PDA

Bekijk Volledige Versie : afkortzaag of tafelzaag?

korte
05-11-15, 20:26
Hallo,

Ik ben nu een tijdje hobbymatig aan het prutsen met hout. Na wat handgereedschap te hebben aangeschaft zoals Beitels en handzagen wil ik me toch ook wat meer gaan verdiepen in afkortzagen en tafelzagen. Om eerlijk te zijn weet ik niet precies waar de grote verschillen in zitten.... Wat ik ermee wil gaan doen zal voorlopig niet meer zijn dan een plankje, latje op maat te zagen of ergens een hoek van 45 graden in willen zetten.
Maar wat is nu een mooi product om mee te beginnen? Ik zag bij de hornbach een aantal zaagtafels staan, maar niks daarvan is hier terug te vinden, ik lees vooral festool, dewalt, etc.
Maar is dat niet overdreven voor een beginner?

Wat kunnen jullie zeggen over de + en de - van zowel een afkortzaag als van een tafelzaag?

En wat is een mooi product wat kwalitatief goed is en waar ik als beginner ook veel plezier van kan hebben?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Lars.
05-11-15, 20:44
Festool en dewalt zijn in mijn ogen machines voor de profi's of voor serieuze hobby houtbewerkers die kwaliteit willen. Het grootste verschil is dat bijvoorbeeld het tafelblad bij de duurdere machines mooi vlak is en dat de geleiders stabiel en accuraat zijn.

Mijn eerste zaagtafel was een klein tafelmodel van een goedkoop merk. Ik heb deze via marktplaats gekocht voor 10 euro en het was een rot ding! Het tafelblad was bijna een halve centimeter verbogen over een afstand van 30cm... Frame was scheef enz enz.. Ik heb hiermee niks fatsoenlijks mee kunnen maken. Een dag daarna heb ik de boel gesloopt en van wat mdf een behuizing gemaakt, een geleider en een afkort slee. De zaag werkt eigenlijk prima behalve dat de zaaghoogte beperkt was en dat het zaagblad niet gekanteld kan worden. Ik heb er toen best wel leuke dingen mee gemaakt en dat voor een zaag van 10 euro!

Sinds een jaar heb ik de bosch pts10. Het is de goedkoopste zaagtafel van bosch en kost rond de 350 euro. Geen slechte zaag maar verwacht er geen wonderen van! Voor een beginner best wel geschikt aangezien het voor de prijs nog best een redelijke machine is. Het belangrijkste voor de keuze is eigenlijk wat je er mee wilt gaan doen. Wil je erg precies zagen of niet. Kort gezegd is het hoe duurder de machine hoe accurater deze is. Bij goedkopere machine kan het afstellen lastig zijn. Als de zaagtafel wordt ingesteld onder een hoek van 45 graden kan het een zaagresultaat geven van 47 graden. Dit was ook zo met mijn bosch pts10. Ik heb toen ergens een ringetjes geplaatst en nu is het wel naar wens.

Zoals het bovenstaande verhaal al aangeeft zou ik voor een zaagtafel gaan omdat dit meer kan dan een afkortzaag. De naam geeft het eigenlijk al en is de afkortzaag eigenlijk alleen geschikt om latjes/balken op lengte af te zagen. Je kan er dus in de lengte geen reepje afzagen. Dit kan met de tafelzaag dus wel. Een voordeel van een afkortzaag is dat deze compacter is en goedkoper is dan een tafelzaag. Uiteraard is tweedehands ook een optie maar daar weten de andere forumleden wel wat meer vanaf denk ik. Ik zag trouwens wel dat er op het marktplein naar zeggen een oude maar wel een goede tafelzaag te koop stond voor 125 euro. Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal en anders kunnen de andere leden je vast wel op weg helpen!

Pel
05-11-15, 20:58
Ik kan het verhaal van Lars alleen maar bevestigen, ik zelf heb een Metabo tafelcirkelzaag TS 250, ik dacht dat ik er toendertijd rond de € 500 voor betaald heb, een prima zaag voor dat geld.Wat Lars al zei met een zaagtafel heb je alles in een, zowel schulpen als afkorten.

Groet Pel.

beeldhouwer
05-11-15, 21:14
Ook ik zou voor de zaagtafel gaan.
Ik had een afkortzaag, maar die heb ik de deur uit gedaan (ook vanwege ruimtegebrek) toen ik een zaagtafeltje had.
en geloof het of niet, die zaagtafel was gewoon een oude (school)tafel met een cirkelzaag eronder gehangen. Daarmee had ik een groot blad om het hout op te leggen, ik kon er een lat op klemmen met 2 lijmklemmen waarlangs je hout kon voeren en ik heb een zaagslede gemaakt. Relatief extreem simpel maar zeer doeltreffend.
(inspiratiebron was voor mij Izzy Swan (youtube). Tegenwoordig is hij misschien iets te professioneel en erg gesponsord, maar hij begon ooit met niets en maakte op de meest simpele manieren een zaagtafel etc. Veel naar gekeken en veel van geleerd.
(ik zal even in mijn profiel een linkje naar een filmpje zetten daar komt die zaagtafel in voor op 1:14
(totdat ik weet hoe ik dat doe, zet ik hem hier maar even :-)
https://www.youtube.com/watch?v=uDWwasPbWlI

Aeolos
05-11-15, 21:23
Er is ongelooflijk veel geschreven over dit onderwerp. Een half jaartje geleden stond ik voor dezelfde keus, en hieronder een paar van mijn gedachten.

