Paulk Workbench

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Het is al weer even geleden maar op een of andere manier is het nog nooit tot een bericht gekomen..
Omdat ik vaak volledige platen MDF van de houthandel haal leek het mij handig om een werktafel te hebben waarbij ik makkelijk deze platen kan verwerken.

Tijdens het zoeken op internet liep ik tegen de paulk workbench aan en besloot deze te gaan bouwen. Het plan is om hiernaast nog de MFTC van Benchworks te gaan maken deze zal een meer vastere plek krijgen aangezien de garage met de Paulk workbench toch wel aardig gevuld is.

Ik heb eerst een paar malen gemaakt van een plaatje MDF.

20140308_123306.jpg

Gaten geboord voor ronde hoeken

20140308_151057.jpg

Aardig resultaat
20140308_154321.jpg

Het zagen van lange delen kan beginnen
20140308_165946.jpg20140308_165941.jpg

Met de kopieer frees de malen overnemen
20140309_120729.jpg

Ook alle kleine delen overnemen

20140310_121151.jpg

Pocket holes boren heel veel boren
20140315_145630.jpg20140315_145654.jpg

Het eind resultaat.
20140405_104920.jpg

Tot nu toe erg tevreden over het gebruik, je het ruimte genoeg op en onder je werkbank ook even het gereedschap weg leggen heel handig.

De ruimte is ook direct het grootste nadeel, want waar laat je z'n lap hout als je hem niet nodig bent...
 
Laatst bewerkt:

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Het is de kreg jig JR inmiddels ben ik in het bezig van een kreg K4 wat een stuk makkelijker werkt met klemmen van de werkstukken.
 

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Mooi zo
Ik heb ook al gedacht om dergelijke werktafel te maken. Ben je er lang aan bezig geweest? Hoeveel Mpl platen heb je ervoor nodig gehad? en wegen die bakken veel voor te verplaatsen?
thx.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Ik heb vorig jaar een Paulk werkbank gemaakt van 12 mm berken multiplex. Twee elementen, met elkaar verbonden met bouten en moeren, op twee schragen en een los blad onder, dat op de dwarsstukken van de schragen rust. Elk element weegt rond de 30 kg, dat is dus nog te tillen. Hij is ca 2300 x 960 mm, 900 mm hoog.

De pocketholes vond ik lastig. Was wel de eerste keer dat ik die gebruikte (K4-set gekocht), ik had denkelijk ook de speciale klem moeten kopen en gebruiken, het is moeilijk om eea op zijn plaats te houden bij het vastzetten. Heb de onderkant gewoon met schroeven van buitenaf gedaan. Alle verbindingen ook gelijmd.

Een volgende keer zou ik het met domino's doen en de openingen iets handiger maken (nu kan een systainer er enkel zijwaarts in, heb de radius van de openingen iets te klein gemaakt).

Gebruik hem vaak (ook om veel zooi op te leggen…) en dus nog niet uit elkaar gehaald. In principe neemt de bank gedemonteerd niet meer dan een ruimte van een derde vierkante meter in (staand tegen de muur).

Uit het hoofd: ik heb drieëneenhalf plaat gebruikt, plus wat extra om mallen te maken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Dat ziet er goed uit! Laatst heb ik ergens dezelfde werkbank gezien. Die was groot, stevig en breed inzetbaar. Helaas past het niet in mijn garage en gebruik ik een zelfgemaakte versie van de MFTC. Wat is dat voor een systeem waar de Festool liniaal aan vast zit op de 5e foto?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dat ziet er goed uit! Laatst heb ik ergens dezelfde werkbank gezien. Die was groot, stevig en breed inzetbaar. Helaas past het niet in mijn garage en gebruik ik een zelfgemaakte versie van de MFTC. Wat is dat voor een systeem waar de Festool liniaal aan vast zit op de 5e foto?

Dat is de parallelaanslag van Festool.
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Het gewicht valt mee het is te doen maar houdt niet over, ik heb 12 mm multiplex gebruikt in totaal heb ik vijf platen gebruikt je hebt twee platen nodig voor de poten en twee voor de tops lange delen komen uit een plaat samen met een aantal korten en wat restjes.

De werkbank kan bij mij niet niet omhoog staan in de garage het plafond is 245 en de werkbank 244 ik kan de draai dus niet krijg :(

Zoals seb hierboven al zegt het is de parallel aanslag van Festool.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.