btw..de kleur aan de manchetten van de riemen was groen..het kwartier dat met den Tijl vaarde waren de Zeearenden.:-)

MarcZS1
30-12-15, 17:44
Ik heb nog enkele "oudjes" gevonden. Heeft mijn vader in den tijd nog gemaakt bij het vertrek van mijn eerste grote tocht...was dus nog vroeger dan 1970...

40647

Deze drie gieken bestaan al een hele tijd niet meer...ik ben niet kunnen te weten komen wat er mee gebeurt is (ik heb wel geruchten gehoord i.v.m. een brand maar zeker is dat niet..).
Rechts is de "Aalmoezenier Festraets", midden de "Prins Leopold" en links de "Maarten Tromp". Ik sta uiterst links.

Nog een foto:
40648

De "Festraets" nog eens..ik sta rechts. Naast mij Luc Longueville.

40649
De "Leopold" gaat te water.

tuoh
30-12-15, 19:35
Dat zijn inderdaad al oudjes zo te zien, en dat zullen ze van de jeugd op de foto's ook stilaan kunnen zeggen denk ik:p Bedankt voor het plaatsen. Wat de roeiriemen voor den "Tijl" betreft, die maken we ook zelf, en de manchetten krijgen een groen randje:D

MarcZS1
30-12-15, 23:05
Hierbij de link van het bericht betreffende het ongeval op de Oosterschelde...
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2014-07-21/713044/roeiboot-met-scouts-slaat-om-op-oosterschelde#.VoRUDY-cGM8

MarcZS1
09-01-16, 10:40
Hallo, heb ondertussen toch wat nieuws over de "oudjes" van iemand van bij de zeescouts. De "Festraets" zou nog bestaan. Was geschonken aan het Scheepvaartmuseum (lag lange tijd) onder de hangars. Zou nu ergens in een loods liggen van het MAS. De Maarten Tromp zou afgebroken zijn....van de Leopold geen nieuws. Vermoedelijk al lang weg...toen ik nog bij de zeescouts was mag die ook al enige tijd te verkommeren langs de kant.

tuoh
09-01-16, 20:08
Wel verdikke, dan zou die ene giek in hangar 20 moeten liggen? Daar ligt namelijk "de stock", al wat niet direct een plaats vind in het Maritiem Park word bewaard in het depot. Moet ik één van de komende weken eens gaan nazien. Bedankt voor de tip. Had het zelf moeten weten trouwens, heb 8 jaar bij het MAS/NSM gewerkt als restaurator boten:rolleyes:

MarcZS1
09-01-16, 20:26
Moet er nog wel bijzeggen dat de Festraets een heel ander type was dan den Tijl en consoorten...was zwaarder, vlakke dolboord. maak er maar eens een foto van als je de Festraets vind.:-)

tuoh
02-04-16, 20:22
Vandaag dit project weer wat verder "gesloopt":p Alvorens er opgebouwd kan gaan worden moeten de gebroken delen verwijderd worden. Er moet ook plaats gemaakt worden om aan de gangen te kunnen werken, dit impliceert dan weer dat de wegeringslatten moeten weggenomen worden. Maar, omdat daar de doften op rusten moeten ..., inderdaad, die moeten er dus ook uit:p We gaan eindigen met een lege schelp op deze manier, maar waar gehakt word vallen nu eenmaal spaanders:D Er blijven enkel twee tijdelijke dwarse schoren zitten om de boel bijeen te houden tijdens de heropbouw.

