werkbank met eiken top en vuren onderstel.

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Enige tijd heb ik gewerkt met een zeer gammele inklapbare werkbank van vurenhout. het was mijn eerste werkbank welke ik zelf heb gemaakt uit nieuwe steigerplanken.
na deze mislukking met veel liefde naar de brandstapel te hebben gedragen werd het tijd om mijn opgedane kennis en kunde te stoppen in een degelijke robuuste werkbank.

Het resultaat, een Eikenhouten top hergebruikt van een eiken salontafel van pakweg 45mm dik met een buren onderstel, nylon geremde wielen eronder en een werkbank schroef van onze groene vriend uit Arnhem:
20141231_131446353_iOS.jpg20141231_131435541_iOS.jpg

Op de bovenstaande foto's zijn de wielen nog niet gemonteerd, de "voorste" poten nog niet op dikte gebracht en is de bankschroef aan de verkeerde zijde gemonteerd.

ik werk vrijwel alleen maar aan de lange zijde van de werkbank daarom heb ik de bankschroef verplaatst.
Binnenkort zal ik nog wat aanvullende foto's plaatsen van hoe de werkbank er nu uit ziet, al doende leert met wat een handigere configuratie is.
Zo zal ik niet snel weer het blad aan de zijkant zo ver naar beneden laten lopen, een verschuifbare poot zoals hier: http://www.woodworking.nl/showthrea...-top-werkbank-met-Benchcrafted-hardware/page2 lijkt een veel betere uitkomst.
daarnaast zal ik de ruimte onder de werkbank meer willen benutten door hier 2 lades te maken voor (hand) gereedschap.
de onderste plaat gebruik ik om een deel van mijn te gebruiken hout op te leggen, zo hoef ik niet continu te zoeken naar waar mijn hout is gebleven en geeft dit direct extra massa waardoor de bank extra stevig staat.

Het geheel heb ik gelijmd met Titebond Ultimate en afgewerkt met een antiek busje botenlak wat nog bij mijn vader in de schuur stond.
 

Bijlagen

  • 20141231_131446353_iOS.jpg
    20141231_131446353_iOS.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 241

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.