Advies gevraagd mbt vlak/vandikte/combibank: voldoet bv Scheppach HM1 aan mijn eisen?

Kok

Nieuw lid
26 jul 2015
17
0
Hallo allemaal,
ik ben bezig met het opknappen van een houten huis, een project dat al met al nog wel een jaar gaat duren. Hierbij kom ik veel houtwerk tegen dat ik wil vervangen en/of moet aanvullen. Het gaat hierbij om allerlei maten, lengtes en profielen en bijna allemaal grenen. Het zou dus niet opschieten als ik alles wat vervangen moet worden zou opnemen en zou laten maken. Ook zal ik in de loop van het project natuurlijk steeds weer nieuwe dingen tegenkomen en ik heb geen zin om dan iedere keer weer afhankelijk te zijn van derden. Ik wil dus zelf de benodigde stukken kunnen maken. En het lijkt me leuk natuurlijk.
Jullie raden het al: ik ben me aan het orienteren op een vlak/vandiktebank of zelfs een combibank, 220V, prijsklasse tot ca 500eu.

Ik ben technisch opgeleid, behoorlijk bedreven en ervaren met metaal-verspanende machines en ben daarnaast, al zeg ik het zelf, behoorlijk handig. Hoewel hout (uiteraard) een uniek materiaal is ben ik daardoor bekend met de principes van machinaal schaven en frezen en weet ik van het belang van snijhoek, snijsnelheden, toerentallen, opspannen van materiaal en gereedschap etc. Hiermee wil ik niet zeggen dat het makkelijk zal zijn maar wel dat ik hierdoor denk bv affiniteit te hebben met machinale bewerkingen en het machinaal houtbewerken relatief makkelijker te kunnen oppakken.

Wat ik ermee wil doen: oa behoorlijk veel wandplanken van 25mm dik en max. 25cm breed schaven en/of voorzien van mes en groef, een aantal balken van ca 12cm schaven en verder allerlei voorkomend constructie-/kozijn-/decoratiehout in verschillende maten en profielen maken.
Nu heb ik bv bijna een gebruikte Scheppach HM1 gekocht maar mijn vraag is:

Kan zo'n machine dit soort werk aan en/of welke (220v) machines tot ca 500eu adviseren jullie voor dit werk?

alvast bedankt!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ha Kok,

Mooi datbje er bent en leuk dat je maast metaal nu ook met hout gaat werken. Wat betreft je vraag: daar is heel veel over te zeggen en over de merken kan ik niet zoveel zeggen. Ik lees hier vaak dat een goede tweedehands profimachine beter is dan een nieuwe uit een lagelonenland, dus je zou kunnen overwegen om te kijken naar een gebruikte machine. Je geeft twee belangrijke maten al aan, breedte en dikte (=doorlaat van je vandiktebank), maar ik mis de lengte. Hele lange einden ga je niet mooi vlak schaven op een bank met korte tafels, dus je moet ook kijken naar de lengte van het te schaven werk. Verder gaat het maken van groef en mes en profieleren niet op zo'n machine, daarvoor zul je een frees moeten gebruiken. Succes met de aanschaf en je klussen.
 

Kok

Nieuw lid
26 jul 2015
17
0
Dank je Hans,
de lengte zal max 2,5m zijn. Ik had al bedacht indien nodig zelf de tafels netjes te verlengen (ik maak immers makkelijk onderdelen van metaal:)). Het frezen verwachtte ik te doen op een combimachine. De genoemde Scheppach HM1 heeft bv oa een freesmodule maar een losse freestafel is misschien ook een optie. Wat is de max schaafdiepte bv een 220v Scheppach HM1 bij 25 cm breed grenen? Heeft iemand hier ervaring mee/is dit te doen? Verder lijkt het me handig eens te kijken hoe zo'n 220v vandiktebank of combimachine het in de praktijk doet. Misschien heeft iemand in de buurt van Amsterdam of Zaandam iets staan en mag ik eens meekijken hoe het in de praktijk werkt?
 

WoodyBear

Nieuw lid
12 nov 2015
10
0
Beste Kok, het is misschien wel laat maar ..... beter laat dan nooit als het maar niet te laat is; je hebt het over een freesmodule van de scheppach..advies NIET DOEN !!! dit is zo'n ... systeem je moet vreselijk nauwkeurig werken met de spanning van het riempje dat de as aandrijft, staat hij te strak dan word hij 'opgevreten' staat hij te los dan slipt hij, en vooral als je grotere en zwaardere stukken bewerkt heb je hier snel last van.
ik heb een zwaardere en luxere machine en had ooit zo'n hulpstuk en ook de langgatboor mooi voor klein en licht werk en als je gebrek aan ruimte heb maar anders niet doen is mijn advies.
 