De nieuwe voorsteven staat als een huis! Sommige gebroken gangen zijn ingekort en wachten op aanheling met nieuw hout.
46275

Bezig met leeghalen.
46276

46277

Achteraan is er ook nog wat loos denk ik:p
46278

Klaas
02-04-16, 21:56
Leuk dat een afgedankte sloep nog een nieuwe kans krijgt! Ik ga 'm volgen! :)

MarcZS1
08-04-16, 16:32
klaas, afgedankte sloep :(.....en zeggen dat dit een "beauty" van een roeigiek was :rolleyes:... Ik kan er nog niet van over dat den Tijl er nu zo uit ziet.... Ik heb met verschillende gieken gevaren bij de zeescouts, namelijk met de "Prins Boudewijn", "Prins Leopold", "Aalmoezenier Festraets", den "Tijl"

MarcZS1
08-04-16, 16:44
Heb je nog iets gevonden van de Festraets ? Ben wel benieuwd...btw..zondag opening vaarseizoen Zeescouts in 't stad. Onze groep bestaat 100 jaar (de eerste groep "Georges De Hasque"). Feestelijke editie van de opening deze keer. Er zouden ook vaartuigen tentoon gesteld worden (op de grote markt denk ik...). Ikzelf kan er niet bijzijn.. ik sta met de nacht.:(

Klaas
08-04-16, 18:58
klaas, afgedankte sloep :(.....en zeggen dat dit een "beauty" van een roeigiek was :rolleyes:... Ik kan er nog niet van over dat den Tijl er nu zo uit ziet.... Ik heb met verschillende gieken gevaren bij de zeescouts, namelijk met de "Prins Boudewijn", "Prins Leopold", "Aalmoezenier Festraets", den "Tijl"

't Is inderdaad :(, maar vanwege het total loss zijn was ie volgens mij wel afgedankt. Het is alleen maar mooi dat hij (zij, 't is een boot/schip) hopelijk weer kunstig gerestaureerd wordt! :D

tuoh
08-04-16, 19:03
Ben nog niet in het depot geraakt, er is altijd wel iets dat er tussen komt, maar uitstel is geen afstel:D

PS: ze moeten voor de opening van het vaarseizoen wel 't stad intrekken als ze hun thuisbasis afbreken, er is precies een bom ontploft op de LO:rolleyes:

fantic
08-04-16, 19:07
Feestelijke editie van de opening deze keer. Er zouden ook vaartuigen tentoon gesteld worden (op de grote markt denk ik...). Ikzelf kan er niet bijzijn.. ik sta met de nacht.:(
Als dat de Grote Markt in StNiklaas is dan kun je natuurlijk wel even op de webcam kijken die vanaf het stadhuis over de Grote Markt uitkijkt.

BertJ
02-08-16, 09:49
Mooi om te zien hoe 'onze' Tijl er beter en beter begint uit te zien. Wij hebben nog alle vloertjes, het naambordje, het roer, de helmstok, de masten & riemen liggen. Zullen die komen brengen zodra dat nodig is. Succes nog!

BertJ
02-08-16, 09:51
Opening Vaarseizoen was op de Grote Markt in Antwerpen.
Mooie dag... Georges de Hasque zal het met fierheid gade geslagen hebben van daarboven...

BertJ
02-08-16, 09:56
Heb de Festraets idd gezien in de MAS-loods naast het Kattendijkdok 3 jaar geleden met WaterrAnt.

tuoh
02-08-16, 21:24
Mooi om te zien hoe 'onze' Tijl er beter en beter begint uit te zien. Wij hebben nog alle vloertjes, het naambordje, het roer, de helmstok, de masten & riemen liggen. Zullen die komen brengen zodra dat nodig is. Succes nog!

Haha, goed om weten, dat spaart ons een boel werk:p De herstelling van de gehavende romp gaat langzaam maar zeker verder, de eerste nieuwe gangdelen zitten erin en zijn geklonken. De kont begint al terug haar oorspronkelijke vorm te krijgen zo.
Heb alleen nog geen tijd gehad om nieuwe foto's te maken van de vorderingen. Hopelijk lukt het nu zaterdag wel.

