afkortzaag of tafelzaag?

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hallo,

Ik ben nu een tijdje hobbymatig aan het prutsen met hout. Na wat handgereedschap te hebben aangeschaft zoals Beitels en handzagen wil ik me toch ook wat meer gaan verdiepen in afkortzagen en tafelzagen. Om eerlijk te zijn weet ik niet precies waar de grote verschillen in zitten.... Wat ik ermee wil gaan doen zal voorlopig niet meer zijn dan een plankje, latje op maat te zagen of ergens een hoek van 45 graden in willen zetten.
Maar wat is nu een mooi product om mee te beginnen? Ik zag bij de hornbach een aantal zaagtafels staan, maar niks daarvan is hier terug te vinden, ik lees vooral festool, dewalt, etc.
Maar is dat niet overdreven voor een beginner?

Wat kunnen jullie zeggen over de + en de - van zowel een afkortzaag als van een tafelzaag?

En wat is een mooi product wat kwalitatief goed is en waar ik als beginner ook veel plezier van kan hebben?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Festool en dewalt zijn in mijn ogen machines voor de profi's of voor serieuze hobby houtbewerkers die kwaliteit willen. Het grootste verschil is dat bijvoorbeeld het tafelblad bij de duurdere machines mooi vlak is en dat de geleiders stabiel en accuraat zijn.

Mijn eerste zaagtafel was een klein tafelmodel van een goedkoop merk. Ik heb deze via marktplaats gekocht voor 10 euro en het was een rot ding! Het tafelblad was bijna een halve centimeter verbogen over een afstand van 30cm... Frame was scheef enz enz.. Ik heb hiermee niks fatsoenlijks mee kunnen maken. Een dag daarna heb ik de boel gesloopt en van wat mdf een behuizing gemaakt, een geleider en een afkort slee. De zaag werkt eigenlijk prima behalve dat de zaaghoogte beperkt was en dat het zaagblad niet gekanteld kan worden. Ik heb er toen best wel leuke dingen mee gemaakt en dat voor een zaag van 10 euro!

Sinds een jaar heb ik de bosch pts10. Het is de goedkoopste zaagtafel van bosch en kost rond de 350 euro. Geen slechte zaag maar verwacht er geen wonderen van! Voor een beginner best wel geschikt aangezien het voor de prijs nog best een redelijke machine is. Het belangrijkste voor de keuze is eigenlijk wat je er mee wilt gaan doen. Wil je erg precies zagen of niet. Kort gezegd is het hoe duurder de machine hoe accurater deze is. Bij goedkopere machine kan het afstellen lastig zijn. Als de zaagtafel wordt ingesteld onder een hoek van 45 graden kan het een zaagresultaat geven van 47 graden. Dit was ook zo met mijn bosch pts10. Ik heb toen ergens een ringetjes geplaatst en nu is het wel naar wens.

Zoals het bovenstaande verhaal al aangeeft zou ik voor een zaagtafel gaan omdat dit meer kan dan een afkortzaag. De naam geeft het eigenlijk al en is de afkortzaag eigenlijk alleen geschikt om latjes/balken op lengte af te zagen. Je kan er dus in de lengte geen reepje afzagen. Dit kan met de tafelzaag dus wel. Een voordeel van een afkortzaag is dat deze compacter is en goedkoper is dan een tafelzaag. Uiteraard is tweedehands ook een optie maar daar weten de andere forumleden wel wat meer vanaf denk ik. Ik zag trouwens wel dat er op het marktplein naar zeggen een oude maar wel een goede tafelzaag te koop stond voor 125 euro. Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal en anders kunnen de andere leden je vast wel op weg helpen!
 
P

Pel

Guest
Ik kan het verhaal van Lars alleen maar bevestigen, ik zelf heb een Metabo tafelcirkelzaag TS 250, ik dacht dat ik er toendertijd rond de € 500 voor betaald heb, een prima zaag voor dat geld.Wat Lars al zei met een zaagtafel heb je alles in een, zowel schulpen als afkorten.

Groet Pel.
 

beeldhouwer

Actieve deelnemer
Ook ik zou voor de zaagtafel gaan.
Ik had een afkortzaag, maar die heb ik de deur uit gedaan (ook vanwege ruimtegebrek) toen ik een zaagtafeltje had.
en geloof het of niet, die zaagtafel was gewoon een oude (school)tafel met een cirkelzaag eronder gehangen. Daarmee had ik een groot blad om het hout op te leggen, ik kon er een lat op klemmen met 2 lijmklemmen waarlangs je hout kon voeren en ik heb een zaagslede gemaakt. Relatief extreem simpel maar zeer doeltreffend.
(inspiratiebron was voor mij Izzy Swan (youtube). Tegenwoordig is hij misschien iets te professioneel en erg gesponsord, maar hij begon ooit met niets en maakte op de meest simpele manieren een zaagtafel etc. Veel naar gekeken en veel van geleerd.
(ik zal even in mijn profiel een linkje naar een filmpje zetten daar komt die zaagtafel in voor op 1:14
(totdat ik weet hoe ik dat doe, zet ik hem hier maar even :)
https://www.youtube.com/watch?v=uDWwasPbWlI
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Er is ongelooflijk veel geschreven over dit onderwerp. Een half jaartje geleden stond ik voor dezelfde keus, en hieronder een paar van mijn gedachten.


