Hulpstuk voor band/schijfschuurmachine

WR1944

Oud hout
Het is bij mij de laatste tijd erg rustig geweest aan het houtfront. Ik heb een hoop andere zaken gedaan die weinig zaagsel voortbrachten. Maar nu ook hier de wintertijd van kracht is geworden ga ik weer beginnen.

De band/schijfschuurmachine wordt normaliter geleverd met twee kleine aanlegtafeltjes die je haaks of onder een hoek kunt stellen ten opzichte van de schijf of de band. Maar wil je een hol gedeelte van een werkstuk schuren dan zou je eigenlijk een spindelschuurmachine moeten gebruiken. Maar als je die niet hebt probeer je het op de bandschuurmachine.

Ik had in eerste instantie gedacht dat ik het wel op het zicht haaks kon houden. Niet dus. Met elke schuurbeweging week ik meer en meer af. Tijd voor een list.
Ik besloot een geleider te maken die ik op de tafel van de band kon bevestigen. Er zit een groef in die tafel voor een verstekgeleider dus die kon ik mooi gebruiken om het hulpstuk evenwijdig aan de band vast te zetten.

Het is een voetplaat met een strip die in de groef past, een verticale geleider die aan de bovenkant over het ronde deel van de band valt en een versterking om de zaak stabiel te maken. Ik denk dat de foto's verdere uitleg overbodig maken. Een eerste test heeft uitgewezen dat het goed functioneert.

P1010177q.jpg

P1010176q.jpg

P1010175q.jpg
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo WR1944, eindelijk weer eens wat van je brouwsels op het forum.
Ik begrijp dat je dit voor holle projecten gemaakt heb, maar doe je dit dan boven op?
Gaat dat gemakkelijk? Laat een zien hoe je dat doet.
Mvg,:).
 

WR1944

Oud hout
Wat ik gemaakt heb is te vergelijken met een halve spindelschuurmachine die op z'n zijkant ligt. Het werkstuk druk ik tegen de verticale plank met dat rare uitstulpsel. Dat is goed te zien op de laatste foto. Je moet het werkstuk steeds tegen de plank drukken en het richting band schuiven. Het ziet er misschien wat vreemd uit maar het werkt (gelukkig) wel. Het enige nadeel is dat de aanschaf van een spindelschuurmachine minder urgent wordt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ja, het kwartje valt bij mij nu ook!
Wat schuur er zoal mee? (ik bedoel eigenlijk: heb je al meer projecten?)
 

WR1944

Oud hout
..... Wat schuur er zoal mee? (ik bedoel eigenlijk: heb je al meer projecten?)

Ik kwam tot deze aanvulling op de schuurmachine omdat ik de onderstellen van een poppenschommelstoel moest bewerken. Het is eigenlijk een prototype dus ik wilde niet zover gaan om freesmallen te maken. Met de decoupeerzaag alles ruw uitgezaagd en met de schuurmachine naar de lijn toe gewerkt. En zoals boven al beschreven was m'n hand en m'n oog minder strak dan ik hoopte.
Voorlopig heb ik nog geen projecten op het oog voor de schuurmachine. Meestal gebruik ik de machine als er een beetje materiaal weg moet worden gehaald waar het met een schaaf of beitel moeilijk of zelfs onmogelijk is met m'n gereedschappen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.