ChrisZS1
07-08-16, 21:49
Beste Marc, ik ben een oud scout , periode 72-79 en heb tijdens mijn verkennersperiode enkel met de Festraets gevaren en kwartiermeester ervan geweest. Naar aanleiding van het 100 jarig bestaan is er een FB groep opgericht

Zeescouts 1° GdH (1970->1980) (wlmailhtml:{89D35F76-C986-4DCA-92E2-46E029AD90B7}mid://00000026/!x-usc:https://www.facebook.com/n/?groups%2F1654816554839907%2F&aref=1470494586906690&medium=email&mid=5397baed3bca3G5af37a9c0c62G53968337f2842G96Gfc 76&bcode=1.1470579492.AblqWSQgqTo05JNN&n_m=chris.van.dieren%40skynet.be). Hierin proberen we mekaar terug te vinden voor een reunie op 22/10 en zoeken uit wat er met onze toenmalige gieken gebeurd is. Van de Tijl kennen we het verhaal en volgen de heropbouw verder mee, den Tromp zou volgens u afgebroken zijn. We zijn dus op zoek naar de Festraets, zoals ook u blijkbaar. Heeft u exacte gegevens waar hij zou liggen en bij wie we moeten zijn hiervoor ?
Was u ook nog lid in bovenstaande periode ? Luc Longueville ken ik ook, evenals zijn broers Benny en Patrick, Erik van der Ploeg, Frank & Mark Merket, Abdon, ...

tuoh
08-08-16, 08:17
De "Festraets" ligt bij in de loods van het MAS aan het Kattendijkdok, de verantwoordelijke voor de collectie is Rita Jalon van de dienst Collectiebeleid, behoud en beheer, bureel gevestigd in het Hessenhuis.

BertJ
09-08-16, 07:32
De Maarten Tromp is verkocht/weggegeven (weet ik niet precies) toen de Katelijne werd geleverd, aan de zeescouts van Gent.
Tijdens een Blauwe Wimpel enkele jaren in Gent (bijj de Wilde Eend, heb ik de Maarten Tromp daar nog zien liggen.
Enkele jaren geleden hoorde ik dat ze die roeigiek idd hebben afgebroken.

ChrisZS1
10-08-16, 21:57
Bedankt voor de info! Nu eens zien dat ik er kan bij geraken :o

MarcZS1
29-08-16, 21:04
Hallo Chris, bij deze heb ik een verzoek gestuurd op FB. Op 22/10 heb ik op het eerste zicht niets te doen.. Ik heb op de Prins Leopold, den Boudewijn (toen omgeslagen voor de sluis... :-( ) en den Tijl gevaren. Op de laatste als kwartiermeester en uiteraard ken ik Luc, Benny en co ook allemaal. Ik ben in september 1973 gaan varen bij CMB dus zit ik in de periode rond 1970. Juiste data ken ik niet meer.
Bij de groep mis ik nog wel wa "bekende" namen.... Chris Barneveld; Ferdy Hospied,

MarcZS1
29-08-16, 21:21
Amai Bert... dat is eigenlijk alles dat jullie nog hebben gerecupereerd....http://www.woodworking.nl/images/icons/icon14.png scheelt een pak werk (en kosten) voor de mensen die met de restauratie bezig zijn...

MarcZS1
29-08-16, 22:15
Chris, hier een foto (uit de collectie van Mark Merket btw...) van de Festraets. Kwartiermeester toen Ferdy Hospied (staat op de achterplecht). Ook Luc Longueville als vierde roeier en Michel Schillemans als tweede op de foto.51994

tuoh
04-09-16, 18:39
Gisteren er toch eens aan gedacht om een paar foto's van de werken te maken:p

Achteraan begint het terug ergens op te lijken, vier gangen zijn nu al aangeheeld, nog eentje te doen. Maar hier moet ik eerst voor op jacht naar hout.

Zo was het,
52202

en zo ziet het er vandaag uit.
52203

Bakboordkant schiet ook al op, hier word een tweede stuk gang ingepast en vastgezet, ondertussen zit ook het volgende deel al op zijn plaats.
52209

En de buitenzijde aan stuurboord achteraan.
52211

ornament
04-09-16, 21:56
Hallo Touh,

gisteren avond ( 19.30h) nog langs Tolerant gefietst op weg naar huis (omweg, dat is zeker). De loods was natuurlijk al gesloten , maar wat opviel is dat er tussen de helling en de loods, meer schepen lagen dan anders. en er werd daar buiten nog stevig gewerkt.