Hoe duurder de machine, hoe gemakkelijker het is om een nauwkeurig eindresultaat te krijgen. De meeste machines (Ferm en dergelijke daargelaten) kunnen prima nauwkeurig zagen, maar het kost je wat meer tijd om de boel netjes af te stellen, en je zult geregeld moeten controleren of alles nog netjes haaks e.d. is. Ik heb een Bosch PTS10, prima machine, maar zoals eerder gezegd is de nauwkeurigheid van de indicatoren niet om over naar huis te schrijven. Ik heb een goedkoop dingetje uit china gehaald (zoek maar eens op dealextreme naar een digital protractor/angle gauge) wat ik met een magneetje op het zaagblad plak, en dan kan ik em netjes onder 45 graden draaien. De afweging is dus of je geld wilt investeren in een goed eindresultaat, of tijd. Ik koos noodgedwongen voor tijd :)
Een afkortzaag is verdomde handig als je veel "kluswerk" doet, zoals plintjes op maat zagen, SLSen op maat zagen, dat soort werk. Het kán wel op een zaagtafel, maar ik had weinig trek om een 5x10 balk van 4 meter af te korten op m'n PTS10. Hiervoor gebruik je een afkortzaag. Kleinere stukken hout afkorten kan natuurlijk prima op een zaagtafel!
Voor kistjes, kleine meubeltjes e.d. zou ik kiezen voor een zaagtafel.
Goede toevoegingen voor een eenvoudige zaagtafel zijn een zgn "crosscut sled" om nauwkeurig af te korten, en een tweede duwstok. Veiligheid voor alles. Zorg dat je nooit recht achter het hout staat wat je zaagt, draag een bril, en laat je handschoenen uit. Oh, en zoek wat YouTube filmpjes op over "kickback". Ben je gelijk genezen van alle driften om je spouwmes te verwijderen :)

Succes met je keuze, hij is lastig, weet ik uit ervaring!

Sang
05-11-15, 21:42
Advies kan heel kort,

Als je hem kan betalen, ga voor de dw745. Betere kwaliteit/prijs verhouding is er niet

Mga1600
05-11-15, 22:07
Volgens een recente Duitse test was de Bosch GTS10XC de allesbeste tafelzaag,maar ook een van de duurste......
Ik had hem al gekocht voor ik die test gezien had en kan beamen dat het een zeer serieus apparaat is. Met de kennis en ervaring van nu zou ik 'm weer kopen......

Een afkortzaag gebruik ik zelden, wel een afkortslede (crosscut sled) die ik voor mijn tafelzaag maakte en waar ik lengteshout tot 65 cm diep ( breed) heel precies mee kan afkorten. Mijn afkortzaag kwam niet verder dan 30 cm en is veel minder precies.

korte
05-11-15, 22:16
Dank voor de reacties! Zelf zag ik dus bij de hornbach de Bosch pts 10t staan met onderstel voor 369,- euro. Ik twijfelde alleen na het lezen van enkele topics hier gezien het vooral over merken uit het hogere segment gaat.
Gelukkig dat jullie toch direct deze zaagtafel aanraden. Denk dat ik deze dan ga bestellen.

Bedankt voor het meedenken.

Lars.
05-11-15, 23:15
Als je eventueel de pts10 zou bestellen is het misschien een aanrader om de ''onderkant'' niet te bevestigen, de stofafzuiging is van zichzelf niet bestaand en het zaagsel hoopt zich op op de onderkant. De onderkant is overigens gewoon een simpel stuk plastic met net te kleine gaten waardoor het zaagsel erop blijft liggen. Ik heb gehoord over verhalen dat het zaagsel in de motor werd gezogen en dan de koolborstels aan zou tasten. Nu heb ik er al aardig wat mee gezaagd maar dat probleem heb ik nog niet gehad.

En deze nog voor inspiratie;):

https://www.youtube.com/watch?v=nOMlqTbMa8k

korte
06-11-15, 12:40
Nu zit ik nog wat te zoeken en kwam ik uit bij een Makita MTL100 tafelzaag, dat lijkt me een machine waarmee net wat meer mogelijk is. Iemand ervaring met deze Makita?

Ik heb een budget van zo'n 1000-1200 euro, hoeft niet in 1x op. Ik wil in de nabije toekomst ook nog wat andere machines aanschaffen zoals bijv. een bovenfrees. Het hoeft dus niet het goedkoopste product te zijn maar wel een degelijk product waar ik als beginner voldoende plezier van kan hebben.

Pel
06-11-15, 13:38
Geen ervaring met de Makita MTL100 maar zo te zien heeft hij een zaaghoogte van 93 mm en 64 mm bij 45° dit is voor zo'n zaag erg hoog dat is mooi meegenomen met een blad van 260 mm. Mijn zaag kan maar 77 mm hoog dan moet je toch vaak twee keer zagen, ik denk dat het een goede zaag is voor dat geld.

Groet pel.