Kok

Nieuw lid
26 jul 2015
17
0
Wees gerust Woody bear, ik heb nog niks gekocht en doe dat pas als ik meer duidelijkheid heb:) Dank je voor je tip.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mijn vader heeft een Scheppach HM1 gehad. Fijne machine voor schaafwerk, maar de aanbouwdelen vonden we niks. Die hebben we er ook niet bij gehad. De machine heeft twee grote problemen waar je bij aanschaf van een tweedehands ( nieuw zijn ze er al lang niet meer) machine op moet letten:
1 De doorvoerrollen slijten en vergaan, en deze zijn nog wel te krijgen, maar niet goedkoop en lastig te vervangen. De hele machine moet dan uit elkaar en weer na gesteld worden
2 De stalen tafels zitten met een excenterschroef vast, en door slijtage gaan deze bij het schaven loslopen waardoor je tafels los komen.

Als je ook wil frezen en mogelijk ook zagen, dan is een combinatiemachine een beter plan.
Dat ga je met een budget van €500,- niet redden, of je moet de klapper van de week op Marktplaats scoren.

Op het Marktplein hier op het forum staat een complete set van Kity te koop, daar heb je volgens mij nog een goede koop aan voor jouw doel en wensen.
 

WoodyBear

Nieuw lid
12 nov 2015
10
0
de aandrijfrollen vervangen oké dat is best wel een werk maar dat heb je bij ieder machine, en... niet te vergeten hoe staat het met het onderhoud van dergelijke zaken, als ik zo in het algemeen kijk op dit forum lijkt het wel of in een ieder van ons bij de geboorte houtbewerkingsgenen zitten, ik heb geld ik ga een machine kopen en gebruiken kennis van het gebruik waar let je op etc. NOOIT van GEHOORT !! in de gebruiksaanwijzing staat dit en dat en zo doen we het maar daar meestal de veiligheidsvoorschriften in vermeld en dat is natuurlijk wel wat waard maar niet alles, maar ook deze machine moeten onderhoud hebben en dat word veelal vergeten mede vandaar dat zaken mogelijk loslopen, hoewel ik geen HM1 meer heb maar in de tijd dat ik hem wel had en er mee werkte nooit die problemen gehad. maar ook de goedkopere combimachine 's zijn niet echt.... je van het, een beetje machine kost al gauw geen €500,= maar € 5000,= het scheelt maar 1 nul maar je moet ze wel hebben hoewel bij de bank hebben ze er genoeg, en een langgatboor wie werkt er nog mee, is een lamellenfrees niet iets,? is handzaam en een stuk goedkoper en neemt ook minder ruimte in eenvoudig in gebruik, je hoeft niet met 'bokken' te werken (of personeel)
in ieder geval succes gewenst en neem de tijd om je te oriënteren
groet
WoodyBear
 