groeten
Ornament

tuoh
05-09-16, 08:08
Ja dat klopt, die mannen moeten ten laatste nu woensdag terug het water in, dat is dus stressen. Komend weekend is het ons jaarlijks "Weekend op de helling" Er gaat dan voor de eerste maal in 80 jaar een nieuw gebouwde houten Hengst te water, de helling MOET dan vrij zijn.
Er zit ook een doodtij aan te komen, daarom moet de spits op de helling al vandaag het water in, nadien is er bij hoogwater te weinig water om vlot te komen! Spanning alom dus:p

ChrisZS1
23-09-16, 13:29
Hallo Chris, bij deze heb ik een verzoek gestuurd op FB. Op 22/10 heb ik op het eerste zicht niets te doen.. Ik heb op de Prins Leopold, den Boudewijn (toen omgeslagen voor de sluis... :-( ) en den Tijl gevaren. Op de laatste als kwartiermeester en uiteraard ken ik Luc, Benny en co ook allemaal. Ik ben in september 1973 gaan varen bij CMB dus zit ik in de periode rond 1970. Juiste data ken ik niet meer.
Bij de groep mis ik nog wel wa "bekende" namen.... Chris Barneveld; Ferdy Hospied,

Verzoek = Ok

ChrisZS1
23-09-16, 13:33
Merci, in ons album geplaatst

tuoh
28-01-17, 17:30
En om te bewijzen dat er nog steeds gestaag verder geknutseld word aan de giek. Een foto van de klus vandaag, het stomen en (voorlopig) plaatsen van nieuwe spantjes achteraan.
Het nieuwe spantje vooraan op de foto gaat het oude spantje er vlak naast vervangen, dat is namelijk op twee plaatsen gebroken.

Opnieuw een complete "ribbenkast" achteraan:p
Laat mooi het verloop zien van rondspant naar S-spant
58956

ChrisZS1
28-01-17, 18:15
Ziet er al goed uit, tof om den Tijl uit zijn as te zien herrijzen. Moesten jullie nog goesting hebben, de Festraets ligt ook nog te wachten 😊

tuoh
28-01-17, 19:58
;);)

Nou, wie weet, we zijn met een paar mensen aan het brainstormen om een nieuwe vzw op te richten. Het zou de bedoeling zijn om quasi uitsluitend te werken aan, en te varen met, kleine (werk)boten, roeiboten en open zeilbootjes in de stadsdokken. De volgende stap zou dan het geven van workshops zijn ( roei, en wrikriemen maken, klinken, stomen, overnaads bouwen, etc)
Als vestigingsplaats zou Antwerpen gekozen worden, misschien de Stadsdroogdokken waar het nieuwe scheepvaartmuseum komt. Een mogelijke "samenwerking" hiermee gaan we prioritair onderzoeken. Hier kan dan misschien ook het onderhoud, of varen met de kleinere bootjes van de museumcollectie MAS bij komen:p
Streefdatum om te starten zou begin 2018 worden, niet toevallig verhuist dan ook het restauratieatelier van de Stad Antwerpen:D

Nog even geduld dus:p

ChrisZS1
29-01-17, 18:16
Dit is een prachtig initiatief, laat ons hopen dat dit kan slagen. Ik heb destijds bij de Zeescouts (den 1) heel graag gewerkt aan de houten gieken,
de Festraets heb ik destijds een nieuwe voorplecht gegeven en gebarsten stroken terug hersteld met het klinken van inzetstukken.
Ook eens volledig met glas afgeschraapt om daarna opnieuw te vernissen.
Moest hij op de restauratietafel komen, zou ik het wel zien zitten om er mee aan te werken :)

SamPonette
29-01-17, 18:34
De ateliers verhuizen naar de Straalstraat in Merksem dacht ik he? Enfin de Stad is bezig om al haar ateliers onder 1 dak te zetten, dus ik veronderstel dat het restauratieatelier daar deel van uit maakt.

tuoh
29-01-17, 20:06
De ateliers verhuizen naar de Straalstraat in Merksem dacht ik he? Enfin de Stad is bezig om al haar ateliers onder 1 dak te zetten, dus ik veronderstel dat het restauratieatelier daar deel van uit maakt.

