nieuw zaagblad

Torro

Actieve deelnemer
Ik ben aan het kijken voor een nieuw zaagblad.
Mijn voorkeur gaat uit naar een zaagblad van CMT.
Ik heb een scheppach precisa 3.0 met een zaagblad van 280 mm

Mijn vragen zijn; kan ik zonder problemen een groter zaagblad nemen b.v. 300 mm
Welk zaagblad adviseren jullie voor fijn zaagwerk, veelal ayous

Gr. Torro
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Nee, niet zonder aanpassingen of problemen.

Ik zou minimaal 2 zaagbladen nemen: 1 voor afkorten (veel tanden), en 1 voor schulpen (minder tanden). Eventueel nog 1 voor aparte toepassingen, bijv. laminaat/trespa/etc.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Het aantal bladen dat je nodig hebt hangt af van wat voor werk je gaat doen . Ga je balken herzagen neem dan zeker een speciaal grof schulpblad. Doe je alleen plaatwerk dan zijn fijnere bladen de oplossing. Algemeen grof middel en fijn.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Fijn lijstwerk is bij mij meestal handwerk. In plaats van een nieuw zaagblad zou ik eens kijken naar een verstekzaag.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik geef even mijn eigen ervaring (ik ben redelijk nieuw in houtbereerken): Mijn zaag heeft een voorgeschreven diameter voor het blad van max 254 mm. Standaard was er een "universeel" blad van 48 tanden gemonteerd. Prima blad, maar voor multiplex bijvoorbeeld wilde ik wat minder rafels en dan is een 60 of 72 tands blad beter. Consequentie van een fijner getand blad is dat je wel wat minder snel door het hout heen gaat (kwaliteit voor kwantiteit).
Voor het schulpen (in langsrichting zagen) van bijvoorbeeld hardhout zou juist een wat grover (minder tanden) blad beter zijn: minder kans op verbranden van het hout en betere snelheid. Ik heb er zelf meestal een blad van 60 tanden op, want ik zaag bijna nooit grote lengtes. Met dit blad zaag ik veel multiplex, maar ook merantie balken tot ca. 75 mm probleemloos en erg precies (ook in lengterichting). Keurige zaagsnede en toch een redelijke snelheid. Voor mijn situatie is dat een prima compromis. Je moet in jouw geval dat aantal tanden wel even compenseren voor jouw bladmaat, dat is met 280 mm dus weer 10% groter. Dus heb je voor hetzelfde effect wat meer tanden nodig. Dus ligt 72 tanden voor het fijne werk voor de hand. Ik zou inderdaad een paar verschillende bladen kopen daarmee leer je het beste kennen wat wel/niet lekker gaat. Nooit een grotere diameter dan wat er aangeven is in de gebruiksaanwijzing, kleiner kan desnoods wel MITS je het spouwblad dan nog goed in kunt stellen (dicht genoeg bij het blad en niet te laag).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.