pennengat maken zonder langgatboor

Gitta

Nieuw lid
17 jun 2010
17
0
Hallo allemaal,

Ik volg avondschool houtbewerking en heb een tuintafel gemaakt.
De bijhorende banken zijn helaas niet klaar geraakt, maar ik zou ze graag tijdens de zomervakantie thuis afwerken.
Vandaar mijn vraag: kan ik pennengaten maken in de poten zonder langgatboor?
En hoe dan?

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Gitta
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik doe het met gebrek aan langgatboren met een kolomboor, accutol en afwerken met inderdaad, veel beitel en weinig hamer. Let wel, het resultaat is niet perfect als je daar nog niet in geoefend bent (zoals ik).
 
A

Athanor

Guest
Je zou kunnen denken aan een omslagboor met een slangenboor van de juiste dikte om het meeste hout uit te boren en de rest met een beitel weg te steken.

Zelfde truc kun je uithalen met een boormachine en goede houtboor. Ook met een bovenfrees kun je gaten frezen, werkt wel het gemakkelijkst met een spiraalfrees.

succes,
Fons
 

WiSpi

Nieuw lid
6 jun 2010
20
0
Een gat hakken voor een pen en gat verbinding gaat op zich goed. Ik heb in het verleden dit vaak gedaan, tot gaten van 30 cm diepte toe.

Maar oefen wel eerst op een stuk afval hout. Meestal zat je als timmerman op het hout, waar je een gat in hakte. Je zet een schietbeitel een millimeter binnen de lijn op de kopse kant van het gat. Met een houten hamer op de beitel slaan. De praktijk was, dat dat door deze klap de beitel iets voor de lijn bleef. Daarna het langshout al licht hakkend uithakken, richting de kopse kant van het gat. Dat herhaal je een paar keer. Dan de andere kopse kant van het gat inhakken en opnieuw al hakken uitlepelen van het gat. Zo ga je steeds dieper tot de gewenste diepte. Hak je gat door naar de andere kant, dan hak je tot halverwege en herhaal je het hakken aan de andere kant.
Als je het gat gehakt hebt, steek je het gat netjes op met een scherpe steekbeitel.

Zorg er wel voor dat er geen afval (van het hakken) onder het hout komt. Door het hakken ontstaan er weer deuken in het hout.
Als het hout splijtgevoelig is, kun je ter hoogte van het gat twee afval stukjes hout met een lijmklem even vastzetten.

Een schietbeitel is (evenals een kantbeitel en vermoorbeitel) een speciale beitel om met een hamer op te slaan. Steekbeitels niet. Zeker steekbeitels met houten heften niet. Als je het goed doet, duw je een steekbeitel met je schouder door het hout heen. Dat betekent: een scherpe beitel en eelt op je schouder. Nooitgedacht had vroeger ook speciale steekbeitels met grote ronde oppervlakken (Hollande steekbeitel). Ik heb daar nog een set van. Omdat dit handvat zo groot was, deed het minder pijn aan de schouder.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met de meubels
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
WiSpi zei:
Dat betekent: een scherpe beitel en eelt op je schouder.

WiSpi, mooi om te lezen hoe dit werkt.... blijft moo om ervaringen van anderen te horen.. ik ben alleen bang dat hier geen eelt op de schouder zit maar meer eelt op de rechter wijsvinger... het is tenslotte het forum elektrisch gereedschap...

Groet,
Scheppie
 
A

Athanor

Guest
Als je de vraag nog eens een keer leest zie je dat het gaat over elektrisch gereedschap, maar dan wel de vraag hoe je er zonder kunt werken ;)

Fons
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Fons,

Mijn inschatting is dat de vraagsteller wel weet dat je een pen en gat verbinding met de hand uit kunt hakken. Ik neem aan dat hij graag wil weten op welke wijze je dit me behulp van elektrisch gereedschap kunt doen zoals bijvoorbeeld een zaagtafel, bovenfrees of normale boormachine...

Maar wie weet heb ik het mis he.... :eek:

Scheppie
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Vraag ik me toch af hoor.. De vraag kan best zijn "welke machines moet ik gebruiken als ik geen langgatboor heb", maar het antwoord "probeer het eens zonder machines" is óók een antwoord op de vraag hoe je pengaten maakt zonder langgatboor. Als je machinegericht onderwijs krijgt kan het goed zijn dat je niet eens stilstaat bij de mogelijkheid dat het met hamer en beitel ook kan.

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat dacht je van zo'n vierkante gaten boor:
http://www.axminster.co.uk/product-Axmi ... -22746.htm

Zoiets gebruikt Norm altijd in The New Yankee Workshop. Ik vraag me af of zo'n ding fatsoenlijke resultaten geeft. Norm z'n pen en gat verbindingen zien er altijd vrij slobberig uit....

Voor mijn keuken heb ik de methode gaten boren en verder hakken met een beitel gebruikt. Als boor heb ik een forstner gebruikt, daar kan je veel meer materiaal mee wegboren omdat ze minder geneigd zijn weg te lopen in een naast gelegen gat.
 
A

Athanor

Guest
Ja, nog een keer goed lezen en we kunnen alle kanten met de vraag op.

Alleen is Gitta nogal zwijgzaam.... misschien onder de indruk van de manier waarop wij enthousiast de discussie zijn gestart, want ze heeft gisteren nog wel even op het forum gekeken ;)

Fons
 

Gitta

Nieuw lid
17 jun 2010
17
0
Mijn vraag kan je idd op 2 manieren interpreteren:
1) ik heb idd geen langgatboor en met welk ander elektrisch materiaal kan ik dat dan doen?
2) ik heb niet veel elektrisch materiaal en kan manuele tips ook gebruiken.

Ik heb ondertussen 1 poot afgewerkt, manueel met beitel en hamer. Had er wel voldoening van en het ging nog redelijk vlot, maar het mag voor mij iets sneller gaan.
Dus ik ga eens uitkijken of ik nergens geen langgatboor kan huren voor een dag.

Ik woon in België (Leuven) en dat zal hier ook wel ergens te vinden zijn vermoed ik.

Voor de rest, bedankt allemaal voor jullie tips!
Gitta
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Een vaste boormachine?
boormachine houder waarin je een lossen boormachine zet.

Een mal, geleide blok voor de boor met boormachine?

Mogelijkheden genoeg,
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
Ik heb ze thuis ook met de bovenfrees gedaan, even een mal maken en de kopierring er in en dan heb je zo een mooi aantal even grote gaten gemaakt in een mum van tijd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.