Nee toch niet. De Stad gaat op termijn inderdaad de meeste technische diensten centraliseren (praten ze al 20 jaar over) maar de diverse restauratieateliers (papier&boek, schilderijen, textiel,muziekinstrumenten, meubel, scheepsmodellen en het restauratieatelier boten) vallen daar niet onder. Deze zitten alle bij Sport en Cultuur (CS) en dan meer specifiek bij de dienst Collectiebeleid Behoud en Beheer (CBB) Om het plaatje nog wat ondoorzichtiger te maken zitten zowel restauratie scheepsmodellen als het restauratieatelier boten ook onder de vleugels van het MAS, omdat het vroegere Nationaal Scheepvaartmuseum hier in opgegaan is.
Beide zitten echter niet op dezelfde locatie:p Het eerstgenoemde atelier zit in het MAS, het restauratieatelier boten zit nu nog aan het 'T Steen, maar gaat begin 2018 verhuizen naar de site van de stadsdroogdokken aan het Kattendijkdok, tevens de toekomstige vestigingsplaats voor een zelfstandig Scheepvaartmuseum. (Alles komt terug als je lang genoeg wacht;))

tuoh
29-01-17, 20:08
Dit is een prachtig initiatief, laat ons hopen dat dit kan slagen. Ik heb destijds bij de Zeescouts (den 1) heel graag gewerkt aan de houten gieken,
de Festraets heb ik destijds een nieuwe voorplecht gegeven en gebarsten stroken terug hersteld met het klinken van inzetstukken.
Ook eens volledig met glas afgeschraapt om daarna opnieuw te vernissen.
Moest hij op de restauratietafel komen, zou ik het wel zien zitten om er mee aan te werken :)

Als je zo lang niet kan wachten mag je ook al een handje komen toesteken bij de restauratie van den Tijl hoor;) Dat gebeurt wel in Rupelmonde bij Tolerant.

BMWtje
03-02-17, 12:56
Ik ben blij dat je hem een nieuw leven wil schenken.
Er worden al veel te veel oudere scheepjes kapot gezaagd en naar de stort afgevoerd.
Dit terwijl er met een beetje liefde voor het oude en een dosis geduld het scheepje weer jaren mee kan.
Top dat je dit doet want kan zelf uren kijken naar de oude overnaadse sloepjes e.d.
het zou dan ook zonde zijn wanneer deze uit het beeld zouden verdwijnen

tuoh
08-11-17, 15:33
Omdat er verleden week een dringende klus binnengekomen is, namelijk nog een (licht) beschadigde roeigiek waar wat nieuwe spantjes in moeten, deze week maar wat schragen ineen geknutseld zodat we op de goede hoogte kunnen werken.

Uitgangsmateriaal, wat gerecupereerd hout van verpakkingen van machineonderdelen, gemaakt van Vuren balken van ongeveer 90 x 110mm.

Lengte van de schraag is 1400mm geworden, de hoogte 450mm.

Tekening om de juiste schuinte te bepalen, en ook makkelijk om de lengte van de regels af te schrijven. De tekening lijkt een warboel van lijnen, dat komt omdat er al een ander grondplan opstond. Je kan soms te zuinig zijn, maar het is goed afgelopen:p
70107

Na het uitzagen van de nodige uitsparingen, de gaten boren voor de M8 bouten.
70108

Alle scherpe hoeken afronden levert een prettig te hanteren schraag op.
70109

Alles netjes schaven is zo een pré, het levert geen betere schraag op maar het oogt in ieder geval wel mooi:D
70110

De nesten voor de poten, ingewerkte poten zorgen voor een stabieler en sterker geheel.
70111

Poten monteren, de regel onderaan gaat mooi aansluiten als de bouten aangedraaid worden.
70113

Zo ver zijn we al, voor atelierwerk moet het niet meer zijn. Om zware gewichten te kunnen torsen moet er echter nog wat aan gebeuren.
70114

Dan maken een paar extra schoren een wereld van verschil.
70115

Bevestigd met een paar fikse schroeven 6x60, dat kan geen kant meer op.
70116

Daar kan komende zaterdag zonder enig probleem een boot op neergevlijd worden:p

jpandriesse
08-11-17, 19:20
Dat ziet er weer uiterst degelijk uit.

