Festool of1010 ebq of RT0700cx3J

Robzundapp

Nieuw lid
8 nov 2015
1
0
Goedemiddag Mederforumers

ik ben van plan om een bovenfrees aan te schaffen maar zal van jullie toch wat meer advies willen hebben een

Festool of1010 ebq of RT0700cx3J
kwa prijs ben je geneigd om voor een makita te gaan maar ga ook graag voor een stukje kwaliteit het voordeel is dat je makita makelijk kan ombouwen naar een kantenfrees ik zal de bovenfrees puur hobbymatig gaan gebruiken

wie kan me de voor en nadelen van de beide toestellen geven en wat eventueel jullie advies is
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Heb toevallig gisteren mijn OF1010 voor het eerst gebruikt als kantenfrees (daar zijn namelijk wat hulpstukjes voor, die ik al een tijdje in huis had, maar nog niet gebruikt) en dat ging heel erg goed. Die accessoires zijn niet goedkoop, trouwens.

Met de Makita-frees heb ik geen ervaringen.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Bert,

Welke hulpstukken heb je hiervoor gebruikt?

Heb zelf ook een OF1010 frees, maar ik moet er nog wat meer mee leren werken :)
Maar voor zover ik er mee weg ben, zeer handige machine.
Klein, maar toch krachtig genoeg. En de freesbit staat ook heel erg snel stil.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je de frees puur gebruikt als bovenfrees is de Festool prima maar als je ook een freestafeltje wilt gebruiken is de Triton een goede keus en die zijn qua prijs heel vriendelijk.
Er zijn hier genoeg tevreden gebruikers van zowel Festo als van Triton.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Die Festool-accessoires heten Omlijmplaat UP-OF (#486058 - € 69,09) en Hoekarm WA-OF (#486052 - € 40,41) (plus eventueel Stofbescherming SF-OF # 486242 - € 29,70; heb ik nu niet gebruikt, want te ongeduldig om uit te zoeken hoe dat ding eraan moet).

Met nog een accessoire erbij kun je nog meer handigheidjes: Kopieertast-set KT-OF (#486534 - € 84,34); heb ik zelf niet, ga ik nog eens uitzoeken wat er handig aan is : )
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
@Robzundapp

De twee opties die je voorstelt verschillen nogal van elkaar. De Makita is echt een set voor de afwerking, de Festool is meer een universele bovenfrees.
Door de vele opties die voor Festool te krijgen zijn, kun je deze machine voor veel toepassingen gebruiken, ook voor het kantenfrezen.

Hij heeft ook meer vermogen als de Makita, waarbij ik de bovenfreesmogelijkheid van de Makita meer zie als "te hebben optie" dan dat je er echt fatsoenlijk mee kunt frezen.

Aangezien je aangeeft dat je deze frees puur hobbymatig wilt gebruiken, moet je goed bedenken waarvoor je hem wil gebruiken. Dat geef je namelijk niet aan.
Op dit forum zitten veel Festoolies die je automatisch hier naar toe wijzen, maar het is voor veel hobbyisten overkill, zeker de prijs.

Makita is een uitstekend merk met een goede reputatie voor de service, dus daar zul je geen problemen mee ondervinden.

Vraag jezelf af wat je ermee gaat doen, dan kun je een beter passend advies krijgen (want er zijn meer opties)
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik heb een Festool OF 1400 en een Triton , de Triton zit onder de freestafel .
Maar wat betreft de bouw van beide machines vind ik de Triton fijner in de hand liggen, doordat deze machine aan weerszijde een grote knop als handvat heeft en de Festool aan een zijde een groot handvat.
Dit zal wel iets van vroeger zijn toen we nog met de Elu werkten die ook twee knoppen had.
Voor mijn gevoel heb je dan meer stuur gevoel, maar ja dat zal wel gewenning zijn met de Festool.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik heb een OF1400 voor regulier freeswerk en heb net de makita erbij gekocht voor wat licht werk en kantenfrezen. Kan je helaas nog niet vertellen hoe deze bevalt want hij is nog helemaal stofvrij ivm tijdgebrek.... :(
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik gebruik de Festool op het werk, en de Triton thuis. Een Triton zou ik me persoonlijk niet meer aanschaffen, zelf zou ik dan eerder gaan voor een blauwe Bosch.
Qua degelijkheid hoeft deze voor Festool noch Makita onder te doen, en de prijs/kwaliteit verhouding is prima!

Voor de normale functies van bovenfrezen doet elk wel min of meer wat er van verwacht wordt, maar wat kopiëren betreft steekt Bosch er met kop en schouders bovenuit.

Het handvat van de Festool ben ik ondertussen ook wel wat gewend, maar ben er nogal neutraal over.

Succes met de beslissing! ;-)

Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.