Piet Groeneweg
06-11-15, 13:45
ergens anders in dit forum over de de Makita MLT100:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?9200-Makita-MLT100-tafelzaag

Lars.
06-11-15, 13:52
Als je budget wat hoger ligt zou ik zeker niet voor de pts 10 gaan. De makita lijkt me wat degelijker en die zaaghoogte is ook niet niks! Misschien is zelfs een duurder model dan nog optie?

korte
06-11-15, 14:01
Dank je Piet, dan behoed ik mezelf voor eventuele ergernissen later en ga ik opzoek naar een andere machine.

Graag lees ik nog wat verschillende ervaringen over tafelzagen tussen de 300-500 euro.

Pel
06-11-15, 14:24
Maar goed dat we een forum hebben dat mensen ervoor behoed rommel te kopen. Ongelofelijk wat ze bij Makita durven te verkopen, als je nog niet eens accuraat kan zagen met een tafelzaag van dik €500, en dan zeggen dat je een veel duurdere machine moet kopen om wel precies te zagen.

Groet pel.

korte
06-11-15, 16:05
De Makita 2704 en de LF1000 zijn toch wel boven budget (800,- is me te veel) want ik wil op korte termijn ook nog wat ander gereedschap aanschaffen.

Als de Bosch pts 10 ook niet hetgeen is waar men enthousiast van wordt.... Ben ik benieuwd wat jullie in de prijsklasse tot 500,- euro aanraden als tafelzaag.

willem1958
06-11-15, 17:39
Mijn eigen ervaring is dat een deWalt DW745 een hele leuke zaagtafel is in de klasse tot 500 (als je ook bij tweedehands kijkt) en soms kom je hele goede tegen die maar een paar keer gebruikt zijn.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een tweedehandse Inca zijn ook veel tevreden gebruikers hier op het forum en je ziet ze regelmatig voor 2 a 300 euro.
Of je moet ruimte genoeg hebben en krachtstroom want dan kan je een oudere professionele machine kopen op veilingen en bij machinehandelaren, daar kom je trouwens ook nog wel 'ns een leuke op 220 volt goede zaagtafel tegen zoals een Startrite, Harwi of een Harvey bijv of een ander merk wat meer voor bedrijven is dan voor de betere doe het zelver zeg maar.
Die laatsten zie je ook wel op mp zo af en toe, maar dan moet je je een beetje verdiepen in merken en niet voor de namen gaan die het grote publiek kent.
Er wordt trouwens hier op het marktplein een Frommia aangeboden, echt ouderwetse kwaliteit wel op 380 v voor 125 euro.

Om goed af te korten moet je een incra verstekgeleider hebben of zelf iets maken (croscut sled)
Of .....en dat is echt het beste; als je tweedehands een verstekstans van Morsia of een ander goed merk tegenkomt, ik heb ze wel 'ns op mp gezien voor 2 a 300 euro en dan ben je helemaal klaar.
Voor iets minder perfekt werk ik heel goed met een Einhell afkortzaag die je op allerlei manieren kan verstellen met je blokhaak.
Die kostte me indertijd 100 gulden en dat werkt vlot en heel redelijk.
Ik heb ook nog een Huvema afkort trekzaag met een groter blad maar voor 80 procent van de gevallen is de Einhell prima.
Doe je heel veel afkorten koop dan een tweedehandse Gjerde, ik heb ze wel gezien voor een paar honderd en dat is voor de rest van je leven want die zijn ongeveer onverslijtbaar.

Scirocco1
06-11-15, 18:06
En een zaagtafel van Metabo dan?
Is zoiets wat misschien http://www.metabo.nl/Productcatalogus-semi-stationaire-en-stationaire-machines.23883+M5a44bb5716c.0.html
Volg dit topic ook met interesse voor een zaagtafel.
Ik heb zelf verschillende apparaten van Metabo, en eigenlijk nooit problemen mee.

Pel
06-11-15, 19:02
En een zaagtafel van Metabo dan?
Is zoiets wat misschien http://www.metabo.nl/Productcatalogus-semi-stationaire-en-stationaire-machines.23883+M5a44bb5716c.0.html
Volg dit topic ook met interesse voor een zaagtafel.
Ik heb zelf verschillende apparaten van Metabo, en eigenlijk nooit problemen mee.

hier op het forum is iemand die de sleuven niet haaks op de Metabo TS 250 zaag zaag heeft staan, ik zelf heb dezelfde Metabo Ts 250 gelukkig was dat bij mij niet het geval, dus goed nakijken.

Groet pel.

korte
07-11-15, 16:06
Hallo, ik heb nogeens gekeken en de machines die qua prijs in aanmerking komen zijn tot nu toe:

- Makita MTL100 (maar valt eigenlijk direct af na het lezen van bovenstaande topic)
- Bosch pts 10 (nadeel zou dan zijn dat een hoek van 45graden ook zomaar 47graden zou kunnen zijn, werkt dus niet geheel nauwkeurig)
- Metabo TKHS 315 (daar heb ik nog niet veel over kunnen vinden maar de machine is qua prijs betaalbaar en er lijken toch wel wat mogelijkheden op te zitten)

Graag zou ik nogeens van jullie willen weten wat jullie adviseren. Uiteraard is een dewalt of festool beter maar het moet binnen het 500,- euro budget passen.

simon
07-11-15, 16:16
Hallo Kort,
Ik heb destijds ook in dubio gestaan welke tafelzaag en wat zijn de mogelijkheden.
Ik ben uiteindelijk gezwicht voor de Makita LF 1000 flipover .
Deze zaag bevalt me uitstekend en kan er tot 80 mm hardhouten balken mee schulpen en kan als ik het blad omdraai ook nog afkorten .