Kok

Nieuw lid
26 jul 2015
17
0
Ok, ik dacht aan een Scheppach HM1 omdat deze een redelijke schaafbreedte (25cm) heeft en een freesmodule. De freesmodule van de HM1 dacht ik te kunnen gebruiken om zo meteen een freestafel te hebben voor bv mes en groef maar ook andere profielen. Nu heb ik begrepen dat deze freesmodule nogal een onhandig ding is. Zelf een eenvoudige instelbare metalen freestafel bouwen met daarin gemonteerd een bovenfrees is voor mij makkelijk te doen, misschien is dat handiger. Ik zal eens kijken naar de Kity op dit forum, als hij er nog is...
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Een Kity is inderdaad een prima veelzijdige machine (heb er zelf ook jaren mee gewerkt), alleen voor de genoemde afmetingen wel aan de krappe kant. Die machines zijn meer voor de kleinere projecten. Een nadeel is dat je er, voor zover ik weet, geen onderdelen meer voor zijn.
Daarom is de Scheppach een goede optie. Onderdelen zijn nog steeds volop verkrijgbaar. Ook voor de oude modellen. De oudere machines worden vaak goedkoop aangeboden, hebben een krachtige motor en een redelijk grote capaciteit.
Het meest gebruik ik de zaagtafel, die wilde ik daarom persé los hebben. De vlakvandiktebank is een goede 2e en pas veel later komen de freestafel en de langgatboor. Om van alles losse machines te nemen nam voor mij teveel plaats in. Daarom een losse zaagtafel en de rest als combi. Scheppach heeft als enige die optie, vandaar dat ik dit gekocht heb.
De genoemde nadelen van de aanbouwdelen herken ik niet zo. De aanbouwdelen die ik heb (langgatboor en freestafel) zijn goed bruikbaar. Natuurlijk is het ombouwen gedoe maar dat is het bij elke combi. Voor die 1 a 2x per maand dat ik één van beide delen aanbouw is het te overzien. De genoemde problemen met het riempje heb ik afgelopen 6 jaar nog niet meegemaakt. Op de langgatboor kunnen inderdaad niet al te zware stukken (een normaal kozijn gaat overigens prima) want dan kan het iets doorbuigen. Dit los ik op door er een losse poot onder te zetten (eenzelfde als onder het freesaanbouwdeel).
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
de aandrijfrollen vervangen oké dat is best wel een werk maar dat heb je bij ieder machine, en... niet te vergeten hoe staat het met het onderhoud van dergelijke zaken, als ik zo in het algemeen kijk op dit forum lijkt het wel of in een ieder van ons bij de geboorte houtbewerkingsgenen zitten, ik heb geld ik ga een machine kopen en gebruiken kennis van het gebruik waar let je op etc. NOOIT van GEHOORT !! in de gebruiksaanwijzing staat dit en dat en zo doen we het maar daar meestal de veiligheidsvoorschriften in vermeld en dat is natuurlijk wel wat waard maar niet alles, maar ook deze machine moeten onderhoud hebben en dat word veelal vergeten mede vandaar dat zaken mogelijk loslopen, hoewel ik geen HM1 meer heb maar in de tijd dat ik hem wel had en er mee werkte nooit die problemen gehad. maar ook de goedkopere combimachine 's zijn niet echt.... je van het, een beetje machine kost al gauw geen €500,= maar € 5000,= het scheelt maar 1 nul maar je moet ze wel hebben hoewel bij de bank hebben ze er genoeg, en een langgatboor wie werkt er nog mee, is een lamellenfrees niet iets,? is handzaam en een stuk goedkoper en neemt ook minder ruimte in eenvoudig in gebruik, je hoeft niet met 'bokken' te werken (of personeel)
in ieder geval succes gewenst en neem de tijd om je te oriënteren
groet
WoodyBear

Ik vind het wat ver gaan om te zeggen dat je een combimachine alleen voor zo'n 5000 of meer kan kopen.
Een leuke Robland heb je als je een beetje oplet wel voor de helft mits je geen haast hebt en een maand terug zag ik een Lurem die er echt nog goed uitzag voor 1000 euro op mp.
En ik gebruik nu dan wel een lamellofrees waar jij het over hebt maar ik denk nog wel'ns met heimwee terug aan m'n Robland die een langatboor had, ik vond dat echt perfekt werken.
Ik ben het wel met je eens dat een combimachine voor 500 over het algemeen alleen maar iets kan zijn als je bereid bent om er wat aan op te knappen want voor die prijs een goede machine kom je eigenlijk nooit tegen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
maar ook deze machine moeten onderhoud hebben en dat word veelal vergeten mede vandaar dat zaken mogelijk loslopen,
WoodyBear

Hoi Woodybear,

Het loslopen had niets met onderhoud te maken. De machine verkeerde in prima staat van onderhoud,alleen deze is heel veel gebruikt.
De excenterschroeven slijten dan en dan draaien ze door het dode punt heen weer los.

Je kunt een machine nog zo goed onderhouden, van gebruik slijt die, en daar is die ook voor gemaakt.
Tenzij je €500,- een bedrag vindt om uit te geven om risico's te lopen, zou ik toch opletten.

Die HM1 machines werken voor de hobbyist fantastisch, maar als het 25+ jaar oud is, kun je een goed gebruikte kat in de zak kopen.

Daar wilde ik Kok voor behoeden. Een machine van €5000,- is dan wellicht wat overdreven, maar voor €500,- koop je geen zaag, schaaf en freesmachine van deugdelijke kwaliteit, als dat zo was, had die al bij mij in de schuur gestaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.