Laden onder de werkbank, versie 2

WR1944

Oud hout
In het prille begin, toen de chaotische kelder langzaam getransformeerd werd naar een werkplaats, kwam er eerst een L-vormige werkbank. Later kwam er een tweede werkbank bij, langs een wat verloren inham langs de muur. Bij die eerste werkbank maakte ik twee blokken met laden onder het blad. Bij die tweede bank maakte ik schappen onder het blad voor electrisch gereedschap. Dat beviel me niet dus kwamen er schappen boven het blad. Die loze ruimte onder het blad wilde ik natuurlijk zinvol vullen. Na enige tijd kwam het antwoord, laden voor klein spul. Om het goedkoop te houden en om het snel af te hebben koos ik voor aluminium hoekprofiel. Alleen wordt dat stroef in het gebruik en helpt smeren ook niet meer. Na een jaar met oplopende ergernis moest de beuk er in. Laden op geleiders.

Dus werden er 15 ladegeleiders Eurostyle besteld voor $6 per paar. Omdat de gewichtslimiet voor de bezorging werd bereikt kreeg ik 3 dozen met resp. 7, 7 en 1 paar per doos. Dat gaat goed Amazon. Ook voor het hout ging shoppen, Home Depot, 10 planken van 1 x 4 (ca 20 x 90).
Na het slopen van de hoekprofielen maakte ik een frame dat met potgaten samengesteld werd. Dat was het simpele deel.
P1010188q.jpg

Elke lade moest nu gedemonteerd worden. De verdeelschotten er uit, gelukkig toen niet gelijmd. Met een Japanse zaag de verticale naden van de kopse kant ingezaagd. De zaag liep weg van de hardere lijmlaag ondanks alle stuurpogingen. Met de invalzaag en een lineaal zaagde ik de kopse kanten los en vervolgens de zijkanten. De resten van de bodemplaat werden uit de groeven gepeuterd wat aardig wat werk was. De bodemplaat werd op de tafelzaag opgeschoond rondom. Het achterschot werd op breedte gemaakt, de twee zijkanten op lengte. Het bepalen van deze lengtes ging door de schotjes op de bodemplaat te zetten, de binnenkant met een schrapje af te tekenen en de tussenmaat vanaf de bodem op te meten. Met een millimeter toeslag gingen de zijkanten op de zaagtafel.

De achterkant en zijkanten werden samengelijmd met de bodemplaat als mal. De frontstrook behield z'n oorspronkelijke breedte en alleen de twee bovenste laden kregen een lager front. Door het frame werd wat ruimte weggesnoept waardoor de laden smaller en de twee bovenste lager werden. Het front werd bevestigd. Voor het front kon ik de oude potgaten weer gebruiken maar voor de achterkant moest ik wat gaten bijboren. Na droging werd de bodemplaat er in gelijmd. Na het pasmaken werden de originele verdeelschotjes er weer ingeschroefd.

De ladegeleiders werden in het frame geschroefd waarbij ik de allerlaatste millimeter er uit geperst heb om de laden zo dicht mogelijk op elkaar te krijgen. Als resultaat kan ik geen tussenliggende lade verwijderen zonder van bovenaf de laden één voor één er uit te halen. De bovenste lade heb ik aardig moeten verlagen om alles goed te laten bewegen. Eén blok af, nog twee te gaan. Maar met de opgedane ervaring moet het sneller gaan.
P1010200q.jpg
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Lekker bezig en al heel snel zaten de lades vol lekker hoor je gereedschap overzichtelijk op te kunnen ruimen
 

WR1944

Oud hout
De laden waren al in gebruik en inderdaad lekker gevuld. Ik heb alleen maar een frame gemaakt en de laden na verkleining op ladegeleiders gezet.
Als ik met een nieuwe plaat multiplex was begonnen was ik in minder dan de helft van de tijd klaar geweest maar ik wilde de oude laden hergebruiken. En dat kost tijd en extra moeite.
 
P

Pel

Guest
Ik zie dat er tegenwoordig veel met steekschroeven gewerkt wordt is dat wel sterk genoeg? Ze noemen deze methode pocket holes geloof ik?

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
De methode wordt al decenia toegepast. Als je de instructies volgt maak je een oersterke verbinding. In het Nederlands zijn het potgaten en het belangrijkste element is dat je niet in de lengterichting van de vezels schroeft. Zelfs als je twee planken met de kopse kanten aan elkaar verbindt scroef je onder een hoek van 15 graden. De kleinste houtdikte is zo'n 12 mm en voor het zware werk vanaf zo'n 40 mm heeft Kreg een HD systeem ontwikkeld.
 
