Zwaluwstaart

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik zou met de hand zwaluwstaartverbindingen willen proberen. Hier is ongetwijfeld al veel over gepost, maar wegens het te veel voorkomen op dit forum van het woord zwaluwstaart lukt een zoekactie hierop niet.
Kan iemand mij zeggen welke (afteken)hulpstukken, welke soort zaag, etc. ik hiervoor nodig heb? Met welke soort hout ik best begin te oefenen?
Alvast bedankt!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Op het forum zou ik niet weten, maar op Internet is er heel veel over te vinden. Zoek maar eens onder "dovetail". Bijv. op youtube zijn er verschillende videos.

Aftekenen gaat ook zonder afschrijfhulpje, maar ik gebruik er zoeen: http://baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=12&sid=71&pid=1368&detail=true
Een hele kleine blokhaak is ook handig omdat je met een normale haak gauw in ruimtenood komt bovenop zo'n plankje. Maar het geheel lukt dus ook wel met een zweihaak en een blokhaak. De schuine hoek hoeft niet heel precies, omdat je het andere plankje aftekend met behulp van het eerst gezaagde plankje. Je moet wel netjes haaks zagen, dus een blokhaak is wel belangrijk.

Als zaagje is de Veritas http://baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=3&sid=33&pid=5152&detail=true een hele goed voor niet teveel geld. Als je liever met japanse zagen werkt heeft baptist ook genoeg aanbod, maar daar heb ik geen verstand van.

Om na het zagen niet alles weg te hoeven steken met beitels is een figuurzaag met grof blad wel handig.

Dan nog goed scherpe beitels. Vooral ook eentje met goed afgeschuinde zijkanten. Niet zo'n grof ding uit de bouwmarkt, want daarmee kom je niet goed in de hoekjes.

Als hout: Whatever er in je stapel overschot ligt, liefst niet al te knuppelhard. Je kunt het jezelf wel makkelijk maken door 1 deel uit grenen te maken, als je daarin de staarten een fractie te groot maakt, worden ze nog een beetje samengeperst en past het al snel heel mooi.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hier vind je een paar dovetail videos. Sommige mensen kunnen T-chisel niet uitstaan, maar ik vind hem geweldig :lol:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja die ziet er handig uit :p

De preciese hoek maakt niet uit. Een zwaluwstaart in hardhout is gewoon sterk genoeg. De oude rotten tekenen helemaal niets af en zagen op het oog.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik kom uit bij de Veritas zadelhoek. Hoe gebruik je die als zwaluwstaart hulpstuk?
Zelf heb ik die zadelhoek namelijk ook, ontzettend fijn ding, maar ja. Dat zwaluwstaart tekenen met het ding snap ik niet :p .
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Bram.

Wat je nodig hebt is een potlood, afteken mes, kruishout, zweihaak, zaag, beitel en hamer.
Kies een degelijke houtsoort om te beginnen, laat je niet verleiden tot bouwmarkt hout maar oefen op een stuk beuken, eiken esdoorn oid. In zacht hout (in combi met niet heel scherp gereedschap) vliegen de splinters er af waardoor je wel snel maar geen fraai resultaat bereikt.


Teken waar het kan af met een mesje, niet diep maar licht inkrassen. Als je een scherpe beitel hebt valt deze in je snijlijn en werk je zuiver op maat. Verwijder kleine beetjes per keer en gebruik de hamer enkel voor een licht tikje.

Succes

Sander
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.