Spaander
08-11-17, 22:09
Mooi touh,
maar waar heb jij die accuboor met afstandbediening gekocht?

70134
Mvg, :D.

Pel
08-11-17, 22:36
Mooie stevige schragen André, de kanten afgerond dat oogt direct veel mooier.

Groet Pel.

henkverhaar
09-11-17, 07:49
Tlijkt wel een evenwichtsbalk...

BertJ
09-11-17, 09:15
De roeigiek van de dringende herstelling heet 'Soetkin'. Werd in 1981 gebouwd bij A. Nijhuis in Leiden (NED).
Deze roeigiek werd enkele jaren geleden al eens hersteld bij Jan Vandamme in Zeebrugge (verrotte spanten ter hoogte van de kielbalk). Ze hebben toen ook de binnenkielbalk verhoogd en wat extra verstevigingen bijgezet. De rotte spanten situeren zich achteraan in de giek, waarvan verschillende spanten zelfs niet doorlopen, maar ter hoogte van de kielbalk gewoon ophouden.

tuoh
09-11-17, 09:51
Haha, was de naam vergeten. De nieuwe spanten ga ik wel (proberen) laten doorlopen, onder de binnenkiel door. Ga de rotte stukken dan verwijderen en er telkens een nieuw stuk spant (overlappend) naast plaatsen.

Volgende week eens testen of onderdoor steken gaat lukken.

BertJ
10-11-17, 09:34
de stroken van deze giek zijn niet alleen geklonken, maar ook op elkaar verlijmd. 't is maar dat je het weet...

tuoh
02-12-17, 19:24
De grootste klus aan de kaduke giek is al deels geklaard, uiteindelijk een kleine twintig nieuwe spantjes gestoomd en al voorlopig geplaatst. De originele waren op die plaatsen gewoon weggerot ter hoogte van de binnenkiel. Structureel was daar nog nauwelijks een verbinding tussen bak- en stuurboordzijde.

Kon de nieuwe spantjes ook mooi tussen binnenkiel en langsscheepse versterking laten doorlopen, gestoomd hout is nu éénmaal heel plastisch:p

De "korte" stoomkist klaar voor actie.
70933

Op hun nieuwe stek.
70934

Bezig met vastklinken.
70935

Spaander
03-12-17, 09:37
Hallo touh, vergeef me als ik rare vragen stel, maar zitten er slotbouten in die gestoomde latjes?
Blijven die nieuwe latjes op die plaats zitten, en worden daarna de oude verwijderd?
Mvg, :).

tuoh
03-12-17, 09:59
Spaander, geen rare vraag hoor, misschien wel een paar rare antwoorden:p

De nieuwe spantjes worden net als de originele bevestigd met koperen bootnagels met ring, de vierkante schacht van de nagel word met een holle doordrijver door het te kleine gaatje in de ring gedwongen en daarna op lengte afgeknipt en geklonken op de ring. Dit is altijd een klus voor twee man, eentje in boot om de ring over de schacht van de nagel te slaan en deze nadien te klinken, eentje ligt onder de boot om de nagel "stok" te houden met een zwaar stuk staal zodat er kan geklonken worden.

De nieuwe spantjes zijn in feite een "dubbeling" ze overlappen de originele minimaal met drie gangen per zijde, midscheeps met vier gangen per kant.
Je kan deze zien als een permanente "spalk", omdat er bij de originele nu éénmaal een essentieel stukje ontbreekt.
Volledig nieuwe spanten plaatsen was hier geen optie, dan moet namelijk bijna de hele binnenkant van de boot gedemonteerd worden.
Doften eruit, wegeringslatten eruit, dolboorden wegnemen, wat impliceert dat zowel voor- als achterdekje deels moeten gesloopt worden, etc...
Dit alles omdat de spanten origineel van boord naar boord lopen, en dus met geen mogelijkheid er zo maar tussen te "frommelen" zijn, plastisch of niet.