Simon

korte
07-11-15, 16:53
Dank voor je reactie simon, helaas valt deze ruim buiten mijn budget van 500,- euro... Wat ik gevonden heb kost de LF1000 flipover minimaal het dubbele, voor een paar honderd euro meer heb je dan ook weer tafelzagen van festool etc.

Ik wil binnen een budget van maximaal 1500,- euro een redelijke tafelzaag, een goed schuurmachine, een redelijke bovenfrees, handzagen, beitels, linialen, etc.
Gewoon iets meer dan een basis uitrusting waarmee ik als beginner een paar jaar plezier van heb. Zodat ik wat kan prutsen, handigheid en kennis op kan doen. Als ik er meer mee kan/wil doen dan kan ik later iedere machine/gereedschap altijd nog vervangen door wat beter spul.

Mijn vraag is dus gericht op adviezen en/of ervaring met tafelzagen tot een maximum van 500,- euro.

Emilio
07-11-15, 17:00
Ik zou tweedehands zeker niet uitvlakken. Je kunt met een extra stap op een hoop kwaliteit winnen.

Lars.
07-11-15, 17:51
is de metabo TS216 misschien nog een optie? Wel iets boven het budget en is wat kleiner dan de TKHS 315 maar lijkt op het oog alsof je er wat preciezer mee zou kunnen zagen.

Knutselaertje
07-11-15, 17:52
Dank voor je reactie simon, helaas valt deze ruim buiten mijn budget van 500,- euro... Wat ik gevonden heb kost de LF1000 flipover minimaal het dubbele, voor een paar honderd euro meer heb je dan ook weer tafelzagen van festool etc.

Ik wil binnen een budget van maximaal 1500,- euro een redelijke tafelzaag, een goed schuurmachine, een redelijke bovenfrees, handzagen, beitels, linialen, etc.
Gewoon iets meer dan een basis uitrusting waarmee ik als beginner een paar jaar plezier van heb. Zodat ik wat kan prutsen, handigheid en kennis op kan doen. Als ik er meer mee kan/wil doen dan kan ik later iedere machine/gereedschap altijd nog vervangen door wat beter spul.

Mijn vraag is dus gericht op adviezen en/of ervaring met tafelzagen tot een maximum van 500,- euro.

Gezien je reactie zou ik bij toolnation eens kijken naar deze zaag http://www.toolnation.nl/aeg-ts250k-zaagtafel-met-onderstel-1800-watt-gratis-extra-zaagblad.html

recensies zijn goed. heeft onderstel en extra zaagblad, valt binnen budget en afkorten kan je wellicht realiseren door een cross cut sled te maken... in mijn ogen krijg je dan best waar voor je geld.

orgelvriend
07-11-15, 18:11
De Dewalt 745 is te koop voor tussen de 500 en de 600 euro in. Heb hem zelf besteld bij HD tools voor ik meen 569 euro incl. BTW. Een uitstekende zaag! Krachtig en ook nauwkeurig.

Knutselaertje
07-11-15, 18:22
De topicstarter vraagt m.i. om reacties met een maximum van 500€... zullen we dan proberen hem op dit niveau gegeven zijn motivatie te adviseren?

de Haan
07-11-15, 18:48
Een Inca Major is een goede keuze in mijn ogen

Ener
08-11-15, 17:46
Ik heb zelf deze pas gekocht, AEG TS250K. Bevalt prima. Zaagt netjes en nauwkeurig. De fence grijptvast aan 2 kanten, en zit muurvast. Ook 90 mm dik zagen is geen probleem. Incl. onderstel prima binnen jouw budget.

willem1958
08-11-15, 17:56
Ik heb zelf deze pas gekocht, AEG TS250K. Bevalt prima. Zaagt netjes en nauwkeurig. De fence grijptvast aan 2 kanten, en zit muurvast. Ook 90 mm dik zagen is geen probleem. Incl. onderstel prima binnen jouw budget.

Sorry; even offtopic. (ik hoop dat de topicstarter dit geen probleem vindt)
Leuk om nou 'ns te lezen dat iemand deze tafel heeft.
Bijna niemand heeft het over deze tafel, ook niet op dit forum.
Terwijl het mij een goede tafel lijkt, ook qua gewicht een flinke tafel en je zet 'm makkelijk weg als je klaar bent.
Ik vroeg me af hoe die bevalt, zou je je bevindingen een keer willen posten?

willem1958
08-11-15, 18:06

Kan je aangeven of je perse voor nieuw wilt gaan?
Want ik denk net als sommige anderen denk dat je met een goede gebruikte voor betere kwaliteit kan gaan.
Ieder verder z'n eigen keuze natuurlijk. :)

korte
08-11-15, 18:22
Bedankt weer voor het meedenken allemaal. Het budget kent inderdaad echt een max van 500,- euro zou ik dat oprekken dan blijf je bezig en komt je al snel weer tussen de 700-800 euro uit. Ik denk dat voor het budget wat beschikbaar is echt wel een machine te vinden moet zijn waar ik als beginner een paar jaar mee kan werken.

