Waterpas(en)

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Daar ik meer en meer bezig ben met het installeren van binnendeuren, kastjes, ... wordt de nood aan wat degelijke waterpassen toch wel erg groot (ze altijd blijven lenen gaat niet blijven werken denk ik :)).
Concreet ben ik op zoek naar een degelijke waterpas van 180 a 200 cm, en dan ook een van ongeveer 60cm.
Het aanbod is echter groot, de prijsverschillen ook... Zijn er bepaalde merken waar jullie heel tevreden van zijn en andere waar jullie gillend van weglopen? Welke komen er voor jullie prijs-kwaliteit het beste uit? Waar zijn ze te verkrijgen?

Al bedankt om mee te denken!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb een sola van 180cm, een stanley van 60cm en een Lidl-achtig ding met laser en digitale hoekmeter van 50cm. Alledrie zijn ze nauwkeurig genoeg (de goedkoopste iets minder, maar nog steeds voldoende).

De Sola heeft kleine pootjes op de uiteinden, dat is soms handig en soms niet. Als ze in de weg zitten, gebruik ik het waterpas op z'n kop. Ik heb hem al een paar keer laten vallen, daar kan hij tot nu toe goed tegen.

Je kan zelf controleren of de waterpas nauwkeurig is. Kan al in de winkel.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik heb ook een Sola van 180 cm 30 jaar oud maar nog toppie, het is eigenlijk een stel waterpas.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Ook hier een Sola. Het zijn gewoon uitstekende waterpassen, en ook nog voor een bijzonder lage prijs. Ik gebruik voor het stellen van kasten een Sola AZH4 180, plus van Bosch de GLM80+R60. Die laatste leg ik bovenop de kast, zodat ik de bovenkant ook waterpas kan stellen zonder te kijken.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ook hier een Sola. Het zijn gewoon uitstekende waterpassen, en ook nog voor een bijzonder lage prijs. Ik gebruik voor het stellen van kasten een Sola AZH4 180, plus van Bosch de GLM80+R60. Die laatste leg ik bovenop de kast, zodat ik de bovenkant ook waterpas kan stellen zonder te kijken.
Zie je veel toegevoegde waarde in de Bosch combi? En ben je tevreden over de kwaliteit?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb een Sola van 180cm, een Sola van 60cm en enkele merkloze. De Sola's hebben mijn voorkeur, al kwam ik er recent achter dat de 60cm uitvoering niet echt waterpas meer is. Die moet dus weer vervangen gaan worden.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Volg dit topic met veel interesse, ik ben namelijk ook op zoek naar een goede lange waterpas.

heeft iemand toevallig ervaring met de waterpassen van ecotools?
https://www.ecotools.nl/waterpassen/
deze kosten namelijk geen pepernoot, heb zelf goede ervaringen met andere artikelen van ecotools maar hiermee ben ik toch wat wantrouwig...
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik gebruik zowel thuis als op mijn werk (hovenierswerk) Sola waterpassen. 200cm en 100cm. Ze bevallen prima. De nokjes op de langste waterpas heb ik eraf geschroeft. Die zitten mijn meestal toch in de weg. Het voordeel van de meterse waterpas is dat er magneetjes inzitten zodat je op metalen delen de waterpas kan laten hangen. Ik heb ze zo'n 15 jaar in gebruik/misbruik, en ze zijn nog loepzuiver.
Bezuining er iig niet op. Goede waterpassen kunnen jaren mee!
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
mijn pa heeft deze en is onverwoestbaar, volgens mij erg strerk aluminium
wel een langere dan het plaatje van het internet.

15241f843abddfaadb7e76fcc3053672013c4264.jpg
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Hoewel ik zelf een redelijk prijzige waterpas heb (€100 oid) vraag ik me eigenlijk af in hoeverre een dure (merk) waterpas daadwerkelijk beter is dan een no name, cheap ass waterpas.
In feite is het immers "niets meer" dan een recht stuk alu met een luchtbel erin... ;)

Heeft iemand dit wel eens getest?
 
Laatst bewerkt:

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Hoewel ik zelf een redelijk prijzige waterpas heb (€100 oid) vraag ik me eigenlijk af in hoeverre een dure (merk) waterpas daadwerkelijk beter is dan een no name, cheap ass waterpas.
In feite is het immers "niets meer" dan een recht stuk alu met een luchtbel erin... ;)

Heeft iemand dit wel eens getest?

Hier zelf wel eens getest ja. De libel/luchtbel zit er vaak scheef in:)

Met de volgende simpele test: In de winkel op de grond leggen tegen het schap aan. Aflezen en dan 180 graden draaien. Zou een goede waterpas elke keer het zelfde moeten laten zien. Toen geen gevonden in het schap bij de bouwmarkt die me beviel en een stabila opgehaald bij de ijzerhandel.

De stabila heb ik een paar keer gecontroleerd in de jaren op een gekalilbreerde granieten vlakplaat gecontroleerd op de zaak en hij was prima.

edit1: quote toegevoegd.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Zie je veel toegevoegde waarde in de Bosch combi? En ben je tevreden over de kwaliteit?
Veel is een groot woord. De combi is destijds aangeschaft omdat ik een klus had waar een laserafstandsmeter nodig was, en de R60 zat er in de actie destijds gratis bij. De combinatie elektronische waterpas + afstand maakt de meter behoorlijk veelzijdig, en ik gebruik de meter dan ook heel regelmatig. Maar meestal doe ik dat zonder de R60, zonder werkt namelijk ook goed. De kwaliteit is prima, en de accu kun je gewoon opladen. Dat was destijds behoorlijk nieuw.

Belangrijk bij Sola is dat ze ook ondersteboven goed blijven meten, wat heel erg handig kan zijn bij stelwerk. Stabila had ik vroeger, ik ben ervan afgestapt. De verkleuring was op den duur niet leuk meer: de libel is dan slecht af te lezen. Ik weet niet of dat nu opgelost is. Sola was/is goedkoper, en is zeker zo goed zo niet beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.