INCA 260 probleem: lint loopt eraf

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Dag houtvrienden,

Ik heb inlangs een INCA 260 overgenomen van O Peaty. Prima zaag, keurig in orde. Daarna enkele linten besteld bij Tuffsaws, zaagde geweldig. 14 cm hoog eiken geschulpt. Dit moest wel op het gemakje, maar het ging, én recht!

De afstelschroef om het bovenste wiel te kantelen stond meestal op ongeveer een kwart van de achterkant af, zodat ik mooi de tanden buiten de wielen kon houden.

Daarna bezig geweest met een zeer smal lint om vormen uit vrij dik hout te zagen, ging ook nog prima. Totdat ik een keer achteruit moest en het lint eraf klapte. Sindsdien heb ik problemen: Als ik het bovenste wiel zo ver mogelijk kantel, de stelschroef aan de achterzijde volledig aangedraaid, loopt het lint er toch nog af. Het enigste wat hielp is een wiggetje aan de achter/onderkant van het blok waar het bovenste wiel in draait tussen achterwand en blok, zodat het wiel als het ware nog verder achterover kantelt. Nu blijft het lint er wel op, maar op het bovenste wiel helemaal van achter en op het onderste helemaal van voren. Dit komt het zagen natuurlijk niet ten goede, recht zagen is dan ook alleen mogelijk als het hout scheef over de tafel gaat...

Zie hier enkele foto's die mijn verhaal (hopelijk) verduidelijken.

Wat kan er opeens aan de hand zijn??

IMG_7073.jpg

IMG_7074.jpg
Wiggetje om wiel extra te kantelen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Hallo Corné,
Ik begrijp je probleem, maar heb er nu even geen oplossing voor omdat ik niet thuis ben maar bij onze dochter in Eindhoven.
Het is normaal dat je een zeer smal lint van 4 of 6 mm midden over het wiel laat lopen en niet met de tanden er buiten.Thuis heb ik nog 2 Inca's staan die een beetje aandacht nodig hebben en zal eea bestuderen.
Heb je de boven- en ondergeleiding (met name de achterste lagers) wel weer opnieuw afgesteld en de juiste spanning op het lint?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Deze ga ik volgen, hetzelfde probleem gehad namelijk. Het lint kwam los door (waarschijnlijk) teveel druk bij het herzagen, nadien heb ik het lint weer goed op kunnen spannen en blijft "op de rails" maar er zit een slag in. Dwz, ik hoor een tik en weet niet waar vandaan. Overigens geen verwijt naar jou O'Peatey, ben erg tevreden over de zaag :)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
CSK,

Betreft het alleen het smalle lint wat er af klapte of is het nu met alle zaaglinten zo?
Als het alleen het smalle lint betreft dan is het lint vervormd door de wielen, dit kun je verhelpen door het lint af te nemen en om te flappen zodat de tanden naar boven staan, opnieuw monteren en afstellen en uitlijnen. Daarna goed controleren en op spanning zetten en een tien a twintig minuten onbelast laten lopen en in fases de spanning te verhogen.
Dan zaaglint weer afnemen en omflappen en op de juiste manier weer afstellen. Als het goed is dan loopt je lint weer keurig op de wielen.
Dit euvel heeft te maken met de vorm spanning in het lint die verstoord is. Het kan zijn dat het lint niet meer te herstellen is het staal is maar in een beperkte mate elastisch en vormbaar en hoe ouder het lint dan ontstaat er materiaal moeheid. Dit herstelde men vroeger door lint te verhitten en te walsen of door alleen koud te walsen en te kloppen, daar heb je alleen wel wat ervaring en routine voor nodig.
De akkrummer houtzagerij heeft nog een oude bandzaag en een inrichting voor bandzagen om deze te slijpen maar ook om te walsen en kloppen zodat de zaag weer juist gaat lopen.
Ikzelf weet hier te weinig van maar Haijo van de zagerij heeft hier wel ervaring in.
Mocht het zo zijn dat alle zaag linten van de wielen af lopen dan kan het zijn dat je onderste wiel niet meer in lijn staat ook deze kun je weer richten in de meeste gevalen in vier richtingen. De bevestiging van het onderste wiel aan het frame is meestal nastelbaar met vier bouten rond de centrale as, kwestie van de juiste bouten lossen en aandraaien.
Ik hoop dat je het euvel snel vind.

