Afweging, Domino of biscuit?

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Mannen, ik zit een beetje met een afweging die ik moet maken.
Welke zal ik nemen, een Festool Domino of een ******* Biscuit jointer.

Ik werk momenteel het meeste met steigerhout en plaatmateriaal (multiplex etc) dus een biscuit frees zou voldoende moeten zijn. Maar in de toekomst wil ik ook de grotere dingen maken zoals tafelbladen/keukenblad etc.
Zoals ik het zie is dat ook te doen met biscuits, maar zou een Domino wel heel handig zijn.
Kan je plaatmateriaal (18mm meestal) ook met de Domino doen? Kleinste deuvel voor de Domino is 4mmx20mm als ik het goed begrijp.

Andere afwegingen,
ik heb al meerdere spullen van Festool dus een Domino zou daar mooi tussen passen.
Geld is geen probleem, ik geef graag extra uit als het gereedschap het waard is.

Hoop dat er een paar Domino gebruikers wat inzicht kunnen geven in mijn probleem.
Groetjes Bas
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Als je met name plaatmateriaal en bladen maakt vind ik een lamello het fijnste apparaat. De lamello werkt dan snel en je hebt veel lijmoppervlak Ga je ook meer 'haakse' verbindingen maken, zoals tafelonderstellen, kozijnen etc. dan zou ik de domino nemen. Voor plaatmateriaal vind ik de domino wat minder fijn, mdf wil nog wel een splijten bij het gebruik. Werk je veel met dikker massief hout heeft de domino weer een streepje voor vanwege de makkelijke hoogteverstelling. Als geld echt geen rol speelt zou je ze beide moeten hebben 😄.
 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Als geld geen probleem is, doe dan als ik, En een Domino EN een lamello.
Ze hebben beide hun ideale toepassingsgebied.
Lamello is ideaal bij plaatmateriaal en Domino is ongeveer een alleskunner
Soms gebruik ik de Domino en de lamello zelfs in hetzelfde werkstuk.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik zit/zat met hetzelfde probleem.
Tot ik bij mijn buurman even met een lamellenfrees en de domino df500 kon werken (hij heeft beide machines).
Ik spaar gewoon door voor de domino, omdat deze veel breder inzetbaar is.
Mijn buurman gebruikt zijn lamellenfrees niet meer sinds hij zijn domino heeft :)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
@Den Deze
Gebruikt hij hem dan ook bij 12mm multiplex bvb? Daar lijken de kleinste deuvels wat groot voor. Maar kan het mis hebben.

Geld is geen probleem nee, heb er wat voor over om goed gereedschap te hebben.
Maar de vraag was of het echt nodig was.

Aangezien ik het komende jaar toch nog niet met massief groot hout aan het werk ga, ga ik eerst maar eens een biscuit jointer halen. Zodra we echt de nieuwe keuken en eettafel gaan maken, is de Domino zo besteld en in huis.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ben begonnen met een bosch lamello frees, de kwaliteit was niet echt geweldig (speling op de stangen, markering op de aanslag niet gecenterd en aanslag die dwars hing) en na een tijd de domino 500 gekocht. Na meer dan een jaar had ik de lamellen frees nooit meer gebruikt want de domino doet nagenoeg alles beter en de kwaliteit en precisie van de machine is top. Daardoor de lamellen frees weer verkocht.
Wil je met een lamellen frees kwaliteits-werk doen dan moet je nagenoeg één kopen van Lamello zelf en die zijn bijna even duur als de domino dus voor mij is er geen competitie tussen de twee top merken.

De domino kan dienen bij 12mm multiplex, daar gebruik je de 4x20mm voor. Het grootste probleem met lamello's is de grote breedte van het gat. Ik herinner mij dat je minimaal 60mm breedte nodig had. Bij de domino lukt het net nog om delen van 20mm breed te frezen. Ik maak mijn domino's zelf en omdat je ook bredere gaten kan frezen maak ik ze nu gewoonlijk ook op de maximale breedte, zo heb je pennen die stukken breder zijn dan de standaard pennen die je koopt.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Mijn advies,
als je het geld er voor over hebt, en beschikbaar hebt, en meer dan alleen plaatmateriaal wilt koppelen, neem de Domino.
Ik heb, zoals Benchworks, eerst een lamello frees gehad, van een zeepmerk, vervolgens een heel mooie echte Lamellofrees met hoogte verstelling. Dit werkt perfect met platen.
Ik liep ook tegen het breedte verhaal aan, lamello's zijn vrij breed, dus twee kleine balkjes koppelen gaat niet.
Vervolgens een Mafell duo frees gebruikt, fantastisch, heel mooi afgewerkt, maar, de domino is veelzijdiger, iets minder afgewerkt, maar voldoende om nauwkeurig mee te kunnen werken.
Je zou ook kunnen zeggen dat de apparatuur een evolutie heeft doorgemaakt, vanaf de lamello naar de Mafell Duo en vervolgens naar de Domino.

