Japanse zagen aanschaffen

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Er is reeds een dozuki van Gyokucho gesteld rip cut 19 tpi lengte zaagblad 240mm. Vanwege de rug is de zaagdiepte beperkt dus het plan is om er een kataba en een ryoba bij te kopen.

De dozuki is hoofdzakelijk voor zwaluwstaarten gekocht.

Wat betreft de lengte van de ryoba weet ik niet wat ideaal is.
240mm lijkt me voor een kataba universeel.

Is een kataba handig of zijn twee ryoba's van verschillende lengte een betere keus?

De bedoeling is om pennen te zagen, af te korten, te schulpen enz..
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Voor Japanse zagen geldt in het algemeen dat het aantal zaagtanden een constante is en de lengte een variabele. Oftewel: kortere zagen hebben een fijnere vertanding, langere een grovere. De tweeveertig is een soort doorsnee-maat die 'universeel' is.

Zagen kunnen een vertanding hebben die bedoeld is voor schulpen of voor afkorten (rip & crosscut). De hoek van de tanden varieert voor zacht en hardhout. Vaste zagen (zonder verwisselbaar blad) kunnen speciale vertandingen hebben, dat is een aparte tak van sport…

Een dozuki heeft een versterkingsribbe op de rug, waardoor die voor rippen beperkt toegepast kan worden (indien voorzien van rip-vertanding), is met name bedoeld voor kleinere dunne planken. Het voordeel van de versterking is dat het blad heel dun kan zijn, wat fijne, precieze zaagsneden oplevert bij het zagen van verbindingen.

Een kataba is niet versterkt, kan dus voor diepere en/of langere zaagsneden gebruikt worden. Is wel moeilijker in het gebruik. Een speciale uitvoering kataba heeft geen zetting van de tanden en is dunner dan normaal; die wordt gebruikt voor vlak afzagen van uitstulpingen (flush cut).

Een ryoba is een tweezijdig zaagblad. Meestal een rip-kant en een crosscut-kant. Bij een goede ryoba is het midden iets dunner dan de kanren, waardoor die minder weerstand heeft bij het zagen. In Japan hebben timmerlieden op de klus vaak een ryoba, die is dan aan de lange kant (265 en langer). Korte ryoba's heb ik nog niet gezien.

Ik heb mijn Japanse zagen op diverse sites gekocht. Die van Dieter Schmid (fine-tools.com) geeft veel informatie (EN en DE).
Japanese tools Australia (japanesetools.com.au) heeft een hele mooie selectie, ook van wat specialere zagen. En veel losse bladen.
Dictum (dictum.com) heeft vooral 'eigen merk' zagen.
In ons land zijn er ook wat online-adressen, plus natuurlijk Baptist, , de Beeldhouwwinkel, enzomeer. Het voordeel van een fysieke winkel is dat men je goed kan voorlichten. (Dan hoef je niet zoveel zagen te kopen als ik heb gedaan, door onwetendheid.)
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Ik heb een Silky hibiki ryoba die is voor fijner werk bedoeld en is dus ook een kleiner model, was een aanbieding indertijd. Een hele prettige zaag, alleen ik vergeet nog wel eens dat de zaag twee snij kanten heeft, maar gelukkig zaag ik dan meestal maar een beetje eelt van mijn duim :) .
Is een zaag met een houder die je aan je riem kunt hangen of aan de muur kunt bevestigen. Maar ik heb ook van Sily de Kenzo 270 die niet meer verkocht wordt en die gebruik ik als ik wat dikkere planken moet schulpen.

Er zijn trouwens dozuki die een soort hybride rip/ crosscut vertanding hebben. Die vind ik ook gemakkelijk om een kerf te zahen als je gaat schulpen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Het is een ryoba 240mm en kataba 180mm geworden van Shinsui Nakaya .