  • Hoe duurder de machine, hoe gemakkelijker het is om een nauwkeurig eindresultaat te krijgen. De meeste machines (Ferm en dergelijke daargelaten) kunnen prima nauwkeurig zagen, maar het kost je wat meer tijd om de boel netjes af te stellen, en je zult geregeld moeten controleren of alles nog netjes haaks e.d. is. Ik heb een Bosch PTS10, prima machine, maar zoals eerder gezegd is de nauwkeurigheid van de indicatoren niet om over naar huis te schrijven. Ik heb een goedkoop dingetje uit china gehaald (zoek maar eens op dealextreme naar een digital protractor/angle gauge) wat ik met een magneetje op het zaagblad plak, en dan kan ik em netjes onder 45 graden draaien. De afweging is dus of je geld wilt investeren in een goed eindresultaat, of tijd. Ik koos noodgedwongen voor tijd :)
  • Een afkortzaag is verdomde handig als je veel "kluswerk" doet, zoals plintjes op maat zagen, SLSen op maat zagen, dat soort werk. Het kán wel op een zaagtafel, maar ik had weinig trek om een 5x10 balk van 4 meter af te korten op m'n PTS10. Hiervoor gebruik je een afkortzaag. Kleinere stukken hout afkorten kan natuurlijk prima op een zaagtafel!
  • Voor kistjes, kleine meubeltjes e.d. zou ik kiezen voor een zaagtafel.
  • Goede toevoegingen voor een eenvoudige zaagtafel zijn een zgn "crosscut sled" om nauwkeurig af te korten, en een tweede duwstok. Veiligheid voor alles. Zorg dat je nooit recht achter het hout staat wat je zaagt, draag een bril, en laat je handschoenen uit. Oh, en zoek wat YouTube filmpjes op over "kickback". Ben je gelijk genezen van alle driften om je spouwmes te verwijderen :)

Succes met je keuze, hij is lastig, weet ik uit ervaring!
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Volgens een recente Duitse test was de Bosch GTS10XC de allesbeste tafelzaag,maar ook een van de duurste......
Ik had hem al gekocht voor ik die test gezien had en kan beamen dat het een zeer serieus apparaat is. Met de kennis en ervaring van nu zou ik 'm weer kopen......

Een afkortzaag gebruik ik zelden, wel een afkortslede (crosscut sled) die ik voor mijn tafelzaag maakte en waar ik lengteshout tot 65 cm diep ( breed) heel precies mee kan afkorten. Mijn afkortzaag kwam niet verder dan 30 cm en is veel minder precies.
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dank voor de reacties! Zelf zag ik dus bij de hornbach de Bosch pts 10t staan met onderstel voor 369,- euro. Ik twijfelde alleen na het lezen van enkele topics hier gezien het vooral over merken uit het hogere segment gaat.
Gelukkig dat jullie toch direct deze zaagtafel aanraden. Denk dat ik deze dan ga bestellen.

Bedankt voor het meedenken.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Als je eventueel de pts10 zou bestellen is het misschien een aanrader om de ''onderkant'' niet te bevestigen, de stofafzuiging is van zichzelf niet bestaand en het zaagsel hoopt zich op op de onderkant. De onderkant is overigens gewoon een simpel stuk plastic met net te kleine gaten waardoor het zaagsel erop blijft liggen. Ik heb gehoord over verhalen dat het zaagsel in de motor werd gezogen en dan de koolborstels aan zou tasten. Nu heb ik er al aardig wat mee gezaagd maar dat probleem heb ik nog niet gehad.

En deze nog voor inspiratie;):

https://www.youtube.com/watch?v=nOMlqTbMa8k
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Nu zit ik nog wat te zoeken en kwam ik uit bij een Makita MTL100 tafelzaag, dat lijkt me een machine waarmee net wat meer mogelijk is. Iemand ervaring met deze Makita?

Ik heb een budget van zo'n 1000-1200 euro, hoeft niet in 1x op. Ik wil in de nabije toekomst ook nog wat andere machines aanschaffen zoals bijv. een bovenfrees. Het hoeft dus niet het goedkoopste product te zijn maar wel een degelijk product waar ik als beginner voldoende plezier van kan hebben.
 