Mijn gedachte is, koop ik (te) goedkoop dan ga ik tegen de beperkingen van het apparaat aanlopen en heb ik kans dat ik daardoor mijn enthousiasme en interesse verlies in het werken met hout, of dat ik alsnog een duurder apparaat moet kopen.
Ga ik direct voor een festool, maffel etc dan geef ik zoveel geld uit dat er voor andere zaken niets meer overblijft....

Om terug te komen op de genoemde opties, 2de hands is wel een optie en verruimd ook de mogelijkheden maar ik heb te weinig kennis om te zien in welke staat een machine verkeerd om zoiets zorgeloos aan te schaffen.
Nieuw heeft dus wel de voorkeur en dan zijn de mogelijkheden wat beperkter. De genoemde AEG valt prima binnen budget en lijkt alsnog een serieuze kandidaat, al kan ik er weinig reviews over terug vinden. Het nadeel vind ik dat je zelf een tooltje moet maken om goed haaks te kunnen zagen, zoals ik zeg... Ik ben beginnend en wil eigenlijk direct kunnen gaan prutsen en niet nog zelf dingen ervoor te gaan maken. Ik ben ook benieuwd naar hoe Ener dit opgelost heeft of dat het mogelijk minder storend is dan ik nu denk.

Excuses voor de vele vragen, ik probeer me zo goed mogelijk te laten informeren/adviseren.

willem1958
08-11-15, 18:59
Bedankt weer voor het meedenken allemaal. Het budget kent inderdaad echt een max van 500,- euro zou ik dat oprekken dan blijf je bezig en komt je al snel weer tussen de 700-800 euro uit. Ik denk dat voor het budget wat beschikbaar is echt wel een machine te vinden moet zijn waar ik als beginner een paar jaar mee kan werken.

Mijn gedachte is, koop ik (te) goedkoop dan ga ik tegen de beperkingen van het apparaat aanlopen en heb ik kans dat ik daardoor mijn enthousiasme en interesse verlies in het werken met hout, of dat ik alsnog een duurder apparaat moet kopen.
Ga ik direct voor een festool, maffel etc dan geef ik zoveel geld uit dat er voor andere zaken niets meer overblijft....

Om terug te komen op de genoemde opties, 2de hands is wel een optie en verruimd ook de mogelijkheden maar ik heb te weinig kennis om te zien in welke staat een machine verkeerd om zoiets zorgeloos aan te schaffen.
Nieuw heeft dus wel de voorkeur en dan zijn de mogelijkheden wat beperkter. De genoemde AEG valt prima binnen budget en lijkt alsnog een serieuze kandidaat, al kan ik er weinig reviews over terug vinden. Het nadeel vind ik dat je zelf een tooltje moet maken om goed haaks te kunnen zagen, zoals ik zeg... Ik ben beginnend en wil eigenlijk direct kunnen gaan prutsen en niet nog zelf dingen ervoor te gaan maken. Ik ben ook benieuwd naar hoe Ener dit opgelost heeft of dat het mogelijk minder storend is dan ik nu denk.

Excuses voor de vele vragen, ik probeer me zo goed mogelijk te laten informeren/adviseren.

Vergis je niet, ook het afkorten met een dure tafel van Festool gaat alleen goed met een Incra verstekgeleider
Afkorten gaat op weinig tafels goed en zeker in de prijsklasse waarin je zoekt of je moet een hulpstuk maken maar dan moeten je geleiderails absoluut recht en parallel lopen.
Dit is een bekend probleem en ook hier op het forum is daar al aandacht aan besteed en over geklaagd.
Veel mensen hier op dit forum maken hulpstukken ook al hebben ze behoorlijke machines.
Ik denk dat je dan misschien beter een zaagtafel die nauwkeurig recht zaagt en een aparte afkortzaag kunt kopen met allerlei afstelmogelijkheden zodat je kan scherpstellen met de blokhaak of koop een tweedehandse verstekstans nadat je op de tafel al je hout hebt afgekort want er gaat niets boven een stans qua nauwkeurigheid.
Wil je goed afkorten op een zaagtafel dan zit je vast aan een roltafel en om echt precies bijv 90 graden af te korten, zeker bij lange stukken moet je een goede kwaliteit hebben anders heb je speling en alle waar is naar z'n geld.
Als je tweedehands een goede tafel hebt die bekend staat om kwaliteit zoals een Inca dan kan je nog een afkortzaag erbij kopen bijv en blijf je binnen je budget en dan kan je op het betere hobbyniveau toch hele goede resultaten behalen.
Die AEG ben ik trouwens ook wel benieuwd naar zoals ik al liet merken in een vorig bericht, weegt 41 kg dus een lekkere zware tafel en waarschijnlijk stabiel dus.
Ik vraag me wel af of je bij die tafel het spouwmes kan verstellen, dit in verband met hulpstukken enz.

