Inkepingen maken in balken van 10 cm. / Tips of gebruiken werkplaats

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Goedendag,

Voor een nieuw projectje ben ik bezig inkepingen te maken in balken van 95 mm

WP_001915.jpgWP_001917.jpg

De eerste heb ik gedaan met de afkortzaag in combinatie met een decoupeerzaag, handzaag en vijl.
Dit is een zeer tijdsrovend klusje en het resultaat is eigenlijk niet helemaal naar tevredenheid

Qua houtbewerking heb ik alleen een beetje basiskennis, dus weet er iemand een goede manier om inkepingen te maken in dikke balken?
Of, weet er iemand of er in omgeving Dordrecht/Rotterdam een paar uurtjes een werkplaats te huur is? Volgens een kennis van mij zou het maken van inkepingen met behulp van een lintzaag een stuk beter werken
(budget en ruimte laten momenteel geen lintzaag toe)

Hoor graag, bedankt alvast
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Is het geen idee om dit d.m.v een mal en een zware bovenfrees snel voor elkaar te krijgen?
eerst de inkeping aftekenen en met de afkortzaag de zijkanten van de inkeping inzagen tegen "tear-out".
dan je mal erop bevestigen en met een bovenfrees met kogelgeleider of koppierring de rest verwijderen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Bij houtbewerking heb je een afweging te maken. Hoe zwaar is je materiaal. Als je materiaal zwaarder is dan het elektrisch handgereedschap waarmee je het bewerkt is de keuze makkelijk te maken. In dit geval lange zware balken op een lintzaag is denk ik de foute keuzen.

Handzaag machine en twee stukje plex haaks op elkaar geschroefd. De zool langs de bovenste haakse strook laten lopen. Bij de eerste snee wordt het onderste plankje op maat gezaagd. Dan de andere zijde inzagen en rustig de keep uitzagen door zaagsnede naast elkaar te maken.

Kon even geen zaag downloaden dus even een te simpel maar denk duidelijk plaatje.

Hand zaag machine.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.054
2.580
Als je een lat links en rechts maakt,heb je een vaste tussenmaat. Het stuk hout tussen de zaagsneden sla je er uit met een brede bijtel en een hamer. Als de houtdraad zich hiervoor niet goed leent,zoals eerder genoemd ,meerdere zaagsneden naast elkaar maken en dan met de bijtel vlaksteken.
 

tuoh

Oud hout
Waarom dergelijke "verbinding" toepassen???? Er blijft maar 1/4 van de oorspronkelijke houtsterkte over bij bovenstaande manier. kon je de hele constructie evengoed opbouwen met balkjes van 45 x 45mm, zonder uitsparingen:p
 

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
bedankt voor de reactie's! Ik ga eerste de methode met de plankjes en de handzaag proberen, en de strookjes met een bijtel eruit tikken


Qua verbinding, is onderstaand het idee:
Ik weet niet of dit een officiële verbinding is, maar het lijkt me sowieso mooi om te maken en naderhand sterk genoeg voor een kinderbedje in boerderijvorm

Bed 2.jpg

als er zwaarwegende bezwaren zijn om het niet op deze manier te doen hoor ik het ook graag. wil niet dat het hele spul naderhand in elkaar stort :(
 

Bijlagen

  • Bed.pdf
    8 KB · Weergaven: 38

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Hier ook hoor :D
Je wilt niet zoveel materiaal uit je staanders halen: er moet juist zoveel mogelijk materiaal overblijven.
 

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Bedankt, daar had ik helemaal niet aangedacht:eek:

Ga ik dat eens proberen, heb gelukkig wat reserve balken gekocht voor dit soort beginnersfoutjes
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
hoewel tuoh uiteraadt 100% gelijk heeft
Denk ik niet dat het instort 5*5 cm is nog behoorlijk wat materiaal.


je kan ook in plaats van pennen en gaten
deuvels toepassen (dikte bezemsteel)
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
hoewel tuoh uiteraadt 100% gelijk heeft
Denk ik niet dat het instort 5*5 cm is nog behoorlijk wat materiaal.

Zo denk ik er ook over, verbinding goed lijmen wat moet er mee gebeuren.

Wij maakten op deze manier teak krukjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.