Overigens, ik heb de apparatuur via veilingen en marktplaats gekocht, de nieuwprijzen zijn me iets, lees veel, te gortig.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Mijn voorkeur in deze gaat uit naar een lamello frees daarvan zijn er ook in een goedkopere klasse wel te vinden die net zo makkelijk in gebruik zijn als de domino.
En met de domino kan je niet even snel een sleuf frezen, ofwel zolang ik geen freestafel heb heeft de lamello frees voor mij een handige extra functie.
Ik gebruik ze beiden elders regelmatig, maar heb er zelf geen dus zit met de zelfde afwegingen.

Dat gezegd hebbende de domino is momenteel de enige Festool die ik zou willen aanschaffen, maar wel pas als ik meer massief houten meubels ga maken.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat is natuurlijk ook een voordeel van de Domino, je kan makkelijk je eigen deuvels/pennen maken. Kan ook voor een lamello met een figuurzaag, maar dat is puur meer werk.
Met het verbouwen van mijn garage in het vooruitzicht. En de daarbij behorende werkbank alá JayBates denk ik dat een lamello wordt.
Ook ik moet sparen voor een Domino hoor. Ik bedoelde alleen dat ik het geen probleem vond om te betalen voor goed gereedschap ;)

Welk freesbit gebruik je om zelf domino's te maken Bench?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Welk freesbit gebruik je om zelf domino's te maken Bench?

Gewoon een afrondfrees die dezelfde of een iets kleinere straal heeft dan de domino frees. Bij plaatmateriaal spelen de schouders van de pennen geen structurele rol, daar kan je dus gewone rechthoeken maken die iets minder breed zijn dan het gat. Dat scheelt een hoop freeswerk. Je moet natuurlijk in één keer er zoveel mogelijk van maken en het is een handige manier om resten te benutten, in een uur of twee tijd maak ik dan weer genoeg voorraad voor minstens één jaar.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik had eerst een lamello en nu een Domino. De lamello gebruikte ik bijna nooit, enkel als er geen andere oplossing was. De Domino gebruik ik voor praktisch elk project(je). Het is gewoon een goed gebouwde veelzijdige machine waar je snel en eenvoudig verbindingen mee kan maken die op traditionele wijze moeilijk of tijdrovend zijn. Verbindingen voor een kader van latjes van 15 mm dik en 20 mm breed is zo gereed en eens gelijmd zit het onwrikbaar vast. Zoiets kan je niet met de lamello, en pen en gat is tijdrovend.
Ik zou nu nooit meer als eerste machine een lamello kopen. Daarvoor heeft de Domino teveel voordelen tov de lamello.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ja dat is zeker makkelijk dan Bench. Zou ook wel mooi zijn als ik een Domino heb als ik je MFTC ga maken ;)
God, zit nu nog meer te twijvelen :)
Mss dan toch gewoon voor een DF500 gaan.
Volgende maand bestellen dan maar.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Het blijft een persoonlijk ding. Veel meubelmakers gebruiken alleen de domino, ook al hebben ze ook een lamello ter beschikking. Ik zelf heb wel een zwak voor de lamello. Ik vind het fijn frezen, een lamello heeft een zaagblad, een domino een boortje/freesje dat heen en weer beweegt. Een lamello druk je net wat fijner je materiaal in. Nogmaals, erg persoonlijk allemaal. Met de lamello kun je ook mooie groeven frezen, bijvoorbeeld in tussenliggende kastplanken die je dan zo over de lamellos of plankdragers in de staanders heen schuift. Groeven frezen met een domino werkt niet echt goed.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Hoewel bijna alles al gezegd is, hierbij ook mij ervaringen:
De domino werkt in alles veel precieser dan de lamello.
Ik heb zelf zowel een lamello (een makita, prima kwaliteit) als, si ds een half jaar, de festool domino df500.
Ik gebruik de domino bijna overal voor, van de kleinste tot de grootste. De kleinste (4mm) krijg je heel exact ook in dun plaatmateriaal. De grootste 10mm werkt perfect als pen-en-gat verbinder in massief hout. Wel werkt de domino langzamer, in ieder geval voor mij: je moet hem goed stabiel plaatsen om de beweging van de frees op te vangen. De uitvoering met de milimeter verdeling in de aanslag en de super stabiele aanslag helpen geweldig om exact te werken.
Ik gebruik de lamello's ook nog wel, voornamelijk bij het maken van brede panelen uit massief. De lamellofrees op het werkblad en achter elkaar koekjes infrezen gaat ongekend snel.
Punt van overweging is ook, dat lamellos veel goedkoper zijn dan domino's
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat misschien wel Ernst, als je ze koopt. Maar net wat Bench zegt. Ff een paar uur met de zaagtafel en frees aan de gang en je hebt genoeg domino's voor een jaar. Als je restjes hout heb liggen natuurlijk. Nou heeft elke houtbewerker dat wel denk ik ;)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Met de lamello geen ervaring maar over de domino 500 uiterst tevreden. Werk tot een dikte van 10mm, gebruik de domino voor lijsten, kistjes, lades, verlijmen tot een blad enz. . Bevalt de domino niet dan ben je die zo weer kwijt voor een goede prijs.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik heb uiteraard rest stukjes genoeg maar volgens mij zijn dominos en lamello's van geperst hout dat extra uit zet als ze verlijmd worden, daarnaast hebben ze een uitgekiend profiel om de lijm goed te verdelen. Of geloof ik nu de reclames te veel...ps, ik kon het filmpje niet bekijken door slechte verbinding
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.