Hoe een chuck of schaal plaat monteren?

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Even een nieuw topic geopend om niet te vervuilen.

Heb voor weinig een Concept draaibankje met beitels gekocht. Hoe zou ik hier simpel een chuck of plaat voor schaaltjes draaien kunnen monteren?

Iemand een idee hoe ik hier een plaat op kan maken om een schaaltje te draaien, die ontbreekt namelijk....

De foto's heb ik van een engelse site geplukt: http://www.ukworkshop.co.uk/forums/s...he-t78406.html

Ze hebben het over "Also, the head spindle is a little worn, so ought to be replaced, and i'm going to need a chuck for turning bowls.
The head spindle mount thread is 1/2" 12TPI and has a 3/4" cut away for a spanner. The spindle itself takes a 13/16" spanner."

Ja, ik weet het: "het is het geld/ moeite niet waard" maar ik vind het juist leuk om hiermee te prullen en wie weet een ooit een grote bank te kopen. De vorige eigenaar heeft hier ook tig jaar mee gespeeld, gewoon voor erbij.


file.php


file.php
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Even een nieuw topic geopend om niet te vervuilen.

Heb voor weinig een Concept draaibankje met beitels gekocht. Hoe zou ik hier simpel een chuck of plaat voor schaaltjes draaien kunnen monteren?

Een chuck met die schroefdraad vinden is de draaibank niet waard. Sorry.

Een plaat met schroefdraad vinden begint met het exact bepalen van de schroefdraad. Daarvoor heb je een schuifmaat voor de diameter van de as en een schroefdraadvoeler voor de spoed van de draad nodig, en dan een tap in de juiste maat. Als je die tap nieuw moet kopen, zou ik er al mijn vraagtekens bij hebben (zie boven).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.602
Je hebt al een stuk zeskant met de goede draad erin. Koop bij hbm een klauwplaatje voor 6 tientjes,daar zitten twee draadverlopen bij.Slijp het zeskant af tot een van deze draadbusjes er strak oppast , even lassen en je kan draaien.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Lees nu twee topics over draaibanken waar ik een vraagteken bij zet wat betreft veiligheid.

Heb geen verstand van draaibanken maar als je met een bepaald toerental werkt in combinatie met beitels, dan is toch als eerste eis dat de machinerie tip top in orde is. Daarmee wil ik niet zeggen dat je een draaibank met wat manco's niet in orde kunt maken maar als je op een as van merk A (of merk onbekend) zomaar een klauwplaat gaat zetten van merk B dan weet ik niet of deze materialen op elkaars krachten en gewicht zijn berekend.

In mijn verbeelding zie ik een stuk hout ineens los komen, door centrifugale krachten, waar het geknutselde bankje niet op is berekend. Met als gevolg een beitel die in het hout hapt of een stuk hout die ineens een soort UFO is die door je werkplaats ... Of overdrijf ik?
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Yoek, are you sure it is 1/2X12, and not 1/2X13 ???

Standart imperial is 1/2X13, but the english used to use Whitworth and that is 1/2X12 plus the thread is not 60 degrees but 55

Anyway england would be your place to find something like that, or maybe you could find some nuts in that size and fabricate your own faceplate from a steel plate with the nut welded to it, you’d need a spacer to go over the part that has no thread.

Or else make a new spindle or buy a new lathe, good luck with obsolete english material :eek:
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik heb de draad gecheckt en het lijkt op m14 dus ik ben nog even aan het uitzoeken wat ik ga doen. Maar het zou ook 1/2 kunnen zijn. Maandag even bij de gereedschapsmaker navragen.
Ik denk een dikke prop draaien en daar m33 op tappen. Deze voorzie ik van of m14, of een gat en las hem vast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.