Pel
08-11-15, 19:36
De genoemde AEG valt prima binnen budget en lijkt alsnog een serieuze kandidaat, al kan ik er weinig reviews over terug vinden. Het nadeel vind ik dat je zelf een tooltje moet maken om goed haaks te kunnen zagen, zoals ik zeg... Ik ben beginnend en wil eigenlijk direct kunnen gaan prutsen en niet nog zelf dingen ervoor te gaan maken. Ik ben ook benieuwd naar hoe Ener dit opgelost heeft of dat het mogelijk minder storend is dan ik nu denk.

Dat is nou net het leuke van het vak dat je verbeteringen cq veranderingen aan de machines maakt. Ik denk dat het gros van de hobbyisten van alles en nog wat hebben uitgevonden aan hun gereedschap en hun machinens, o.a geleiders en wat al niet meer.

Groet pel.

Ener
08-11-15, 21:43
Ik heb de aeg pas. Ik heb er een aantal planken mee gezaagd, geschulpt, voor een schuurdeur. Ik heb deze na gemeten, en ze waren keurig op maat. Afkorten doe ik vooralsnog met een afkortzaag . Er staan op youtube zat filmpjes hoe je een afkort "jig" kan maken voor een zaagtafel welke perfect haaks zijn.

Spaander
09-11-15, 08:03
De genoemde AEG valt prima binnen budget en lijkt alsnog een serieuze kandidaat, al kan ik er weinig reviews over terug vinden.
Het nadeel vind ik dat je zelf een tooltje moet maken om goed haaks te kunnen zagen.

Als het zaagblad goed afgesteld staat en de parallelgeleider ook dan moet het zagen haaks zijn.
Het nadeel is alleen dat je dit bij de goedkopere machines vaker moet controleren.
Zo’n tooltje gebruiken is niet persé nodig maar wel makkelijker en sneller zagen.

Mvg,:).

korte
09-11-15, 11:10
Ik neig nu toch naar een afkortzaag om netjes te kunnen afkorten, zeker in een hoek. Daarnaast wil ik dan een zaagtafel zetten voor de wat grotere planken op maat te zagen. Zelf zat ik te denken aan de combinatie van een Metabo KGS 254M afkortzaag en de Bosch pts 10 zaagtafel. Daarmee ga ik maar iets over mijn budget en kan ik denk ik toch wel even vooruit.

Als jullie, alszijnde experts, hier mee in kunnen stemmen dan ga ik deze vanmiddag bestellen. Het is maar voor een beginner, mocht ik over een paar jaar merken dat ik er meer mee wil doen dan kan ik altijd nog wat beter materiaal aanschaffen.
Dan nog eenzelfde topic openen voor het advies in een bovenfrees en dan ben ik op dit moment een heel eind klaar denk ik om er weer even mee vooruit te kunnen....

Ik heb tot dusver;

- 2 Japanse trekzagen (grote en wat kleinere)
- 2 verschillende sets narex steekbeitels
- 1 Metabo schroefboormachine, 1 Makita schroefboormachine met 2 ion accu's
- 1 set houtboren
- 1 set proppenboren
- 1 compleet kreg jig tooltje
- 1 deuvelaar (wolfcraft)
- 1 haak
- 2 linialen
- 4 lijmklemmen van 60cm en 2 van 100cm

En daar wil ik dan bij hebben;
- Metabo KGS 254M afkortzaag
- Bosch pts 10 zaagtafel
-??? Bovenfrees
-??? Lamellofrees (optioneel)

Zoals jullie zien, echt een beginner! Graag nog jullie "goedkeuring" over het aanschaffen van de afkortzaag en zaagtafel. En overige tips zijn ook meer dan welkom! Ik ben ook nu pas bezig mijn ruimte in te richten naar praktisch en werkbaar en heb ongeveer een 18m2 tot mijn beschikking dus daar moet het wel inpassen. Er staan haaks op elkaar 2 werkbanken in van 220x110 en 130x100...

Ik weet dat ik hiermee off topic ga maar als het in 1 topic blijft kan ik het ook makkelijker terugvinden.

Pel
09-11-15, 11:37
Ik wil me er niet mee bemoeien, maar in plaats van de bovenfrees zou ik een decoupeerzaag kopen. Voor een beginner zul je de bovenfrees m.i. niet veel gebruiken, een decoupeerzaag daar in tegen wel, voor bochtenwerk.

Groet Pel.

Sang
09-11-15, 12:33
handcirkelzaag mag ook nog op je lijstje

Lars.
09-11-15, 12:47
lintzaag misschien? Of en biscuit joiner? Vandiktebankje? Oke ik sla een beetje door! Maar ik vind de lijst best wel prima eigenlijk. Persoonlijk zou ik nog een frees erbij kopen omdat je daar met een mal en een freesbitje met lager ook erg mooie en strakke rondingen mee kan maken. Verder is afronden of ''afhoeken'' ook wel erg handig met een frees. De machine is iets veelzijdiger dan bijvoorbeeld een decoupeerzaag. Ik heb zelf ook een decoupeerzaag maar deze gebruik ik eigenlijk nooit omdat de zaagsnede niet zo mooi is en omdat het zaagblad makkelijk scheef gaat. Even ter vergelijking wat ik gebruik:

-Bosch pts10
-Bosch pof 1200 (frees)
-2 narex bijtels
-black en decker schuurmachinetje
-aardig wat freesbits in allerlei vormen en maten.
-elektrische figuurzaag
-winkelhaak
-lijmklemmen
-1 japanse zaag
-24v aldi boormachine
-serie boortjes met verstelbare verzinkboren erop

Hiermee maak ik eigenlijk alles, uiteraard gebruik ik ook schuurpapier olie en dergelijke. Hout schaven laat ik bij iemand anders.
Je kan hiermee echt al enorm veel mee doen zonder dat het echt een enorm vermogen kost. Uiteraard is het ook belangrijk wat je wil gaan maken, voor een beetje hobbyen wat ik doe is het prima.

