geintegreerde verwarming spiegelkast draaiende frontjes badkamer

Vincent

Nieuw lid
30 jun 2010
3
0
Ik heb een spiegelkast gemaakt in een badkamer met draaiende frontjes. Het frontje is van 18mm mdf, gefineerd met notenhout met aan de buitenzijde een spiegel daarop verlijmd. Daartussen een verwarmingsmatje gelamineerd. De draadjes van de verwarming komen door het frontje aan de binnenzijde uit en verdwijnen dan in de zijwangen van het corpus (meubel). Dit ging een paar maanden goed totdat de draadjes braken...precies op het binnenvlak van het frontje.

Nu wil ik deze ontwerp cq. beginnersfout herstellen maar ik kom er maar niet uit hoe. Door het bewegen van de frontjes bewegen de draadjes steeds wat heen en weer totdat ze moe worden en breken. Moet ik nu een soort van flexibele kraag om de draadjes maken (geen idee wat dan), ander draad gebruiken? Of een elektrisch sleepcontactje (ook geen idee)?

Anyway, kan best wat hulp gebruiken.

Hoor graag !
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vincent,
plaats eens wat foto's van de situatie, er zullen vast en zeker forumleden u kunnen helpen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Vincent, Ik denk dat je het beste op zoek kan naar een stukje spiraal kabel zoals aan de hoorn van de ouderwetse telefoon, zorg dat je hem aan beide kanten klemt zodat hij niet weer op de rand van het oppervlak afbreekt.
Een ander optie is (als het laagspanning is, minder dan 40 volt) gebruik maken van de scharnieren zelf als geleiders.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Heb je de originele draadjes van de verwarmingsmatjes gebruikt?
Zijn dat van die dunne koperstrips?

Dikkere flexibele draad zal veel langer mee gaan, bv stukjes tweelingsnoer (ook wel speakerkabel).
Dit kan je er tussen solderen.
 

Rene59

Nieuw lid
26 dec 2014
5
0
Stukje siliconensnoer van bijv. meetpennen nemen en dan met hoogteverschil tussen kastje en deur monteren. Het snoer is lekker flexibel, en door het hoogteverschil creeer je meer lengte om de beweging op te vangen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
Ik heb hier in de meterkast deur een vitrinekast ingebouwd. Op één van de paumelles heb ik een raak contact gezet waarmee de schakeling voor de verlichting geactiveerd word.

Als de spiegel verwarming laagspanning is kan je de stroom misschien laten lopen over de scharnieren. Heb net even een keukenscharnier doorgepiept en dat ging. Dus het ene scharnier een plus en de andere een min.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
In een vochtige badkamer zou ik, ook met laagspanning, geen kunstjes uithalen met stroom door de scharnieren als geleider te gebuiken. Slim bedacht, maar als een als je met een nat lijf net onder de douche uitkomt krijg je ook van laagspanning een gevoelige schok. Voordeel is dan wel dat je direct weer wakker bent...... De oplossing met een paar goed afgeschermd, soepele snoertjes lijkt me beter voor de gemoedsrust.
 

tijl_1981

Nieuw lid
25 jan 2015
17
0
spiegelverwarming werkt (meestal) op 240V.
Speakerkabel is in belgie niet toegestaan voor 240V, maar het moet maar kunnen.ik zou inderdaad speakerkabel (of verlengsnoerkabel) gebruiken. minimaal 1mm²

In geval van opliggende deuren: je speakerdraad doorvoeren door de achterkant van je deur. Bij de uitgang: een veertje van een bic eroverheen schuiven, of nog beter met een lange veer zoals dit hier.
Vervolgens er op letten dat je kabel nooit volledig op spanning komt bij het volledig openen van de deur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.