Helma vlakbank

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
Zag volgende advertentie staan op martkplaats van een helma vlakbank:
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Ik vind zelf redelijk weinig terug over helma en heb niet het meeste verstand van vlakbanken zoals velen onder jullie dat wel hebben, maar lijkt dit een goed koopje te zijn? Het is voor mij een hele afstand tot de verkoper, dus moet het echt wel de moeite zijn.

ps: waar moet ik ook nog het best opletten, moest ik de machine willen kopen; Ik weet dat je al zeker holle of bolle tafels moet vermijden, en dat de motor lekker moet draaien maar voor de rest lijkt het me dat er bij zo een bank toch alles af te stellen is, of zit ik daar mis?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Goh, je kan sponningschaven omdat het ene blad 2 cm breder is dan de ander.
Heb ik nog niet eerder gezien, wel handig als je het nodig hebt.
 

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
380V is geen probleem hier bij mij en voor het sponningschaven doe ik het niet perse.

Het moet gewoon een degelijke en betrouwbare machine zijn. Ik ben ook af en toe aan het kijken/twijfelen voor een kity 635 omdat ik daar al zoveel goeds over gelezen heb. Maar mij lijkt het alsof een combi vlak-vandiktebank minder nauwkeurig is dan een dedicated vlakbank of vandiktebank.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de setup van een vlakbank van the wood whisperer https://www.youtube.com/watch?v=gO746cuRqV4 dan is het toch wel heel belangrijk dat alles perfect afgesteld wordt in eerste instantie. Bij het switchen van vlakken naar vandikten wordt er telkens iets verzet/opengeklapt dus op dat vlak lijkt me een combi machine als de kity 635 dan minder nauwkeurig, of zie ik dat verkeerd.
Aangezien ik zelf ook niet echt veel info over die helma vlakbank terugvind weet ik zelfs ook niet of de kwaliteit van zo deze dedicated vlakbank op zich al beter is als een combi zoals de kity?

Alle info/ervaringen zijn welkom
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik ken het merk Helma verder niet maar als ik zie dat het merk wordt verkocht door machinehandels zoals de Visser, op 380 werkt en een mogelijkheid heeft voor sponningschaven dan is dit wel een machine die zowiezo geschikt is voor bedrijfsmatig werk, dat zie je ook aan de foto wel trouwens en zal het een degelijke machine zijn die als je 'm goed afstelt voor de gemiddelde hobbyist waarschijnlijk meer dan voldoende zal zijn.
Aan de foto is ook wel te zien dat hij al iets ouder is en de prijs is 225 dus je hebt kans dat hij voor een bedrijf afgeschreven is, misschien is ie aan revisie toe, wie zal het zeggen?
Voor die prijs is het ook niet zo gek als je nog wat werk er aan hebt.
Kity is meer voor de betere hobbyist om het maar zo te zeggen en kan je niet vergelijken met deze machine.
Ik heb heel kort even gegoogeld en zag dat Helma wel van allerlei soorten houtbewerkingsmachines maakte, dit soort machines kom je over het algemeen bij bedrijven tegen en zal bij de gemiddelde hobbyist niet bekend zijn, die gaan toch vaker uit van de bekende betere hobbymerken over het algemeen, Metabo, Makita, deWalt, Scheppag, Kity, Festool en dat soort merken of je moet een beetje een houtfreak zijn zoals je die hier op dit forum genoeg tegenkomt, die kopen zelfs Felder, SCM, Hammer, Robland, Panhans en dat soort merken maar dat zijn niet de gemiddelde hobbyisten.
Vraag is wel hoe het met onderdelen zit?
Op m'n Robland combi zat ook een vlak-vandiktebank die je openklapte maar daar heb ik toch prima mee kunnen werken indertijd.
Als je de keuze hebt is een combi die niet opengeklapt hoeft te worden wel zo gemakkelijk natuurlijk.
Alles valt of staat met de prijs die je kan betalen en de ruimte die je hebt, een machine die één bewerking kent als stationaire machine kan dat vaak erg goed maar een beetje serieus merk maakt prima combibanken.
 

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
bedankt voor jullie advies. Uiteindelijk ben ik tijdens het zoeken ook gestoten op een inca machine. heb uiteindelijk daarvoor gekozen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.