Emilio
09-11-15, 15:53
Ik zou persoonlijk de zaagtafel even laten voor wat hij is en kijken naar een lineaalzaag. Dit tenzij je veel heel dik of juist heel dun materiaal wilt gaan verwerken. Koop je festool kun je deze altijd nog een cms hangen. Scheelt je dubbele aankopen en dus geld weggooien, want goedkopere machines houden meestal niet lekker hun waarde. En nogmaals; 2e hands......etc....

jpandriesse
09-11-15, 16:01
Ik zou persoonlijk de zaagtafel even laten voor wat hij is en kijken naar een lineaalzaag.

Beetje afhankelijk van het formaat van het te zagen hout, maar wel een goede tip. Voor klein/fijn spul pak ik de zaagtafel, als het wat groter/zwaarder is dan pak ik in meeste gevallen de invalzaag met lineaal (in mijn geval een metabo waar ik zeer over te spreken ben). Met een dubbele lineaal behaal je 2,8m lengte en kan je veel groter werk wel de baas.

korte
09-11-15, 17:22
Weer voldoende stof om over na te denken... Ik moet natuurlijk ergens beginnen en ga zo na het eten eerst eens die Metabo KGS 254M afkortzaag bestellen, dat lijkt me een prima ding om mee te starten.
Ik begrijp dat spullen van oa festool beter zijn en waarde vaster, maar wil ik dezelfde apparatuur kopen dan ben ik rond de 3000 euro kwijt... Vind ik veel te veel om een hobby mee te starten. Dus moet ik me richten tot andere merken, en als je een beetje zoekt kan je per merk er ook wel iets uithalen wat voldoet aan mijn eisen op dit moment.

Even terug naar de zaagtafel, ik wil er planken mee op maat kunnen zagen om er wat meubels mee te knutselen. Plaatwerk zou ook aan de orde kunnen zijn. In ieder geval geen hele dikke, brede balken. Als een lintzaagmachine of een invalzaag dat werk ook of beter kan dan zal ik me daarop oriënteren. Graag jullie advies hierover.

fantic
09-11-15, 19:48
Zelf heb ik alleen een Einhell afkortzaag en een Makita invalzaag met linialen, alleen als ik lange planken in de lengte moet zagen (schulpen?) heb ik nog eventueel beschikking over een ELU omklaptafel van een maat van me.

Dat is echter het enige wat ik zonder klemmen op de rails niet echt prettig vind om te doen, vaak zijn de planken net te smal en dan wordt de liniaal te wiebelig.

Voor alle andere zaken kan ik me met de andere 2 prima redden en helaas heb ik ook de ruimte niet om een zaagtafel kwijt te kunnen.

svenskapelsin
09-11-15, 20:45
vaak zijn de planken net te smal en dan wordt de liniaal te wiebelig.

Dan leg je er toch gewoon een plank naast, sinds ik een Festool ts75 heb gebruik ik de invalszaag bijna altijd als ik planken moet schulpen. Dit gaat erg snel en beter dan op een tafelzaag. Ik schulp ook balken met de ts75 wanneer ze over de lengterichting onder een hoek moeten worden gezaagd.

fantic
09-11-15, 22:41
Alleen als planken van bv 2 mtr niet helemaal recht zijn om mee te beginnen, heb je daar met een korte zijgeleiding (60cm) op een zaagtafel geen "last" van, dan loopt de plank met de kromming mee door de zaagtafel, dit kun je met een liniaal niet, smallere licht kromme stroken eiken laten zich weer makkelijker verwerken tot een breder paneel wat wel recht is. wat Lamello's ertussen en je hebt dan toch weer een stuk minder verlies.

100% recht is vaak gewenst maar in sommige gevallen niet noodzakelijk en dan is de liniaal weer wat lastiger.

