Vraagje over tafel met epoxy midden

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik heb t idee om een kleine tafel (circa 80 lang en 50 breed, ook 50 hoog) te gaan maken.
Dat wil ik doen door twee planken (ongeveer 8cm dik) te gaan verbinden met elkaar door epoxy.
zoiets als op dit voorbeeld http://www.nablafurniture.com/epoxy-resin-tables/split-epoxy-table/
Dus ik heb twee planken, die leg ik een paar cm van elkaar, die ruimte vul ik op met epoxy.
Is die epoxy sterk genoeg om die twee planken aan elkaar te houden?

Want, ik wil het liefst ook onder die planken geen dwarsbalk, wil die poten zo maken dat ze alleen op de hoeken worden vastgemaakt.
(eventueel ga ik die epoxy ook nog mengen met fluoriserende korrels)

Is dit überhaupt mogelijk? of moet ik, als ik een verbinding maak met die epoxy, sowieso onder nog een balkje maken om de krachten op te vangen.?
 

jovademe

Nieuw lid
17 apr 2013
13
0
Hendrik Ido Ambacht
Epoxy zal zeker veel sterkte geven, echter als ik op de fotos kijk zie je ook dat de stalen poten een frame vormen dit zal zeker helpen in de stijfheid van deze constructie. Ook staan de poten niet op de hoeken maar enigszins in het midden van het hout wat weer zorgt voor minder kracht op de epoxy verbinding.
Ik kan mij ook voorstellen dat het zwakste punt in de buurt zit van de overgang van hout naar epoxy.
Lijkt me een mooi project, succes

Joost
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Zoals jij het omschrijft Roeliepoelie gaat 't niet houden vrees ik.
Epoxy breekt van het hout af.
Als ik naar de voorbeeldtafel kijk, en zie hoe die glimt lijkt het erop dat die planken ingegoten zijn in de epoxy. Dan wordt het een ander verhaal. Dan loopt de epoxy boven en onder het hout/spleet door.

Nou is het tafeltje wat jij wilt maken een stuk kleiner, dat is in je voordeel.
Zijn die planken strak, of ook wild gezaagd? Voordeel van het wilde is dat je 'lijmvlak' veel groter wordt.


Je wilt geen dwarsbalken. Helemaal niet of niet onder de spleet door?
Als je de poten inderdaad iets naar binnen zet en dwars balkje alleen onder de planken dan kan e.e.a. al minder kantelen. Dan komen er minder krachten op het raakvlak hout/epoxy.
Helaas kan ik e.e.a. niet berekenen dus het zijn zo maar wat hersenspinsels.

Hoeplijk komt er iemand met de gouden tip.
 
Hallo,

Als ik idd de foto's bekijk lijkt het dat het geheel in Epoxy is gelegd. Ziet er wel erg gaaf uit. Op de site staan ook enkele foto's van een Walnoten blad. Ook heel mooi.
Ik vraag me ook af hoe je dat doet en of je dit überhaupt zelf kunt en wat de kosten hiervan zijn.

Gr Edwin
 
P

Pel

Guest
In Nederland is een kunstenaar, ik weet helaas de naam niet, die o.a sieraden en allerlei voorwerpen in een soort van plastic legt en het dan hard laat worden. Zo heb ik op een documentaire gezien hoe hij een pistool in een bak van het goedje legde, dat liet uitharden en dat werd aan de muur gehangen.

Groet Pel.
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Lijkt wel een beetje op een project waar ik zelf mee bezig ben, maar dan vul ik het open gedeelte op met vloeibaar lood, zo wordt de illusie gewekt van een rivier van vloeibaar metaal. Ik doe er een epoxy laag op als coating voor het zachte lood. Verschil is dat bij mij de verbindingsconstructie in het lood wordt gegoten.
 
P

Pel

Guest
Ik ben wel geïnteresseerd in foto's van jou project DaandeW, daar zal toch een dikke laag coating op moeten i.v.m giftige lood oxidatie.

Groet Pel.
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Foto's volgen! Ik ga komend weekend lood gieten. Er gaat denk ik 3-4 millimeter epoxy op het lood, dat lijkt me voldoende voor normaal gebruik. Alternatief zou zijn om glasvezel erin te verwerken, maar dat blijf je toch zien, al schijnt dat met matten mee te vallen, wat misschien een overweging is voor de topicstarter.
Al met al is het lood dan voldoende ingekapseld waardoor het veilig is.
 
P

Pel

Guest
Ik zou inderdaad geen glasvezel gebruiken, die heeft m.i. geen enkele toegevoegde waarde, mits je de verbindingen in het lood maar stevig maakt, bijvoorbeeld RVS draadstangen, ik noem maar wat.