P

Pel

Guest
Sorry maar ik ben een leek op dit gebied, maar komt het gewoon koud tegen elkaar? wij noemden dat vroeger iets met een steeknagel of steekschroef vastzetten maar dat werd meestal gebruikt om tijdelijk iets vast te zetten. Dat zullen dan toch ook speciale schroeven moeten zijn?

Groet Pel
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Yup, zijn schroeven met platte kop.

Er zijn verschillende soorten:
610643_inset1_xl.jpg


Meest gebruikte zijn deze met grove draad.

Alleen over hun vierkante bit/kop ben ik niet te spreken. Heb me al meermaals bezeerd doordat de bit uit de schroef springt.
En soms moet je met alle macht de schroef van de bit trekken (omdat hij zo vast zit)
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Bedankt voor de info, ja, inderdaad ik zie het, grove draad in combinatie met een platte kop aan de onderkant. Dat zal m.i. wel vast komen te zitten, alleen blijf je met een stel gaten zitten, daar moet je o.a. met een proppenboor proppen voor gaan maken, of is daar ook een andere oplossing voor? De problemen met het bitje zal misschien te maken hebben met goedkopere en duurdere schroeven?

Groet Pel.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Zelfs daar heeft kreg oplossingen voor (plugs):
25k6025s1.jpg


Je kan er ook gewone stokjes met de zelfde diameter van de boor in lijmen, en die dan schuin afzagen met een flexibel zaagje.

In alle soorten hout en pvc.

En het resultaat is bijlange niet zo slecht:
6436d1392137425t-kreg-k3-pocket-hole-kit-img_0883.jpg


En alle schroeven en bits die ik gebruik zijn van het merk Kreg zelf. (geen goedkopere versie)

Hoewel ik na mijn voorraad Kreg-schroeven eens die van Trend ga proberen, met een Torx schroefkop.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
De kunst van het werken met die potgaten is om de schroeven aan te brengen op plaatsen waar dit niet te zien is bij normaal gebruik. En daar kom je aardig ver mee. Voordat ik naar Amerika ging had ik er als beginnend houtbewerkingsamateur nog nooit van gehoord. Maar na voorzichtig met een mini jig van Kreg geprobeerd te hebben was ik gelijk om.
Kijk maar eens op de website van Kreg om meer over dit onderwerp te weten te komen.
Die vierkante aandrijving is naar mijn gevoel vergelijkbaar met een Phillips schroef. Die Pozi schroeven zijn wat beter maar die zie je hier niet. Maar Torx wint het met vlag en wimpel. Maar dan moet je weer goed de kracht bij het aandraaien in de gaten houden. ;)
 
P

Pel

Guest
Bedankt voor de info, ik ga me hier eens in verdiepen, het is niet dat ik het voor het werk of hobbymatig onmiddellijk nodig zou hebben. Maar ik vond het interessant en mijn eerste gedachte toen ik die steekschroeven zag, (zo noemde wij dat vroeger) was dan ook dat kan nooit houden. Maar ik ben tot een ander inzicht gekomen, het systeem heeft wel wat moet ik zeggen nu ik de schroeven heb gezien. Dankzij het forum weer wat geleerd.

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
De tweede set lades is gedaan op wat kleine puntjes na. Ik moet de labelhouders er nog op lijmen en enkele verdeelschotten aanbrengen. Omdat door het frame de binnenruimte wat kleiner is geworden moet ik wat meer rommelen om de inhoud onder te brengen. Het gaat vrij sloom omdat er van alles tussendoor gaat zoals Thanksgiving Day en de viering van het 5-jarige huwelijk met een intiem diner.

P1010215q.jpg

De derde set zal wat lastiger worden omdat ik overal schotten heb aangebracht voor schroeven en dergelijke hardware. Om een gelijkelijk verdeelde inhoud te krijgen zal ik nieuwe schotten moeten maken om de zaak in de breedte te optimaliseren.
Maar het openen en sluiten van de lades gaat nu zonder geweld en daar ging het om.
 

WR1944

Oud hout
Jaap, dat is optisch bedrog. Van oorsprong waren alle lades even hoog behalve de bovenste. Die werd op maat gemaakt zodat die net onder de rand van het blad paste. Omdat ik door het frame 40 mm minder hoogte heb en de rails ook wat hoogte wegsnoepen heb ik de onderste drie de originele hoogte (90 mm) laten behouden en werden de bovenste twee elk 75 mm. Met veel passen en meten heb ik de rails met minimaal ruimteverlies aangebracht. Het nadeel is nu wel dat ik de lades alleen kan verwijderen als ik van boven af begin. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.