aanpassing HBM naar Tormek

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zoals al eerder gepost heb ik een HBM universeel gereedschapslijper aangeschaft. Het probleempje met de steen is inmiddels tot volle tevredenheid opgelost!
Dacht al langer om een Tormek t7 aan te schaffen met name voor het slijpen van mijn vandikte en vlakbankmessen maar vond de investering te groot (€500.- voor de Tormek en € 140,- voor de jig)
Tot dat deze machine van HBM voorbij kwam in de mail geen seconde getwijfeld en besteld.
Heb geen ervaring met de Tormek t7 maar de HBM machine ziet er degelijk uit en werkt fijn de bijgeleverde universele gereedschaphouder loopt enkel wat stroef op de aanslag. Slijpt mooi en zuiver.
De jig om vlakbankmessen te slijpen van Tormek had ik bij de Baptist besteld en inmiddels binnen maar helaas deze past niet op de HBM verschil van 1 cm tussen de poten.
Terug sturen dat wilde ik niet toen maar de machine aangepast, wat verbluffend makkelijk ging! Houder er af geschroefd

IMG_3711.jpg

IMG_3712.jpg

Vervolgens een nieuwe houder van hardhout gemaakt met een extra gat zodat beide geleiders er in kunnen, gaatjes geboort en schroefdraad er in getapt

IMG_3716.jpg

Hier het verschil tussen beide houders

IMG_3714.jpg

Pas gemaakt op de HBM moest naast het rechter gat nog een gat boren niet zo moeilijk dus.

IMG_3718.jpg

Hier de originele steun gemonteerd.

IMG_3720.jpg

en hier met de Tormek jig voor vlakbankschaven.

IMG_3721.jpg

Heb inmiddels 2 paar messen geslepen waar een aantal flinke schade's in zaten normaal deed ik dit met de hand met een zelfgemaakte slijphouder op diamand steen en krijg je het bijna niet voor elkaar om een flinke schade uit de snede te slijpen je bent zo maar 2 uur bezig. Met bovenstaande combi in 15 minuutjes klaar!!! (4 messen).
Kortom zeer tevreden met het resultaat en met de behaalde tijdwinst (de aanschaf verdient zich zelf terug).
En toch maar een universele werkbanksteun van Tormek erbij gekocht. Kreeg deze Zaterdag binnen en verdomd de universele slijphulphouder van HBM past hier prima op en loopt mooi soepel. Heb de alu houder op de achterzijde gemonteerd vd HBM.
Twee beitel mee geslepen en het bevalt, uit de hand slijpen gaat toch sneller bij even opfrissen van de snede. Het instellen van de hoeken daar moet ik nog wat aan wennen gaat met zo'n afstel jig net zoal bij de Tormek En zoals ik nu kan beoordelen is de gemonteerde steen super wiebelt niet en neemt mooi af en kun je middels de gradatie steen veranderen van gritt. Hoe de steen zich in de toekomst gaat houden? we zullen zien.

IMG_3733.jpg

IMG_3734.jpg

De HBM machine heeft me € 156,- inclusief verzending gekost de Tormek hulpstukken € 180.- Bij elkaar 336 euro en heb ik het precies zoal il wilde.

Momenteel is de machine uitverkocht bij HBM en de actieprijs is voorbij nu kost de machine weer € 199,-


groetnis, Roeland
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Tof gemaakt! Ik ben benieuwd naar een filmpje waarop je de vlakbank messen slijpt. Ik begin het gevoel te krijgen dat dat iets is was vaak nodig is en ze iedere keer laten slijpen wordt een dure grap (0,15 euro per cm a 123 cm per keer) Dat wil ik dus zo snel mogelijk zelf gaan doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.