Groetnis, Roeland
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Dank voor de antwoorden, het is helaas bij alle linten, ook bij hagelnieuwe welke ik eerst op een vlakke ondergrond gelegd heb om te kijken of ze goed waren. Dat van dat onderste wiel nastellen ga ik bekijken. Ik houd jullie op de hoogte.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het zou ook nog kunnen zijn dat het brekende lint een van de wielen beschadigd heeft waardoor de linten 'over een bobbel' lopen - dat kan best subtiel zijn maar toch genoeg om de uitlijning te verstoren.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Het bovenste wiel is normaliter maar in één richting kantelbaar, dus alleen van voor naar achter. Het lijkt er op dat een van beide wielen scheef staat. Het onderste kan m.i. niet versteld worden (althans ik heb het nooit gedaan en in de manual is ook niets terug te vinden daarover). Misschien dat er vuiligheid achter het bovenste wiel is gekomen, de ruimte boven de wigjes die je erin hebt gezet. Je kunt hierbij komen door de 2 inbusboutjes los te draaien; de ondeliggende vierkante plaatjes gaan dan ook los en je kunt het hele mechanisme er uit halen nadat je dat kartelschroeven aan de achterkant ook verwijderd hebt.
Daarna schoonmaken (compressor of stofzuiger) en weer monteren. Daarna weer opnieuw een lint erop zetten en afstellen.
Als er linten besteld moeten worden bij Tuffsaws dien je aan te geven dat ze voor een Inca zijn. Dan worden ze andersom gelast. Inca is het enige merk waarbij het lint andersom loopt.
De tik die Martijn hoort is wellicht van een lasnaad die wat dikker is dan het lint zelf. Je kunt de stiftjes van de zaaggeleiding ietsiepietsie ruimer zetten daarvoor.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik volg dit met belangstelling omdat ik "nieuw" ben op het gebied vsn lintzagen.

Mijn eerste gedachte was toen ik dit las: weet je 200% zeker dat het lint echt "net" vrijloopt van de druklagertjes? Een minimaal beetje druk van een van de lagers kan het lint al een flink eind verplaatsen op het wiel zag ik tot mijn eigen stomme verbazing toen ik kortgeleden "iets te snel" was geweest met afstellen. Het is weliswaar een ander merk machine, maar de bandgeleiding ziet er aardig het zelfde uit als ik daar links op de foto kijk.
Bij mij is de afstelling van de geleideblokjes ook tamelijk kritisch voor de loop vsn get lint (waarschijnlijk omdat de blokjes niet helemaal zuiver op de graad zijn, ik heb daarom net toevallig vandaag nieuwe in huis gehaald).
Ik wil ze enerzijds zo krap mogelijk hebben staan, zeker als ik met een 6 mm lint werk, maar ik merk dat als ik er daarna dan een ander lint inzet (met dezelfde dikte) het wel lijkt alsof dat niet helemaal spontaan naar achteren wil met als resultaat dat je in eerste instantie wel dènkt dat de sporing goed is, maar na een aantal omwentelingen kruipt het lint toch langzaam wat naar achteren tot het dan tegengehouden wordt door de druklagertjes. Dan loopt het lint niet meer recht en gebeuren er rare dingen.

Dat was mijn beginnersfout (mijn lintwissel was weliswaar vlug maar verkeerd....) Sindsdien zet ik bij een lintwissel de druklagertjes eerst maximaal naar achteren, zet ik de blokjes "wijd open", draai het lint handmatig eerst een keer of 5 extra rond nadat ik de sporing juist heb staan. Dan pas zet ik de geleiders goed en blijft het verder prima.
 
P

Pel

Guest
Ik lees hier dat je een zaaglint van 4 en van 6 mm op het midden van het wiel laat lopen, is dat voor iedere lintzaag, ik heb een Dewalt 876? ik heb ze er nog nooit opgelegd.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Dat was mijn beginnersfout (mijn lintwissel was weliswaar vlug maar verkeerd....) Sindsdien zet ik bij een lintwissel de druklagertjes eerst maximaal naar achteren, zet ik de blokjes "wijd open", draai het lint handmatig eerst een keer of 5 extra rond nadat ik de sporing juist heb staan. Dan pas zet ik de geleiders goed en blijft het verder prima.
Dat bedoelde ik met de geleiders opnieuw afstellen! Druklagers naar achteren en glijstiften wijd open. Dan spanning op het lint en daarna pas heel voorzichtig mm voor mm het wiel laten kantelen. Als het lint goed loopt de kartelschroef weer 1 mm terugdraaien zodat het lint op spanning naar achteren staat en niet naar voren. Hetzelfde als een gitaarsnaar stemmen, altijd op spanning zetten.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik lees hier dat je een zaaglint van 4 en van 6 mm op het midden van het wiel laat lopen, is dat voor iedere lintzaag, ik heb een Dewalt 876? ik heb ze er nog nooit opgelegd.
Die hele smalle linten lopen er heel makkelijk af, daarom moeten ze midden over het wiel lopen. De zetting van de tanden is meestal dusdanig klein dat ze het rubber niet of nauwelijks beschadigen.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik heb nu het wiggetje achter het linker plaatje gedaan en nu lukt het om de wielen te draaien zonder dat het lint eraf gaat. Het wiel is dus aan de linkerkant nu iets naar voren gekomen. Heb ook weer al een proefstukje gezaagd, lukt nu wel aardig. Ben niet echt heel tevreden over de oplossing. Dit is voor permanent niet echt de bedoeling lijkt me.
IMG_7079.jpg

