basis set van gereedschap

tvanover

Nieuw lid
22 sep 2013
13
0
Knesselare
Hoi,

Ik ben beginner in houtbewerking, en zou graag enkele projecten uitvoeren.
Het eerste dat ik wil doen is een boekenplank (zie: http://www.woodworking.nl/showthread.php?15880-hoe-zo-een-boekenrek-onzichtbaar-aan-muur-bevestigen)

Welke gereedschappen vinden jullie onmisbaar om zo'n project uit te voeren? Eventueel met de reden waarom of mogelijke alternatieven voor een bepaald gereedschap.

Op die manier kan ik eens kijken wat ik nog allemaal moet bij aankopen om van start te kunnen gaan.

Alvast bedankt.

Tom
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Da's een heel ruim geformuleerde vraag. Laat ik beginnen met iets wat in veel lijstjes een ondergeschoven kindje wordt: goed meetgereedschap. De kwaliteit van je eindproduct wordt niet bepaald door het feit dat je Zaag A of B hebt, maar hoe secuur je je werk kunt aftekenen, uitmeten en daar netjes mee werkt. Zorg voor een goede blokhaak, of een combinatiehaak (Starrett Economy 15cm is erg goed), een "marking knife" en dat soort grappen.

Verder zijn er grofweg twee routes om te gaan:

  • Helemaal met de hand. Dit betekent dat je je hout koopt (ruw of al netjes op maat gezaagd en geschaafd, er zijn houthandels die dit voor je doen tegen een bepaalde vergoeding), op maat maakt en dan met handzagen, beitels e.d. je verbindingen realiseert.
  • Alles met "power tools". Hierbij denk je aan een zaagtafel, bovenfrees, vandiktebank, schroefboormachines en meer van dat soort fratsen.

Natuurlijk zijn er talloze combinaties van deze twee benaderingen te bedenken, maar om je te kunnen helpen is het nuttig voor ons als je aangeeft welke van de twee routes je voorkeur heeft. De ambachtelijke, "arbeidsintensieve" handgereedschap route, of de route waarbij een goede band met je buren op het spel staat vanwege de geluidsoverlast :). Heb je een budget?
 

tvanover

Nieuw lid
22 sep 2013
13
0
Knesselare
Ik zou liefst voor een combinatie gaan. Ik heb lang geleden een cursus houtbewerking gevolgd, en oa. handmatig pen en gat en zwaluwstaarten gemaakt. Dus mits wat oefenen zou ik dit wel weer onder de knie moeten krijgen.
Maar met powertools gaat een en ander natuurlijk heel wat vlugger.

Ik heb al de volgende zaken:

- een cirkelzaag
- een afkortzaag
- schuurmachientje
- een (door mijn pa) zelfgemaakte zaagtafel. Goed voor ruw werk, maar niet voor nauwkeurig werk (er zit geen geleider op en zo). Een goede zaagtafel lijkt me wel een minimum denk ik, bv. als ik planken wil verzagen met als doel om ze dan te verlijmen (bv. om een tafelblad te maken uit verschillende planken) moet ik wel mooie rechte zaagsneden kunnen maken. En heb ik een geleider nodg waarin ik tot de mm kan werken).

Wat ik ook nog mis is iets om houtverbindingen te maken. Het goedkoopste lijkt me zo'n Kreg Jig, maar die zijn in België niet te verkrijgen (wel via internet). Enigste nadeel hiervan is dat je geen volledig onzichtbare verbindingen kan maken. Maar dat is ook niet altijd nodig natuurlijk.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo tvanover
de Kreg Jig is o.a. te verkrijgen bij Maene houtbewerkingsmachines in De Pinte. (Ik heb geen binding met deze firma) Stefaan is een heel leuke mens die met kennis van zaken gereedschap kan aanraden.
Groetjes,
Luk.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De verbindingen voor zo'n boekenplank kan je met een lamellofrees maken, dan krijg je een mooie verbinding zonder gaten.
Let alleen goed op welke je koopt, dus lees wat reviews op het forum en op internet.
Als je meteen veel geld wilt uitgeven is een domino van Festool goed.....maar wel een uitgaaf dus voor hobby wel wat duur. (of je hebt een dikke portemonnee)
Als je nou in het begin de kosten niet teveel wilt op laten lopen en je hebt een zaagtafel die niet te nauwkeurig is en een cirkelzaag dan kan je eventueel een voorloper als schaaf kopen.
Die zijn tweedehands voor een paar tientjes te koop en dan kan je toch al aardig aan de gang.
Of een nieuwe Japanse of Chinese schaaf, die beginnen vanaf een tientje of 7 a 8.
Er was pas geleden nog iemand die een review op dit forum (bij handgereedschap geloof ik) gaf over een Kanna (Japanse schaaf)
De Japanners en Chinezen maakten er de mooiste meubels mee en misschien is dat wel een leuke uitdaging, er staan mooie filmpjes op youtube.
Een paar honderd euro meer is een leuke vlak-vandiktebank, dan kan je perfekte haakse planken maken maar dan heb je eigenlijk ook weer een stofafzuiging nodig dus dan loopt het al gauw op.
Er stond een paar dagen terug trouwens een Kity combimachine hier op het marktplein, ik weet alleen niet hoe nauwkeurig die is, misschien iets voor je?
Daarnaast zijn een Dozuki en een Ryoba (Japanse zagen) als je iets wilt met pen en gat en zwaluwstaarten een welkome aanvulling.
Die van Dic(tum) ken ik en die vind ik goed, te koop bij bijv Teygeler in Amsterdam of hun webwinkel of bij andere webshops, die kosten een euro of 25 per stuk.
Dus het ligt ook een beetje aan je budget wat je gaat doen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.