PDA

Bekijk Volledige Versie : Veritas tapse proppenboor.



Heckemann
09-11-15, 10:49
Het gebeurd niet zo snel meer dat ik razend enthousiast kan worden over een stukje gereedschap, maar dat ben ik wel over deze proppenboor. Ik werk tamelijk veel met proppen en maakte die met een setje proppenboren die ik ooit eens gekocht had voor een paar euro. Die gaven erg grove proppen, zeker in de kleinere maten, braken vaak en gaven meestal niet dat mooie sluitende uiterlijk wat ik graag wilde.

Omdat ik maatje tien had uitgeleend en niet teruggekregen heb ik na ampele overweging de 10mm proppenboor van Veritas besteld. Vanmorgen een testje gedaan en het ding werkt echt als een zonnetje! De prop is de eerste vier a vijf mm recht en wordt vervolgens wat breder. Past zonder frunniken in een 10mm gat, beetje lijm er op en met de duim aandrukken. Hamerklopje niet nodig, zit perfect! De zijkanten van de prop zijn niet brokkelig maar perfect glad gesneden!

Enige nadeel is dat je voor ondiepe gaten (minder diep dan 4 a 5 mm) een stukje van de smallere zijde van de prop af moet zagen, maar dat komt, althans bij mij, zelden voor. Iedere cent waard!

Groet, Rob.

jaap
10-11-15, 09:20
Goed om te horen! Heb het setje van 3 laatst gekocht maar nog niet gebruikt. Kijk er met vertrouwen na uit, na je positieve verhaal Rob!!

jaap

Duncan
15-11-15, 10:36
Ik heb ze ook en inderdaad top! Er zitten honderden van die propjes in mijn bootje.
Zeker als je uit de hand een gat moet boren dan heb je dat taps zijn echt nodig om een
onzichtbaar propje te maken.

Jammer dat er geen 12mm versie is. Alleen een 1/2" maar dan moet je op zoek naar een 1/2" houtboor.

Nico Kliko
14-06-16, 10:57
Sorry, reactie op een redelijk oud topic, maar ik heb 2 vraagjes over dit specifieke product.
-Kun je hier kops mee boren?? dus dat het lijkt of de plug een deuvel is??
-En moet je nog een speciale tapse boor hebben voor de gaatjes.. of is een normaal recht gat ook ok?

Groeten,

Nico

Heckemann
14-06-16, 11:10
Kops boren gaat, in hardhout beter dan in zacht maar zelfs dat laatste geeft goede resultaten. Gewone rechte boren gebruiken, liefst van een goed merk zodat je een fraai rafelloos gat krijgt (ik gebruik Heller houtboren of als ik het werk onder de kolomboor kwijt kan een forstnerboor van goede kwaliteit.

Succes!!

Groet, Rob.