Welk houtsoort ?

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.023
366
Alphen aan den Rijn
Ooit een balk gekregen maar weet niet wat het is , Zelf dacht ik aan merbau , maar het is zwaarder .
Balk van 84 x 14 x 14 cm en weegt ongeveer 12 kg .

Hardhouten balk 1.jpg,Hardhouten balk 2.jpg

Groeten Willem
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Adobe, een van de weinige houtsoorten die niet blijven drijven en naar stront ruiken als je het bewerkt
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Volgens mij geen azobe, azobe gaat meer naar de kleur van wenge, dus iets zwarter.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Als ik het gewicht per m3 reken kom ik uit op ongeveer 730kg per m3, in dat geval zou ik toch meer neigen naar merbau dan naar azobe (meer dan 900kg per m3?)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Op het eerste zicht zou ik ook azobé zeggen. Normaal zinkt azobé in water, wat zou betekenen dat het soortelijk gewicht meer is dan 1000kg per kubieke meter.

Grijs wordt het pas door de weersinvloeden, dit is de kleur van vers geschaafde azobé. Azobé met een kleur die neigt naar wengé moet ik nog voor de eerste keer tegenkomen, wat uiteraard niet betekent dat dit niet zo kan zijn.

Groeten,
Steven
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Azobe met enige zekerheid. is loeihard, zwaar en werkt heel erg. maar erg duurzaam en tekening is mooi, vind ik, het naar stront ruiken, daar heb ik geen last van , ik kom dan ook oorspronkelijk uit een boeren dorp :)
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
bankirai stinkt ook zo tijdens het bewerken en is ook diep bruin als jet het schaaft of draait. Wel iets lichter dan Azobé dus dat zou kunnen kloppen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.