Stozuigerslang adapter

Ener

Nieuw lid
25 aug 2015
13
0
Op mijn tafelzaag zitten 2 aansluitingen voor een stofzuigerslang. 1 Op de beschermkap waar mijn standaard 35 mm slang op past, en 1 aan de onderkant van 64.5 mm. Nu zou ik graag de laatste willen gebruiken, maar hier heb ik een verloop voor nodig. Hebben jullie een idee of deze bestaan en zo ja waar je deze kan kopen? Of hoe je er 1 zelf kan maken?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ik heb er zelf 1 gemaakt van 100mm krimpkous. Dit is in nl wat prijzig, heb t daarom uit China gehaald. 30 euro incl verzenden voor een meter.. werkt prima!

Permanent op je aansluiting krimpen en een verloop aan de andere kant. Kan natuurlijk ook kleiner, al naar gelang je behoefte.. ik moest naar 100 mm toe, deze krimpt naar max 1/3.. in de praktijk moet je dit ruim nemen, dus trek daar dan nog 10% vanaf..
 

Ener

Nieuw lid
25 aug 2015
13
0
Top, bedankt!! Ik had me rot gezocht en kon het niet vinden.:confused:
 
Laatst bewerkt:

jjjlll

Actieve deelnemer
PVC Y connector kopen, bijvoorbeeld 50 mm, of groter
Lange poot van de Y verwarmen, en zo oprekken of smaller maken dat hij net in de stofzuiger past.
Poot die in het verlengde zit, verwarmen en de slang er in schuiven.
oude stofzuigerslang ritselen, laatste poot van de connector verwarmen, en de slang er in wurmen.
Indien nodig aan de zaagtafelkant een stuk pvc buis gebruiken, dikte afhankelijk van de aansluiting, en eventueel via een verloop mof opwarmen en over de slang schuiven.

Investering nagenoeg niets, resultaat gegarandeerd.
In het algemeen dus: de binnenkant van pvc pijpen en verlopen opmeten, iets te kleine maat kiezen, en verwarmen en over de slangen schuiven.

Ik zie net dat Chevy al een reactie heeft gestuurd, succes dus.
 

beeldhouwer

Actieve deelnemer
Het blijkt al opgelost, maar de oplossing die ik ooit eens zag, staat er zo te zien niet tussen, en misschien brengt die anderen ook weer op ideeen:

Neem een pvc-pijp met de juiste maat, bijv van 10cm
zaag hier een schijfje af en zaag die overdwars door, en doe dat een centimeter (ofzo) verder ook door.
Als je hem nu weer samenknijpt, dan heb je dus weer een rondje, maar nu van bijv 9,5cm,
als je dat een beetje secuur doet, dan past dat in die 10cm en met de juiste lijm enzo kan je zo dus een verloop maken van 10 naar 9,5 cm (en dat kan je natuurlijk zo vaak doen als je wilt naar de gewenste maat).
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar wellicht is het wat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De opening van de stofafzuiging is door de leverancier bepaald. Je mag aannemen dat daar over nagedacht is. Het rücksichtslos verkleinen of vergroten kan tot gevolg hebben dat de afzuiging niet goed functioneert. Er zijn hier al diverse posts over geweest. De vuistregel is kleine doorlaat meer onderdruk. Grote doorlaat veel m3 lucht erdoor.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De vuistregel is kleine doorlaat meer onderdruk. Grote doorlaat veel m3 lucht erdoor.

Toch even opgezocht hoe de druk over een turbine verandert met het debiet:
Bij hamsterkooien (voorwaarts) verandert er zo goed als niets.
Bij stofafzuiging (rechte schoepen) verandert de lage druk niet veel of de turbine moet volledig los staan.
Bij stofzuigers (schoepen naar achter dacht ik) verandert de druk sterk, maar er is gelukkig soms een onderdruk begrenzer.
Ventilator, amerikanen doen daar soms dhz luchtzuivering mee, het debiet kan schijnbaar vlot terugvallen tot een zucht.

VentilationFanChartTypesFan.gif
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De opening van de stofafzuiging is door de leverancier bepaald. Je mag aannemen dat daar over nagedacht is.

Hoe verklaar je dan het apparaat waar het hier over gaat:

Op mijn tafelzaag zitten 2 aansluitingen voor een stofzuigerslang. 1 Op de beschermkap waar mijn standaard 35 mm slang op past, en 1 aan de onderkant van 64.5 mm.

Het verhitten van PVC vind ik vaak geen succes. Snel verbrandde randjes :(
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als je het pvc wat verder van je warmtebron weg houdt, heb je hier minder last van. Het duurt dan wat langer voordat de pvc vervormbaar is,maar je hebt niet van die lelijke bruine plekken. Het is al vervormbaar even boven de honderd graden.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
en zeker als je een hetelucht pistool gebruikt werkt dat prima hoor ik heb dat ook bij alle aansluitingen gedaan en heb zelf voor de aansluiting tussen stofzuiger en Cycloon een 60mm slang gebruikt en daar 50mm pvc moffen in gezet die ik eerst passend had gemaakt op de cycloon, aan de andere kant heb ik 60mm slang naar de vlakbank, werkt prima.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hoe verklaar je dan het apparaat waar het hier over gaat:

Dat hoef ik niet te verklaren maar de leverancier/fabrikant. De mij bekende bedrijfsstofzuigers hebben een maximale slang diameter van 50 mm. Ik heb ook niet gezegd dat het niet kan maar dat er mogelijk problemen kunnen optreden. De slang word naar ik aanneem gesplitst in een dun deel op de afzuigkap en de dikke aansluiting aan de onderkant. Ik hoop dat je genoeg overhoud voor een goede werking. Ik heb echter genoeg verhalen van mijn klanten gehoord op te weten dat je op de grote afzuigen geen dunne slang kunt gebruiken. Andersom geldt hetzelfde. Waar het omslagpunt ligt weet ik niet.
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Wim, ik geef je volkomen gelijk. Heb zelf ook al geprobeerd twee slangen van 27mm aan te sluiten op een grote afzuiging van 120mm,dit zuigt gewoon niet af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.