Schuur met lessenaar dag, vraag of dak constructie

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Na een paar weken stil zitten begint het wel te kriebelen, vrouwlief heeft haar zelf wijsgemaakt dat er een schuur in de tuin bij moet, waar ik het natuurlijk mee eens ben want ik moet die rotzooi NIET in mijn manscave :)

Anyway, het moet een schuurtje worden van 300x260 en voorzien van lessenaar dak (dat sluit het mooiste aan bij de schutting er achter)
Nu heb ik een goed idee hoe de wanden in elkaar gezet moeten worden, de deur heb ik al (waarschijnlijk) een kant en klaar kozijn met deur op de kop getikt

Waar ik niet mee zit, hoe bouw je zo een dak constructie op ? ik zou het liefste een dag hebben dat dicht is, dus geen golfplaten maar een vlak dak met dakshingles of bitumen oid

plaatjes spreken het meest de verbeelding aan :)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Wat voor schuur wordt het? Geheel van steen of van hout moet er nog rekening worden gehouden met isolatie bijvoorbeeld?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zoiets als dit
de wanden zijn niet zo heel moeilijk, dat zijn gewoon 4 frames/panelen die ik maak
maar daarop het dak, hoe maak je zo een constructie, hoe breng je de dag bedekking aan (over de randen, langs de randen ?) et
blokhut_onno.jpg
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Dak ook om de 50 a 60 cm een balk, daarover plaatmateriaal of planken. Aan de randen leg je een balk over de lengterichting als driehoek gezaagd zodat water van de rand wegloopt. Dan doe je de bitumen over de driehoekbalk heen en sla je hem aan de zijkant vast. Als laatste plaats je de planken aan de dakrand iets hoger dan de dakrand.

EDIT:
Vond toevallig nog een (Zweeds) blaadje waar je misschien wat aan hebt. Ze doen het iets anders dan ik voorstelde, maar je kan het naar eigen inzicht invullen natuurlijk:
gara.jpg
zoomgar.jpg
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Na een paar weken stil zitten begint het wel te kriebelen, vrouwlief heeft haar zelf wijsgemaakt dat er een schuur in de tuin bij moet, waar ik het natuurlijk mee eens ben want ik moet die rotzooi NIET in mijn manscave:)
Weet je zeker dat vrouwlief geen andere plannen heeft met de mancave?:confused:
Mvg,:).
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je Sven....hier kom ik wel wat verder mee, moeten die driehoekbalk rondom of alleen of het hoogste punt, een lessenaardag loopt natuurlijk al af

Spaander....dát weet ik héél zeker ;-)
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
@
svenskapelsin met een driehoekbalk bedoelt u waarschijnlijk een mastiekschoot? Persoonlijk lijkt het mij dat je dit alleen op het hoogste punt en de zijkanten plaatst, zodat het water er aan de achterkant (het laagste punt) vanaf kan.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Aan de zijkant en de voorkant een daktrim toepassen werkt ook. Aan de achterzijde een kraallat waarvan de strook dakbedekking onder de dakbedekking zit
 

zenit

Nieuw lid
19 jun 2013
7
0
Als je met zo'n lage dakhelling wil werken maak je beter gebruik van EPDM in plaats van Shingles. 1 aaneengesloten bedekking is vele malen veiliger tegen lekken dan allemaal losse stukjes naast elkaar leggen. Bovendien gaat EPDM ook vele malen langer mee. Als constructie gewoon een "plat" dak maken met 1 open zijde. Daar dan een gootje en klaar is kees.
 
Laatst bewerkt:

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Als je met zo'n lage dakhelling wil werken maak je beter gebruik van EPDM in plaats van Shingles. 1 aaneengesloten bedekking is vele malen veiliger tegen lekken dan allemaal losse stukjes naast elkaar leggen. Bovendien gaat EPDM ook vele malen langer mee. Als constructie gewoon een "plat" dak maken met 1 open zijde. Daar dan een gootje en klaar is kees.

Laatst mijn veranda ook voorzien van EPDM: in 2 uur met 2 personen 7x4 meter epdm gelegd. Gewoon zelf lijmen met 2 componenten lijm, geen brander nodig. En even duur als bitumen.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Als je met zo'n lage dakhelling wil werken maak je beter gebruik van EPDM in plaats van Shingles. 1 aaneengesloten bedekking is vele malen veiliger tegen lekken dan allemaal losse stukjes naast elkaar leggen. Bovendien gaat EPDM ook vele malen langer mee. Als constructie gewoon een "plat" dak maken met 1 open zijde. Daar dan een gootje en klaar is kees.
Ik vind dakpanplaat ook erg mooi, en simpel te verwerken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Inmiddels een hele berg hout klaar liggen voor de schuur
het eea was flink vergrijst, sommige delen erg ruw dus eerst alles geschaaft (nou ja, vandikte, scheel veel duwwerk :)
Bijna 1km aan hout is er doorheen gegaan (alles lengtes x het aantal zijdes gerekend)

Het hout is douglas, 32mm dik
Daar ga ik een rand infrezen zodat ze over elkaar heen vallen en het om het werken op te vangen

Ongeveer zoiets
_______________________________________
| _
_________________________________________|

Nu lag het hout buiten opgeslagen maar voelt redelijk droog aan
Ik wil graag weten hoeveel (%) ik aan uitzetten kan verwachten, dan weet ik hoeveel ruimte ik tussen de delen moet houden
Ik zat zelf aan 2mm per plank te denken, de schuur wordt 2.20 hoog, dus dat komt dan neer op 2.2cm ruimte tussen de planken, is dit voldoende ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, 2mm moet dus voldoende zijn, dank je
ik zie dat mijn voorbeeldje anders is dan in het tekst veld :)
heb maar ff een voorbeeldje gekrabbeld
op deze manier is het wind dicht (geen kieren) en dat scheelt een hoop zand/stof dat naar binnen kruipt/waait
door de overlapping met aan de achterste zijde (dat is dus de binnenkant van de schuur) de hoge kant (voor de kijkers links op de tekening) en zo kan er ook geen water inlopen
morgen maar eens kijken hoe snel dit te frezen is, lijkt me een prima klusje om de OF2200 eens aan het werk te zetten :)

planken.jpg
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Zeldzaam wordt het zo vochtig buiten als nu op dit moment, maar wie weet wat de toekomst houd. Punt is het is een goed tijd om dat beschot strak tegen elkaar op te zetten en geen 2 mm tussenruimte want het kan alleen krimpen vanaf nu. Als het warm en droog buiten was dan kan je de planken wat looser opzetten, maar zolang je geen schroeven of roestvrij spijkers gebruik maakt het niet zo veel uit in ieder geval want gewoon spijkers vang de krimp en uitzetten prima op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.