Freeslijst

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Foto0736.jpg
Iemand een idee hoe je zo'n lijst op een makkelijkere manier kan maken.
Ik heb er al eens 1 gemaakt door eerst 5 vlakken te zagen, dan in het midden van de vlakken met een bolkopfrees
de gleuven te frezen en daarna de afronding met bandschuurmachine en schuurpapiertje te maken, maar was er
al snel 2 dagen mee bezig voordat 1 lijst van 2,4m klaar was.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik frees dit soort dingen op mijn radiaalzaag met een zelf geslepen flu mes. Het voordeel van een radiaalzaag is dat je de kop onder elke hoek kan zetten.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Bedankt voor je antwoord, radiaalzaag begrijp ik, maar de flu messen op de radiaalzaag begrijp ik niet echt, bedoel je dat je er i.p.v. het zaagblad
er een freeskop met flu messen op zet ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ja,verschillende fabrikanten hebben speciaal voor radiaalzagen,freeskoppen gemaakt voor een as 16mm. Deze freeskoppen hebben een kamer voor de moer. Omdat de motor maar 2800 rpm loopt,moet je de doorvoersnelheid daar op aanpassen. Doordat je de kop over twee hoeken kan verstellen,kan je met een mes verschillende profielen maken. Ook kan je profielen frezen in planken van 40 cm breed. Als ik speciale profielen nodig heb,slijp ik een mes in profielen gebruik ik een mes wat niet in de weg zit als balans. Door het lage toerental is enige onbalans geen probleem.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
De walt leverde als accessoire voor de radiaalzagen een kist met daarin een stalen freeskop voor as 16mm. De messenset bestond uit twee rechte messen en een stuk of 20 profielmessen, met aan alle 4 de zeiden een ander profiel. Deze messen worden op hun plaats gehouden door een pennetje in de aandrukwig. In het mes zit een grotere ronde verdieping, zodat je het mes een stukje omhoog of omlaag kan zetten. Ook kan je het mes ten opzichte van het freesblok kantelen. Ik heb meerdere van deze sets, ze komen regelmatig langs op marktplaats. Ik heb een van de koppen uitgedraaid naar 30mm zodat ik hem op mijn spilfrees kan gebruiken.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ok, duidelijk bedankt.
Ik ga me erin verdiepen en bekijken welke mogelijkheden er allemaal voor zijn.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je het goede profiel niet kan vinden vind je misschien wel een frees die de helft kan doen en dan draai je de lat om en frees je de andere helft.
Even licht schuren waar de 2 freeshelften bij elkaar komen en het lijkt helemaal uit één stuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.