Spaander
03-12-17, 11:21
Dank je wel touh voor je antwoord, zo raar was het niet hoor.
Wel mijn vraag over slotbouten maar dat is onkunde:o, dus gebruiken ze ook klinknagels (maar dan koud klinken) dat wist ik niet.
Het blijft altijd mooi om te zien hoe jij alles klaart en ons laat meegenieten.

Pel
03-12-17, 12:32
Waar een Stella Artois vaatje van 30 liter al niet goed voor kan zijn;)

Groet Pel.

tuoh
03-12-17, 19:34
Waar een Stella Artois vaatje van 30 liter al niet goed voor kan zijn;)

Groet Pel.

Foei Pel, ga snel je mond spoelen:D Dit vat is namelijk een origineel Antwerps "De Koninck" vat, deze godendrank smaakt een stuk beter dan dan dat vaatwaswater uit Leuven:p

Pel
03-12-17, 19:54
;););)

Groet Pel.

Erik B.
04-12-17, 20:22
Weer een mooi en leerzaam draadje. De zeescouts - antwerpen - zijn bij mij komen aankloppen voor wat kleinere herstellingen aan hun roeigieken. Dat zal dus een paar keer naar Rupelmonde rijden worden...
Ergens middenin gaat het over het restauratieatelier van het MMA dat mogelijk naar de droogdokken verhuist. Ik ben in ieder geval fan !
Ik heb een fijne tijd gehad in den Helder waar ze ook zo'n atelier hebben voor eigenaars van historische schepen gecombineerd met workshops en scholing bootbouw.

tuoh
04-12-17, 20:44
Ik zou zeggen, welkom in Rupelmonde "De Koninck" staat koud, helaas zit er enkel water in het vat:D

De verhuis naar "de droogdokkensite" gaat definitief door, vermoedelijk deze maand al gaat er al een deel van het inboedel (machines en stock) in verhuiswagens richting droogdokken. De rest volgt begin volgend jaar.

Zoals het er nu naar uitziet zal er de eerste 2 jaar serieus wat moeten geïmproviseerd worden daar ter plaatse, de vestigingsplaats is nog maar tijdelijk, de definitieve plaats moet nog gebouwd worden op de site.
5 Architektenbureau's zijn nog maar aan een voorontwerp bezig, in het voorjaar van 2018 word dan het winnende bureau aangeduid en kunnen die echt aan het werk (definitief ontwerp)
Het is NU de bedoeling dat er hier ook zo iets gaat komen als in Den Helder, maar volgend jaar zijn het verkiezingen! Wie weet wat er dan uit de bus gaat komen, en of de huidige plannen dan nog verder gezet worden zonder wijzigingen.

tuoh
13-01-18, 18:47
De eerste klappen op de werf zijn uitgedeeld dit jaar, vandaag nog wat nieuw spul in de giek gestopt, volgende week klinken.

8 gebroken spanten vervangen door vers gestoomd nieuw materiaal. Telkens een halve spant vernieuwd omdat de oude toch al middendoor gerot waren.
Tijdelijk geschoord om het hout te laten drogen in de juiste positie.
72628

Voorlopig een plank over de doften geklemd om tegen te schoren.
72629

Meer naar achter was er ook eentje kaduuk.
72630

BertJ
15-01-18, 09:06
Mooi werk.
De Soetkin gaat er weer een paar jaren tegen kunnen...

tuoh
15-01-18, 10:25
Nog drie of vier zaterdagen werk denk ik, en de giek kan terug naar zijn thuisbasis. Kunnen de mannen beginnen schuren en vernissen om klaar te zijn voor het nieuwe vaarseizoen begint.