willem1958
10-11-15, 13:40
Als je veel recht toe recht aan zaagwerk gaat doen is een goede zaagtafel een verantwoorde keuze.
Als je veel bochten en ronde stukken gaat doen is een lintzaag weer handiger.
Ik vind zelf een lintzaag wat veelzijdiger.
Het ligt een beetje aan je stijl en wat je nodig hebt wat een betere keuze is.
Een zaagtafel is wel iets preciezer meestal maar een goede lintzaag kan ook redelijk nauwkeurig werken, zeker in combinatie met een goede schaaf.
Daarnaast is een combinatie van een zaagtafel en een decoupeerzaag ook mogelijk maar dan wel een beetje merk anders gaat het niet zo nauwkeurig.
Uiteindelijk loopt de rekening dan toch weer op.
Als je een beetje oplet kan je misschien een leuke combi machine kopen, tweedehands dan wel en dan kan je veel meer, dat is voor meubelmaken een goede oplossing.
Ik zag een paar weken terug een mooie Lurem voor 1000 euro staan en dan heb je iets goeds, dan heb je alleen nog wat klein gereedschap nodig of kijk voor een Scheppag combi, er staat nu een HM1 combi op mp en de biedingen lopen nu tot 300.
Dan heb je een aantal andere machines niet meer nodig en blijf je binnen je budget.
Verder heb je het over twee Japanse zagen, ik raad je een Dozuki voor het fijne werk en een Ryoba voor de rest aan, dan kan je al behoorlijk veel op de hand doen.
Met een Ryoba kan je ook heel goed afkorten en kan je een afkortzaag voorlopig even uitstellen zolang het voor de hobby is.
M'n eigen ervaring is dat die van Dick (tum) prima zijn, die hebben ook een combiset van 3 voor een kleine 7 tientjes met daarin oa een Dozuki en een Ryoba.
Koop als je net begint en van alles nodig hebt gewoon zo'n beitelset bij Lidl voor 8 euro, dan kan je voorlopig wat doen en dan hou je flink wat geld over in vergelijking met 2 nieuwe beitelsets.
Eventueel koop je een keer op een rommelmarkt een paar oude beitels voor een of twee tientjes en die zijn vaak nog beter dan de gemiddelde nieuwe sets.
Voor een bovenfrees zullen de meesten het met me eens zijn dat je met een Triton een hele goede prijs/kwaliteitvehouding hebt maar als je een leuke combi koopt heb je dat soort zaken niet nodig en ook gezien de ruimte die je hebt lijkt mij een tweedehandse combi een keuze die het overwegen waard is.
Alle machines apart is misschien leuk maar uiteindelijk duurder en ik moet zeggen dat toen ik nog een combimachine had pennen en gaten maken een stuk gemakkelijker ging omdat er ook een langatboor opzat en daar kan geen lamellofrees of bovenfrees tegenop wat mij betreft.
Het is lastig genoeg want alles heeft zo z'n voors en tegens.
Maar als je zo'n 1500 wil besteden voor het totaal dan moet je keuzes maken en ik zou voor een tweedehands combi gaan in dat geval.
En als je een beginner bent dan wil er misschien een kennis met verstand van zaken of iemand van het forum wel met je mee als je serieus een machine wilt bekijken?
En het lastigste is nog wel dat de adviezen die je hier krijgt op het forum je misschien nog wel meer in verwarring gaan brengen want ieder bekijkt het vanuit z'n eigen invalshoek en ervaring dus uiteindelijk krijg je misschien wel 10 of 15 verschillende meningen.
Ik zou zeggen denk vooral logisch na ivm je budget en goed tweedehands lijkt mij beter dan nieuw en duur in jouw geval.

korte
10-11-15, 15:44
Bedankt voor de reactie. Ik begrijp dat ik op de 2de hands markt meer keuze heb, waarschijnlijk ook kan zoeken in een hoger segment. Toch heb ik gisteravond al de Metabo KGS 254 m besteld, natuurlijk valt deze onderin de middenmoot qua kwaliteit maar ik denk dat het voor deze prijs (285,66) best wel iets zal zijn waar ik mee vooruit kan. Daarmee houd ik best een redelijk budget over voor of een zaagtafel, invalzaag of lintzaagmachine...

Ik heb eerder dit jaar op adviezen die ik hier heb gekregen het handgereedschap al gekocht dus dit hoeft niet mee in het budget genomen te worden. Dat zal tzt ook verder worden uitgebreid met inderdaad leuke vondsten op een rommelmarkt etc.

Betreft de bovenfrees heb ik inderdaad ook triton voorbij zien komen maar lees daar wisselende reviews over... Vooral mensen die van een triton zijn overgestapt naar festool en maffel hadden dit veel eerder willen doen.... Ik begrijp uiteraard dat als je een machine (maffel) hebt die 10x zo duur is als een triton dat het beter werkt. Wat betreft keuzes is het lastig aangezien ik nog geen ervaringen heb opgedaan en reviews op internet evenals de reacties hier uiteen lopen.

Qua budget heb ik nu dan nog iets meer dan 1000,- euro te besteden aan of de zaagtafel, lintzaag, invalzaag (moet ik nog een keuze in maken) en een bovenfrees.

Lastig om keuzes te maken....

trilliwilli
10-11-15, 19:09
Wellicht heb ik het gemist in het het hele verhaal, maar houd je ook rekening met het feit dat houtbewerkingsmachines ook zaagsel en stof produceren. Wellicht ook een stofzuiger meenemen in het verhaal.

Bij de Hornbach koop je al een Starmix met 35 liter emmer en extra stopcontact voor ongeveer €160,- Daar kun je niet voor knoeien.

Ik heb zelf ook zo'n goedkope Starmix en die bevalt uitstekend. Ik heb alleen een 20 liter emmer, en die is snel vol. De filters en zakken heeft de Hornbach ook, en die zijn daar ook nog eens heel goedkoop.