IMG_7080.jpg
Proefstukje met fastcut. Heb inderdaad bij tuffsaws aangegeven dat het lint voor een inca bedoeld was en ik zet ook inderdaad alle geleiders wijd open als ik opnieuw lint ga afstellen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Corné, zou je een foto kunnen maken van het onderste wiel met name de ophanging, ben het nog niet tegen gekomen dat deze niet verstelbaar zou zijn.
Heb het zelfde beleeft met mijn elektra beckum bleek dat het onder wiel scheef stond en dan kun je stellen wat je wilt aan het boven wiel maar hij blijft er aflopen simpelweg om dat de stel mogelijkheden van het boven wiel te beperkt waren.

Dit lijkt heel sterk het geval te zijn.

Groetnis, Roeland
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
De tik die Martijn hoort is wellicht van een lasnaad die wat dikker is dan het lint zelf. Je kunt de stiftjes van de zaaggeleiding ietsiepietsie ruimer zetten daarvoor.
Toen je de zaag afleverde zat dit lint er op, na een paar keer zagen schoot het lint eraf en sindsdien die tik. Heb al geprobeerd om de stiften wijder te zetten maar dat mocht niet baten. Nu beken ik wel dat ik nog niet met een ander zaaglint heb geprobeerd dus wil dat wel eens testen. Maar ga eerst eens de top van Roeland proberen, dit lijkt me een grote kans te hebben.

Sorry voor het inbreken CSK.
 
P

Pel

Guest
Bedankt Pieter, weer wat geleerd, ik wordt met de dag slimmer. Ik ga het uitproberen, omdat het rubber bij mij op de kant van het wiel een heel klein beetje is beschadigd durfde ik er die van 6 en 4 mm niet op te leggen.

groet Pel.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@Pieter, zojuist geprobeerd. Het zaaglint omgedraaid (tanden naar boven) en laten draaien. Alle tikken waren weg totdat ik de spanning ging opvoeren. Heel lichtjes was er een tik te horen waarna deze luider werd en een meer schrapend geluid betrof. Heb alle stiften ver naar buiten gezet, de lagers geheel naar achter en met de hand de wielen gedraaid. Het blijkt dat er zowel een slag in het zaaglint zit als in het onderste wiel. Daar ben ik minder blij mee. Is zo'n wiel te richten ? Ik heb met een stift de slag gemarkeerd.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Roeland,

hierbij. Zitten 4 inbusbouten, waar de moter aan vast zit, één wijs ik aan. Volgens mij is het wiel hiermee niet te verstellen. Ik deel je mening over dat er nu in principe te weinig aan het bovenste wiel versteld kan worden.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 155

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Met die 4 bouten zit de motor op het huis gemonteerd. Ze zijn volgens mij niet bedoeld om het wiel te kunnen stellen. Ik zal morgen ook nog eens 2 zagen onderzoeken naar een mogelijke oplossing.
Stel je vraag anders eens aan dhr. Roland Gloor van de firma Doebeli in Zwitserland. Doebeli heeft destijds het failliete Inca overgenomen. Er worden geen nieuwe machines meer gebouwd maar wel gereviseerd. Bijna alle onderdelen zijn nog los verkrijgbaar. Ik wacht nu ook weer op een zending. Dhr. Gloor is zeer correct en redelijk snel met antwoorden. Je kunt in Duits of Engels bij hem terecht.
E-mailadres: inca@doebeli.ch
Ook is er in de USA nog een Incaforum actief op een of ander Yahoo-adres; ff googelen hiervoor.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
In het onderste wiel zit een inbusboutje waarmee hij op de as van de motor vast zit. Als je die los draait kan je in ieder geval het wiel naar achter of naar voren bijstellen. Er hoort trouwens een carrosserie-ring met een bout in het gat aan de voorkant van de as te zitten ter zekerheid, of had je net gedemonteerd?

Een paar keer heb ik tikkende geluiden gehad voordat er een lint knapte. Na onderzoek bleken er haarscheurtjes in het lint te zitten. Nadat het lint eraf is gevlogen kan deze beschadigd zijn, dus misschien een nieuw lint proberen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.