Alweer een freestafel

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Grappig! Ik heb zelf een soortgelijke freestafel gebouwd. Met name de uitvoering van de geleider lijkt als twee druppels water! Ik heb destijds diverse voorbeelden bestudeerd, maar heb me tenslotte vooral laten leiden door de expertise en wijsheid van Bill Hylton. Je ziet hier op het forum nogal wat freestafels voorbijkomen met allerlei T-tracks ingebouwd en het doet inderdaad lekker sjiek aan. Ik zie ze hier op de foto's ook liggen. Hylton beweert in een van zijn boeken dat die dingen eigenlijk overbodig zijn en dat hij de voorkeur geeft aan een stevig werkblad dat niet wordt verzwakt of oneffen gemaakt met ingefreesde t-tracks. Persoonlijk geef ik hem gelijk. Ik heb in mijn ruggeleiding ook t-tracks ingebouwd (ooit met de bedoeling om er featherboards in te kunnen monteren), maar ik gebruik ze nooit en heb er in de praktijk ook nauwelijks behoefte aan (de featherboards heb ik ook nog nooit gemaakt). Maar het kan zijn dat dit ook komt omdat ik precies die bewerkingen nooit uitvoer waarbij T-tracks nou juist zo handig zouden zijn.

De afzuigmogelijkheid via de geleider die Nova ook gaat maken werkt voortreffelijk (wel afhankelijk van het soort bewerking dat je uitvoert). Mooie insertplate trouwens! Kreg??

Nog één opmerking: Zelf heb ik een Trend insertplate gebruikt, maar op het moment dat de geleider tamelijk dicht boven het freesje staat (wat heel vaak voorkomt, natuurlijk) kun je de hoogte-instelling van bovenaf niet meer handig gebruiken, omdat je er niet goed bij kunt: de geleider staat in de weg. Als ik de onderste foto aan het begin van dit topic goed bekijk, gaat dat hier ook spelen, helaas. Op te lossen door de stang van de slinger te verlengen, zodat het handvat boven de geleider uitkomt.

Succes verder, Nova, het wordt heel mooi!
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hallo Nerflander ik ben deze tafel aan het maken met veel details van WF1944 wat een pracht tafel is.

De insertplate is van Woodpeckers.

Wat betreft de hoogte instelling heb je een punt, ik heb voor een hoge geleider ( 180mm ) gekozen omdat dat lekker stabiel is,
dus de enige optie is de slinger te verlengen.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Vandaag weer verder gegaan met de tafel de geleider afgemaakt en voor het gemak 4 zwenkwielen geplaatst.

image.jpg image.jpg
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
image.jpgWe zijn weer een stukje verder, vandaag de mitterrail in gefreesd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.