P

Pel

Guest
Geen ervaring met de Makita MTL100 maar zo te zien heeft hij een zaaghoogte van 93 mm en 64 mm bij 45° dit is voor zo'n zaag erg hoog dat is mooi meegenomen met een blad van 260 mm. Mijn zaag kan maar 77 mm hoog dan moet je toch vaak twee keer zagen, ik denk dat het een goede zaag is voor dat geld.

Groet pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Als je budget wat hoger ligt zou ik zeker niet voor de pts 10 gaan. De makita lijkt me wat degelijker en die zaaghoogte is ook niet niks! Misschien is zelfs een duurder model dan nog optie?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dank je Piet, dan behoed ik mezelf voor eventuele ergernissen later en ga ik opzoek naar een andere machine.

Graag lees ik nog wat verschillende ervaringen over tafelzagen tussen de 300-500 euro.
 
P

Pel

Guest
Maar goed dat we een forum hebben dat mensen ervoor behoed rommel te kopen. Ongelofelijk wat ze bij Makita durven te verkopen, als je nog niet eens accuraat kan zagen met een tafelzaag van dik €500, en dan zeggen dat je een veel duurdere machine moet kopen om wel precies te zagen.

Groet pel.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
De Makita 2704 en de LF1000 zijn toch wel boven budget (800,- is me te veel) want ik wil op korte termijn ook nog wat ander gereedschap aanschaffen.

Als de Bosch pts 10 ook niet hetgeen is waar men enthousiast van wordt.... Ben ik benieuwd wat jullie in de prijsklasse tot 500,- euro aanraden als tafelzaag.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mijn eigen ervaring is dat een deWalt DW745 een hele leuke zaagtafel is in de klasse tot 500 (als je ook bij tweedehands kijkt) en soms kom je hele goede tegen die maar een paar keer gebruikt zijn.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een tweedehandse Inca zijn ook veel tevreden gebruikers hier op het forum en je ziet ze regelmatig voor 2 a 300 euro.
Of je moet ruimte genoeg hebben en krachtstroom want dan kan je een oudere professionele machine kopen op veilingen en bij machinehandelaren, daar kom je trouwens ook nog wel 'ns een leuke op 220 volt goede zaagtafel tegen zoals een Startrite, Harwi of een Harvey bijv of een ander merk wat meer voor bedrijven is dan voor de betere doe het zelver zeg maar.
Die laatsten zie je ook wel op mp zo af en toe, maar dan moet je je een beetje verdiepen in merken en niet voor de namen gaan die het grote publiek kent.
Er wordt trouwens hier op het marktplein een Frommia aangeboden, echt ouderwetse kwaliteit wel op 380 v voor 125 euro.

Om goed af te korten moet je een incra verstekgeleider hebben of zelf iets maken (croscut sled)
Of .....en dat is echt het beste; als je tweedehands een verstekstans van Morsia of een ander goed merk tegenkomt, ik heb ze wel 'ns op mp gezien voor 2 a 300 euro en dan ben je helemaal klaar.
Voor iets minder perfekt werk ik heel goed met een Einhell afkortzaag die je op allerlei manieren kan verstellen met je blokhaak.
Die kostte me indertijd 100 gulden en dat werkt vlot en heel redelijk.
Ik heb ook nog een Huvema afkort trekzaag met een groter blad maar voor 80 procent van de gevallen is de Einhell prima.
Doe je heel veel afkorten koop dan een tweedehandse Gjerde, ik heb ze wel gezien voor een paar honderd en dat is voor de rest van je leven want die zijn ongeveer onverslijtbaar.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
En een zaagtafel van Metabo dan?
Is zoiets wat misschien http://www.metabo.nl/Productcatalog...tationaire-machines.23883+M5a44bb5716c.0.html
Volg dit topic ook met interesse voor een zaagtafel.
Ik heb zelf verschillende apparaten van Metabo, en eigenlijk nooit problemen mee.

hier op het forum is iemand die de sleuven niet haaks op de Metabo TS 250 zaag zaag heeft staan, ik zelf heb dezelfde Metabo Ts 250 gelukkig was dat bij mij niet het geval, dus goed nakijken.

Groet pel.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hallo, ik heb nogeens gekeken en de machines die qua prijs in aanmerking komen zijn tot nu toe:

- Makita MTL100 (maar valt eigenlijk direct af na het lezen van bovenstaande topic)
- Bosch pts 10 (nadeel zou dan zijn dat een hoek van 45graden ook zomaar 47graden zou kunnen zijn, werkt dus niet geheel nauwkeurig)
- Metabo TKHS 315 (daar heb ik nog niet veel over kunnen vinden maar de machine is qua prijs betaalbaar en er lijken toch wel wat mogelijkheden op te zitten)

Graag zou ik nogeens van jullie willen weten wat jullie adviseren. Uiteraard is een dewalt of festool beter maar het moet binnen het 500,- euro budget passen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.