Groet Pel.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als het lood geen verbindende functie vervult, maar alleen een decoratieve functie, kan je ook overwegen een deel van de op te vullen ruimte hol te maken. Scheelt een heleboel lood en straks gewicht om de tafel te versjouwen.
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Ik heb tussen de twee stamdelen een bekisting gemaakt die ik grotendeels heb opgevuld waardoor er niet al teveel lood nodig is. Lood weegt ruim 11 kilo per liter..
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Met het verhaal van DaandeW in het hoofd bedacht ik het volgende: je verbindt de twee houtdelen met staven perspex (dus de planken inboren en op die staven schuiven). Vervolgens vul je de opening met epoxy. Als epoxy en perspex een beetje dezelfde brekingsindex en transparantie hebben, worden de staven nagenoeg onzichtbaar.

Misschien een proefje hiermee doen om te zien of het kan?
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hoe gaat dit in z'n werk ik begrijp er niets van.
Wat is de werk volgorde : je maakt een mal dat begrijp ik maar dan.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Dank voor al jullie reacties.
Het idee van Bert lijkt me wel een goed idee.
Vooral omdat het maar een klein tafeltje word kan ik dmv een paar staven wel een stevige verbinging maken.
Ook al even gauw wat gegoogeld, en vond daar het volgende http://www.kunststofshop.nl/index.php?item=&action=page&group_id=20000041&lang=NL
Omdat ik de epoxy ook wil gaan mengen met fluoriserend poeder, kan een staaf in een mooie kleur ook wel. Dan geeft het ook niet als je ze ziet, dat kan het juist iets moois geven.
Moet het een en ander nog beetje gaan uitdenken, plus eerst die planken nog maar een tijdje binnen in de woonkamer leggen, ze liggen nu nog buiten onder een zeil.
Dus eerst maar eens op maat maken, schaven en laten drogen.
Epoxy kun je trouwens heel goed hier halen https://www.mrboat.nl
Is best wel prijzig spul, vooral die giet/foto epoxy, maar wel heel mooi spul...
Bedankt voor jullie meedenken, als ik er mee bezig ga dan zal ik wat foto's maken
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik heb ook wel een aantal projecten gedaan met polyester, cq epoxy, het idee om de twee helften te verbinden met iets transparant is zeker een bruikbaar idee. acrylaat of glas moet kunnen maar je blijft wel een soort van refractie zien. kijk ook naar de rand van de laptop spiegelend in het blad ik zie toch wat hobbels op de laatste foto.
Maar belangrijker is de constructie van het onderstel, als het hout al blijft liggen op je onderstel dan hoef je naar mijn idee niet erg moeilijk te doen. hangt er ook van af wat de belasting van het tafeltje wordt. Let wel op de uv bestendigheid van het spul. anders wordt het snel geel in de zon. Ook hard epoxy exponentieel uit dus het gaat eerst vrij snel maar zelfs na een maand kan het door werken. warme kopjes koffie geven ringen. kijk ook naar de manier van afwerken. als je de planken in een mal legt en helemaal vol giet, dan hoef je met enige mazzel nauwelijks af te werken. maar alleen het gat op vullen en vlakken is lastig , epoxy hard - hout zacht. het is leuk spul om je creativiteit op los te laten en erg esthetisch maar voor mij weegt dat niet op tegen de energie die het kost om zoiets te bereiken. maw mooi hout hoeft geen opsmuk.
succes en al doende leert men..
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Met het verhaal van DaandeW in het hoofd bedacht ik het volgende: je verbindt de twee houtdelen met staven perspex (dus de planken inboren en op die staven schuiven). Vervolgens vul je de opening met epoxy.

Perspex lijkt me veel te bros. Epoxy zal vast sterker zijn. Polycarbonaat is wel sterk, maar geen idee of dit in staaf-vorm te koop is.

Je kan ook het idee gebruiken waarbij je de gaten ook met epoxy vult. Het ging voornamelijk over het risico op breken van contactvlak. Bij gaten inboren verklein je dat risico flink.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb een idee waar je misschien iets mee kunt wanneer je het hout geheel wilt omsluiten met transparante epoxy:
- neem een glazen plaat, dit wordt het gebruiksoppervlak van de tafel. vlak, sterk en duurzaam.
- leg de plaat op een vlakke tafel en bouw er een kader op wat de buitenrand van je tafel wordt.
- nu mik je er het hout in en een plons epoxy, bellen er op een of andere manier uitkrijgen en na uitharding de boel omkeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.