Fineer

Pieter30

Nieuw lid
17 jan 2014
21
0
ik heb even een vraag over fineer,kan ik de zijkanten van een snijplank met fineer verlijmen?
Ik vraag dit omdat een snijplank natuurlijk regelmatig in aanraking komt met water.

Ook nog even een vraag over een lintzaag.
Een lintzaag gebruik ik heel weinig en dus zuiver hobbymatig.
Nu heb ik al verscheidene artikelen op dit forum over lintzagen gelezen maar op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer.

Wat mij wel opvalt dat er vaak op aangedrongen wordt om goede zaaglinten te kopen (TuffSaws)
Ik zit te dubben om een goedkope lintzaag te kopen (Silverline, inductiemotor 350w 139.00, Einhell TC-SB 200 99.95, of een
PowerPlus 350w 139.00 ) en dan wat goede zaaglinten er op te zetten.
Is dat misschien verstandiger dan een lintzaag (waar ik totaal geen verstand van hebt) op b.v. marktplaats te kopen ?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
Pieter
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mijn idee is dat een snijplank zowel met vocht tijdens snijwerk als wel in de afwas met water in aanraking komt dus dat lijkt mij geen goed plan, ik heb het ook nog nooit eerder gezien.
Waarom eigenlijk vraag ik me af want een snijplank maakt men altijd uit massief hout.
Of je moet een snijplank uit mdf willen maken maar dan kan je 'm beter meteen weggooien.
Als je een leuke rand wil koop dan een klein plankje tropisch hardhout en dan verlijm je een paar stroken aan de zijkanten.

De vraag over de lintzaag kan ik alleen maar zeggen dat een lint van Tuff Saws een prima keuze is, dat zaagt vaak 2 keer zo goed als andere merken.
Daarnaast heb ik indertijd een Ferm lintzaag gehad met 375 w motor.
Dit is een lintzaag uit de ondercategorie net als de zagen die jij op het oog hebt.
Als je niet teveel eisen stelt kan je er wel mee werken, ik heb tenslotte op de ferm ook 10 cm esdoorn gedaan, het gaat dan wel langzaam maar da's voor hobby niet erg.
Dus als je zo af en toe alleen maar hout van niet teveel hoogte gaat doen kan je er wel mee toe want voor de bedragen die je noemt koop je ook tweedehands niet echt een professioneel merk.
Misschien nog een tip; kijk eventueel welk merk standaard meer dan één jaar garantie geeft, dan weet je dat je voorlopig even zonder risico weer vooruit kan.
Succes ermee.
 
Laatst bewerkt:

Pieter30

Nieuw lid
17 jan 2014
21
0
Nee willem maak je geen zorgen ik maak de snijplank van beuken.
Ik had alleen nog wat fineer liggen en dat staat wel erg mooi aan de kanten.
Bedankt voor je reactie,
Pieter
 
Laatst bewerkt:

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wat je wel kunt doen is de snij plank met de decoupeerzaag sierlijk door midden zagen en dan weer aan elkaar lijmen met het fineer er tussen. Staan ook filmpjes van op YouTube. Zal zo even zoeken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.