basis set van gereedschap

tvanover

Nieuw lid
22 sep 2013
13
0
Knesselare
Hoi,

Ik ben beginner in houtbewerking, en zou graag enkele projecten uitvoeren.
Het eerste dat ik wil doen is een boekenplank (zie: http://www.woodworking.nl/showthread.php?15880-hoe-zo-een-boekenrek-onzichtbaar-aan-muur-bevestigen)

Welke gereedschappen vinden jullie onmisbaar om zo'n project uit te voeren? Eventueel met de reden waarom of mogelijke alternatieven voor een bepaald gereedschap.

Op die manier kan ik eens kijken wat ik nog allemaal moet bij aankopen om van start te kunnen gaan.

Alvast bedankt.

Tom
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Da's een heel ruim geformuleerde vraag. Laat ik beginnen met iets wat in veel lijstjes een ondergeschoven kindje wordt: goed meetgereedschap. De kwaliteit van je eindproduct wordt niet bepaald door het feit dat je Zaag A of B hebt, maar hoe secuur je je werk kunt aftekenen, uitmeten en daar netjes mee werkt. Zorg voor een goede blokhaak, of een combinatiehaak (Starrett Economy 15cm is erg goed), een "marking knife" en dat soort grappen.

Verder zijn er grofweg twee routes om te gaan:

  • Helemaal met de hand. Dit betekent dat je je hout koopt (ruw of al netjes op maat gezaagd en geschaafd, er zijn houthandels die dit voor je doen tegen een bepaalde vergoeding), op maat maakt en dan met handzagen, beitels e.d. je verbindingen realiseert.
  • Alles met "power tools". Hierbij denk je aan een zaagtafel, bovenfrees, vandiktebank, schroefboormachines en meer van dat soort fratsen.

Natuurlijk zijn er talloze combinaties van deze twee benaderingen te bedenken, maar om je te kunnen helpen is het nuttig voor ons als je aangeeft welke van de twee routes je voorkeur heeft. De ambachtelijke, "arbeidsintensieve" handgereedschap route, of de route waarbij een goede band met je buren op het spel staat vanwege de geluidsoverlast :). Heb je een budget?
 

tvanover

Nieuw lid
22 sep 2013
13
0
Knesselare