Oude Eiken Balken olien of waxen?

sylar

Nieuw lid
21 jun 2010
2
0
Hallo,

ik heb ik in mijn woonkamer een oude eiken balken . Deze Balk is zeker 100jr oud. De vorige bewoner heeft deze gelakt en dit vind ik erg lelijk dus ik ga hem opschuren. Maar nu wil ik dat hij er zo natuurlijk mogelijk uit komt te zien. Geen Kleur. Wat kan ik dan het beste gebruiken olie of wax? Kan iemand die hiermee ervaring mij misschien tips geven? Ik weet het namelijk echt niet. Heb eerst een hele kluif om die lak laag eraf te halen.
 
A

Anonymous

Guest
Hallo Sylar,

Als je naar een echte onbehandelde look op zoek bent is RigoStep Skylt 2kPU ultramat lak een erg mooie afwerking. Succes met schuren!

Gr, Emiel
 

BeundeBeer

Nieuw lid
9 jun 2010
3
0
hallo Sylar,

ik heb in Frankrijk mooie oude eiken balken (uit 1750) in de olie gezet, is erg mooi naturel en gaat minder 'plakken' ivm stof. Overigens zou ik de oude lak er niet afschuren, maar afkrabben, gewoon koud, met een goede krabber met schaafmesjes. Dat gaat veel sneller, en als de lak er eenmaal af is, kan je alsnog opschuren.

sukses, Marc
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Om (oud) blank hout "op te frissen" gebruik ik een mengsel van 1 deel gekookte lijnolie op 1 deel terpentine met een flinke scheut blanke lak. Iets minder terpentine kan ook. Ligt eraan hoe je het op wilt brengen. Eventueel nawrijven met een oude lap. Goed mengen. Is niet vettig, trekt diep in en geeft voor lange duur een goed resultaat. Kan bovendien zonder voorwerk na jaren worden herhaald.
Dit wordt wel toegepast in de antiek restauratie om "oud spul" op te leuken.
Veel succes en vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

sylar

Nieuw lid
21 jun 2010
2
0
Thanks voor de reacties ik denk dat ik nu wel een beetje weet wat ik ermee ga doen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Emiel zei:
Hallo Sylar,

Als je naar een echte onbehandelde look op zoek bent is RigoStep Skylt 2kPU ultramat lak een erg mooie afwerking. Succes met schuren!

Gr, Emiel

Dat kan ik beamen. Ik heb het bij ons op de eiken vloer gebruikt en iedereen die langskomt gelooft niet dat het hout behandeld is, zo natuurlijk ziet het er uit. Echt een aanrader.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.