Op laatst zag ik de bomen niet meer in het zagenbos en heb gekozen voor wat ik waanzinnig mooi vind en het verhaal wat me aansprak. Eerst maar eens kijken hoe deze bevallen. Wordt het niks dan hang ik deze juweeltjes aan de wand met een mooie lijst eromheen :eek::eek:

Bedankt voor alle tips en reacties

shinsui-nakaya310862a.jpg

shinsui-nakaya310869a.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Welja.. Dat zijn mooie zagen! Gefeliciteerd!

Doe ajb voorzichtig in het begin.. je hebt al wat ervaring met trekzagen, maar dit klapt heel snel dubbel met iets teveel druk bij de voorwaartse beweging.. zo heb ik mijn eerst Ryoba om zeep geholpen.. Dit zal betere kwaliteit zijn, maar toch.. :)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Welja.. Dat zijn mooie zagen! Gefeliciteerd!

Doe ajb voorzichtig in het begin.. je hebt al wat ervaring met trekzagen, maar dit klapt heel snel dubbel met iets teveel druk bij de voorwaartse beweging.. zo heb ik mijn eerst Ryoba om zeep geholpen.. Dit zal betere kwaliteit zijn, maar toch.. :)

Ga zeker voorzichtig doen. Alleen ervaring met het zaagje van de Lidl en dat ging als een heet mes door de boter. Vandaar de keuze voor een kataba van 180mm.

Voor zover goed begrepen, help je de 'betere' Japanse zagen nog sneller om zeep bij verkeerd gebruik. Nu nog wachten op de dozuki die besteld is bij Tools from Japan.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Ben erg benieuwd naar je ervaringen, zeker ook m.b.t. Tools from Japan. Al een paar keer op het punt gestaan om daar wat stenen en een zaag te bestellen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ben erg benieuwd naar je ervaringen, zeker ook m.b.t. Tools from Japan. Al een paar keer op het punt gestaan om daar wat stenen en een zaag te bestellen.

Ook geen ervaring met deze shop. Bestelling is geplaatst op 1 dezer en volgens de site duurt het 2 tot 3 weken. Zodra ontvangen laat ik het weten.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mooie zagen heb je gekocht.
Gewoon rustig beginnen en als je een beetje diepte maakt dan kan je wat steviger omdat je flexibele blad al voor een deel verzonken ligt.
En vooral de zaag het werk laten doen.
Als je eventueel nog een keer een Nederlandse winkel nodig hebt; Teygeler in Amsterdam, die heeft oa de hele lijn Dictum en ook Silky zagen voor schappelijke prijzen.
Ze verkopen ook bijv een Azebiki, een Japanse invalzaag die weer wat minder bekend is bij de mensen maar wel handig kan zijn als je midden in het hout wilt beginnen.
http://www.teygeler.nl/product-2474-algemene-info-japanse-zagen.html
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ah, dat is het dus.. Ik heb ooit 's zo'n Azebiki van iemand overgenomen, maar kon het doel niet ze goed achterhalen.. Het is een mooi zaagje, maar nu heeftie dus ook een functie.. top!
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ah, dat is het dus.. Ik heb ooit 's zo'n Azebiki van iemand overgenomen, maar kon het doel niet ze goed achterhalen.. Het is een mooi zaagje, maar nu heeftie dus ook een functie.. top!
Het is een invalzaag maar oh zo veel meer dan dat. Een groef maken bijvoorbeeld. Vandaag must ik twee klein deuren passen en dat zaag ervoor gebruikt. Als je enig lange en ondiep zaagsnede moeten maken is de azebiki heel handig voor, dat en meer.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
De zagen nu een paar dagen in gebruik en alleen het aanzicht van deze twee ambachtelijk gesmeden zagen is op zich een genot.

Duidelijk te zien hoe de smid zijn werk heeft gedaan. Toch een soort van ongerust omdat de kataba een heel lichte boog liet zien. Totdat je na oefening er spat zuiver haaks mee zaagt. Door de trekbeweging recht de zaag zich.

De tekst zoals aangeprezen bij Feinewerkzeug klopt. De zaag loopt niet vast en gaat als... omdat het midden dunner is dan de setting van de tanden. Gebruik alleen het effectieve deel omdat bij de greep het zaagblad dikker is gesmeed. Dit benadrukt dat het echt handwerk is en geen dertien in dozijn zaag.

