help een beginner een mortise beitelen

Koen Sonck

Nieuw lid
4 nov 2015
6
0
Hallo iedereen,

vandaag mijn allereerste poging om een mortise en tenon verbinding te maken. De tenon zagen ging vrij goed, maar het liep helemaal fout met de mortise. Ik maakte kleine achtereenvolgende inkepingen met lichte tikjes op mijn beitel, zoals je overal ziet, maar langs de lange zijde van de mortise begon het hout volledig te splinteren. Kan iemand me zeggen hoe dit komt en hoe ik het kan vermijden? Zou het komen omdat ik de mortise haaks op de houtnerven heb proberen te kappen of is dat normaal geen probleem? k moet er ook bij zeggen dat ik nog geen mortise beitel heb en het met een gewone beitel probeerde.

Alvast bedankt voor alle raad.

Koen
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je moet de randen van de mortise kerven met een aftekenmes.
Dan snij je de nerven stuk waardoor het bijna niet meer splintert.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Met een gewone beitel kun je prima een gat hakken.
Als je een gat helemaal op het uiteinde van een balk probeert te hakken gaat het fout, daarom laat je normaliter daar een extra stuk hout staan, om het na het verlijmen af te zagen.
Ten tweede kun je daar op het uiteinde de pen wat kleiner houden, zodat je nog meer hout op het uiteinde overhoud. Dan breekt ook na het afzagen het kopse hout minder snel uit.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Koen, nog welkom op het forum!
Wat is van de Vlamingen zo waardeer is hun gevoel voor goed Nederlands taalgebruik. Nu is het houtbewerken en zijn terminologie sterk aan het "verengelsen", mede door de vele Engelstalige artikelen en filmpjes op het internet. Maar er is gelukkig nog een Nederlands woord voor de "mortise and tenon" en dat is "pen en gat verbinding";)

Om je hierbij op weg te helpen is er een, toch weer Engelstalig:p, filmpje van Paul Sellers.

Ik heb hierover zelf ook eens wat op youtube gezet, maar dat gaat om een wat complexere verbinding van een tafelpoot onder een hoek. Dat kun je hier zien:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.