eerste draaibank

Stief

Nieuw lid
16 jan 2015
16
0
Walem (Mechelen)
Vorig jaar volgde ik een cursus houten speelgoed maken. Speelgoed maken was fijn, maar dan zag ik een draaibank staan. En ja hoor, de eerste pepermolen kwam er aan...
Hier op het forum aan voorbeelden geen gebrek (dank Rick voor de inspiratie) en dit was dan het resultaat.
20150619_190319small.jpg
Er is natuurlijk nog wel wat werk om het perfect te krijgen, maar als eerste poging, zonder al te veel hulp (behalve dan YouTube), mag het er al wel wezen lijkt me.

En dan kwam het moment dat de cursus ten einde kwam. Met de cursus, kwam er jammer genoeg ook een einde aan het hout draaien. Het liet me echter niet los en na veel twijfelen is het er vorige week uiteindelijk dan toch van gekomen: ik heb mezelf verwend met een draaibank en de nodige accessoires. Wederom hier op het forum voldoende topics rond welke draaibank nu de beste is en welke prijs-kwaliteit in orde zijn. Al snel werd duidelijk dat HBM voor mij (en mijn budget) the way to go was:
- HBM 450x300 vario
- HBM CK 3.5-4K klauwplaat
- HBM 8B draaibeitelset
20151110_175848small.jpg

Na het toch wel pijnlijke moment in de winkel wanneer het plastic kaartje in het bakje moet, kwamen de leuke momenten: uitpakken en beginnen oefenen. Wat rest stukjes hout bij elkaar gezocht en draaien maar. Hieronder al een voorlopige tussenstand:
- de paddenstoel die niet mag ontbreken
20151111_092442.jpg
- een sneeuwman die het niet zo nauw neemt met z'n dieet
20151111_092505small.jpg
- een verwaaide kerstboom
20151111_092521small.jpg
- iets om in de echte verwaaide kerstboom te hangen
20151111_092532small.jpg

Zoals jullie zien is er nog wel werk aan de winkel, maar zoals alom geweten: oefening baard kunst en we moeten ergens beginnen.

Steven
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Leuk gedaan. Heb je al eens gezocht op snijdend houtdraaien? Meld je aan bij houtdraaiers vereniging radius. Daar zit een hoop kennis.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.451
541
Leuk gedaan. Heb je al eens gezocht op snijdend houtdraaien? Meld je aan bij houtdraaiers vereniging radius. Daar zit een hoop kennis.

Wim, Walem ligt ongeveer in het midden tussen Brussel en Antwerpen. Gekend voor het ford, dat dapper weerstand bood tijdens WO 1. Het liep wel heel tragisch af.

Hallo Stief,

Welkom in de club.
Een volledig starterspakket om hout te draaien. Gefeliciteerd.

Heb je slijpgereedschap?

Waar heb je die cursus speelgoed maken gevolgd? Een CVO?

In België hebben we de gilde van de houtdraaiers. http://www.houtdraaiersgilde.be

Groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Hallo Steven,
Dat is een leuk setje wat je hebt gekocht.
Ik had ooit dezelfde.
Hiermee kun je een hele tijd vooruit wanneer je het bij niet al te grote dingen houd.
Anders zul je merkendat je tegen de grenzen van dit app. aanloopt.
Veel draaiplezier.

gr. Gert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.