de knoop doorgehakt

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik heb de HBM450 besteld. Deze machine lag binnen mijn budget. Ik heb erg twijfelend. Ten eerste gebruik ik deze machine alleen voor klein werk en heel klein werk. De Ferm is goed genoeg voor het grove werk. De chuck die ik heb, past zowel op de HBM als op de Ferm. Met een beetje aanpassingen, kan ik ook groot werk met de Ferm maken.
Mijn prioriteit is klein, samengesteld werk.
Ja, ik heb mijn vrouw moeten overtuigen, dat ik heel veel kleine cadeautjes voor vrienden en bekenden kan maken. :D Ik hoop, dat ik deze week nog met mijn nieuwe machine aan de sla kan.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Van harte met je aanwinst. Goed dat je een link legt tussen doel en kwaliteit/mogelijkheid van de machine. En troost je: de machine kan meestal meer dan de draaier.
Laat gauw eens wat zien van je draaiwerk. Al lid van RADIUS, de landelijke houtdraaiersvereniging met 800 leden?
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik denk niet dat ik voorlopig nog lid word van een club. Houtdraaien gaat hier echt tussen de bedrijven door. We hebben een erf van een halve ha. Ik ben nu al 4 jaar bezig met een prieel. Alles zelf gedaan samen met mijn vrouw. Metselen,lassen, zagen, boren...Maar we kunnen nu wel buiten zitten in de regen en blijven nog droog ook.
http://www.mijnalbum.nl/Album=OTKVFKUU

Houtdraaien is altijd een passie van me geweest. Je ziet iets groeien onder je handen. Mijn eerste lessen heb ik gehad van een echte ambachtsman uit kornwerd. Sjirk Roosjens. Wat die man presteerde op een zelf gemaakte draaibank! Deze man had echt een timmermansoog.

Ik ben hier op dit forum om te leren. Ik weet zeker dat ik dat zal doen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nyckle.
Even de foto bekeken. Een prachtig prieel. Trouwens die Roosjens woonde die aan de dijk Makkum-KopAfsluitdijk met zo'n mooi oud werkplaatsje, waar alleen hij alles wist te liggen?
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Ik denk dat je een heel goede aankoop hebt gedaan. Zeker gezien de prijs/kwaliteit verhouding.
Natuurlijk is een Killinger of Oneway kwalitatief beter. Dat mag ook wel gezien de prijs.
Ik draai nu sinds een maand of 8 met een HBM 1100 naar volle tevredenheid. Gebruikt gekocht via Marktplaats, dus hij is al lang niet nieuw meer maar draait als een tierelelier.

Succes,

Peter
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik heb alleen nog maar gedraaid op de zelf gemaakte draaibank van Roosjen, en mijn zelf gemaakte draaibank. Allemaal primitief. De draaibank van Roosjen was primitief, maar in evenwicht met wat de man er mee maakte. Mijn eigen maaksel was zwaar. Oversized. maar ik heb er wel leuk spul mee gemaakt.
Een ferm draaibank draait ergens er tussen in. Veel te ligt. Niet doordacht. Veel dun gietijzer. Bij was het niet de motor die het begaf, maar de beitel steun..
ik heb vel geleerd van deze draaibank en ik ga hem ook weer in de toekomst gebruiken. 3 jaar garantie :D Maar ik gebruik hem voor ligt en lang werk.
Ik hoop, dat ik mijn nieuwe draaibank een lange tijd kan gebruiken voor klein, samengesteld werk kan gebruiken. Ideeën genoeg. Ik heb echter nog heel veel te leren.
Mijn doel is om wild lokfluiten te maken. Niet een normaal draai onderwerp. Het is iets wat zich moet ontwikkelen. Boring, vorm, maar ook esthetica. Veel te doen en te overdenken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
de hbm 450 is een goede keuze. daar ben ik zelf ook mee begonnen. de prijs was zeer aantrekkelijk en ik wist niet zeker of ik het houtdraaien leuk zou vinden. houtbewerken is altijd al een hobby geweest maar nu is daar ook het draaien bijgekomen. met een kleine hoeveelheid vrije tijd is het altijd moeilijk een projecten af te ronden en een keuze te maken waar je nu mee begint. ideeen altijd genoeg maar tijd helaas wat minder.
heel veel plezier gewenst van je draaibank en we zijn benieuwd naar de foto's

groeten uit zwolle

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.