Vuistregel ruimte tussen 2 deuren

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Beste medeforummers.

Ik ben een amateur en maak zo af en toe wat voor ons eigen huis. Waar ik vaak mee de mist in ga is dat ik bij een kast te weinig speling tussen 2 MDF deuren over heb. De deur sluit dan niet netjes.
Ik zaag blijkbaar de panelen te groot.
Zijn er misschien vuistregels die ik kan toepassen zodat ik niet iedere keer achteraf een deur moet aanpassen.

Alvast mijn dank voor jullie reacties.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Mij werd de stelregel: "deur 5mm smaller dan corpus" aangeraden. (bij volledig opliggende deuren)

Ik heb zopas deuren gemaakt van melamine, afgekant met 2mm ABS/PVC: Corpussen zijn 650mm breed, dus heb mijn deurpanelen op 641mm gezaagd: 650mm - 5mm speling - 2x 2mm voor kantenband.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Heeft denk ik ook te maken met hoe nauwkeurig je werkt en de speling van je scharnieren. Zoals dat filmpje laatst van dat ladekastje waar bij het sluiten van het ene laatje het andere open gaat.

Wat voor formaat kast/deuren hebben we het over?
 
Laatst bewerkt:

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Een kast die ik vorig jaar gemaakt heb was 1500 mm breed en had 3 deuren van 490 mm. Alles was opdek en de scharnieren waren keukenkastscharnieren.
Ik kreeg het niet voor elkaar om de deuren er netjes in te hangen. De deuren bleken niet zuiver 100% haaks gezaagd en ook net te breed bemeten. Dat eerste heb ik nu onder de knie maar over de afmetingen heb ik dus de vraag gesteld. Het moet zo strak als mogelijk en zo smal als toelaatbaar.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
In mijn keuken zijn de 'kieren' een zaagsnee breed (dus 2 mm en een beetje), kast in de hal en kast in de slaapkamer: bijna 4 mm (hoge deuren, ca 220 cm).

Mijn vader hing 'gewone' deuren altijd af met behulp van wat guldens om de afstanden rondom te bepalen. Dat soort maten dus...
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Deuren van 18 mm hoeven niet arms geschaafd te worden, wel het kantje breken. De minimale voeg is oa terug te vinden in de documentatie van de gebruikte scharnieren. Ik maak zelf de deuren het pootje van een duimstok kleiner, dus 4,5 mm.
Op een naad van 2 mm valt 1 mm afwijking erg op, is de naad wat groter dan minder.
 

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Mij werd geleerd in de les van voegen tussen 2 deuren en op het uiteinde 2 mm te nemen. Indien deuren in mdf worden gemaakt en deze achteraf nog geschilderd worden is het misschien niet onwijs om iets grotere voegen te nemen. eerder 3 mm.

grt,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.