BertJ
18-01-18, 11:16
Zouden jullie in de kielbalk ter hoogte van elke verzonken kielbout een soort van afwateringsgaatje kunnen maken? Nu blijft er altijd water rond de kop van de kielbout staan, en dringt zo de kielbalk binnen.
Of is er een andere oplossing om dat inwateren te vermijden?

Jurriaan
18-01-18, 12:33
Stomme vraag wellicht, maar waarom verzink je de bouten als dat problemen met de afwatering oplevert?

tuoh
18-01-18, 15:20
Zouden jullie in de kielbalk ter hoogte van elke verzonken kielbout een soort van afwateringsgaatje kunnen maken? Nu blijft er altijd water rond de kop van de kielbout staan, en dringt zo de kielbalk binnen.
Of is er een andere oplossing om dat inwateren te vermijden?

Zal zaterdag de situatie eens bekijken, en wat we er best aan doen. Als er ruimte genoeg is boven de boutkop kan ik eventueel de gaten afdoppen met een houten prop, is er minder ruimte dan lijkt mij opspuiten met Sikaflex ook geen slecht idee. Maar zaterdag weten we meer.

Ps: alvorens jullie de giek gaan afwerken (schuren en vernissen) zouden alle nieuwe spantjes een paar lagen moeten krijgen met Tenco Conserveer, dat gaat de levensduur van het hout (Es) een flink stuk verlengen. Product is te verkrijgen bij Femm in Antwerpen (op bestelling)

tuoh
18-01-18, 15:26
Stomme vraag wellicht, maar waarom verzink je de bouten als dat problemen met de afwatering oplevert?

Vermoedelijk door de vorige restaurateur met de beste bedoelingen verzonken, maar niet voldoende lang stil gestaan bij de mogelijke gevolgen. Of gewoon vergeten afdoppen, mensen zijn nu éénmaal niet onfeilbaar.

Pel
18-01-18, 16:09
@André, je hebt essenhout gebruikt, essenhout is dan wel zeer veerkrachtig, maar om het buiten te gebruiken wordt m.i. toch niet veel gedaan omdat het sneller wegrot?

Groet Pel.

tuoh
18-01-18, 17:46
Bij boten valt dat "snel wegrotten" goed mee, er zijn legio overnaadse boten van 100 jaar en ouder met de meeste originele spantjes er nog in. Niet echt een probleem dus, tenzij er structureel iets schort.

BertJ
18-01-18, 18:39
Idd na een vorige herstelling door de werf vergeten/over het hoofd gezien...

BertJ
18-01-18, 18:44
Ps: alvorens jullie de giek gaan afwerken (schuren en vernissen) zouden alle nieuwe spantjes een paar lagen moeten krijgen met Tenco Conserveer, dat gaat de levensduur van het hout (Es) een flink stuk verlengen. Product is te verkrijgen bij Femm in Antwerpen (op bestelling)

Goede raad doorgestuurd naar de schuurders/vernissers...

tuoh
27-01-18, 19:37
De klus is op een haartje na geklaard, volgende week nog even de Sikaflex glad afwerken en klaar is Kees.
Uiteindelijk de gaten met de verzonken bouten dicht gekit wegens te weinig plaats voor proppen. Hier zijn geen problemen meer te verwachten in de toekomst.

De averij als gevolg van een aanvaring(kje) is ook hersteld.
73252

Alle gaten dichtgekit.
73253
73254

Wat rest is voor de schilderploeg van dienst:p
Het volgende dringend project ligt ook al even in de loods, een S-spant met heel wat werk aan Hier maak ik binnenkort wel een nieuw topic voor aan.

Spaander
28-01-18, 09:11
Dit was weer een mooi topic om te volgen touh, op naar de volgende:D.

Pel
28-01-18, 10:37
Heel leerzaam om te volgen als landrot, vakwerk André.

Groet Pel.

BertJ
21-02-18, 09:28
Op zondag 15 april kan je op de ZAS-zeescoutsbasis al de nog varende roeigieken komen bewonderen tijdens 'Opening Vaarseizoen'.
Vanaf 11u, Thonetlaan 165 op de Antwerpse Linkerscheldeoever. Iedereen welkom.