plano lijmpers

JCJ Dijkstra

Nieuw lid
13 jun 2013
18
0
Niezijl
beste Forumleden,


Ik ben in overweging om een plano lijmpers aan te schaffen.
Na wat struinen op internet kom ik de Scheppach Plano tegen maar ook van Baptist de peaktool. (is goedkoper)
Op het oog hetzelfde product.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruik van deze persen?
waar ik met name in geïnteresseerd ben of de verlijmde panelen er ook echt vlak uit komen en de duurzaamheid van het materiaal.

momenteel lijm ik met sergeanten en dan boven en onderlangs een balk geklemd, maar daarbij moet ik toch nog veel schuren om kleine oneffenheden weg te werken.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
P

Pel

Guest
Ik heb bij Baptist Paektool serre joint koppen voor op een balk te zetten gekocht die voldoen voor mij prima, maar ik hoef dan ook niet zo vaak grote bladen te verlijmen.

groet pel.
[h=1][/h]
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
ik heb ook de peaktool, die voldoen prima.

Overigens kan je ze in Duitsland en zeker via aliexpress aanzienlijk goedkoper krijgen...
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Mijn vader heeft de peaktool versie geinstalleerd, gekocht bij baptist. Geeft heel mooi resultaat, naadloos eigenlijk. Beetje lijm wegsteken, heel lichtjes over gaan met een schuurpapiertje en klaar.
Baptist kon zelf niet aangeven wat het verschil was tussen peaktool en plano, hoogstwaarschijnlijk zelfde fabriek...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
De nabewerking is toch niet afhankelijk van de pers?
Als de lijmkanten mooi vlak en haaks zijn, en je gebruikt er eventueel lamello's bij dan hoef je niet veel na te schuren/schaven.
Dat is onafhankelijk van de lijmpers.

Ik denk dat een plano lijmpers wel sneller werkt dan losse lijmklemmen of sergeanten.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Burley, hoe vind jij het lijmresultaat? heb je nadien nog veel nawerk om het vlak te krijgen?

Tja, ik heb ze tot op heden nog niet gebuikt om dit soort brede stukken te maken. Ik gebruik ze in mijn werkbank als klem/bankschroef. Maar volgens mij heeft de hoeveelheid nawerk vooral te maken met het uitlijnen van de balken voorafgaand aan het lijmen. Ik heb niet de indruk dat ze qua kracht onderdoen voor de bessey variant, maar dat kan ik natuurlijk mishebben. We zouden het op een Matthias Wandel manier moeten testen om daar echt wat over te zeggen.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik heb er eentje. Het voordeel vind ik dat het met name gewoon prettig werkt om de te verlijmen delen op die manier op elkaar te stapelen. IK plaats er wel altijd nog een paar extra klemmen bij en je moet goed opletten dat het hout ook echt vlak getrokken wordt. Verwacht er dus geen wonderen van, maar indien je hout gewoon goed haaks en even dik is komen de panelen er mooi vlak uit. Ik had laatst enkele panelen op elkaar geplaatst om voor het gemak meerdere tegelijk te lijmen, dat was wat teveel van het goede. Daar had ik toch nog wel wat werk aan omdat het toch niet allemaal even vlak getrokken was. Ik heb de peaktool versie, ik weet niet of dat mechanisme bij de plano versie beter werkt. Het aluminium zal niet veel verschillen.
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Ik heb er net 1 gekocht op Marktplaats, haal hem volgende week op, ik laat wel weten hoe het bevalt.
Mhg, Guido
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Plano in gebruik

Zoals beloofd, een korte eerste indruk van de Plano's.
Als er iemand een goede instructie film weet of een handleiding heeft: ik houd me aanbevolen - ook voor tips over hoe ik het beter kan doen....Het valt me namelijk niet mee ...
Het gebruik valt me toch tegen: het trekt inderdaad niet makkelijk vlak: de kracht verticaal is veel groter dan de kracht om de plankjes vlak te trekken, lijkt het.
Ik heb natuurlijk eigenlijk ook gelijk weer veel te lang en veel te veel willen doen....denk ik - zie foto.
Wel erg mooi dat het tegen de muur kan: ik heb er gewoon French cleats aangeschroefd en voila: traploze breedte instelling en het past overal in mijn werkplaatsje ;-))

Het valt me ook niet mee om het in te spannen: de voorste profielen blijven niet zoals in het YouTube filmpje, mooi open staan: ze vallen gewoon om.

Ik ga nu snel extra klemmen bijplaatsen: 3 Plano's is (uiteraard) niet genoeg voor zo'n paneel van 2 meter lang...

Zie foto:plano.jpg

Goed weekend iedereeen!
Guido
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dat is ook mijn ervaring, het hele rek vol werkt niet. Maar voor wat kleinere panelen vind ik het prettig werken. Het blijft toch beter vlak dan zonder.
Dat open blijven staan moet je even mee rommelen, maar gaat bij mij wel goed.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
De plano is voor mij onmisbaar:). Het is ideaal dat de delen aan de muur hangen en de werkbank weer vrij is.
De panelen komen er mooi recht uit. Ik heb er weinig tot geen schaafwerk meer aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.