De 240mm Ryoba heeft een agressievere bite. Wat voor mij het beste werkt is om even met de crosscut kant een lichte inkeping te te maken en daarna met de 7 tpi te schulpen. Nog even getwijfelt over de 300mm maar deze zaag perfect voor het iets grovere werk.

Na de positieve ervaring met de Japanse schaaf nu ook om wat betreft de zagen. Met deze tools houtbewerken dwing je tot rust en wordt het bewerken van hout een soort meditatieve beleving.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Met deze tools houtbewerken dwing je tot rust en wordt het bewerken van hout een soort meditatieve beleving.

Helemaal mee eens. Kan me nu al verheugen op het gebruiksklaar maken van de set Japanse beitels die ik pas gekocht heb… Twintig minuten of zo per stuk, dat is zo bijna een hele werkdag meditatief bezig zijn!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuk te lezen hoe jullie een soort rust ervaren met deze manier van houtbewerken.
Ik heb net als de meesten hier ook machines maar het ambachtelijke handwerk is ook voor mij rustgevend, je gaat zo helemaal op in de bewerking vind ik.
Voor mij is een Ryoba trouwens ook een lekkere zaag om af te korten en het gaat best snel vind ik. (als de zaag scherp is)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zo juist stond post nl voor de deur. Begin deze maand besteld bij toolsfromjapan. De 372 dozuki van Gyokucho wilde ik perse hebben voor dovetails. Blade thickness 0.3mm Pitch 1.3mm / 20tpi ribsaw.

Er was enige vertraging maar de communicatie was prima. Ga zeker nog meer bestellen bij toolsfromjapan. De Japanse zagen zijn zo goed als compleet.

dozuki.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik heb een tijdje geleden ook zo'n Japans hamertje (nou ja, nog altijd een kop van 375 gr.…) gekocht bij FineTools & dat ik sindsdien echt mijn go-to geworden (oftwel, wat ik als eerste pak als er geklopt moet worden). Ik word dus echt blij van zulke goede spullen.
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Even een kick van een wat ouder topic. Ik heb een Japanse zaag aangeschaft deze week en deze en andere topics gebruikt voor info.

Vorig jaar heb ik bij de Lidl een (na Japans model geïnspireerde) trekzaag gekocht om hier kennis mee te maken. Het beviel dusdanig goed dat ik voor mijn eetkamer tafel project graag een echte Japanse zaag wilde aanschaffen. Omdat ik heel beïnvloedbaar ben door wat ik op youtube zie :eek: wilde ik graag een Gyokucho, maar kon deze in Nederland niet vinden voor een acceptabele prijs. In Engeland vond ik ze bij Workshopheaven.com maar daar kwam het met verzendkosten ook op bijna 60 euro uit. Dus bij Teygeler een Dictum Seiun Ryoba 240mm besteld.

Vandaag heb ik de zaag binnen gekregen en uitgepakt. Wat ik niet wist en waar Dictum ook verder niet mee adverteert zo ver ik weet, is dat het gewoon een door Gyokucho geproduceerde zaag is met Dictum logo. Incl. btw heb ik er ongeveer 32 euro voor betaald, een zeer betaalbare zaag dus. Benieuwd hoe hij zaagt!!

IMG_4436.jpg IMG_4435.jpg IMG_4434.jpg
 
Laatst bewerkt:

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Geweldig denk ik :) Ik zou niks anders meer willen, het fijne werken door het trekken van de zaag, maakt voor mij dat ik persoonlijk er heel precies mee kan werken. Moet alleen voor zwaluwstaarten e.d. een dozuki nog aanschaffen. Veel plezier ermee!

PS. Die van mij is nog steeds redescherp, als ik ongelukkig overhands aan het zagen ben o.i.d. en ik haal de zaag over de rug van me hand, staan er 6 mooie snedes in mijn hand ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.